PDA

View Full Version : Volumeprobleem buizenversterker!



jaccogardner
31 oktober 2010, 13:13
Beste mensen,

Ik heb al heel lang een probleem met mijn Laney buizenversterker. Het gaat om de Laney LC15, een klein 15watt versterkertje. Het volume van de versterker lijkt willekeurig harder of zachter te worden. Soms is hij keihard en daarna weer zo zacht dat ik hem bijna niet kan horen, terwijl ik de volumeknoppen niet aanraak. Niet te vertrouwen dus!

Ik heb alle buizen laten vervangen bij een gitaarwinkel en dacht daarmee het probleem op te lossen maar helaas geen succes. Ik vind het heel jammer omdat ik van plan was de versterker meer live op het podium te gaan gebruiken maar daar is hij nu veel te instabiel voor...

Weet iemand waar dit probleem aan ligt of hoe ik het op kan lossen?

Alvast bedankt!

Groeten,

Jacco

Ijselrobo 07
31 oktober 2010, 13:33
heb je al eens er mee gespeeld met een andere gitaar en/of kabel?
want zo af-en-toe valt het geluid van een van mijn oude bassen weg, maar dan geef ik even een tikje tegen de input van de bas en dan gaat het weer een aantal weken.

jaccogardner
31 oktober 2010, 13:41
heb je al eens er mee gespeeld met een andere gitaar en/of kabel?
want zo af-en-toe valt het geluid van een van mijn oude bassen weg, maar dan geef ik even een tikje tegen de input van de bas en dan gaat het weer een aantal weken.

Ah ja, heb ik geprobeerd. Helaas doet hij het bij alle instrumenten/kabels...

guitarguru
31 oktober 2010, 13:47
Mogelijk ga ik nu met andermans veren pronken, maar zit er een fx-loop op? Zo ja, probeer die dan eens te overbruggen met een kabeltje. Bij andere amps wil dit wel eens helpen.

The Running Man
31 oktober 2010, 14:09
Waarschijnlijk overbodig maar toch .....
Heb je er effectapparatuur voor zitten?
Ik heb wel eens een soortgelijk probleem gehad waarbij ik dacht dat het de
versterker was; bleek het een gare voeding van een pedaaltje te zijn.
Die werd bloedheet na een tijdje waardoor het outputsignaal behoorlijk op en neer ging. Patchkabeltjeszijn ook berucht.
Zonde, ik heb er twee en die doen het altijd prima.

geert1976
31 oktober 2010, 14:16
Beste mensen,

Ik heb al heel lang een probleem met mijn Laney buizenversterker. Het gaat om de Laney LC15 R, een klein 15watt versterkertje. Het volume van de versterker lijkt willekeurig harder of zachter te worden. Soms is hij keihard en daarna weer zo zacht dat ik hem bijna niet kan horen, terwijl ik de volumeknoppen niet aanraak. Niet te vertrouwen dus!

Ik heb alle buizen laten vervangen bij een gitaarwinkel en dacht daarmee het probleem op te lossen maar helaas geen succes. Ik vind het heel jammer omdat ik van plan was de versterker meer live op het podium te gaan gebruiken maar daar is hij nu veel te instabiel voor...

Weet iemand waar dit probleem aan ligt of hoe ik het op kan lossen?

Alvast bedankt!

Groeten,

Jacco

Spuit eens wat contactspray in de volumepot.

vervuilde pots willen dit probleem ook wel eens opwekken.
Hetzelfde 2 weken geleden nog meegemaakt met een oudere ibanez versterker.

The Running Man
31 oktober 2010, 14:21
Spuit eens wat contactspray in de volumepot.

vervuilde pots willen dit probleem ook wel eens opwekken.
Hetzelfde 2 weken geleden nog meegemaakt met een oudere ibanez versterker.
Ook geen gek idee, die potmetertjes van de LC15's ogen ook nogal fragiel, niet de beste kwaliteit denk ik.
Kwartiertje voluit spelen hielp ook bij onze London City DEA70
(watjes in de oren, al is het maar om het bloeden te stelpen...:rockon:)

jaccogardner
31 oktober 2010, 14:32
Mogelijk ga ik nu met andermans veren pronken, maar zit er een fx-loop op? Zo ja, probeer die dan eens te overbruggen met een kabeltje. Bij andere amps wil dit wel eens helpen.

Nee geen fx loop. Het is een simpel versterkertje met alleen een hi en lo input en een lijnuitgang.


Waarschijnlijk overbodig maar toch .....
Heb je er effectapparatuur voor zitten?
Ik heb wel eens een soortgelijk probleem gehad waarbij ik dacht dat het de
versterker was; bleek het een gare voeding van een pedaaltje te zijn.
Die werd bloedheet na een tijdje waardoor het outputsignaal behoorlijk op en neer ging. Patchkabeltjeszijn ook berucht.
Zonde, ik heb er twee en die doen het altijd prima.

Geen effectapparatuur. Was het maar zo, dan was ik eindelijk van het probleem af :( Ja zeker zonde want hij klinkt geweldig als hij een beetje constant op 1 volume blijft!





Spuit eens wat contactspray in de volumepot.
vervuilde pots willen dit probleem ook wel eens opwekken.
Hetzelfde 2 weken geleden nog meegemaakt met een oudere ibanez versterker.

Ik heb nu geen contactspray bij de hand maar ik vermoed dat het er niet aan ligt omdat draaien aan de gainknop of volume knop geen plotseling effect heeft op het probleem. Ook zit er geen stof in de pots voor zover ik dat kan horen, ze lijken redelijk schoon.

jannest
31 oktober 2010, 15:28
bijna zeker weten dat er een fx loop in zit
aan de achterkant

cluseau
31 oktober 2010, 15:52
Met de FX loop had je een goede kans gemaakt. Potmeters geloof ik niet zo in. Helaas voor jouw bestaat een amp niet alleen uit buizen en zul je de fout echt moeten constateren voor je iets kan vervangen. Onverstandig om zomaar iets te doen zoals ook gebleken is uit het voor nix vervangen van je buizen. Is het probleem makkelijk op te wekken of moet je dagen wachten voor je iets merkt? Als het goed op te wekken is het geen probleem om het te fixen. Dat opwekken hebben we zo onze trucjes voor ;).

Frans.

jaccogardner
31 oktober 2010, 18:53
bijna zeker weten dat er een fx loop in zit
aan de achterkant

Ah mijn fout! Ik heb niet de LC15 R maar de LC15. Die ziet er aan de voorkant precies het zelfde uit maar mist de fx loop mogelijkheid en footswitch input aan de achterkant. De LC15 heeft alleen een lijnuitgang helaas... Heb het aangepast in mijn oorspronkelijke bericht :-)


Met de FX loop had je een goede kans gemaakt. Potmeters geloof ik niet zo in. Helaas voor jouw bestaat een amp niet alleen uit buizen en zul je de fout echt moeten constateren voor je iets kan vervangen. Onverstandig om zomaar iets te doen zoals ook gebleken is uit het voor nix vervangen van je buizen. Is het probleem makkelijk op te wekken of moet je dagen wachten voor je iets merkt? Als het goed op te wekken is het geen probleem om het te fixen. Dat opwekken hebben we zo onze trucjes voor ;).[

Frans.

Het probleem is er zodra ik de versterker aanzet. Alleen de overgangen van luid naar zacht zijn niet heel drastisch, het kan een minuut of 4 duren voor hij heel zacht word en daarna weer harder word. Maar ik hoef er zeker geen dagen op te wachten om iets te merken.

Rick trodat
1 november 2010, 14:32
Mijn tip:

Wegbrengen dat ding: En niet naar een winkel! Daar weten ze er meestal geen donder vanaf. ( feedback, lokale muziekzaak)

Breng em naar een goede amp tech ( hier op het forum)