PDA

View Full Version : Is er met fretbuzz te leven



Goeiemorgen
31 oktober 2010, 12:57
Ik heb er al veel over opgezocht maar iedereen zegt er weer wat anders over en het bleef me vaag.

Ik heb mijn Epi lp std. laten afstellen, dus ik hem gister opgehaald en bespelen.
eerst wat ik zag was dat de hoogte van de snaren ten op zichte van het fretboard eindelijk normaal was wat ik hoopte en verwachte het was eerst zoon 0,8cm. en nu 0,1-0,2.
nu begon ik te spelen en begon het hier en daar wat te trillen tegen de fretjes aan toen ik speelde.

nu had ik me een paar vragen bij.
Is het slecht of goed voor het geluid?
- de gitaar klinkt nu veel lekkerder dan eerst die totaal vals was en nu zuiver.
hoor je het ook versterk dat er fretbuzz is?
Of hoort dit totaal niet en moet het er uit?

Het is niet echt kletteren wat eerst was.

fred dons
31 oktober 2010, 13:17
nee hoor beetje fretbuz mag best als de snaar maar niet doodslaat, ik heb mijn aktie op de meeste gitaren superlaag en dan heb je meestal wat fretbuz, versterkt hoor je daar niets meer van

Tupelo
31 oktober 2010, 13:21
Beetje fretbuzz geeft inderdaad helemaal niet.

EuroCinema
31 oktober 2010, 16:35
nee hoor beetje fretbuz mag best als de snaar maar niet doodslaat, ik heb mijn aktie op de meeste gitaren superlaag en dan heb je meestal wat fretbuz, versterkt hoor je daar niets meer van

Hoe bedoel je "doodslaat"? Dat-ie echt geen geluid meer maakt?

fred dons
31 oktober 2010, 17:58
yep en dan met name bij het upbenden

TimoSomers
31 oktober 2010, 18:01
Ja, 'aanlopen' wordt dat ook wel eens genoemd.

Maar gewoon fretbuzz is helemaal niet erg, sterker nog, bijna alle gitaren hebben wel fretbuzz (tenzij je een gigantische actie hebt).
Ook geeft dit soms wat meer bite heb ik het idee.
Maar net iets teveel fretbuzz en je sound wordt wel dunner.

jutter
31 oktober 2010, 19:59
Ik heb weleens gehoord dat er een verschil is tussen fretbuzz en snaargeratel tegen de frets. Ik hoor namelijk op al mijn gitaren, ook die ik gehad heb, een beetje buzz/geratel (ook door de amp). Wie weet het verschil?

TimoSomers
31 oktober 2010, 20:33
Je hoort het verschil wel hoor.
Buzz is echt als de snaar 'doodtrilt' doordat hij een fret raakt.
Geratel is meer het geluid van de frets omdat de snaar erboven trilt en dan net miniscuul weinig de fret raakt, maar niet gedurende heel de 'trilling' zegmaar. (aangezien de trilling een beweging is die op en neer gaat).
Beetje wazig verhaal geworden :D maar je hoort het wel.

Sanderltd
31 oktober 2010, 21:16
Ik heb zelf ook ondervonden dat de ideale actie op mijn ltd een heel klein beetje fretbuzz met zich meebrengt. Gelukkig niet in de mate dat het hinderlijk is. Het speelgemak gaat in dit geval voor op het klein beetje fretbuzz dat er is.

Maar wat ik veel vaker hoor, is dat pinch harmonics (squeelies, pinches, ...) zuiverder zouden klinken als je je gitaar (volledig) zonder fretbuzz zou afstellen.
Persoonlijk lijkt het me wel logisch, maar ik had er voordien nog nooit over gehoord?

vulvasonic
31 oktober 2010, 22:29
Voor mij geldt; hoe minder hoe liever het me is. Ik heb er een hekel aan (gekregen, want nog niet zo heel lang geleden deerde het me niet). Ik ben er achter gekomen dat ik het veel prettiger vind als ik nergens iets hoor kletteren, hoe subtiel dat gekletter ook mag wezen. En toch, ondanks het feit dat ik een relatief hoge actie prefereer, is een beetje fretbuzz niet helemaal 100% te vermijden. Maar met en hogere actie en wat dikkere snaren kun je een heel eind komen. Moet je wel liggen natuurlijk.

Voor alle duidelijkheid; mijn gitaren zijn zo afgesteld dat bij 'normaal' spel geen buzz te horen is. Zodra ik stevig begin te rammen, ga je het een beetje horen.

beruk
31 oktober 2010, 23:01
Hier ook ,ik haat et. Hoge actie dus.

geert1976
31 oktober 2010, 23:09
mwah, bij een Tele vind ik het wel iets horen eigenlijk icm met de twang heeft het wel wat

jutter
31 oktober 2010, 23:12
Voor mij geldt; hoe minder hoe liever het me is. Ik heb er een hekel aan (gekregen, want nog niet zo heel lang geleden deerde het me niet). Ik ben er achter gekomen dat ik het veel prettiger vind als ik nergens iets hoor kletteren, hoe subtiel dat gekletter ook mag wezen. En toch, ondanks het feit dat ik een relatief hoge actie prefereer, is een beetje fretbuzz niet helemaal 100% te vermijden. Maar met en hogere actie en wat dikkere snaren kun je een heel eind komen. Moet je wel liggen natuurlijk.

Voor alle duidelijkheid; mijn gitaren zijn zo afgesteld dat bij 'normaal' spel geen buzz te horen is. Zodra ik stevig begin te rammen, ga je het een beetje horen.



Okay, dat is duidelijk; ik ben ook een stevige rammer en hoor het ook altijd een beetje. Bij mij werkt het net andersom; jarenlang heb ik me eraan lopen te irriteren en nu vind ik het niet erg meer.

Goeiemorgen
31 oktober 2010, 23:24
het is vooral bij mijn E en D snaren.
als ik hem ergens in druk raakt hij net niet de volgende fret, aleen als ik speel trilt hij er tegen aan.
nadat ik een extreem hoge actie had is het nu wel een verlichting aleen een kleine nieuwe irritatie.

maar gelukkig is het niet slecht

Rembull1980
4 november 2010, 08:50
Bij mijn 2 gitaren heb ik allebei de actie erg laag staan. Omdat het soleren eenmaal lekkerder gaat met een lage actie. De ene gitaar heeft meer last van buzz dan de ander, maar komt door kwaliteit van de nek.
Soms meer soms is het weg, dat komt door vochtigheid schommelingen. Dit meet ik.

Niks aan te doen, zolang je het maar niet door de versterker hoort is het oke. Wel kan je de actie wat verhogen en gewoon wat minder rammen. Dit is niet nodig namelijk, zet het geluid op je versteker harder en speel zachter.

1 ding is wel zo: soms kan een fretje net iets niet vlak genoeg zijn. Om dit te spotten zou ik naar een gitaardealer gaan om dit na te laten kijken.

Tupelo
4 november 2010, 10:45
Voor mij geldt; hoe minder hoe liever het me is. Ik heb er een hekel aan (gekregen, want nog niet zo heel lang geleden deerde het me niet). Ik ben er achter gekomen dat ik het veel prettiger vind als ik nergens iets hoor kletteren, hoe subtiel dat gekletter ook mag wezen. En toch, ondanks het feit dat ik een relatief hoge actie prefereer, is een beetje fretbuzz niet helemaal 100% te vermijden. Maar met en hogere actie en wat dikkere snaren kun je een heel eind komen. Moet je wel liggen natuurlijk.

Voor alle duidelijkheid; mijn gitaren zijn zo afgesteld dat bij 'normaal' spel geen buzz te horen is. Zodra ik stevig begin te rammen, ga je het een beetje horen.
Ik zou jouw tele best eens naast die van mij willen houden.
Speel zelf 011 met vrij hoge actie en heb ook een little '59.
Heb geen fretbuzz, maar ik ram dan ook niet echt op mijn snaren...