PDA

View Full Version : Hulp nodig met GCX



Liquid_Metal
28 oktober 2010, 21:33
Heren, ik heb een bizarre setup gemaakt maar hij doet het niet. De vraag of iemand weet waarom niet. Het ziet er als volgt uit:

Preamp dry > mixer wet
Preamp wet > loop1in
Loop1in > Memory Toy
Memory Toy > Loop2in
Loop1out > POG
loop2send > POG (da's dus een split/mergekabel)
POG > loop2return
loop2out > mixer wet

Het probleem is dat als ik de delay en POG aanzet, er geen geluid doorkomt. De delay alleen werkt, de POG werkt niet.
Ik heb de kabel doorgemeten en die werkt perfect.
Als ik de splitkabel uit loop2 trek werken de beide units prima, maar da's natuurlijk niet de bedoeling.

Wat voor probleem is dit? Als het nodig is kan ik ook wel een plaatje posten :).

Scopperloit
29 oktober 2010, 08:55
Hey LiquidMetal,

kan je misschien inderdaad een foto of schema van je setup posten? Ik vind het moeilijk voor te stellen hoe je switching system nu staat aangesloten:makeup:.

Edit: Kunnen we er vanuit gaan dat je split/merge kabel 2 mono signalen omzet naar een enkel mono signaal? Als het een stereo jack uiteinde heeft dan kan de GCX alleen 1 signaal oppikken en niet beiden. Ik denk dat je hier al aan gedacht hebt, maar is handig te weten bij troubleshooting.

Liquid_Metal
29 oktober 2010, 09:08
Nogal crappy, maar ik heb een foto gemaakt:

http://c2.ac-images.myspacecdn.com/images02/133/l_8849c8af03d2467fb787712d97893701.png

Hopelijk is 'ie groot genoeg.

En inderdaad, het is een 2x mono naar 1x mono kabel :).

Tankman
29 oktober 2010, 10:55
FF compleet wat anders. Je moet iedere keer een loop aan de volgende koppelen met zo'n korte link. Wat voor kabels gebruik je hiervoor? Heb je anders een foto van de achterkant van je gcx?

Liquid_Metal
29 oktober 2010, 10:58
FF compleet wat anders. Je moet iedere keer een loop aan de volgende koppelen met zo'n korte link. Wat voor kabels gebruik je hiervoor? Heb je anders een foto van de achterkant van je gcx?

Ik heb alleen wat onduidelijke foto's en die zijn ook al wat ouder. Op dit moment geen tijd om nieuwe te maken.
Maar waarom wil je dat zien? Ik gebruik Cordial kabel met Neutrik pluggen.

Tankman
29 oktober 2010, 11:03
Ik ga in de loop van volgend jaar (bij gebrek aan tijd en geld ervoor op dit moment) aan de slag met een soortgelijk systeem. Er is vrij weinig te vinden over die kabeltjes. Ik vroeg het me gewoon af hoe dat zit. Een volledige patchkabel lijkt me te lang en overbodig. Zijn er niet speciale plugjes ofzo voor dit soort dingen?

Oude foto's zijn ook welkom hoor. Altijd leuk om te zien.

Liquid_Metal
29 oktober 2010, 11:04
Ik ga in de loop van volgend jaar (bij gebrek aan tijd en geld ervoor op dit moment) aan de slag met een soortgelijk systeem. Er is vrij weinig te vinden over die kabeltjes. Ik vroeg het me gewoon af hoe dat zit. Een volledige patchkabel lijkt me te lang en overbodig. Zijn er niet speciale plugjes ofzo voor dit soort dingen?

Oude foto's zijn ook welkom hoor. Altijd leuk om te zien.

Patchkabels zijn goed te doen. Ik heb ze gemaakt met ongeveer 5 cm kabel buiten de plug (dus in totaal 10cm oid).

ME.
29 oktober 2010, 11:52
Nogal crappy, maar ik heb een foto gemaakt:

http://c2.ac-images.myspacecdn.com/images02/133/l_8849c8af03d2467fb787712d97893701.png

Hopelijk is 'ie groot genoeg.

En inderdaad, het is een 2x mono naar 1x mono kabel :).

Hey, wat is de gedachte achter loop 3 en loop 4? Wat probeer je te bereiken?

Zoals ik het nu zie schakelt loop 3 tussen de delay en de POG. Maar als de POG aan gaat via loop 3 moet je loop 4 ook aanzetten, anders heb je geen geluid.

Als je de delay aanzet in loop 3 kun je met loop 4 kiezen om de POG ook nog aan te zetten. Via de output van loop 3 zal geen signaal gaan omdat je de van het delay pedaal niet terug gaat naar de return van loop 3.

Maar ben vooral benieuwd naar wat je probeert te doen/bereiken?

Liquid_Metal
29 oktober 2010, 11:56
Hey, wat is de gedachte achter loop 3 en loop 4? Wat probeer je te bereiken?

Zoals ik het nu zie schakelt loop 3 tussen de delay en de POG. Maar als de POG aan gaat via loop 3 moet je loop 4 ook aanzetten, anders heb je geen geluid.

Als je de delay aanzet in loop 3 kun je met loop 4 kiezen om de POG ook nog aan te zetten. Via de output van loop 3 zal geen signaal gaan omdat je de van het delay pedaal niet terug gaat naar de return van loop 3.

Maar ben vooral benieuwd naar wat je probeert te doen/bereiken?

Wat je zegt is niet helemaal waar. Ik wil de volgende vier dingen kunnen:
-mute
-delay
-POG
-delay en POG (serieel)

als beide loops uitstaan komt er niets door
als de delay aanstaat wordt dat signaal doorgevoerd naar loop 4 en vervolgende naar de output dus heb ik delay.
als de pog aanstaat ontvangt die droog geluid uit loop3out en hoor ik dus alleen POG (dat werkt dus niet).
als beide loops aanstaat gaat het geluid van de delay naar de input van loop 4 en dan door de POG naar de output, waardoor ik een ge'octave'de delay heb. Het laatste is wat ik wil bereiken, maar ik wil ze ook los kunnen gebruiken.

Scopperloit
29 oktober 2010, 12:01
Wat je zegt is niet helemaal waar. Ik wil de volgende vier dingen kunnen:
-mute
-delay
-POG
-delay en POG (serieel)

als beide loops uitstaan komt er niets door
als de delay aanstaat wordt dat signaal doorgevoerd naar loop 4 en vervolgende naar de output dus heb ik delay.
als de pog aanstaat ontvangt die droog geluid uit loop3out en hoor ik dus alleen POG (dat werkt dus niet).
als beide loops aanstaat gaat het geluid van de delay naar de input van loop 4 en dan door de POG naar de output, waardoor ik een ge'octave'de delay heb. Het laatste is wat ik wil bereiken, maar ik wil ze ook los kunnen gebruiken.


Maar als je ze serieel wilt gebruiken kun je toch net zo goed de Delay en POG ieder in een aparte loops zetten en die met de GCP aan/uit zetten? Zo heb je precies de opties die jij nodig hebt lijkt me.

Liquid_Metal
29 oktober 2010, 12:02
Maar als je ze serieel wilt gebruiken kun je toch net zo goed de Delay en POG in een aparte lus zetten en die met de GCP aan/uit zetten? Zo heb je precies de opties die jij nodig hebt lijkt me.

Met serieel bedoelde ik dat ik deze twee achter elkaar wil zetten. Maar samen moeten ze parallel staan :P.

Scopperloit
29 oktober 2010, 12:14
Met serieel bedoelde ik dat ik deze twee achter elkaar wil zetten. Maar samen moeten ze parallel staan :P.

Haha, ok dan snap ik waarom je het zo wilde uitvoeren :). Eens even nadenken hoe het zat, ik heb een tijdje terug mijn hele 80's hair metal rack verkocht met GCP en GCX maar ik weet nog steeds hoe het werkt:soinnocent:.

Even uittekenen op papier :chicken:

Scopperloit
29 oktober 2010, 12:37
Haha, ok dan snap ik waarom je het zo wilde uitvoeren :). Eens even nadenken hoe het zat, ik heb een tijdje terug mijn hele 80's hair metal rack verkocht met GCP en GCX maar ik weet nog steeds hoe het werkt:soinnocent:.

Even uittekenen op papier :chicken:

Ik denk dat ik het antwoord heb! (hoop ik haha;))

Als je het inganssignaal van de ENGL SE (L)FX loop splits in 2 mono signalen. Lus 3 en 4 krijgen dan beiden dezelfde input.
Send van Lus 3 (Delay) gaat naar input van delay unit, Send van lus 4 (POG) gaat naar input POG.
Output signaal van Delay gaat naar RETURN lus 3 en het OUT signaal van LUS 3 voeg je samen (met zon handige merge kabel) met het output signaal van de POG. De plaats je weer in de RETURN van lus 4 (POG). Out van lus 4 levert weer het totale wet signaal op. Ik denk dat dit je problemen op moet lossen.

Als je wilt dat ik het op zon GCX worksheet uitwerk wil ik dat wel doen voor je :).

ME.
29 oktober 2010, 13:05
als de delay aanstaat wordt dat signaal doorgevoerd naar loop 4 en vervolgende naar de output dus heb ik delay.
als de pog aanstaat ontvangt die droog geluid uit loop3out en hoor ik dus alleen POG (dat werkt dus niet).



Dit werkt niet omdat je het signaal vanaf de delay niet terug voert naar de return van loop 3. Waardoor er dus niets is dat de output van loop 3 signaal voedt.

Voor de rest, wat Scopperloit zegt. Lijkt mij een oké optie. Of je moet met splitters en mixers willen gaan werken :)

Liquid_Metal
29 oktober 2010, 14:13
Ik denk dat jullie de GCX niet helemaal begrijpen, jongens.
Als ik loop3 uitzet gaat het signaal dat er in komt door naar de output. Da's dus het droge signaal van m'n SE. Dat zou de POG dan ontvangen. Als ik loop 4 aanzet krijgt de POG een signaal van zowel loop3out als van loop4send, en ik bedenk me nu dat daar misschien het probleem zit. Aan de andere kant, als de delay niet aanstaat komt er niets binnen in loop4 en gaat er bij loop4send dus ook niets uit. Als ik de delay aanzet gaat er niets uit bij de output en kan ik met loop4 kiezen of ik alleen delay wil horen, of een ge'octave'de delay.

Ik heb even uitgetekend wat Scopperloit beschrijft, maar volgens mij is dat iets totáál anders. Ik krijg dan altijd een droog signaal of delay, met daar eventueel een octaver bij. Maar dat wil ik niet. Bovendien kun je twee signalen niet zomaar mergen met een mergekabel, daar heb je een mixer voor nodig. Wellicht is dat ook het probleem dat ik heb.

ME.
29 oktober 2010, 17:00
Als ik loop3 uitzet gaat het signaal dat er in komt door naar de output. Da's dus het droge signaal van m'n SE.Dat zou de POG dan ontvangen.

Als ik loop 4 aanzet krijgt de POG een signaal van zowel loop3out als van loop4send, en ik bedenk me nu dat daar misschien het probleem zit.

Dat is niet waar. Als je loop 3 uit hebt staan gaat er geen signaal naar de input van loop 4. Loop 4 zal dus geen signaal naar de POG sturen. (Wel van de output van loop 3)

Als je loop 3 aanzet gaat het signaal via de delay naar loop 4 en dus de POG (wanneer ook loop 4 aan staat)


Aan de andere kant, als de delay niet aanstaat komt er niets binnen in loop4 en gaat er bij loop4send dus ook niets uit.

Klopt, maar als loop 4 dan ook uitstaat zal alles gemute zijn. Aangezien de POG dan wel signaal ontvangt vanaf loop 3, maar deze niet kan terugsturen naar de return van loop 4 aangezien deze uitstaat.



Als ik de delay aanzet gaat er niets uit bij de output en kan ik met loop4 kiezen of ik alleen delay wil horen, of een ge'octave'de delay.

Klopt



Ik heb even uitgetekend wat Scopperloit beschrijft, maar volgens mij is dat iets totáál anders. Ik krijg dan altijd een droog signaal of delay, met daar eventueel een octaver bij. Maar dat wil ik niet. Bovendien kun je twee signalen niet zomaar mergen met een mergekabel, daar heb je een mixer voor nodig. Wellicht is dat ook het probleem dat ik heb.

Nee, het droge signaal komt er dan als het goed is niet doorheen. Je stuurt het droge signaal naar de delay en de POG (parallel van elkaar). Wanneer de fx uitstaan komt er dus compleet geen signaal doorheen, niet droog en niet wet. Staat het effect aan, dan komt alleen het wet er doorheen (uiteraard afhankelijk van hoe de mix op de pedalen is ingesteld)

Een mixer zou ik dan aanraden. Heb wel gehoord/gelezen dat er mensen zijn die het met een kabel doen.


Maar wat wil je nu eigenlijk bereiken?

-De delay en de POG moet serieel of parallel van elkaar?

-Er moet wel of niet droog signaal door komen als de fx uitstaan?

-Moet er droog signaal doorkomen wanneer de fx aanstaan?

-Er moet een mute functie bij?

Liquid_Metal
29 oktober 2010, 17:28
Dat is niet waar. Als je loop 3 uit hebt staan gaat er geen signaal naar de input van loop 4. Loop 4 zal dus geen signaal naar de POG sturen. (Wel van de output van loop 3)
Niettus :p. Als de loop uitgeschakeld is gaat het ingangssignaal naar het uitgangssignaal. Als de loop aan staat gaat in>send en return>out (die twee zijn dan onafhankelijk).


Klopt, maar als loop 4 dan ook uitstaat zal alles gemute zijn. Aangezien de POG dan wel signaal ontvangt vanaf loop 3, maar deze niet kan terugsturen naar de return van loop 4 aangezien deze uitstaat.
Dat is ook de bedoeling.


Nee, het droge signaal komt er dan als het goed is niet doorheen. Je stuurt het droge signaal naar de delay en de POG (parallel van elkaar). Wanneer de fx uitstaan komt er dus compleet geen signaal doorheen, niet droog en niet wet. Staat het effect aan, dan komt alleen het wet er doorheen (uiteraard afhankelijk van hoe de mix op de pedalen is ingesteld)
Ik wil de delay en POG juist serieel van elkaar hebben staan, maar parallel met mijn droge geluid. Daarom is kill dry ook zo belangrijk.


Maar wat wil je nu eigenlijk bereiken?

-De delay en de POG moet serieel of parallel van elkaar?

-Er moet wel of niet droog signaal door komen als de fx uitstaan?

-Moet er droog signaal doorkomen wanneer de fx aanstaan?

-Er moet een mute functie bij?

Delay en POG moeten serieel van elkaar maar parallel van dry, met een kill dry en beide op 100% wet. Er moet dus niet zozeer een mute functie zijn, maar het moet gemute zijn als de effecten uit staan.

ME.
29 oktober 2010, 17:31
Moet nu weg. Zal vanavond reageren :)

ME.
29 oktober 2010, 22:27
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs924.snc4/73732_1513119106439_1188244647_31208369_5181484_n. jpg

Loop 3 aan = Delay

Loop 4 aan = POG

Loop 3+4 aan = Delay en POG

Loop 3+4 uit = mute!!!


(Dat kabeltje wordt nog wel leuk om te solderen, I know)

Liquid_Metal
29 oktober 2010, 22:31
Da's heel erg gelijkend aan dat van mij en ik zou dus zeggen dat het werkt. Maar mijn setup werkt niet dus ik ben bang dat dit ook niet gaat werken. Zeker omdat dit kabeltje nóg complexer is.

ME.
29 oktober 2010, 22:58
Ben mij bewust van de overeenkomsten :)

Ben bang dat je hier gewoon drie loops voor nodig hebt...

Liquid_Metal
29 oktober 2010, 23:17
Ben mij bewust van de overeenkomsten :)

Ben bang dat je hier gewoon drie loops voor nodig hebt...

Daar heb ik ook al aan gedacht, maar dan zijn ze niet zo lekker te schakelen (niet met ground control CC's in ieder geval).

Liquid_Metal
24 november 2010, 10:47
Ik was daarnet weer wat aan het kloten en baalde dat ik geen mixer in huis heb. Maar eigenlijk heb ik die toch: mijn trouwe Fast Track Pro.
Dus heb ik de oude setup, waarbij ik met een splitkabel vanuit Loop 3 Out én Loop 4 Send naar de POG ga, met twee mono kabels naar de FTP gerout. De output van de FTP (mono dus) gaat naar de POG.
En het werkt perfect!!! Delay staat op 100% wet en als ik beide pedalen uit zet hoor ik niets, als ik de delay aanzet hoor ik delay, als ik de POG aanzet hoor ik een octaver, en als ik beide aanzet hoor ik een geoctavede delay. BRILJANT! :D
Ik weet dus wat ik nodig heb: twee mono mixers (2in1out).

tommus42
24 november 2010, 11:02
Okee, gefeliciteerd! Heeft Behringer dat ding nou al?:D

Liquid_Metal
24 november 2010, 11:13
Okee, gefeliciteerd! Heeft Behringer dat ding nou al?:D

De mixer? Ik weet het niet. Ik denk dat ik een Nobels Mix-42C Stereo MiniMixer aanschaf. Dan gebruik ik left voor het mixen van delay en droog naar de POG, en right voor het mixen van droog preampsignaal met het delay/POG geluid. Ik verwacht daarbij eigenlijk geen groundloops (of heeft iemand hier gegrondde bezwaren tegen?)

tommus42
24 november 2010, 11:40
Lijkt me een mooi plan. Ik probeer mijn 19 inch setje zo compact mogelijk te houden. Zat al te denken om een budget mixer in een GCP te bouwen. Voorlopig neem ik de tonesuck van een G-sharp voor lief.
Groundloops weet ik niet, nooit last van gehad, ja in een versterker.

tommus42
24 november 2010, 13:11
Bij feedback in de aanbieding: Phonic MU 502, van 70 voor 29 euro!

Liquid_Metal
24 november 2010, 14:07
Daar zou ik er dan twee van nodig hebben, maar mijn eigen Phonic mixer kleurt wel redelijk wat toon. Dan liever de Nobels Mix 42C. Die is waarschijnlijk supertransparant en is voor mij 2 in 1.

LordRiffenstein
24 november 2010, 18:34
Daar zou ik er dan twee van nodig hebben, maar mijn eigen Phonic mixer kleurt wel redelijk wat toon. Dan liever de Nobels Mix 42C. Die is waarschijnlijk supertransparant en is voor mij 2 in 1.

Helaas pindakaas, die Nobels is ook niet transparant.

Liquid_Metal
24 november 2010, 18:36
Helaas pindakaas, die Nobels is ook niet transparant.

Verre van of niet zo erg?

Liquid_Metal
24 november 2010, 22:34
Ik heb contact met de verkoper van de Nobels 42C op marktplaats en kan 'm overnemen voor 70 euro inclusief verzendkosten. Dat lijkt me een mooie prijs en volgens de advertentie is de unit tamelijk nieuw. Ik ga dus beleven of de tonesuck mij stoort :).

Liquid_Metal
26 november 2010, 18:40
De 42C is gisteren verstuurd en ondanks de stakingen bij TNT vandaag afgeleverd.
Voor het avondeten geďnstalleerd en een hoop kabels 'omgesoldeerd' (op maat gemaakt dus). Het is aan de achterkant nog een beetje een puinhoop maar het werkt perfect. Dit is het idee van de mixer, ik zal de volledige setup binnenkort eens uittekenen en inscannen:

ENGL SE-->Mixer in1
ENGL SE-->delay+POG (onafhankelijk aan/uit te zetten)
Delay+POG-->Mixer in2
Mixer1/2>Left Out-->G-Major2

De 3e en 4e input van de mixer gebruik ik nu om de twee signalen (droog en delay) naar de POG te mixen. Ook dat werkt perfect. Er zou dus eventueel een groundloop kunnen ontstaan omdat ik twee delen van de mixer voor twee verschillende ketendelen gebruik. Maar er lijkt niets aan de hand te zijn.

tommus42
28 november 2010, 10:04
Mooi, ken die POG niet, ja, moet een goede octaver zijn(?), maar deze set-up zou best eens goed kunnen werken.

Die groundloops in effectenketens voel ik niet zo goed aan, maar tof dat je er geen last van hebt. Heb nog een groundloopje in m'n Vox maar ben hem nog niet op het spoor, eigenlijk wel, maar dat wil ik niet weten:dontgeti:.

Liquid_Metal
28 november 2010, 10:35
De POG werkt inderdaad prima en klinkt lekker. Helaas heeft 'ie wel moeite met sus2 akkoorden (hij zoekt niet, maar het klinkt een beetje vals). Maar het feit dat 'ie polyfoon is vind ik super.
De setup werkt inderdaad helemaal goed. Ik vind het nu wel jammer dat het niet zo vaak toepasbaar is XD.

tommus42
29 november 2010, 18:08
Analoog is de POG toch? Wel waar voor je geld.
Ben net even erg blij met een Boss phaser, intens prettig ding.

Liquid_Metal
29 november 2010, 19:37
POG is inderdaad analoog en kan (traploos) octave up en octave down. Alleen vind ik dat dat soort dingen nauwelijks toe te passen zijn.

Liquid_Metal
2 december 2010, 19:32
Beetje zonde om een nieuw topic aan te maken aangezien ik denk dat het aan mn GCX ligt.
Mijn compressor geeft een enorm laag outputvolume als 'ie in de loop zit (loop 2, na een phaser en voor de preamp). Als ik de compressor voor de GCX zet werkt ie prima en als ik vanuit mijn gitaar direct naar loop 2 ga ook. Zou mijn probleem in de buffer van de GCX zitten? Ik heb dit nog nooit gemerkt :S.
Als ik de GCX in loop 1 stop heb ik exact hetzelfde probleem. Het ligt ook niet aan de Nobels mixer, die heb ik al uit de keten gehaald. Wie helpt mij?

Volume van de compressor opschroeven is btw geen probleem want hij staat praktisch maximaal. Het gaat om een MXR Super Comp, maar met de compressor lijkt niets mis te zijn.

Liquid_Metal
3 december 2010, 08:29
Gisteren heb ik van lid Heynis de tip gekregen om een buffer achter de compressor te plaatsen. Hiervoor heb ik de EHX POG gebruikt en die zorgt inderdaad dat het volume weer normaal wordt.
Wat ik vooral vreemd vind, is dat dit me niet eerder is opgevallen. Het lijkt of de compressor er pas recent last van heeft. Ik heb laatst wel aan de trimpot aan de binnenkant gedraaid maar die zit weer zoals uit de fabriek. Bovendien gaf dat ding geen hoorbare verschillen.

Wat ik voornamelijk vreemd vind is dat 'ie alleen volumedrops heeft als 'ie in een GCX loop zit. Want loop1out>compressor>loop3in (dus 2 compleet gebypassed) werkt perfect.

tommus42
3 december 2010, 10:25
Beats me, hogere rackkunde:D.

LordRiffenstein
3 december 2010, 14:20
Heb van het probleem al gehoord, de output van je compressor heeft last van de return van de GCX loop, impedantie issue. Welke compressor heb je? Is enkel op te lossen met een buffer achter je comp. Of een andere comp.

Liquid_Metal
3 december 2010, 14:56
Heb van het probleem al gehoord, de output van je compressor heeft last van de return van de GCX loop, impedantie issue. Welke compressor heb je? Is enkel op te lossen met een buffer achter je comp. Of een andere comp.

In ieder geval dus een bekend probleem. Het gaat om een MXR Super Compressor.