PDA

View Full Version : versterker knals bij uitzetten



Sleight
29 oktober 2010, 19:51
nouja zoals de titel zegt dus, mijn versterker knalt nog vaak als ik hem uitzet,
beetje een knal/plop geluidje
ofdat het veel kwaad kan weet ik niet, en of er iets tegen te doen is weet ik eigenlijk ook niet
dus weten jullie misschien iets hiervan? :p

guitarguru
29 oktober 2010, 20:14
Volgens mij kan dat geen kwaad, en hoef je er ook niets aan te laten doen. Technische achtergrond ken ik dan niet helaas.. Iets van ontladen van spanning of zo?

Fireburst
29 oktober 2010, 20:25
Transistor of buizen ? Bij een trannie schijnt dit heel normaal te zijn, bij een buizen amp weet ik het zo nog niet.

Ijselrobo 07
29 oktober 2010, 22:26
ik ken dit.. was bij mijn oude 'Roland Cube Go 30' ook altijd zo als ik hem uitzette, en bij mijn marshall MG2FX is dat ook altijd als ik hem uitzet..

misschien helpt het als je het volume eerst uitzet voor je hem uitzet?

Sleight
30 oktober 2010, 21:25
nee ik heb al wel dingen geprobeerd maar volume neer beneden zetten werkt niet
misschien heeft het er ook iets mee te maken dat het stopcontact niet geaard is?

forceps
30 oktober 2010, 22:15
Volgens mij is dat normaal hoor.. en ik heb al heel wat versterkers gehad (solid state en tubes). Een geaard stopcontact is overigens wel aan te raden.

Sleight
30 oktober 2010, 23:22
ja dat laatste dacht ik ook wel ja, maar blijkbaar heeft ons huis maar in een paar kamers geaarde stopcontacten, en geen daarvan zit op een redelijke plaats om mijn gitaar naar te verhuizen...
maar bijv de bas versterker van mijn broer knalt nooit zo
hij knal soms wel eens maar veel minder hard, eigenlijk niet echt zorgwekkend

cluseau
31 oktober 2010, 11:09
Een geaard stopcontact is overigens wel aan te raden.

+1 zeker aan te raden, met name voor je veiligheid maar is niet de waarschijnlijke oorzaak.

Frans.

yhcmarc
31 oktober 2010, 11:40
even een aarde draad trekken dan ... of een verlengsnoer gebruiken vanaf een geaard contact.

nico verduin
31 oktober 2010, 11:45
Kan geen kwaad lijkt me. Als de netspanning wegvalt stort de spanning in in de versterker. Dat genereert een puls over de OT (bij een buizenbak) of de Elco naar de speaker bij een Torrenbak. En die hoor je.
Ik heb een paar Studio monitors staan. Die doen hetzellfde als ik de stekkers eruit trek.

geert1976
31 oktober 2010, 12:48
Fender Transistor bakken hebben hier ook nog wel eens last van.

Wat vaak helpt is eerst je gitaarsnoer uit de versterker halen, dan wordt de "plop" al vaak een stuk minder.

Vergeet ook niet de volume, reverb en master knoppen naar nul te draaien, wil ook vaak helpen.

kunk
31 oktober 2010, 19:21
Ik heb het gehad met een Laney VC50 combo versterker.
De ene keer was de knal harder dan de andere keer maar hij bleef flink knallen bij het uitzetten totdat de zekering van de versterker sprong. Bij nader onderzoek bleek een van de eind buizen kapot te zijn. Eindbuizen vervangen en spelen maar weer. Maar de knallen bij het uitschakelen, hoewel in mindere mate, bleven.

Sleight
1 november 2010, 00:22
nouja, het is een nogal klein slaapkamer versterktje :p
een fender frontman 15 wattertje, geen buizenversterker dus ook

aarde draad erbij halen is volgens mij veel werk, en heb ik allemaal geen verstand van, maar volgens mij moet dan best wel het een en het ander opengebroken worden...
via verlengsnoeren ga ik morgen nog eens navragen, maar volgens mij hadden wij alleen beneden dus een paar geaarde kamers, en om dan verlengsnoeren van beneden helemaal naar boven, helemaal naar mijn kamer te slepen is ook niet handig

maargoed, ik speel zo al een half jaartje en nog nooit echt last van gehad
ik vroeg me alleen af waar die knal goed voor was :p , en natuurlijk waarom dat bij die andere versterker niet was
als het allemaal niet zoveel kwaad kan dan zal het wel goed zijn :D