PDA

View Full Version : hoe upgrade ik mijn Tele?



dennis_rhcp
29 oktober 2010, 22:39
Hallo allemaal,

Ik zou graag mijn telecaster willen upgraden, ik heb een mexicaanse fender telecaster uit 2003. Deze heb ik tweedehands gekocht €350,- er zitten wat plekjes op de hals van de gitaar waar ik geen last van heb, maar ben wel benieuwd wat het is en ofdat het erg is.

foto van de gitaar:
http://i535.photobucket.com/albums/ee356/dennis_rhcp/DSC04122.jpg

wat me nu nog niet bevalt aan de telecaster is dat ik speel in een Tool en APC achtig bandje, en mijn overstuurde kanaal absoluut niet strak is. ik denk zelf als ik een nieuw (humbucker in singlecoil formaat) element in de brug positie zet dat dit het geluid ten goede komt. Maar welke is goed? je kan niet in een winkel elementen testen.

is dit bv een goede element?
http://www.thomann.de/nl/seymour_duncan_ssthr1.htm

ook heb ik last doordat mijn gitaar vaak in drop C (afgewisselt met drop D) staat dat mijn snaren tegen de fretten aan komen. Dit lijkt me iets van afstellen maar kan je dat ook zelf doen? of is het een vak apart?
ik gebruik wel 0.11 snaren van elixer.

zijn er meer trukjes om je gitaar te kunnen verbeteren?

Alvast bedankt!

Gr Dennis

demetalenman
29 oktober 2010, 23:49
Hey Dennis,

Die Hot rails van Duncan heb ik nooit geprobeerd.
Wel heb ik de little 59 in mijn tele gehad. Deze maakt je Tele absoluut een stuk warmer.
De little 59 is er inmiddels uit en vervangen door een Dimarzio Chopper. De chopper heeft iets meer Hoog, dat Hoog wou ik terug voor het snijdende geluid wat meer een single coil benaderd.

Daarnaast heeft Dimarzio nog verschillende singlecoilsizedhumbuckers in hun programma. Nog heter en warmer dan de Chopper die ik in mijn Tele heb zitten.

Hier kan je dus ook even naar kijken in je zoektocht, die nu alleen maar moeilijker wordt door nog meer opties.

vulvasonic
30 oktober 2010, 01:17
Little '59 is perfect voor een ruwe sound met veel makkelijk te benadrukken boventonen. Zeer muzikaal elementje. De JBjr (ook een single sized humbucker van Seymour Duncan) klinkt in het clean wat beter, maar staat ook z'n mannetje voor het ruigere werk. Nog steviger zijn de hotrails, maar die klinken me wat te vlak, minder 'muzikaal' voor mijn gevoel. En de ToneZone T van DiMarzio schijnt ook niet verkeerd te zijn. Op beide sites (van SD en DM) staan diverse sampletjes. Vooral op de site van SD hebben ze dat goed aangepakt, door vergelijkbare elementen te laten horen in verschillende sitaties (clean en overstuurd) en die te vergelijken met dezelfde licks, maar dan gespeeld op een gitaar met andere elementen. Dat scheelt enorm in het uitzoeken.

Verder zijn er nog wel wat dingetjes die mogelijk een upgrade behoeven. Zo kan het geen kwaad alle electronica (pots, schakelaar en bedrading) te vervangen door hoogwaardige componenten. Kost geen drol en het klinkt net even iets beter. Hou er rekening mee dat je geen topgitaar hebt. Je kunt nog heel veel verbeteren (topkam, brug, zadels, topkam, mechanieken), maar als je een 'dood klinkende body' hebt, blijf je dat horen. Het is zeer zeker niet zo dat dit per se het geval is, dus als je daar wel een goed gevoel over hebt, is iedere verbetering de moeite waard. En het verschil tussen het standaard SC-elementje en de Seymour Duncan Little '59, is echt zeer groot. Ik heb hetzelfde gedaan en ik was zeer blij verrast. De verrassing was nog groter toen ik eerder mijn stratje al eens voorzag van een Little '59. Ik was er zo blij mee dat ik 'm meteen in de Tele heb gezet.

Even terzijde, het mooie is de perfecte balans tussen de twee verschillende PU's. Het cleane (en wat zachter uitsturende) geluid van het origele halselementje icm het rauwe, rijke geluid van de Lil '59. Van een ruig geluid naar clean zonder daarvoor een pedaaltje in te moeten trappen, kan soms zo lekker zijn! En het tussenstandje blijft ook prima overeind. In het laatste geval staat de humbucker zo geschakeld dat ie maar 1 spoel gebruikt, waardoor het typische Tele-geluid in de middenstand gewaarborgd blijft.

Rooker
30 oktober 2010, 07:47
Ik heb niet zo een mooie uitleg als Vulvasonic maar kan je ook zeker de tip geven om is de Tonezone te proberen. Heb er een in mijn strat weliswaar maar vind hem erg goed klinken.

Mooi setje op je pedalboard trouwens:ok:
Is dat zwarte ding vooraan dan om al die pedalen aan te sturen of hoort die bij de randal..

jahallozeg
30 oktober 2010, 11:51
Een vier weg switch kost geen drol en je kan hem ook nog een mooi oversturen

FruscianteFan
30 oktober 2010, 12:15
In mijn Jaguar heb ik het brugelement vervangen door een Seymour Duncan JB Jr, en dat is echt een enorm verschil. Veel dikker, warmer, en een heel stuk strakker als je overstuurd speelt. Dus een dergelijke ingreep zou ik zeker aanraden.

dennis_rhcp
30 oktober 2010, 13:41
Bedankt iedereen!

Wat wel zo is, is dat ik voor de mooie warme klanken altijd de neck pick-up gebruik, en voor de ruige stukken het brug element.

opzich klinkt mijn neck element best aardig ik zou even een soundbite posten;
op 3.03 kan je een beetje aardig horen wat ik bedoel, dit is mijn tele door en dynadrive met heel weinig gain,
(let niet op de solo kwa technisch spel want ik ben een belabberd gitarist)

http://soundcloud.com/dennis-spee/knip-en-plak-demo

maar voor steverige stukken heb ik nu nog een te dun geluid. stiekem moet het gewoon klinken als een zware gitaar door een dual recitefier.

is dan die little '59 de "beste" keus?

dat zwarte ding is inderdaad de switch van de versterker, de versterker waar ik een liefde/haat relatie mee heb. ik wil een nieuwe maar heb nog niet voldoende geld, en stiekem wil ik het liefst een AC-30. maar daar heeft de band dan weer niks aan. dus nu zoek ik een versterker met ac30 clean, en een rectifier gain en nog voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. pff had ik maar een andere hobby!

Rooker
30 oktober 2010, 14:22
Aha, mogt je toch voor de ac 30 gaan neem dan de head versie. Die combo heb ik net verkocht. Niet te tillen. En dat was nog de 1x12 versie. Ook het benaderen van de buizen is een kleine dag werk! Echter de sound mi ongeëvenaard.

dennis_rhcp
1 november 2010, 01:14
ok na veel navragen en bevindingen worden het de hot rail voor de brug positie.

nu ga ik bij thomann de element bestellen, heeft het zin om de electronica te vervangen?

dan doel ik op deze pots:

volume:
http://www.thomann.de/nl/fender_poti_250.htm

Tone:
http://www.thomann.de/nl/fender_volumepoti_250_no_load.htm

en een 3 weg schakelaar:
http://www.thomann.de/nl/fender_3weg_schalter.htm


zijn dit de goede onderdelen? of zitten deze als standaart in mijn gitaar?,
dus samengevat, is dit een vooruitgang met de huidige pots die in een standaart mex tele zitten ingebouwd?

gr Dennis

dennis_rhcp
1 november 2010, 14:23
iemand? ik wil namelijk zo snel mogelijk bestellen :)
of moet ik potmeters van een ander merk hebben?

alvast bedankt!

FruscianteFan
1 november 2010, 15:01
Op zich zijn dat prima onderdelen. Houd er wel rekening mee dat een humbucker van zichzelf al behoorlijk donker klinkt, en 250K pots dan waarschijnlijk teveel hoog afkappen. Wat ik zelf heb, is een volumepot van 1 meg (maar 500K zal ook prima werken), en op het halselement een tonepot met een lagere waarde. De brughumbucker heeft nu geen tonepot, en dat is een prima combi.

dennis_rhcp
1 november 2010, 15:14
opzich, gebruik ik nu helemaal geen tone pot, maar het signaal gaat er nu wel door heen, omdat deze fender tone pot pretendeerd om truebypass te zijn tussen 9 en 10 vind ik het wel prima, dan zit hij er voor de sier op.

dus voor de volume moet ik een andere waarde hebben of is 250 goed?

FruscianteFan
1 november 2010, 16:04
Als-ie tussen 9 en 10 een oneindige weerstand heeft (dus true bypass is), dan is dat sowieso een stuk helderder dan wat je nu hebt. Voor een humbucker is dat prima, voor een single coil zou ik persoonlijk vrij snel gaan voor een pot met wat lagere weerstand. Ik merk zelf in elk geval dat ik het halselement van mijn Jaguar te schel vind, als hij niet door een tonepot met lage weerstand gaat.

Hoe dan ook, ik zou eerder uitgaan van de situatie die je nu hebt, en me niet laten lokken door de term 'true bypass' potmeter. Fender werkt namelijk niet voor niks met 250K pots, zonder die dingen klinken ze namelijk nog scheller.

dennis_rhcp
1 november 2010, 16:25
ok helder! bedankt!!

dennis_rhcp
11 november 2010, 21:29
Ik heb een probleem!

vandaag heb ik de hotrail van thomann binnen + electronica

nu heb ik alles opnieuw ingebouwt en alles doet het, signaal komt door.
de knoppen doen we ze moeten doen, en de pick ups doen het ook.

MAAR mijn hals element is nu super dof geworden, ik heb van alles geprobeerd
zoals die weerstandje te vervangen (ook nog door een oude) en helemaal geen weerstand. maar dan is de tone pot een volume pot gewoorden.

wat nu? nu klinkt mijn tele veel slechter dan eerst? ook vind ik de hotrail lang niet zo goed, nu komen mijn harmonics er moeilijk uit!

zou het aan het draad kunnen liggen? ik heb nu van newtone online draad gebruikt http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=59&products_id=388. de draden die er eerst in zaten waren dikker?
(dunner is meer weerstand? en daarom doffer?)

Help me!!!;)

macwilliams
11 november 2010, 21:58
Als het gewoon een koperdraadje is dan zal het alsnog dikker zijn dan het draadje van de wikkelingen zelf dus.

Misschien ergens een slechte soldering?

Hendriks
11 november 2010, 22:08
Goed aangesloten?

Btw: volgens mij moet je bij gebruik van een SD pup in combinatie met een ander merk ,het halselement ompolen , in ieder geval is dat zo bij "normale" tele pickups.

dennis_rhcp
11 november 2010, 22:17
ik heb rekening gehouden met het ompolen, dat zit goed!

maar ik kan niet echt solderen, het zit allemaal vast etc, maar een mooie soldering (schrijf je dat zo?) is het niet. heb ik verkeerde potmeters besteld?
(ze waren wel duur iets van 10 euro per stuk)

de tone knop doet het ook ze gaan van dof naar nog doffer :dontgeti:
de volume knop doet het ook. en ook de 3 way switch. moet ik hem toch naar een gitaar bouwer sturen?

Hendriks
11 november 2010, 22:37
Gewoon nog even goed naar het schema kijken en dan alles even nalopen , desnoods alles opnieuw doen.Het is vaak een kleinigheid.