PDA

View Full Version : Knoppen passen niet



j3r03n
29 oktober 2010, 17:15
Hallo hallo!

Ik heb vanmiddag van guitar-parts.nl een aantal volume en tone knoppen binnengekregen, maar ze passen niet op de potmeters van mijn gitaar :(

Het gaat om deze knoppen (http://www.guitar-parts.nl/index.php?p=product&id=1331&parent=119 http://www.guitar-parts.nl/index.php?p=product&id=1332&parent=119 http://www.guitar-parts.nl/index.php?p=product&id=1333&parent=119 http://www.guitar-parts.nl/index.php?p=product&id=1334&parent=119) die ik heb gekocht voor een Gibson SG en een Epiphone Sheraton II.

Ik heb er meteen een schuifmaat bij gepakt, en de binnendiameter van de guitar-parts (allparts) knoppen bleek 0.2 mm kleiner dan die van de originele knoppen.

Is er een bepaalde manier waarop die knoppen op de potmeters geschoven dienen te worden? Ik heb al geprobeerd om met een tangetje de pennetjes van de potmeter bij elkaar te knijpen, maar dan past het nog steeds niet.

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.

Fuhgawz
29 oktober 2010, 17:33
Heel hard duwen!! ;)

blademan
29 oktober 2010, 17:35
ff bellen met guitarparts, uitleggen hoe en wat en vragen of ze die andere maat wellicht ook hebben. Ik heb ook wel eens zoiets bij de hand gehad, en men doet meestal niet moeilijk

j3r03n
29 oktober 2010, 18:44
Hard duwen heeft de eigenaar van de SG al met zijn vorige setje geprobeerd en toen zei de knop knap. Die optie sla ik deze keer graag over.

Ik heb ook al een mail gestuurd naar Guitar Parts, maar ik ga ervan uit dat die nu weekend hebben. GitaarNet heeft gelukkig nooit weekend :cheerup:

j-op
29 oktober 2010, 18:56
0.2 mm is niet zo veel. Wat als je een schuurpapiertje oprolt en een beetje aan de binnenkant van de knop wegschuurt? Of een ronde vijl?

Fuhgawz
29 oktober 2010, 19:13
Ik heb ook ooit zo'n vervangingssetje gekocht en die gingen ook stroef, maar na hard duwen werkte dat. Eraf halen zonder breken was daarna overigens geen optie meer, maar dat is een ander verhaal. ;) Maargoed, dat ze knappen wanneer je ze erop duwt is natuurlijk weer een stapje verder en natuurlijk niet de bedoeling. Zeker omdat het om twee verschillende gitaren gaat. Ik zou inderdaad gewoon een mailtje sturen en afwachten. Succes!

j3r03n
29 oktober 2010, 19:24
Schuren/uitboren lijkt me niet zo'n geweldig idee, aangezien die ribbeltjes erin zitten zodat de knop niet slipt. Het gaat immers om het draaien hè ;)
Tot nu toe ben ik inderdaad aan het afwachten, maar ik hoop dat iemand hier nog hetzelfde probleem heeft meegemaakt en een oplossing ervoor weet. :)

Fisherman
29 oktober 2010, 19:54
Ik weet niet wat het probleem is, je kunt toch rustig de set knoppen terugsturen en ruilen voor een passende?
Of denk ik nu te simpel? :soinnocent:

j3r03n
29 oktober 2010, 20:03
Maar, maar, maar... Er staan helemaal geen maten op de site. Als dat zo was had ik wel meteen een passend setje besteld :makeup:
Als er wel verschillende maten blijken te zijn is het probleem uiteraard opgelost.

j-op
29 oktober 2010, 20:08
Tja, het is wat met die gitaaronderdelen. Ik heb mijn gitaar totaal omgebouwd en bij bijna alle onderdelen heb ik wel iets moeten bijvijlen, zagen of snijden. Een tip voor als je knoppen koopt is kijken of ze zo'n schroefje hebben waarmee je hem vastdraait op de schaft, die kun je gewoon aandraaien als ze te groot zijn (maar helpt natuurlijk niks als ze te klein zijn).

j3r03n
30 oktober 2010, 17:02
Ik heb al bericht van Guitar Parts :)

Volgens eigen zeggen hebben ze nooit eerder van dit probleem gehoord. Hun advies is om contact op te nemen met een gitaarbouwer (of jullie ;)), aangezien die misschien wel ervaring hiermee heeft. Met andere knoppen zal ik waarschijnlijk hetzelfde probleem krijgen.

blademan
31 oktober 2010, 01:40
wat een onzin, bij Tonefactory kun je zelfs knoppen van verschillende diameter groottes krijgen, en dan zouden zij er nog nooit van gehoord hebben bij Guitar Parts?
Ik denk dat ze je niet willen helpen. Sommige tone-potten hebben nu eenmaal een andere maat "pinnetje" dat in de knop gaat. moeten zij ook weten.

superken_nl
31 oktober 2010, 11:23
Zijn je potmeters USA of Aziatische meuk?

Er zijn bij potmeterknoppen 2 standaarden: USA en Japans.

geert1976
31 oktober 2010, 11:43
Zijn je potmeters USA of Aziatische meuk?

Er zijn bij potmeterknoppen 2 standaarden: USA en Japans.

Yupe, Azië metrisch en USA niet metrisch.

USA pots zijn een fractie dikker

HUESSEN
31 oktober 2010, 12:16
USA pots zijn een fractie dikker

Dat is met alles daar.....

spirit
31 oktober 2010, 14:04
Als je een oude (kapotte) potmeter met eenzelfde asmaat hebt liggen, zou je het asje kunnen verwarmen, en daarna je nieuwe knop erop drukken zodat deze de maat van het asje aanneemt.

geert1976
31 oktober 2010, 14:14
Dat is met alles daar.....

:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:

on topic:

Wat Spirit voorsteld is een goede optie en een veel beter idee dan de asjes bij te schuren, wat ook al werd voorgesteld:ok:

j3r03n
1 november 2010, 11:17
Hmmm, ik begrijp er ook weinig van.

De potmeters van de SG zijn USA lijkt me. De Sheraton komt uit Korea of Japan, maar het kan zijn dat de potmeters niet meer origineel zijn, omdat er Phat Cats (P90) ingezet zijn. Maar dan zou ik het nog vreemd vinden, want die Allparts knoppen komen toch ook uit de USA?

Ik zal eens proberen of ik de hele bende kan versmelten, zoals spirit zei, maar ik ben niet zo'n handige. (al dacht ik dat ik knopjes verwisselen toch wel zou kunnen ;))

Jilles
1 november 2010, 13:24
Binnenkant van de knoppen bijschuren of bijvijlen moet toch ook wel te doen zijn naar mijn mening hoor. Je hebt het over een diameterverschil van 0.2 mm! Dat is 0,1 mm rondom wegschuren. Waar hebben we het over?

Die optie van een schacht verhitten en de knoppen eroverheen schuiven lijkt me ook een erg goede manier.

j3r03n
6 december 2010, 18:34
Vloeken schieten tekort wanneer ik zojuist de moed bijeen heb geschraapt om de knopjes uit te boren. De twee volumeknoppen gaan er als gesmeerd op na ze uit te boren met 6mm. Enthousiast scheur ik de verpakking van de twee tone-knoppen open: knak! Wat een kermismeuk zeg! Ik heb een kapotte knop gekocht. Driewerf hoera voor guitar-parts.nl...

HUESSEN
6 december 2010, 19:03
Waarom heb je niet direct orginele besteld.Zijn niks duurder............:dontgeti:

j3r03n
6 december 2010, 19:07
Ik vroeg in een ander topic naar de originele en toen werden deze mij aangeraden. Wat een akelige ellende zeg.

Wabbie
6 december 2010, 19:12
Naja dat valt toch ook wel mee? het zijn maar knopjes toch. Kun je die kapotte knop niet gewoon lijmen? Instant relic :makeup: . Anders gewoon even langshoppen bij de lokale gitaarboer, die heeft vast wel een voorraad knoppen liggen.

j3r03n
6 december 2010, 19:24
Juist voor een paar knopjes vind ik het een overdreven hoop ellende. Ik had ze via internet besteld omdat ze niet gewoon bij muziek/gitaarwinkels hier in de buurt verkrijgbaar waren. Lijmen gaat niet lukken, het zijn allemaal kleine stukjes prut. Ik heb de knoppen al vergeleken met (echte) Gibsonknoppen, en zo naast elkaar zagen ze er eigenlijk lachwekkend uit. De volgende keer toch maar wat langer zoeken naar the real deal.

Ik heb Guitar-Parts gemaild, maar gezien de schouderophalende reactie van mijn vorige mail, verwacht ik er niet erg veel van.

Wabbie
6 december 2010, 19:34
Och, het zijn toch maar een paar knopjes. Lijkt me toch niet het einde van de wereld. Als je per se the real deal wilt dat bestel je toch bij een duitse mega store een set gibsonknoppen?

macwilliams
6 december 2010, 19:36
Wat een waardeloze "winkel" zeg dat guitar parts. Daar koop ik dus helemaal nooit iets. In de linkjes in je openingspost staat dat ze op USA pots passen. En dat zijn de dikkere.

Misschien dat ze op je tweede mail beter reageren.

Nou heb ik al vaker knoppen besteld, onder andere tone factory, maar ik ben dit probleem nooit tegengekomen.

Hendriks
6 december 2010, 21:04
Wat een ellende zeg , de kredietcrisis is er niets bij.

Beetje boter op de as van de pot en stevig drukken , werkt altijd.

jeroen75
6 december 2010, 23:29
Volgens mij sloop jij alles, als je maar niet naar de winkel komt om 'm om te ruilen :P

j3r03n
7 december 2010, 00:15
Haha, dankje Jeroen :P

Ik heb al bericht terug van Guitar Parts. Ze sturen een nieuwe knop op :) Da's nog eens service!

FruscianteFan
7 december 2010, 01:26
Haha, dankje Jeroen :P

Ik heb al bericht terug van Guitar Parts. Ze sturen een nieuwe knop op :) Da's nog eens service!
Wel gelijk de goede maat?

j3r03n
7 december 2010, 09:25
Nee vast niet :P Maar voorzichtig uitboren met een 6mm boortje werkte goed voor de eerste twee knoppen ;)