PDA

View Full Version : elke pup door afzonderlijke toon en volume?



Arthis
30 oktober 2010, 19:13
Kort vraagje:
Ik wil mijn strat (hss) iedere pickup afzonderlijk door een volume en toon knop laten gaan, dus 6 pots in totaal. 2 toon pots hebben een gedeelde condensator en de 3e toonpot heeft een eigen. Ik wil de switch dus weg laten, maar dat is volgens mij heel ongebruikelijk, dus ziet iemand problemen/ gaat het zo werken.
Ik maak dus alle draadjes weer bij elkaar bij de input.

Danke

pueblo
30 oktober 2010, 19:27
waarom een gedeelde condensator?
(edit: misschien kan je er 1 push-pull insteken zodat je de humbucker ook nog kan splitsen

Arthis
30 oktober 2010, 19:42
waarom een gedeelde condensator?
(edit: misschien kan je er 1 push-pull insteken zodat je de humbucker ook nog kan splitsen
Zo zat het al in de (standaard) strat.
Ja zou kunnen, maar hoeft niet perse aangezien ik ook al gewoon 2 single coils heb ;). En wou er ook nog een switch aan het einde zetten, voor tremelo achtige effecten.

aaronstonebeat
30 oktober 2010, 22:26
Het kan wel. Je zou de volumepots 'andersom' moeten aansluiten:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SNXXV4D3.jpg

Meestal zitten zoals in het onderste schema; als je ze aansluit zoals in het bovenste werken ze op elk element afzonderlijk.

Je zou ook nog per element de toonregeling tussen het element en de volumepot kunnen zetten; als het volume van het ene element dan uit staat, heeft de toonregeling van dat element geen invloed op de andere elementen.

Arthis
31 oktober 2010, 00:33
Heb ze nu 'normaal' aangesloten, en nu zit ik idd met dat elke toon/volume knop voor elke pick up werkt. Ik weet niet zo veel van schema's enzo, en snap dat plaatje ook maar half, maar mn broer niet dus zal hem er even naar laten kijken. Super bedankt in ieder geval.
Edit: maar als ik dus de toon niet voor de volume zet, dan hebben ze wel invloed op elkaar?
Ik wil dus dat je van elk element het volume en de toon onafhankelijk van elkaar kan regelen, dus dat je bijvoorbeeld 1 element helemaal aanzet, de 2e op half volume en de 3e een kwart volume, en dan ook nog van alle drie appart de toon kan regelen.
Of ben ik nu irreëel?

aaronstonebeat
31 oktober 2010, 00:57
Als je twee of drie elementen tegelijk hebt aanstaan, zal bij een passief circuit de toonregeling van één element ook invloed hebben op de andere elementen. Je kunt de zaak wel gescheiden houden voor situaties dat maar één element aanstaat.
Net als bij een standaard strat: je hebt wel toonregeling voor midden- en halselement, maar als ze beide aanstaan (stand 2), werken beide toonknoppen als mastertone.