PDA

View Full Version : knetterende PT



blindmouse
29 oktober 2010, 10:41
De versterker die hier voor mij ligt vertoonde enige tijd geleden enige kraakjes in het geluid. Deze kraakjes name in verloop van tijd toe. Op dit moment is het geknerp constant. Toen ik de amp aan de scope hing bleek deze constante kraak al bij de secundaire windingen (6.3V en 350V) te beginnen. Ik heb toen alle secundaire verbindingen losgekoppeld. De scope gaf het geknetter nog steeds weer. Toevallig had ik een buizencombootje in de nabijheid van mijn werkbank aan staan. Dit combo pikte het knettersignaal op en maakte het hoorbaar door zijn speaker. Duidelijk geval van een defecte PT lijkt mij.
De aan/uit schakelaar van de defecte amp had ik al een keer uitgewisseld.
Graag uw mening.

dank

nico verduin
29 oktober 2010, 13:28
De versterker die hier voor mij ligt vertoonde enige tijd geleden enige kraakjes in het geluid. Deze kraakjes name in verloop van tijd toe. Op dit moment is het geknerp constant. Toen ik de amp aan de scope hing bleek deze constante kraak al bij de secundaire windingen (6.3V en 350V) te beginnen. Ik heb toen alle secundaire verbindingen losgekoppeld. De scope gaf het geknetter nog steeds weer. Toevallig had ik een buizencombootje in de nabijheid van mijn werkbank aan staan. Dit combo pikte het knettersignaal op en maakte het hoorbaar door zijn speaker. Duidelijk geval van een defecte PT lijkt mij.
De aan/uit schakelaar van de defecte amp had ik al een keer uitgewisseld.
Graag uw mening.

dankals alles is losgekoppelt, de 230V input is goed, dan lijkt het op vonk doorslag tussen wikkelingen of evt het shield als die erin zit. Oorzaken zijn meestal terug te vinden doordat de trafo veel te heet is geworden een keer.

JohnLord
29 oktober 2010, 14:09
Ik heb bij mijn tube-amp ook af en toe last van geknetter. Nu heb ik een tijdje geleden een cab gebruikt waarvan achteraf de soldeerverbinding van de inputjack dodgy bleek te zijn. Is één en ander denk je met elkaar in verband te brengen?

G.G.
29 oktober 2010, 14:27
Ik heb bij mijn tube-amp ook af en toe last van geknetter. Nu heb ik een tijdje geleden een cab gebruikt waarvan achteraf de soldeerverbinding van de inputjack dodgy bleek te zijn. Is één en ander denk je met elkaar in verband te brengen?

lijkt mij, als leek, dat dan niet de pt, maar de ot in de problemen kan komen omdat ie geen load ziet van de speaker.

JohnLord
29 oktober 2010, 15:48
Aha, dan heb ik de termen pt en ot verkeerd begrepen. Ik interpreteerde pt als power(uitgangs)trafo. Met pt wordt kennelijk de voedingstrafo bedoeld. Maar als ik het goed begrijp kan mijn vemoeden tav mijn amp wel juist zijn?

blindmouse
29 oktober 2010, 15:55
Tijdens het meten is de voorversterker is geheel losgekoppeld van de eindtrap.
Ook de gelijkrichtbuis en de fasedraaier heb ik verwijderd. Het geknetter hield aan (op de scope zichtbaar). Tenslotte alle secundaire aansluiting losgesoldeerd. De geamputeerde amp bleef lekker doorknetteren. Ik ga met Nico mee: defecte Power Trafo.

G.G.
29 oktober 2010, 16:29
Aha, dan heb ik de termen pt en ot verkeerd begrepen. Ik interpreteerde pt als power(uitgangs)trafo. Met pt wordt kennelijk de voedingstrafo bedoeld. Maar als ik het goed begrijp kan mijn vemoeden tav mijn amp wel juist zijn?
PT is inderdaad de Power Trafo, maar dat is dus degene die de 220 wisselspanning omzet in 6.3 wisselspanning en een HSP wissel spanning die door de gelijkrichter wordt omgezet in gelijkspaninng.
De OT is de Output Transormer, uitgangs trafo en die zit weer tussen eindbuizen, voeding aan de ene kant en speaker aan de andere kant.

nico verduin
29 oktober 2010, 16:37
Aha, dan heb ik de termen pt en ot verkeerd begrepen. Ik interpreteerde pt als power(uitgangs)trafo. Met pt wordt kennelijk de voedingstrafo bedoeld. Maar als ik het goed begrijp kan mijn vemoeden tav mijn amp wel juist zijn?Nope. Als je alle secundaire wikkelingen los hebt gehaald, heb je alleen nog de voedingstrafo, de zekering, de schakelaar en de kabel (evt. met IEC jack) over. Dus niets te maken met ingangen, trappen of wat dan ook. Je zou nog kunnen kijken of de zekering houder goed is? Denk het haast wel. Zal wel een nieuwe PT worden.