PDA

View Full Version : hoe krijg ik geluid achter de topkam?



apekop
29 oktober 2010, 11:36
Als ik Adrian Belew zie op videos slaat hij vaak achter de topkam bij de stemknoppen aan om zo'n hoog speciaal effect te krijgen. Op zowel zijn Parker als zijn strat klinkt dat geluid even hard als dat hij normaal aanslaat. Hij schakelt niet om met een effect want hij doet het vaak snel tussen een normale lijn in.
Als ik zo aan sla op verschillende gitaren komt er weinig tot geen geluid uit versterker, maakt niet uit hoe hard je aan slaat.
Hoe krijgt hij het voor elkaar dat het wel ongeveer even hard klinkt als je normale sound?

snaarplukker
29 oktober 2010, 13:43
Misschien heeft ie een headstock-pickup.;)

M@rtijnd
29 oktober 2010, 14:31
Nou ik weet dat het bij de ene gitaar sowieso beter klinkt en makkelijker gaat dan bij de andere. Bij mijn Strat gaat dat duidelijk beter dan bij mijn (Epiphone) Les Paul. Wat waarschijnlijk te maken heeft met het verschil in afstand tussen de topkam en de stemmechanieken.
Zo ver als ik weet, is daar geen speciale techniek of aanpassing aan je gitaar of iets dergelijks voor nodig. Het hangt gewoon van je gitaar af.

M

marc_o
29 oktober 2010, 14:51
Ik doe dat zo vaak, en gaat goed, zowel bij m'n strat als teles.
Belew doet dit inderdaad ook erg vaak, en ik zou niet weten waarom dit bij jouw gitaar niet zo goed werkt. Bij een lockingsysteem zou ik me dat wel kunnen voorstellen, dus gewoon blijven proberen zou ik zeggen..

smullie
29 oktober 2010, 14:54
Ik doe dat zo vaak, en gaat goed, zowel bij m'n strat als teles.
Belew doet dit inderdaad ook erg vaak, en ik zou niet weten waarom dit bij jouw gitaar niet zo goed werkt. Bij een lockingsysteem zou ik me dat wel kunnen voorstellen, dus gewoon blijven proberen zou ik zeggen..

Zou dat ook niet met de hoek van de kop te maken hebben? Strat en tele hebben amper hoek, terwijl dit bij een LP of dergelijke toch wat meer is...
:dontgeti:

marc_o
29 oktober 2010, 15:57
Zou kunnen, maar ik doe dat al meer dan 20 jaar en in al die tijd heb ik vanalles gespeeld, ook Les Paul, SG, Charvel, noem maar op...wellicht ligt het ook wel wat aan je sound, afijn, van proberen kun je leren, zegt mijn dochtertje altijd.

smullie
29 oktober 2010, 16:34
Zou kunnen, maar ik doe dat al meer dan 20 jaar en in al die tijd heb ik vanalles gespeeld, ook Les Paul, SG, Charvel, noem maar op...wellicht ligt het ook wel wat aan je sound, afijn, van proberen kun je leren, zegt mijn dochtertje altijd.

Het is schattig en al hoor, maar zou je haar ook niet een paar andere woordjes leren? Het zal haar verder brengen in de wereld... :soul:

marc_o
29 oktober 2010, 16:57
Het is schattig en al hoor, maar zou je haar ook niet een paar andere woordjes leren? Het zal haar verder brengen in de wereld... :soul:

Wie weet is ze al verder in de wereld dan jij......

apekop
29 oktober 2010, 17:46
dus gewoon blijven proberen zou ik zeggen..

wat valt er te proberen? je slaat aan en het klinkt op het klinkt niet, daar is weinig techniek voor nodig.
Je hoort wel iets, maar lang niet zo hard als bij Belew.
Ik heb trouwens een Parker Fly en een strat maar dat maakt weinig verschil, maakt ook niet veel uit welke versterker ik gebruik.

Op bedoel dus zoiets als in dit filmpje op 0:27 en 1:46 ongeveer:
http://www.youtube.com/watch?v=lzRUH819eZs&p=20DC946E706060D2&playnext=1&index=6

marc_o
29 oktober 2010, 18:03
Ja, ik ken het (groot KC-fan).
Er is ook geen techniek voor nodig. Het klinkt duidelijker wanneer er na de topkam geen snaargeleiders zitten overigens, maar dat is logisch, er komt iets meer massa in beweging.
Verder heb ik geen oplossing voor je, je schrijft het zelf al.

Rock Bottom
29 oktober 2010, 18:11
Mischien dat het materiaal van de topkam nog wat invloed heeft?

apekop
29 oktober 2010, 18:11
op mijn Parker zitten geen snaargeleiders. Belew gebruikt tegenwoordig ook een Parker, dus aan de gitaar ligt het niet.
Blijft nog de vraag waarom het bij mij niet zo hard klinkt. Klinkt het bij jullie wel hard dan?

marc_o
29 oktober 2010, 18:14
Bij mij wel, maar wel zachter dan wanneer je normaal aanslaat. Minder beweging in de massa uiteraard, maar in ieder geval vergelijkbaar met je linkje.
Belew heeft wel altijd een vrij heldere sound, wanneer je de hogere tonen benadrukt, zal dit zeker helpen.
Wat voor versterker heb je?

vulvasonic
29 oktober 2010, 20:16
Misschien zou je nog iets met compressie kunnen regelen, want ondanks het feit dat je achter de topkam aanslaat, zijn het de elementen op je body die de trillingen van de snaren oppikken. Als dat signaal zwak is (en dat is het sowieso), dan kan een compressor (i.c.m. een cleane boost wellicht) het signaal wat aandikken. Beetje experimenteren.

Maar eerlijk gezegd weet ik het ook niet precies. Ook ik ken het trucje en ook ik heb het op al m'n gitaren gebruikt en bij de ene klinkt het beter dan bij de ander. Al moet ik erbij zeggen dat er bij mij nooit zoveel doorkomt. Voor een nummer dat ik samen met een andere gitarist speelde, heb we zelfs eens partijtjes gewisseld, omdat ik een partij had waarin ik daarvan gebruik maakte en het maar niet hard genoeg eruit kwam. Bij hem ging dat veel beter. Nu ik er over nadenk, hij gebruikte destijds altijd een compressor en ik nooit. Wie weet....., dus.

j3r03n
29 oktober 2010, 20:19
Theoretisch redenerend is een compressor (of een booster/overdrive met compressie) ook een logische oplossing om het te zachte geluid er beter uit te laten komen.

vulvasonic
29 oktober 2010, 20:30
En als ik voor de 20.000ste keer naar Elephant Talk luister, dan hoor ik nog wel wat meer effectjes (limiters, delays), allemaal spul dat ervoor zorgt dat de gitaar al begint te krijsen als je er alleen al naar kijkt. Blijft machtig mooi dit. Een zelfde soort geluid gebruikte Belew ook op 'Station to Station' en op 'Boys keep swinging' van David Bowie. Bruut. :cooler:

apekop
30 oktober 2010, 10:10
Bedankt voor de tips allemaal. Een compressor zou inderdaad de oplossing kunnen zijn, alleen heb die geen (meer).
Eergisteren naar Adrian Belew Power Trio geweest en dat heeft het Krimson vuur bij mij weer helemaal terug gebracht. Een van leukste concerten van dit jaar. Erg inspiratievol.
Wordt tijd dat KC weer eens wat gaat doen, al zit dat er voorlopig denk ik niet in.

zoon van Piet
30 oktober 2010, 10:45
Adrian Belew + gitaar=compressie
Vroeger had ie een mxr dynacomp die altijd aanstond. De laatste keer dat ik m zag ( Effenaar) gebruikte hij iets moderns multifx-achtigs ( heb geen kijk op dat spul..) maar zo te horen stond de preset 'mxr dynacomp' constant aan. en volgens mij wil dat wel helpen..

apekop
30 oktober 2010, 16:48
Tegenwoordig lopen bijna al zijn effecten (en ook zijn loops) via de computer. Hoe dat precies werkt is een raadsel voor mij.
Qua versterking loopt alles rechtstreeks op de PA en heeft hij alleen monitors om zichzelf te horen, dus geen daadwerkelijke versterker waar hij inplugt.