PDA

View Full Version : Mercury Magnetics eruit, Dagnall erin.....wowww!!



svdijk
28 oktober 2010, 20:24
Ik treedt alweer een tijdje op met m'n Ceriatone 2555 Silver Jubilee clone, een geweldige versterker, die ik ben gaan bouwen omdat ik nog een Mercury Magnetics O100JM output trafo had liggen.
Deze heb ik ooit als upgrade gekocht voor m'n JCM800 2210, maar die vond ik daardoor veel te net en glad gaan klinken, dus heb ik daar weer de originele Dagnall (C2668 ) in terug gezet.

Ik vond m'n Ceriatone ook wat te netjes klinken, dus ik dacht, laat ik eens een originele JCM800 trafo bestellen, en die in m'n Ceriatone zetten.
Via de Tonefactory heb ik toen een originele Dagnall C2668 besteld en wat denk je.....
Veel rauwere versterker, meer Marshall, meer bite en meer gain, precies wat ik zocht!!!
Een Mercury Magnetics zal best wel een "upgrade" zijn, voor mij is de Dagnall in deze versterker de upgrade!!

big dooley
29 oktober 2010, 00:04
je had die MM's toch ook al uit je JVM getrokken? of zit dat nog in de planning?

Rick trodat
29 oktober 2010, 09:41
Wat werkt, dat werkt!

Ik vind dat die MM veel doet met betrekking tot ''strakke'' bassen, snel geluid, mooiere, organische oversturing. Maar niet iedereen zweer daarbij natuurlijk.

svdijk
29 oktober 2010, 19:27
je had die MM's toch ook al uit je JVM getrokken? of zit dat nog in de planning?

Klopt inderdaad, alleen denk ik dat ik daar weer de Mercury in terugzet!
Die mist met de Dagnall toch wel wat laag tegenover de JCM800's die ik heb, en de Ceriatone.

big dooley
29 oktober 2010, 21:04
Klopt inderdaad, alleen denk ik dat ik daar weer de Mercury in terugzet!
Die mist met de Dagnall toch wel wat laag tegenover de JCM800's die ik heb, en de Ceriatone.

vreemd...?
mijn medegitarist heeft een 2210 en die haalt het echt niet, wat laag betreft ten opzichte van mijn JVM... en dan speelt hij nog over een 1960B kast, waar ik het doe met twee 1936 cabjes...
gekker nog, ik moet oppassen met de resonance, want ik zit zo in het territorium van de bassist te kloten, wat de totaalmix niet ten goede komt, uiteraard

heb hem toendertijd KT77's geadviseerd, om het laag wat meer tot z'n recht te laten komen... middentonen heeft zo'n ding zat, dus dat mist ie niet zonder EL34's...
misschien moet ie z'n elco's eens vervangen... het beestje doet tenslotte al ruim 20 jaar dienst

Misery Signals
30 oktober 2010, 01:38
Een 2210 heet dan ook absoluut kutlaag. Modderig en flubberend.
JVM amps hun laag is ook maar zeer matig.
Is normaal dat jij meer laag hebt. Jouw geluid komt terecht in twee kleine 2x12's, waar de sound vand e andere gitarist vrij komt in één grote ruimte. Jij zet gewoon meer druk in je kleine kastjes.

MS

Misery Signals
30 oktober 2010, 01:39
Een 2210 heet dan ook absoluut kutlaag. Modderig en flubberend. Met weinig gain gaat het nog, maar des te verder die opengaat, des te erger wordt het.
JVM amps hun laag is trouwens ook maar zeer matig brrr...
Is normaal dat jij meer laag hebt. Jouw geluid komt terecht in twee kleine 2x12's, waar de sound van de andere gitarist vrij komt in één grote ruimte. Jij zet gewoon meer druk in je kleine kastjes.

MS

big dooley
30 oktober 2010, 01:55
tuurlijk...
vandaar dat ik in de weg kan staan van de bassist...
en het laag van een 1936 maakt korte metten met een 1960B.... absoluut

een versterker afstellen is blijkbaar nog steeds een kunst...

svdijk
30 oktober 2010, 09:34
De JCM800 2210's klinken allemaal anders, en zijn er ook in twee totaal verschillende circuits (van '83 tot begin '87 vind ik persoonlijk de wat mindere, en vanaf '87 klinkt het boost kanaal geweldig).
Die van mij heeft een dik, maar zeer strak laag.
De JVM heeft wel veel laag, en chunk, maar de JCM draagt veel meer.
Als je een lage E uit laat klinken, wordt de JVM op een gegeven moment dun en verzand in een hoog snerpend geluid, terwijl m'n 800 vol en dik blijft klinken!
Dit zit echt in het ontwerp, en de gebruikte onderdelen.
Als ik KT77's in de 800 zou zetten (wat ik ooit gedaan heb) wordt het allemaal te, dus daar zitten EL34's in.
De Ceriatone heeft ook een typisch Marshall geluid waar veel laag inzit, en zeer strak klinkt.
Ik kan het zelfs aan de speakers zien. De conussen maken bij de 800's en de Ceriatone een veel grotere slag dan bij de JVM.
Maar qua veelzijdigheid leggen de 800's en de Ceriatone het af tegen de JVM natuurlijk, en voor een multi channel met zoveel mogelijkheden heeft 'ie natuurlijk wel een geweldige sound!!

big dooley
30 oktober 2010, 13:06
hij heeft een latere versie van '89 als ik het goed heb... wat me vooral opviel was de ontiegelijke hoeveelheid mids wat dat ding heeft...

tja en een lage E uit laten klinken verzand niet in uitsnerping bij mij oid... maar het feit, dat ik .012/.056 op m'n les paul heb, scheelt wel denk ik

jerome
30 oktober 2010, 23:27
Ik treedt alweer een tijdje op met m'n Ceriatone 2555 Silver Jubilee clone, een geweldige versterker, die ik ben gaan bouwen omdat ik nog een Mercury Magnetics O100JM output trafo had liggen.
Deze heb ik ooit als upgrade gekocht voor m'n JCM800 2210, maar die vond ik daardoor veel te net en glad gaan klinken, dus heb ik daar weer de originele Dagnall (C2668 ) in terug gezet.

Ik vond m'n Ceriatone ook wat te netjes klinken, dus ik dacht, laat ik eens een originele JCM800 trafo bestellen, en die in m'n Ceriatone zetten.
Via de Tonefactory heb ik toen een originele Dagnall C2668 besteld en wat denk je.....
Veel rauwere versterker, meer Marshall, meer bite en meer gain, precies wat ik zocht!!!
Een Mercury Magnetics zal best wel een "upgrade" zijn, voor mij is de Dagnall in deze versterker de upgrade!!

Zo zie je maar, niet elke upgrade is voor iedereen een verbetering... ;)
Ik vraag me af hoe jouw amp zou klinken met een Drake trafo zoals in de JMP's en vroege JCM800 gebruikt werden...

Henri H
30 oktober 2010, 23:33
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij zit er in mijn '86'er 2205 ook een Drake...

Orpheo
31 oktober 2010, 00:51
ik weet dat er in mijn ouwe JMP een drake zit. dat alleen al zou een reden zijn om 'm niet weg te doen, haha. maar ik herken de manken wel van de verhalen her en der. CMW heeft mijn JMP zo gemod dat ie best of both worlds heeft, met een lekker strak laag, en een middengebied om van te kwijlen, superb.

svdijk
31 oktober 2010, 20:12
Voor zover ik weet zijn de trafo's vanaf de JCM800 serie allemaal van Dagnall bij de 100 watt uitvoeringen, en de 50 watters hebben allemaal Drake trafo's.

Agent_Smith
31 oktober 2010, 20:26
JA, mijn 800 heeft idd Drakes (50w)

jerome
31 oktober 2010, 20:43
Voor zover ik weet zijn de trafo's vanaf de JCM800 serie allemaal van Dagnall bij de 100 watt uitvoeringen, en de 50 watters hebben allemaal Drake trafo's.

OK, ik heb 2 JMP2203 tops uit '79, allebei met Drake's.
Ik dacht dat de eerste JCM2203 tops van '80 dat ook hadden...
Maar volgens mij dwalen we verschrikkelijk af... ;)

Mr.Bluesbreaker
31 oktober 2010, 23:44
Hoe doet de 2203 het trouwens op het podium Stefan, heb je hem al geprobeerd in bandsituatie?

kassie
1 november 2010, 03:10
Tof dat de Dagnall zo bevalt, zolang het beter wordt gewoon doen, en mooi gevonden uiteraard.

verder over het hele basverhaal doe ik nog een duit in het zakje.

Het zijn niet alleen de marshall amps zelf die een kutlaag hebben, wat overigens makkelijk te verhelpen is met wat andere waardes van bepaalde onderdelen, maargoed. Wat dacht je van hun 4x12 kasten. Even een fatsoenlijke achterplank van multiplex, baffle dichtschroeven, boel dichtlijmen of kitten. En gooi dan die 'frikandel' celestions er ook maar uit en bijvoorbeeld een keer echt kwalitatieve speakers erin zoals een 'entrecote' Eminence Delta of een 'T-Bone' EVM12L. En dan krijg je zelfs een resonerend laag in je Plexi gedraaid. Daar hoef je dan niet eens een bright cap voor door te knippen of een choke voor te installeren. 'Kan natuurlijk wel hoor':seriousf:

Svdijk, het zou natuurlijk ook gewoon kunnen bij die MercuryOT dat je 'voor jou' de net verkeerde primaire wikkelingen had he, dat schijnt ook nogal in de sound uit te maken.

svdijk
1 november 2010, 20:10
Hoe doet de 2203 het trouwens op het podium Stefan, heb je hem al geprobeerd in bandsituatie?

Hey Eric, helemaal geweldig!! Heb 'm op 't podium gebruikt, en al vaak mee gerepeteerd. Is een geweldige versterker, qua pure tone de beste die ik nu heb!!
Het rhythm geluid is gewoon het standaard geluid, met de gain op 7, dus met de volumeknop van de gitaar helemaal clean te krijgen (mooi clean trouwens!), en voor het lead heb ik er een Boss RGE 10 band EQ voor, of een Treble Tool van Paul Lenders.
Ik moet nog wel wat pedaaltjes erbij gaan kopen voor wat meer mogelijkheden (phase 90, tremelo, e.d.)
En ik heb 'm helemaal origineel gemaakt, dus de tweede mastervolume eruit gehaald. De rede hiervoor; ik had de voedingsspanning op 240Volt gezet, waardoor de spanningen in de versterker weer een beetje op de normale waarden kwamen te liggen (waren aan de hoge kant als die op 220Volt stond), maar daardoor werkte de schakeling voor de tweede mastervolume niet meer, vandaar.
Ook heb ik de 12AX7 buis in de V1 positie vervangen door een NOS RCA 12BZ7 buis, die geeft wat meer punch, bas en gain!
Ik ben d'r in ieder geval helemaal gelukkig mee!!

svdijk
1 november 2010, 20:21
Tof dat de Dagnall zo bevalt, zolang het beter wordt gewoon doen, en mooi gevonden uiteraard.

verder over het hele basverhaal doe ik nog een duit in het zakje.

Het zijn niet alleen de marshall amps zelf die een kutlaag hebben, wat overigens makkelijk te verhelpen is met wat andere waardes van bepaalde onderdelen, maargoed. Wat dacht je van hun 4x12 kasten. Even een fatsoenlijke achterplank van multiplex, baffle dichtschroeven, boel dichtlijmen of kitten. En gooi dan die 'frikandel' celestions er ook maar uit en bijvoorbeeld een keer echt kwalitatieve speakers erin zoals een 'entrecote' Eminence Delta of een 'T-Bone' EVM12L. En dan krijg je zelfs een resonerend laag in je Plexi gedraaid. Daar hoef je dan niet eens een bright cap voor door te knippen of een choke voor te installeren. 'Kan natuurlijk wel hoor':seriousf:

Svdijk, het zou natuurlijk ook gewoon kunnen bij die MercuryOT dat je 'voor jou' de net verkeerde primaire wikkelingen had he, dat schijnt ook nogal in de sound uit te maken.

Hey Kassie, appart, dat je het laag niet kunt waarderen van een Marshall, ik hou wel van dat stampende laag, zonder dat het al te overdreven wordt, maargoed, ieder z'n smaak natuurlijk, en da's maar goed ook, want anders zou het allemaal maar saai worden!
Ik heb trouwens wel de achterwanden van m'n kasten vervangen door fatsoenlijk multiplex, en (bijna) alles dichtgekit, en de achterkant vastgezet, om meer punch te krijgen (werkt trouwens goed).
Wat speakers betreft ben ik tevreden met een (kruislings) mengeling van G12T75 en Vintage 30 speakers. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de speakers die jij adviseerd, ik nog nooit live gehoord heb (voor zover ik weet).

Wat de Mercury Magnetics trafo betreft; ik denk dat 'ie voor veel mensen wel een upgrade is, alleen vond ik de Ceriatone 2555 er te netjes (te hifi) mee klinken. De Dagnall brengt deze versterker veel dichter bij de originele Marshall Silver Jubilee.

kassie
6 november 2010, 16:20
Hey Kassie, appart, dat je het laag niet kunt waarderen van een Marshall, ik hou wel van dat stampende laag, zonder dat het al te overdreven wordt, maargoed, ieder z'n smaak natuurlijk, en da's maar goed ook, want anders zou het allemaal maar saai worden!
Ik heb trouwens wel de achterwanden van m'n kasten vervangen door fatsoenlijk multiplex, en (bijna) alles dichtgekit, en de achterkant vastgezet, om meer punch te krijgen (werkt trouwens goed).
Wat speakers betreft ben ik tevreden met een (kruislings) mengeling van G12T75 en Vintage 30 speakers. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de speakers die jij adviseerd, ik nog nooit live gehoord heb (voor zover ik weet).

Wat de Mercury Magnetics trafo betreft; ik denk dat 'ie voor veel mensen wel een upgrade is, alleen vond ik de Ceriatone 2555 er te netjes (te hifi) mee klinken. De Dagnall brengt deze versterker veel dichter bij de originele Marshall Silver Jubilee.

Oww, ik kan het laag zeker wel waarderen van een Marshall die van mij iig wel, maar hier worden plexi's genoemd wordt en dat ze laag missen. Maar terwijl ieder het bij de versterker zelf zocht, kwam ik met andere suggesties;)

De EVM12l (200watt) wordt o.a. gebruikt door Joe Bonamassa en Zakk Wylde. Verder is het de standaard speaker voor zo'n beetje iedere Dumble gebruiker. Eminence Delta Pro is een directe kopie daarvan die volgens kenners een klein beetje afwijkt en wat donkerder is (400watt). Het zijn ontzettend zware speakers met dikke magneten en flink chassis. Het is meteen hoorbaar voor zelfs de leek als je ze vervangt. Uiteraard is dit smaak gebonden maar in mijn beleving krijg je een vollere sound, betere definitie, vooral de bas en een ronder hoog. Een beetje de voicing van een greenback maar dan beter. Nogmaals; smaakgebonden. De speakers hebben geen zogenaamde speakerdistortion, tenminste niet wat ook maar iedere gitaarversterker ze ooit kan geven, maar zijn bedoeld om exact weer te geven wat de versterker ze geeft.

Uiteraard Trafo's ook smaakgebonden.

BTW Heb mijn 4x12 na deze speakerwissel eens op een 1000watt PA aangesloten. Hij begon mooi te dansen. Zag er erg leuk uit.