PDA

View Full Version : ToneZone in alder superstrat vervangen?



Speeddemon
30 oktober 2010, 15:58
Ik vroeg me af in hoeverre een DiMarzio ToneZone (wat vaak omschreven wordt als een bass/mid-heavy element (sommigen noemen 'm zelfs modderig)) uit de verf komt in een Alder (elzen) superstrat met geschroefde (maple) hals?

Zou vervangen met een Super Distortion (of evt. een Duncan JB of Distortion) een betere zet zijn?

(amp=Engl Invader 100, muzieksoorten die ik er mee wil spelen; voornamelijk 80's metal met een ietwat ge-update sound. Niet klinisch, wel strak.)

allochthomas
30 oktober 2010, 16:00
Prima combi, heb zelf 1tje in mijn stratocaster gehad(ook alder met maple neck). Scheur als een idioot en geeft je een enorme pakket laag erbij en temt een beetje de hoge frequenties.

*edit: gaat over de tonezone

Tho
30 oktober 2010, 16:04
prima combi? Ik heb een tonezone in m'n alder Jackson USA gehad. Wat een KUTgeluid. Ik kreeg er geen fatsoenlijke scheur uit, letterlijk niet

allochthomas
30 oktober 2010, 16:09
Voor jouw brootal muziek stijl scheurt niks hard genoeg:D

Exi
30 oktober 2010, 16:28
Ik heb zelf een Dimarzio Super 3 in een superstrat, maar die heeft een lindehouten body (en TBX tone control). Ik kan je wel vertellen dat het ding echt heel lekker klinkt.
Veel mid en heel strak.
Het is zeg maar een iets extremere SD. Heel lekker om zo'n superstrat net dat tikje meer power te geven.

Tho
30 oktober 2010, 16:37
Voor jouw brootal muziek stijl scheurt niks hard genoeg:D

Jawel, maar dit scheurde letterlijk NIET. Echt heel bizar. Meer als een droge, grof gekorrelde crunch kreeg ik er niet uit. Sustain van likmevessie ook

Speeddemon
30 oktober 2010, 16:38
Prima combi, heb zelf 1tje in mijn stratocaster gehad(ook alder met maple neck). Scheur als een idioot en geeft je een enorme pakket laag erbij en temt een beetje de hoge frequenties.

*edit: gaat over de tonezone
Raak je niet teveel hoog kwijt?

Ik wil wel dat de sound kan 'bijten', zonder dun/schel/scherp te worden.

@Tho: ik speel Priest, Maiden, Manowar, Van Halen, Dio, Mercyful Fate...geen lomp-brute deathgrind. :seriousf:

Tho
30 oktober 2010, 16:42
Raak je niet teveel hoog kwijt?

Ik wil wel dat de sound kan 'bijten', zonder dun/schel/scherp te worden.

@Tho: ik speel Priest, Maiden, Manowar, Van Halen, Dio, Mercyful Fate...geen lomp-brute deathgrind. :seriousf:

Weet ik gozer, en ik raad hem je ten zeerste af!

allochthomas
30 oktober 2010, 17:00
Als je meer bite wilt dan lijkt me de jb de beste keuze. De tonezone kost je een hoop hoog(iets wat een strat met maple neck wel kan missen imho). Ik heb mijn jb toendertijd vervangen voor een tonezone omdat ik juist van een bijtende sound af wou

Rinze
30 oktober 2010, 17:01
Ik heb toch wel gitaren gehoord met een ToneZone die wel goed klonken, erg vet zelfs. Heb hem zelf in een PRS-achtige Fernandes gehad en dat was too much. Inderdaad een droge, muffe, korrelige sound.

Heb zelf ook een Strat met hummie bij de brug en zit ook wel eens aan een ToneZone te denken. Heb in die Strat al van alles gehad en het klonk eigenlijk altijd kut. Te dun, slap. Terwijl de Kinman enkelspoelers er prima in klinken. ZOu dan denk ik ook een Suhr-schakeling aanleggen zodat de enkelspoelers 250k Ohm "zien" en de hummie 500.

Had hier laatst niet iemand een TZ te koop staan?

Ik vond de JB ook te fel in die Strat trouwens.

Thiez
30 oktober 2010, 17:26
Ik heb een Seymour duncan SH5 in me strat gegooit. Klinkt opzich niet verkeerd. Deze is ook wat minder hoog en wat meer mid gericht.

Speeddemon
30 oktober 2010, 17:34
In hoeverre geeft een ToneZone dan dat mid en laag?
Kun je de Strat er iets meer à la Les Paul mee laten reageren? (afgezien van alle andere verschillen zoals mahoniebody, gelijmde hals, etc.)

ateng
30 oktober 2010, 18:59
Ik vond de JB ook te fel in die Strat trouwens.

Heb 2 strat met JB erin en eerlijk gezegd geen last van dat ie te fel is.

Braindead
30 oktober 2010, 21:54
Ik heb een tonezone in een superstrat gehad met elzen body en esdoorn neck+rosewood fretboard. Klonk erg vet met veel laag. het was niet zo dat ik ineens hoog miste. Super 3 is ook lekker maar daarmee moet je denk ik eerder oppassen wat hoog betreft.

Exi
30 oktober 2010, 22:23
Ik heb een tonezone in een superstrat gehad met elzen body en esdoorn neck+rosewood fretboard. Klonk erg vet met veel laag. het was niet zo dat ik ineens hoog miste. Super 3 is ook lekker maar daarmee moet je denk ik eerder oppassen wat hoog betreft.
In mijn superstrat klinkt de Super 3 echt niet schel hoor.

jerome
30 oktober 2010, 22:54
Ik heb 2 Strats met alder body en Dimarzio Super Distortion (Dual Sound) in de brugpositie
Lekkere vette scheursound, zonder dat het neuzelig, wollig of krasserig wordt.
Je blijft het hout van je gitaar horen
En reageert ook goed op de volumepot van de gitaar; volumepot ietsje terug en de sound wordt iets cleaner en opener en pot weer open; scheuren en brullen maar!:mmmm:

superken_nl
31 oktober 2010, 11:34
Prima combi, heb zelf 1tje in mijn stratocaster gehad(ook alder met maple neck). Scheur als een idioot en geeft je een enorme pakket laag erbij en temt een beetje de hoge frequenties.

*edit: gaat over de tonezone

Scheuren zou ik eerder krassen willen noemen. En dat pakketje laag is nooit aangekomen bij mij......



prima combi? Ik heb een tonezone in m'n alder Jackson USA gehad. Wat een KUTgeluid. Ik kreeg er geen fatsoenlijke scheur uit, letterlijk niet

Inderdaad perfect verwoord. Tonezone klinkt verschrikkelijk slecht in een alder strat. Totaal geen ballen.

Daarna SuperDistortion erin gedaan, klonk al stukken beter, maar veel ongewenste feedback, tijdens gigs onhandelbaar.

Heb daarna een TB-5 erin gedaan, nooit meer eruit gehaald!

Speeddemon
31 oktober 2010, 12:24
Mis je niet wat mids met de Custom (volgens de tone chart van Duncan dan...)

Heb je 'm wel eens vergeleken met een Duncan Distortion (minder laag, meer mids)?

Exi
31 oktober 2010, 13:19
Je moet je niet blindstaren op die charts vind ik. Vooral niet als je de Seymour Duncan charts met die van Dimarzio gaat vergelijken.

SH-5 is ook een zeer goede pickup.
Misschien staan er in dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=134733) nog wel een paar goede tips

Braindead
31 oktober 2010, 16:50
Nee, ik bedoel ook niet dat je teveel hoog krijgt met een super 3 maar eventueel te weinig. De Super 3 heeft wat minder hoog als een super distortion namelijk.


In mijn superstrat klinkt de Super 3 echt niet schel hoor.

Exi
31 oktober 2010, 17:29
O, op die manier. Ja klopt, iets meer mid en minder hoog.
De pickup is origineel ook gemaakt voor Fender (Hij heette toen H1 ofzo, vanaf 1994 zijn ze hem gaan verkopen als Super 3). Deze eerdere versie zit ook in mijn Fender HM Strat uit 1988.

Thiez
31 oktober 2010, 17:49
Mis je niet wat mids met de Custom (volgens de tone chart van Duncan dan...)

Heb je 'm wel eens vergeleken met een Duncan Distortion (minder laag, meer mids)?

Ik heb een SH6 in mijn sg gehad en die heb ik vervangen door een SH4. Dat was meer mijn ding. Ik vind SH6 te veel gain geven, zeker in samenwerking met een engl.
De SH4 heeft wat minder mids en meer hoog erin dan SH6. De SH5 heeft vind ik meer mids dan de SH4 en minder in het hoog. De SH5 is wat ronder dan de SH4 zeg maar.

Braindead
1 november 2010, 01:16
Ik heb een super 3 in een Peavey Vandenberg en dat scheurt lekker. Fender HM strats zijn vet! Ook fan van Greg Howe toevallig? die speelde er vroeger op en die kan me toch spelen.
Update: Hier filmpje van hem op dat ding.
http://www.youtube.com/watch?v=ljZlhTNkPSE


http://www.guitarrain.com/vcd/Electric%20Guitar/Greg%20Howe.JPG


O, op die manier. Ja klopt, iets meer mid en minder hoog.
De pickup is origineel ook gemaakt voor Fender (Hij heette toen H1 ofzo, vanaf 1994 zijn ze hem gaan verkopen als Super 3). Deze eerdere versie zit ook in mijn Fender HM Strat uit 1988.

Exi
1 november 2010, 13:34
Nee, ik ben geen fan van Greg Howe (ik heb zeg maar moeite om een nummer van hem af te luisteren:chicken:), maar spelen kan ie wel inderdaad.:ok:

Braindead
1 november 2010, 18:55
Lol, okay. Eerlijk gezegd vond ik zijn vroegere spel wel boeiender dan wat hij nu doet maar ja, smaak he....