PDA

View Full Version : RMC wah 1-5.. en meer.



wireman
30 oktober 2010, 22:23
My fellow musicians...

Ik ben op zoek naar een nieuwe wah. Momenteel heb ik een oude Crybaby. Deze heeft zn beste tijd echter wel gehad. Nu wil ik het ook meteen goed doen en ben ik me aan het orienteren op de RMC wah´s. Echter zijn er (net als de dunlops) zo veel verschillende RMC's.. Ik richt me momenteel op de RMC 3 en 5 (ook wel 'wizzard wah' genoemd) Wat is volgens jullie de beste RMC wah out there?.

Tevens heb ik een vraag omtrent 2e hands wah's. Omdat ik het niet over mijn hart verkrijg om 250 euro voor een wah te betalen (en dit simpelweg ook gewoon niet kan missen), wil ik me richten op de 2e handsmarkt.. Echter zitten er in een wah wat 'slijtbare' onderdelen zoals de pot.. Dit is voor mij een struikelblok.. is dat gevoel terecht?

Nitefly7
31 oktober 2010, 09:17
Als je ze ergens kunt testen, zou ik dat zeker doen;
in mijn ervaring hebben ze allemaal hun charme, maar:

- RMC1 werkt te gek met singlecoils, en vond ik wat beperkt met humbuckers (qua sweep en algehele sound)
- RMC 2 en 3 zijn vrijwel te vergelijken, maar de -2 heeft regelaars aan de buitenkant, de 3 heeft ze binnenin
- de -5 ken ik niet, maar Michael Landau heeft 'm op z'n plank, dus het zal geen slechte keus zijn..

en van de RMC's is de -4 (of ' Picture wah') mijn favoriet; geweldige sweep, zowel voor humbuckers als singles te gebruiken, en zowel voor funky clean als voor high-gain te gek;

het was dat ik op dat moment geld nodig had, maar de Pic wah had ik maar wat graag willen houden; mijn Vox v848 Clyde Mccoy doet het echter vrijwel net zo prima, voor minder cash..


My fellow musicians...

Ik ben op zoek naar een nieuwe wah. Momenteel heb ik een oude Crybaby. Deze heeft zn beste tijd echter wel gehad. Nu wil ik het ook meteen goed doen en ben ik me aan het orienteren op de RMC wah´s. Echter zijn er (net als de dunlops) zo veel verschillende RMC's.. Ik richt me momenteel op de RMC 3 en 5 (ook wel 'wizzard wah' genoemd) Wat is volgens jullie de beste RMC wah out there?.

Tevens heb ik een vraag omtrent 2e hands wah's. Omdat ik het niet over mijn hart verkrijg om 250 euro voor een wah te betalen (en dit simpelweg ook gewoon niet kan missen), wil ik me richten op de 2e handsmarkt.. Echter zitten er in een wah wat 'slijtbare' onderdelen zoals de pot.. Dit is voor mij een struikelblok.. is dat gevoel terecht?

EuroCinema
31 oktober 2010, 10:32
Ik ben na jaren crybaby gebruik op de RMC picture wah overgestapt. Muzikaler en rijker in klank, maar wel in hetzelfde straatje. Zeker testen hoor!
Verder... het vervangen van zo'n onderdeel zijn de kosten niet. Het hangt ook wat af van hoe je wah inzet. Voor mij is het vaak het enige effect dat ik gebruik bij een optreden. Dan mag-ie wat meer kosten dan als het 1 van de velen op een bord is, denk ik.

Nielsje
31 oktober 2010, 10:42
Ik ben een tijdje geleden ook opzoek gegaan naar een nieuwe wah. Daarbij had ik m'n focus gelegd op Colorsound/RMC/Vox. De picture wah kende ik al, de Vox clyde in het verleden ook wel eens aan de tand gevoeld. Toen een RMC3 ineens voor weinig voorbij kwam op MP heb ik me niet bedacht en dat ding maar binnen gehaald :)

Ben er zeer content mee.

Potmeters slijten altijd, en zijn prima te vervangen. Ze zijn wel iets duurder dan een normale pot, maar de service van RMC zelf is prima mbt pots.
Maar goed, je verslijt per jaar meer snaren dan potmeters, het is allemaal zo relatief :)

tomdiedom
31 oktober 2010, 10:53
http://www.westerhaven.nl/shop/produktinfo.php?vjaID=20101031105137&prodID=000000000012073

Doe er je voordeel mee. Is bij muziekhuis westerhaven in groningen, dat dan wel...

Fuhgawz
31 oktober 2010, 12:44
Ook wel handig om te weten welke muziekstijl je speelt over welke apparatuur. Die Wizard wah bijvoorbeeld schijnt het goed te doen met humbuckers en high gain, terwijl anderen als de RMC1 dat minder goed doen. De RMC3 is de extreem instelbare wah en als je het niet zeker weet en niet bang bent voor veel knopjes kun je denk ik het beste voor deze kiezen. Dan kun je je eigen wah sound goed fine-tunen.

Ikzelf heb de RMC6, Wheels of Fire wah, omdat ik gek ben op dat oude Colorsound wah geluid, hetgeen deze zou moeten nabootsen. Nou moet ik zeggen dat ik ook een echte Colorsound heb gehad die overigens met name clean wel wat vetter klonk en ook de grotere fysieke sweep van het origineel vond ik prettig. Nadeel van die Colorsound was dat die amper sweep overhield met redelijk wat overdrive (hoewel dat niet voor elke Colorsound wah schijnt te gelden), terwijl de RMC6 perfect door grote hoeveelheden overdrive blijft snijden. Daarom is de RMC6 gebleven en de Colorsound vertrokken. Ik speel namelijk niet clean. Daarbij moet overigens ook even gezegd worden dat ik die externe Q knop nutteloos vind. Die heeft nauwelijks invloed op het geluid. De externe bas- en volumeknoppen zijn wel handig.

O ja, zo'n wah potmeter gaat behoorlijk lang mee en ik ga er niet van uit dat RMC troep in hun wahs duwt. Mocht hij toch gaan slijten dan is zo'n wah pot zo vervangen. Newtone heeft er verschillende van zo'n 15-20 euro.

Jan Buurman
31 oktober 2010, 12:59
Ik zou ook eens verder kijken dan je neus lang is ;)
Het is dat ik hem echt niet nodig heb maar ik heb eigenlijk erg veel GAS voor de CAE Custom Audio Electronics/MXR Wah (http://www.jimdunlop.com/index.php?page=products/pip&id=391)
Op MP staat een buitenkansje... http://link.marktplaats.nl/390019031
Ik heb hem nooit geprobeerd maar ik heb er wel veel over opgezocht. Ik denk dat het een erg goed ding is voor een redelijke prijs...


.

Mitch
31 oktober 2010, 15:39
Gehoord en getest:
RMC1: de volume boost vond ik iets té, de duw in het middengebied eigenlijk ook. Leuk om vetter te klinken met single coils maar het blijft wat geforceerd aanvoelen.
RMC2: duidelijk helderder gevoiced, veelzijdiger en praktisch door de uitwendige controls.

Gehad:
Wizard Wah: tikkie zompig en ook hier iets teveel boost. Dat -ie zo ontzettend goed door high gain zou snijden begrijp ik niet als 'voordeel', dat doet de rest namelijk ook. Betere samenwerking met humbuckers kon ik er ook niet in terugvinden.
RMC3: lijkt ingewikkeld, maar als je de beschrijving leest en een klein beetje nadenkt kun je heel makkelijk de sound instellen die je wilt. Het is dat de mijne ineens niet meer zo lekker klonk na de toevoeging van een Foxrox kit en ik geen zin had dat ding er weer uit te slopen, anders had ik 'm nog steeds. Maar met volle teverdenheid geruild voor:
Picture wah. Niks instelbaar, mar dat hoeft ook niet. De perfecte sound, ongeacht de gitaar, clean of drive. Soms ietsje scherp in het uiterste hoog, maar ik heb nog geen zin gehad de pot een slagje terug te draaien.

Slijtage moet je niet over piekeren. Als je niet wil dat 't slijt moet je 't bovenop een kast zetten in de woonkamer.

Thiez
31 oktober 2010, 18:00
Bij mij staat er ook een RMC3 op me pedalboard. Erg fijne wah maar wel ontzettend veel instel mogelijkheden. Zeker de dip switches range instelling is even proberen en zoeken. Zijn ontzettend veel mogelijkheden mee te maken.
Ik zit zelf te twijfelen mijn RMC3 misschien te ruilen voor een simpelere wah maar eigenlijk wil ik hem ook weer niet weg doen omdat je alles wat je wilt eruit kan halen.

Fragedallic
31 oktober 2010, 19:36
Dat over die Wizard Wah, dat klopt als een bus. Die boost is echt too much. en door die "haunting mids" is subtiel kwekken is er niet bij. de sound zelf en instelbare soepelhied van het pedaal was wel ok. Heb 'm uiteindelijk toch weggedaan.

check de site voor de nieuwe versies!!

http://www.realmccoycustom.com



Gehoord en getest:
RMC1: de volume boost vond ik iets té, de duw in het middengebied eigenlijk ook. Leuk om vetter te klinken met single coils maar het blijft wat geforceerd aanvoelen.
RMC2: duidelijk helderder gevoiced, veelzijdiger en praktisch door de uitwendige controls.

Gehad:
Wizard Wah: tikkie zompig en ook hier iets teveel boost. Dat -ie zo ontzettend goed door high gain zou snijden begrijp ik niet als 'voordeel', dat doet de rest namelijk ook. Betere samenwerking met humbuckers kon ik er ook niet in terugvinden.
RMC3: lijkt ingewikkeld, maar als je de beschrijving leest en een klein beetje nadenkt kun je heel makkelijk de sound instellen die je wilt. Het is dat de mijne ineens niet meer zo lekker klonk na de toevoeging van een Foxrox kit en ik geen zin had dat ding er weer uit te slopen, anders had ik 'm nog steeds. Maar met volle teverdenheid geruild voor:
Picture wah. Niks instelbaar, mar dat hoeft ook niet. De perfecte sound, ongeacht de gitaar, clean of drive. Soms ietsje scherp in het uiterste hoog, maar ik heb nog geen zin gehad de pot een slagje terug te draaien.

Slijtage moet je niet over piekeren. Als je niet wil dat 't slijt moet je 't bovenop een kast zetten in de woonkamer.

wireman
6 november 2010, 12:42
Gasten (en dames)

Gisteren heb ik dan uiteindelijk de knoop door gehakt en een RMC 3 gescoord.. Ding ziet er als nieuw uit en werkt zonder kraakje of dingetje.. helemaal gaaf!! Het is de blauwe versie (ongeacht de lakproblemen bij dit beestje) Er zit een witte mat op (waar ik wel even aan moet wennen.. hij is iig wel lekker zichtbaar op in die donkere effectenbak. Ik ga m vandaag maar eens even aan de tand voelen.. De verkoper (hele aardige gozer trouwens) gaf ook al aan om er eerst maar even goed voor te gaan zitten om lekker uit te zoeken wat de beste tuning is voor de wah. Deze schijnt erg persoonlijk te zijn en je kan er zo'n beetje alles uithalen (wat jullie al aangaven in de posts)

dank voor alle info!

Mitch
6 november 2010, 12:51
Top! Ik vind ze wel kek met die witte mat :D
De basic afstelling staat geloof ik goed op de site beschreven. Eerst de trimpots op 12u, dan met de dip switches een basis-sweep kiezen (algemene tip wat mij betreft: 2-6 'aan') maar vooral nog even heerlijk experimenteren. Ben je eruit, dan met de trim pots verder finetunen.

Fireburst
6 november 2010, 15:27
Misschien heb je hier wat aan :
http://web.archive.org/web/20020401211021/www.realmccoycustom.com/RMC3TUNING.htm

Succes met de 'zoektocht'.

wireman
7 november 2010, 15:41
Het zal even zoeken worden naar de goeie instelling. Komt heus wel goed.. Alleen nog een goed boost pedaal en ik ben helemaal klaar. Kunnen we verder met het board in zn definitieve vorm.. Ik moet zeggen.. de RMC is wel een aanwinst hoor.. damn!! daar kan echt geen Crybabs tegenop..

qua boost zit ik te denken aan een MXR Micro Amp of de CAE MC-401. Er staat nu ook een FX engineering MOAB op Marktplaats die mn aandacht trekt.. ik weet alleen niet hoe dat ding klinkt.. schijnt kwaliteitief wel een topding te zijn..

Ik heb Barend trouwens nog ge PM'd maar hij reageert niet.. is ie op vakantie oid? Ik ben bang dat ik iets in mn Mistress gesloopt hebt.. :???:


Top! Ik vind ze wel kek met die witte mat :D
De basic afstelling staat geloof ik goed op de site beschreven. Eerst de trimpots op 12u, dan met de dip switches een basis-sweep kiezen (algemene tip wat mij betreft: 2-6 'aan') maar vooral nog even heerlijk experimenteren. Ben je eruit, dan met de trim pots verder finetunen.

Jan Buurman
19 maart 2013, 09:53
Ik heb een RMC5 Wizard wah op het oog. Echter hij is grijs. Nu heb ik gelezen dat de oudere modellen wel grijs zijn geweest. Deze heeft ook een rode sticker ipv die zwarte, bedrukte baseplate. Zit er nu verschil tussen de oudere (ik schat rond 2005) en de recentere?

muziekschuur
19 maart 2013, 10:20
Ik was helemaal niet bekend met de RMC wah. Net even een demootje opgezocht. Klinkt erg goed.

Nu zijn de G Lab Wowee wah's leuk om ooit in de toekomst eens te testen. Want naast wah is er ook een Q filter en heeft het electronica die het vergelijkbare sounds laat maken zoals de Tycobrahe parapedal (Tommy Iommi speelt over Laney & gebruikt de parapedal (als flanger).

Dat zijn een beetje de drie stromingen (naast een andere Wah punt en aanpassingen aan de sweep) die ik op Wah gebied ben tegen gekomen.

Gefeliciteerd met je WAH. Mooi ding. Ik had er nog nooit van gehoord.

the sure thing
19 maart 2013, 12:11
Over slijtage van de pots: ik snap de fuzz hierover niet. Ik heb echt veel wah pedalen, intensief en langdurig gebruikt. Nooit een pot of spoel hoeven vervangen...

Mitch
19 maart 2013, 14:06
Het gaat om de bump van Jan hè, wireman is al lang onder de pannen ;)

Jan, ik stam nog uit de tijd van de introductie van de Wizard Wah: toen waren ze rood, ik heb er zelf één gehad. Mogelijk dat er ook grijze zijn geweest maar ik ben ze nog nooit tegengekomen.

Dirk_Hendrik
19 maart 2013, 15:43
Er was eens een redelijk bekende gitarist waarvan de naam bekender is als een klein plaatsje vlakbij het noordoostelijkste puntje van het Griekse eiland Kreta. Hij heeft enkele platen gemaakt en ook wat samengewerkt met andere artiesten maar het is aan de smaak van de luisteraar of het te harden is wat hij heeft gemaakt.

Maarr,
Ook deze man had crybabies en krakende pots. Daarom ging hij in overleg met een zekere firma in de US en samen ontwikkelden ze een wah die het filtercircuit van een crybaby heeft maar dan met een optische sturing. Deze firma maakte al jaren wahs. Maar dan niet met het crybaby filtercircuit maar met een ander, spoelloos circuit. En heel veel gitaristen vinden die wah's maar niets. Vlak, gevoelloos, als een soort van treblebooster, etc etc. En dan het interessantste in dit verhaal! Diezelfde gitaristen die dat horen horen dat ineens ook bij die wah met het crybaby circuit. Met spoel dus. Is ineens ook vlak en gevoelloos.

Zoeken jullie lekker de namen bij het bovenstaande stukje ;-)

Jan Buurman
19 maart 2013, 16:43
Steve Vai met zijn Morley Bad Horsie?

D_H, wat kan jij mij vertellen over een grijze Wizard Wah? Moet ik het wantrouwen?