PDA

View Full Version : Akkoorden



Captain Planet
29 oktober 2010, 14:58
Ik heb nu een paar akkoorden echt goed onder de knie. Maar aan de snelheid dat het nu gaat zie ik het einde niet echt meer.

Ik heb net gemerkt dat er nog veel meer akkoorden zijn als Majeur, Mineur en Septiem.

Ik vroeg me af of elke gitarist al deze akkoorden perfect moet kunnen spelen? Ik wil namelijk vooral blues, rock en country spelen op dit moment, en later heel misschien een beetje jazz.

Hebben jullie tips voor met welke akkoorden ik zou moeten beginnen? In mijn boek: teach yourself guitar in 10 easy lessons wordt er alleen gesproken over akkoorden van diatonische noten. Bestaan er ook akkoorden van de andere noten met mollen en kruisen? Ik dacht misschien dat deze te bereiken waren met behulpt van barré akkoorden - of hebben deze een heel ander nut?

Lange post, ik weet het, als je tot hier geraakt bent hoop ik op een snel antwoord! :)

Olorin
29 oktober 2010, 15:18
ja er is meer

heeeeel veel meer

tip: ga les nemen als je nog serieus bezig bent (en wil blijven)
desnoods een stuk of 4 lessen om te proberen

je zult zien dat je dan nog veel meer voor de boeg hebt


don't give up

Captain Planet
29 oktober 2010, 15:26
Heb helaas niet veel tijd om les te nemen door mijn studies.

Maar ik zie wel dat ik er geraak, bedankt voor de tip ;).

Wat ik wel al heb gemerkt is dat elk soort akkoorden een bepaald kenmerk hebben.

Majeur klinkt, ja, majeur.
Mineur klinkt droevig.
En septiem akkoorden komen veel in blues voor.
En al de rest van de akkoorden? Met welke begin ik het best voor de genres die ik wil spelen?

Bedankt!

terrasbeest
29 oktober 2010, 15:28
Staat al voldoende algemene informatie over akkoorden op dit forum, de ' Lessen van Jeroen ' bvb, herhalen heeft dus geen zin.
Als je met meer specifieke vragen zit, of iets in de algemene informatie is onduidelijk, zal je hier meer dan waarschijnlijk en graag geholpen n worden.

-=JEROEN=-
30 oktober 2010, 01:30
Blijkt toch maar weer dat mensen het niet zien of gewoon negeren.

Maar inderdaad, lees eerst eens wat rond hier op 't forum.

En in 10 lessen leer je geen gitaar spelen. Hooguit leer je 10 truukjes, maar gitaar leren spelen duurt jaren!

aaronstonebeat
30 oktober 2010, 01:43
Of je moet naar het kruispunt gaan, de 'crossroads'; en daar je ziel en eeuwige leven in de hemel verkopen voor het kunnen bespelen van de gitaar.

Of lees die lessen van Jeroen. Gitaarnet is het kruispunt :blast:

Captain Planet
30 oktober 2010, 11:53
Ik weet best wel dat je op 10 lessen geen gitaar leert spelen, ik vind het gewoon een goeie reeks van boeken die een sterke basis legt om vervolgens verder op het internet verder te kunnen.

En btw: sorry dat ik de lessen niet had gezien hoor ;) .

terrasbeest
30 oktober 2010, 13:06
Als jouw boekje niets uitlegt over mollen en kruisen zou ik het maar ver wegleggen.
Diatonisch betekent de verzamelingen van alle noten en akkoorden binnen één enkele toonsoort, en vermits er 12 noten zijn in de muziek, zijn er ook 12
'gewone' toonladders. Er is één toonladder zonder mollen en kruisen ( C majeur), de 11 andere toonladders bevatten altijd mollen of kruisen.

Ik ben er zeker van dat Jeroen dat in z'n lessen uitlegt.Als je daar vragen over hebt, kun je hier wel een antwoord verwachten.

Succes.

Captain Planet
30 oktober 2010, 13:55
Het zegt wel wat over mollen en kruisen, het behandelt gewoon enkel deze akkoorden achteraan in het boek zodat je er wel iets van weet, maar dat ze er geen oefeningen ofzo over geven. :)

Ik heb al wat ervaring in muziek hoor, ik heb gewoon nog niets gezien over akkoordenleer. Ik weet wel hoe ze gevormd worden, gewoon niet in welke context je welke akkoorden moet gebruiken.

Dat was nu eigenlijk mijn vraag, zie de derde post in dit topic. Of als je me dit kan linken naar Jeroen zijn lessen mag het ook, maar ik vind dit er niet in.

terrasbeest
30 oktober 2010, 14:17
' Hoe ' een akkoord klinkt is eigenlijk subjectief, als je weet dat één akkoord ongeveer nooit iets zelfstanding is, en deel uitmaakt van een reeks akkoorden ( een progressie) .

Voor een goed begrip van akkoorden zou je eerst moeten nagaan in hoeverre je mee bent als het over toonladders gaat, want je kan het ene niet los van het andere zien.Kijk dat even na, bvb in de lessen van Jeroen, of voor mijn part hier :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Toonladder

Breek alleen je hoofd niet over de termen die er in gebruikt worden, nergens voor nodig....

Captain Planet
30 oktober 2010, 14:31
Het meeste ervan ken ik wel, en ik snap wel wat je bedoelt met je akkoordprogressies. Maar ik ben bang dat je mijn vraag niet erg goed begrijpt. Ik ga even opnieuw beginnen, wat uitgebreider nu want ik ben - geloof ik - niet echt duidelijk geweest.

1 Ik wil volgende genres spelen: Blues, rock en country.
2 Ik wil weten welke akkoord(soort?!) ik het meeste zal gebruiken in deze genres.

Voorbeeld: Bluesschema

Men speelt graag in de blues septiem akkoorden (soms ook graag enkel op de dominant, maar bon).

3 Nu de eigenlijke vraag dus: welke akkoorden ga ik het vaakst tegenkomen in voorgenoemde genres en welke kan ik dus beter het eerst leren?

Ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben.

Erg bedankt al ;) !

P.s. zijn dit alle akkoorden die bestaan?
Majeur, Mineur, Septiem, Sext, None, Suspended, Diminished en Augmented? Of zijn er nog anderen?

terrasbeest
30 oktober 2010, 14:35
Diminished en augmented zou ik voorlopig m'n hoofd niet over breken.

Er zijn geen akkoorden die meer of minder belangrijk zijn om te kennen.
Wat ik met die toonladders wou aantonen, is dat binnen een toonladder, en in de meeste gevallen staat één nummer in één toonladder(+ verwante akkoorden),er verschillende akkoordsoorten kunnen voorkomen. Dit betekent dus dat je ze allemaal moet kennen.

Captain Planet
30 oktober 2010, 14:42
Achja, dan ga ik maar weer aan de slag!

Bedankt voor de antwoorden :D

Captain Planet
30 oktober 2010, 15:48
Oké, nu heb ik even een praktisch vraagje nog:

wanneer 'beheers' je precies een akkoord? Beheers je een akkoord als het vlot kunt strummen zonder enig gezoem, of beheers je het pas als je het akkoord kunt laten overgaan naar de vele andere akkoorden?

Ik vroeg me trouwens ook hoe je het noemt als je bijvoorbeeld één vinger eender waar op de nek zet en vervolgens strumt.

M.a.w. hoe noem je een verschillende reeks noten die geen akkoord vormen? Of maakt elke reeks noten op een of andere manier steeds een akkoord?

EJPostema
30 oktober 2010, 16:00
Oké, nu heb ik even een praktisch vraagje nog:

wanneer 'beheers' je precies een akkoord? Beheers je een akkoord als het vlot kunt strummen zonder enig gezoem, of beheers je het pas als je het akkoord kunt laten overgaan naar de vele andere akkoorden?

Ik vroeg me trouwens ook hoe je het noemt als je bijvoorbeeld één vinger eender waar op de nek zet en vervolgens strumt.

M.a.w. hoe noem je een verschillende reeks noten die geen akkoord vormen? Of maakt elke reeks noten op een of andere manier steeds een akkoord?

Poe een akkoord beheersen. Ik denk dat je een akkoord beheerst als je hem op elk moment kan pakken en dan dus ook in één keer goed. Dus eigenlijk beide punten die jij noemt.

Naar mijn idee (ik kan het fout hebben) bestaat er voor elke reeks noten een (soms zeer ingewikkelde) akkoord naam.

Dus ook voor een 'akkoord' die je maakt door maar één vinger op de nek zet en dan strumt

EJPostema
30 oktober 2010, 16:05
Over je vorige vraag

Als je de akkoorden C D A(m) F en G kent dan ken je 90% van de (pop)rock liedjes spelen.

grappig voorbeeld is dit filmpje

http://www.dumpert.nl/mediabase/559311/ebc70f74/cursus_popmuziek.html

36 nummers die gebruik maken van C Am F en G

terrasbeest
30 oktober 2010, 16:14
Oh jee, een akkoord beheersen : je moet het nummer vlot kunnen spelen, dat is een eerste vereiste.

Je moet je akkoorden wel 'kennen' natuurlijk : je moet weten bij welke toonladder akkoorden horen, en je moet ook weten dat je akkoorden kan 'omkeren'.Je moet er voor zorgen dat je opeenvolgende akkoorden elkaar 'mooi' volgen. Enkel bouwen op de vormpjes/grepen die je kent, heeft meestal geen mooi resultaat.

Kijk hier even :

http://www.youtube.com/watch?v=Dvtmk6nAypI

http://www.youtube.com/watch?v=tYPLMcfPooY

Als je weinig tijd hebt, deze kerel is er altijd als het jou best past :

http://www.youtube.com/user/JustinSandercoe

terrasbeest
30 oktober 2010, 16:15
Over je vorige vraag

Als je de akkoorden C D A(m) F en G kent dan ken je 90% van de (pop)rock liedjes spelen.

grappig voorbeeld is dit filmpje

http://www.dumpert.nl/mediabase/559311/ebc70f74/cursus_popmuziek.html

36 nummers die gebruik maken van C Am F en G

Ik denk dat het 36 000 000 moet zijn.

Captain Planet
30 oktober 2010, 18:33
Momenteel zit ik op smallband, maar als ik bij mijn vriendin ben bekijk ik meteen al deze links eens, erg bedankt voor de antwoorden! :D

-=JEROEN=-
31 oktober 2010, 00:54
Wat voor akkoorden ken je al (beheers je al)? En hoe makkelijk pak je ze over? (want daar gaat het om) En dan bedoel ik zuiver hoorbaar en niet dat afraffel gedoe.

Het stappenplan waar ik me als docent meestal aan hou:

2 vinger akkoorden
basis 8 akkoorden
barree mineur, majeur en powerchords
aanvullingen op basis 8 (7, m7, maj7, add9, sus, 6, etc)
barree 7, m7, maj7 en sus
jazz akkoorden
alles wat er nog over blijft


Akkoorden reeksen zijn gebaseerd op toonladders, of beter gezegd: op de onderlinge verhouding tussen de akkoorden (en de melodie). Een E en een A akkoord, daar kan ik wel 100 liedjes mee maken, en allemaal zullen ze anders klinken.


1 Ik wil volgende genres spelen: Blues, rock en country.
2 Ik wil weten welke akkoord(soort?!) ik het meeste zal gebruiken in deze genres.

Voorbeeld: Bluesschema

Men speelt graag in de blues septiem akkoorden (soms ook graag enkel op de dominant, maar bon).

3 Nu de eigenlijke vraag dus: welke akkoorden ga ik het vaakst tegenkomen in voorgenoemde genres en welke kan ik dus beter het eerst leren?
Ik stel voor dat je in je muziek collectie ga kijken wat je voor blues, rock en country nummers/platen hebt die jij zou willen leren na/meespelen. En dan daar mee beginnen!

Het maakt volgens mij geen zak uit wat voor soort akkoorden je van te voren aanleert, op 't moment dat je jouw favoriete muziek gaat spelen weet je ook meteen welke akkoorden je had moeten leren spelen (snap zowiezo niet waarom je eerst die akkoorden wilt leren ipv meteen je favo muziek gaan leren spelen), vang je meteen 2 vliegen in één klap en kan je daarna jezelf gaan afvragen waarom die akkoorden/melodie zo en zo klinken. Vaak een combi van sound, ritme en toonsoort.

Dus gewoon doen en daarna pas denken ;)

Riste
31 oktober 2010, 09:02
Je mag volgens mij al van een redelijk goede beheersing van de akkoorden spreken als je volgende songs vlot kunt spelen:

- The crying game - Dave Berry
- Runaway - Del Shannon
- Bend me shape me - The Amen Corner

Captain Planet
31 oktober 2010, 13:13
Wat voor akkoorden ken je al (beheers je al)? En hoe makkelijk pak je ze over? (want daar gaat het om) En dan bedoel ik zuiver hoorbaar en niet dat afraffel gedoe.

Het stappenplan waar ik me als docent meestal aan hou:

2 vinger akkoorden
basis 8 akkoorden
barree mineur, majeur en powerchords
aanvullingen op basis 8 (7, m7, maj7, add9, sus, 6, etc)
barree 7, m7, maj7 en sus
jazz akkoorden
alles wat er nog over blijft


Akkoorden reeksen zijn gebaseerd op toonladders, of beter gezegd: op de onderlinge verhouding tussen de akkoorden (en de melodie). Een E en een A akkoord, daar kan ik wel 100 liedjes mee maken, en allemaal zullen ze anders klinken.


Ik stel voor dat je in je muziek collectie ga kijken wat je voor blues, rock en country nummers/platen hebt die jij zou willen leren na/meespelen. En dan daar mee beginnen!

Het maakt volgens mij geen zak uit wat voor soort akkoorden je van te voren aanleert, op 't moment dat je jouw favoriete muziek gaat spelen weet je ook meteen welke akkoorden je had moeten leren spelen (snap zowiezo niet waarom je eerst die akkoorden wilt leren ipv meteen je favo muziek gaan leren spelen), vang je meteen 2 vliegen in één klap en kan je daarna jezelf gaan afvragen waarom die akkoorden/melodie zo en zo klinken. Vaak een combi van sound, ritme en toonsoort.

Dus gewoon doen en daarna pas denken ;)

Momenteel ken ik de G, C, D, D7, A, E, E7, Amin, Dmin, Emin akkoorden

Momenteel ga ik mijn boekje uitwerken, vervolgens zal ik gaan aanvullen volgens jouw stappenplan. Het lijkt me wel vrij gestructureerd ;).

Bedankt!

RullyRulez
1 november 2010, 16:58
en er is nog veel veel ... meer

1. wat te denken van slash akkoorden (andere basnoot dan rootnote), om te beginnen met een aantal eenvoudige, zoals C/G, D/F# of G/B

2. Al ken je bijvoorbeeld het C-akkoord (in open positie). Dan kun je het ook nog op verschillende posities in verschillende (barre) vormen spelen.

Bijvoorbeeld in 3e positie (in de A-vorm), of 8e posite in E-vorm.

Alles volgens het CAGED-systeem

Maar inderdaad eenvoudig beginnen :

www.justinguitar.com

Captain Planet
1 november 2010, 17:47
Klinkt nogal veel, maarja, iedereen moet hierdoor denk ik. Gelukkig wil ik mijn doel niet te snel behalen, anders had ik wss al opgegeven :D.