PDA

View Full Version : Naar drop D 1/2 step down stemmen..



Martyy93
30 oktober 2010, 14:44
Hey iedereen,

Ik ga nu het te gekke nummer 'All In' van Lifehouse leren.. alleen is het naar drop D 1/2 step down gestemd. Toevallig wist ik nog hoe je naar drop D moest stemmen, maar ik weet niet eens meer wat 1/2 step down is? Wel weet ik dat er nog extra snaren verstemd moeten worden, maar welke?


Ik hoor het graag van jullie!

pimmetje
30 oktober 2010, 15:19
1/2 step down lijkt me dat je dan alle snaren een halve toon naar beneden draait. Dus eigenlijk drop des :D: Db Ab Db Gb Bb Eb

ShredTallicA
30 oktober 2010, 15:21
Drop C# (Db):

D#
A#
F#
C#
G#
C#

Gewoon alle tonen een half omlaag gooien, niet zo moeilijk toch? :)

edit: Pimmetje moest me even voor zijn :sneaky:

Martyy93
30 oktober 2010, 15:58
Okew, thanks :D dat gedeelte snap ik. Nu alleen weten hoe je dat zeg maar doet. Bij drop D laat je een toon klinken bij de 12e fret op de 6e snaar en vergelijk je die met je D snaar. Is er dus een soortgelijk trucje om alle snaren een halve toon omlaag te stemmen?

Nogmaals thanks :P

ShredTallicA
30 oktober 2010, 15:59
Je 13e fret moet nu als die D-snaar klinken? :chicken:

Of nog beter: koop een stemapparaat :ok:

Terminus
30 oktober 2010, 23:00
Of nog beter: koop een stemapparaat :ok:

Dat is nog eens goed advies.

Als je echt met vergelijkingen wilt werken: eerst alles behalve de lage E naar Eb (1/2 step down) als volgt:
A gelijk aan lage E, 4e fret
D aan A 5e fret
G aan D 5e fret
B aan G 4e fret
Hoge E aan B 5e fret

En dan naar drop D: lage E omlaag tot als je de onderste drie snaren los aanslaat je een vette powerchord krijgt.

Harald
31 oktober 2010, 13:53
Als het om het leren van het nummer gaat zou ik gewoon de mp3 met audacity een halve toon omhoog transponeren eigenlijk. Kan je gitaar gewoon in drop D.

En als je het met een band zou gaan spelen is het ook maar de vraag of je met de hele band voor 1 nummer een halve toon omlaag gaat stemmen. Gok dat je bassist daar ook niet zo happy mee is.

Madcow
31 oktober 2010, 14:36
Bassisten zijn toch nooit happy?

Harald
31 oktober 2010, 18:20
Die van ons wel... maar we hebben ook een goede drummer, dat helpt ;)

WillemdaGuide
31 oktober 2010, 21:23
Wij spelen standaard alles in Es stemming, voor drop C# zijn wat dikkere snaren wel fijner, heb nu ernie balls 0.10-0.52, echt perfect!!

ShredTallicA
31 oktober 2010, 21:42
Voor Drop C# gaat het nog nét, D standard en Drop C zou ik zelf .11 nemen :chicken: