PDA

View Full Version : Nieuwe elementen in mijn Les Paul.



Michael AE
30 oktober 2010, 17:01
Gisteren in een "gekke" bui maar eens wat oude Seymore Duncans die ik had liggen in mijn LP classic geschroefd. De originele pickups had ik ooit een vervangen voor '57 PAF's, maar dat werkte niet in deze gitaar. De originele pickups zitten nu in 2 strats, dus dan maar de Duncans.

Kreeg meteen zo'n Slash vibe toen ik hem aansloot. Haha, good old times.

Hierbij de eerste take die ik gisteren ingespeeld heb voor de gein. Er zitten wat foutjes in, dus let daar maar niet op.

Signaal is LP Classic met Seymore's -> TS9 -> Barber DD -> Motu geluidskaart -> Impulse Response -> Plate Reverb.

http://soundclick.com/share.cfm?id=9819284

Tristan
30 oktober 2010, 19:24
Klinkt niet slecht, vrij modern, lekker laag en een beetje schel midhoog, ik mis het vette middengebied een beetje, welke pups zijn het precies?

Michael AE
30 oktober 2010, 19:33
Geen idee welke Duncans het precies zijn eerlijk gezegd. :D Heb ze ooit eens tweedehands gescoord voor 2 tientjes (in de guldentijd). Kwamen geloof ik uit een oude Starfield gitaar. (Bijmerk van Ibanez.)

Slash heeft ook een moderne sound met vrij weinig midden op de platen en daar ging ik dus ook voor. Ik vind het er vrij aardig op lijken, echt zo'n schellige sound met veel attack en sizzle.

Ik vond het zelf vrij grappig dat je zonder Marshall op 10 toch Slash zijn sound kan benaderen alleen door een LP met Duncans te gebruiken.

Bedankt voor het luisteren!

Michael AE
30 oktober 2010, 19:36
Leg deze voor de gein er maar eens naast. Net zo dun eigenlijk. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=rnhokjDFv0Q

Vanaf 2:40 ongeveer.

Tristan
30 oktober 2010, 19:43
Funny, zit er echt heel dichtbij inderdaad! :D
Hij heeft alleen nog net iets meer gain of korrel heb ik het idee, niet dat ik dat mooier vind overigens.
Die ritmesound vind ik dan weer wel te gek.

Michael AE
30 oktober 2010, 19:48
:D Grappig hè?

Zijn echt die pickups in een LP en dan het liefst een Marshall. Ik had 's nachts lopen klooien met mijn elementen, dus mijn buren leek het niet zo'n goed plan om de 800 open te schroeven, vandaar deze omslachtige manier.

De ritmesound kan ik ook echt bijna benaderen zo. I

k stond er zelf van te kijken, omdat er nogal veel om die sound te doen is geweest, vooral door Slash zijn eigen gereutel. Hij heeft dus helemaal geen nieuwe signature amp meer nodig, maar gewoon een laptop en een Barber DD. :D

EDIT: Die gain en korrel zijn volgens mij puur het volume van de amp. Kan ik natuurlijk niet benaderen met een pedaaltje in een computer. Daar moesten ze nu eens een plugin voor verzinnen. ;) (Ik ben er zo wel blij mee. Krijgt mijn Classic toch nog een keer wat aandacht. ;))

Luke-wannabe
30 oktober 2010, 19:56
Vind het niet echt een lekkere sound. Wat Tristan zegt. Beetje schellig in het midhoog. Beetje Foo Fighters-schreeuwerige vibe vind ik.
Maar wél heel goed de Slash sound benaderd! Hulde! Inderdaad, wát nou Marshall AFD100. Gewoon een goed pedaal en wat inlevingsvermogen!

Michael AE
30 oktober 2010, 20:03
Dit soort sounds werkt heel goed in een mix en in de 80's hoorde je ook heel vaak dit soort sounds terug komen. Dat schelle was toen heel typisch. Ik vind het persoonlijk wel wat hebben, vooral in een vette mix. Zo los werkt het wat minder inderdaad, want dan valt de schelheid pas op. Heel veel sounds die in een mix vet lijken, klinken losstaand een beetje zoals dit.

Maar goed, het ging mij dus puur om de gelijkenis met de sound van Slash. Ik vond het wel grappig toen ik gisteren voor het eerst na het solderen inplugde en meteen dit kreeg zonder echt te tweaken. :) Ik wist wel dat pickups belangrijk zijn voor je sound, maar dat Slash zijn sound zo enorm op pickups leunt wist ik niet. Weer wat geleerd.

Michael AE
30 oktober 2010, 20:13
Vind het niet echt een lekkere sound. Wat Tristan zegt. Beetje schellig in het midhoog. Beetje Foo Fighters-schreeuwerige vibe vind ik.
Maar wél heel goed de Slash sound benaderd! Hulde! Inderdaad, wát nou Marshall AFD100. Gewoon een goed pedaal en wat inlevingsvermogen!

Hehe, ja, die AFD100 is best cool, maar heb je dus niet echt nodig als je die sound zoekt. Alleen een LP met Duncans. (Een slechte LP werkt dus ook, want die van mij is verschrikkelijk. Het was alleen mijn eerste "echte" gitaar, dus ik heb hem altijd nog bewaard. Nu gebruik ik hem tenminste weer eens als ik terug naar de roots wil.)

Wel grappig dat iedereen in het AFD topic het over de te grote hoeveelheid fizz en het overdreven schelle hoogmidden heeft, maar dat dat dus wel echt heel typisch is voor de AFD sound. (En de UYI sound ook trouwens, misschien nog wel meer.)

Michael AE
30 oktober 2010, 20:20
Iemand vroeg me om een clipje van de neckpickup, dus hierbij nog een solo'tje. (Dat ik die dingen nog kan spelen na 10 jaar niet geluisterd te hebben zegt wel iets over hoe catchy ze eigenlijk zijn vind ik. ;))

http://soundclick.com/share.cfm?id=9819869

Luke-wannabe
30 oktober 2010, 20:25
Ik bedoelde het ook niet lullig hoor! Gewoon niet zo mijn ding :)
Waarchijnlijk heb je gelijk, dat het in een mix prima klinkt. Is ook wel net dat gebied dat lekker door komt natuurlijk.

Michael AE
30 oktober 2010, 20:38
Snap ik, ieder zijn eigen ding. Ik wist wel dat je het niet lullig bedoelt had hoor, haha. ;)

Ik merk dat ik steeds minder snel voor en doffe sound kies, want dat werkt gewoon live en in de studio niet. In een productie moet je je sound heel anders benaderen. Schelheid geeft gewoon extra power aan een mix vreemd genoeg. Het is lastig om dat broekspijpengevoel over te brengen naar tape, maar dit is wel een maniertje om dat voor elkaar te krijgen.

Luke-wannabe
30 oktober 2010, 20:54
Klopt, dat valt me ook bij Periphery heel erg op. Die plaat beukt als een malle, maar als je even een gitaartje in zijn eentje hoort, zit daar bijna geen laag in. Dat laag en gebeuk komt eigenlijk allemaal van de basgitaar.

Michael AE
30 oktober 2010, 20:57
Ja, bas en kick zo strak mogelijk op elkaar inspelen en dan de boel flink in de compressie en een schel gitaartje. Instant American sound. Je moet er van houden, maar in de States willen ze niet anders meer. ;)

Tristan
30 oktober 2010, 22:12
Toevallig had ik een tijdje geleden Appetite For Destruction weer eens uit de platenkast getrokken en toen viel me al op dat de gitaar eigenlijk best wel schel en korrelig klonk, ik vond het helemaal niet zo vet eerlijk gezegd.

Ik denk dat ik de sound van Use Your Illusion II eigenlijk het lekkerste vind, Use Your Illusion I lijkt redelijk op Appetite geloof ik, alleen net iets minder rammelend waardoor het wat minder charme heeft, daarnaast vind ik de songs veel minder vet, meer een soort saaie overjarige Bluesrock.

Wat betreft jouw Les Paul, dat geeft toch maar weer eens aan dat iedere goede gitaar wel een eigen doel dient.
Ik vond jouw Classic ook minder tof, maar met die Duncans doet ze dit trucje toch wel erg goed hoor! :)

Hetzelfde met mijn Patrick Koopman Strat, na 8 jaar weer eens uit de koffer gepakt want ik moest toevallig even iets opnemen, komt er ineens een brute Rocksound uit als ik 'm downtune naar C#, niet te geloven. :D

Luke-wannabe
30 oktober 2010, 22:47
Ja, bas en kick zo strak mogelijk op elkaar inspelen en dan de boel flink in de compressie en een schel gitaartje. Instant American sound. Je moet er van houden, maar in de States willen ze niet anders meer. ;)
Ja, ik houd daar wel erg van ;)

Henri H
30 oktober 2010, 23:59
'k Heb de clipjes nog niet beluisterd (ga ik morgen wel doen op m'n PC met betere speakers), maar vind Slash z'n huidige sound veel mooier eigenlijk.
Back in de '80's vond ik zijn sound ook al wat dun en schel, maar het had ook wel weer wat. Vooral bepaalde nummers vond ik toen gewoon erg goed, zoals "Welcome to the Jungle".
Het was en is natuurlijk wel Rock 'n' Roll. :rockon:

Henri H
31 oktober 2010, 21:43
Hehe, toevallig dat het om "Welcome to the Jungle" gaat, één van mijn favo's van G&R, had ik gister nog niet gezien. :)

Heb ze beide even geluisterd, en idd, typisch soundje, best goed eigenlijk.
En natuurlijk weer fantastisch ingespeeld. :ok:

interessander
31 oktober 2010, 22:21
Leuk dat je inderdaad helemaal geen preamp oid nodig hebt bij deze manier van opnemen, welke impulse gebruik je trouwens?

Michael AE
1 november 2010, 15:08
Hehe, toevallig dat het om "Welcome to the Jungle" gaat, één van mijn favo's van G&R, had ik gister nog niet gezien. :)

Heb ze beide even geluisterd, en idd, typisch soundje, best goed eigenlijk.
En natuurlijk weer fantastisch ingespeeld. :ok:

Bedankt man!

Michael AE
1 november 2010, 15:09
Leuk dat je inderdaad helemaal geen preamp oid nodig hebt bij deze manier van opnemen, welke impulse gebruik je trouwens?

Ik gebruik de JJ guitarhack impulses geloof ik. Werkt erg goed idd. Geen gedoe meer met te luide amps en microfoons.

Riky
2 november 2010, 19:11
Gaaf! Ik hou meer van een wat voller geluid. Zoals gezegd wat dikke midtone om het echte Les Paul geluid nog meer naar voren te halen, maar dit is zoals gezegd wel een erg lekkere sound om mee te mixen.

Michael AE
2 november 2010, 19:29
Thanks!

Ik hou zelf ook van een wat meer midheavy geluid, maar ik vond dit ook wel eens lachen.