PDA

View Full Version : Tube king (Ibanez)



fenderben
28 oktober 2010, 20:22
Iemand ervaring met deze Distortion pedal (de rode high voltage versie) en tevens hoe je de buis kunt vervangen? Heb hem ff opengeschroefd maar niet direct kunnen zien hoe die in elkaar geschroefd is! Thx FB

Dirk_Hendrik
29 oktober 2010, 08:08
Ja. Geweldig metalbeest.
Waarom wil je de buis vervangen?

En om dat te doen ben je ongeveer een half uur kwijt om het ding (volledig) uit elkaar en weer in elkaar te schroeven.

Shaggy
29 oktober 2010, 11:12
Als die rode ongeveer hetzelfde is als de tubeking 999 dan is het een beest. De maxon rod880 (volgens mij hetzelfde pedaal) vind ik iig een monster voor het zwaardere werk. De buis hoef je eigenlijk niet te vervangen, van wat ik lees is dat je sound alleen maar slechter wordt van het vervangen van de buis.

Dirk_Hendrik
29 oktober 2010, 11:23
Nee.
De TK999 en de TK999HT zijn totaal verschillend en niet vergelijkbaar. De TK999 (non US versie) is een starved plate (anodespanning 9 volt) ontwerp in de categorie van de Tubeworks tubedriver maar voorzien van een aktieve toonregeling. De rode TK999HT is een (redelijk) hoogspanningsontwerp waarbij de buis draait op een kleine 100 volt. De toonregeling van een TK999HT het meest bepalend voor het klankkarakter van het ding. Veel meer dan de buis.

Tenslotte de TK999 US versie,
Da's een door tubeworks gebouwde versie die het meest lijkt op een gewone tubedriver. Geen vergelijk met de twee bovenstaande jongens dus.

fenderben
29 oktober 2010, 12:11
Als die rode ongeveer hetzelfde is als de tubeking 999 dan is het een beest. De maxon rod880 (volgens mij hetzelfde pedaal) vind ik iig een monster voor het zwaardere werk. De buis hoef je eigenlijk niet te vervangen, van wat ik lees is dat je sound alleen maar slechter wordt van het vervangen van de buis.

Heb juist op WWW gelezen dat de 'af fabrieksbuis' niet zo best is. Tevens wil ik de gain iets temmen met een ECC81 buis (heb nog een NOS Mullard liggen). Iemand daar trouwens ervaring mee (ecc81 ipv ecc83 in tube king)?

Dirk_Hendrik
29 oktober 2010, 12:33
Heb juist op WWW gelezen dat de 'af fabrieksbuis' niet zo best is.

Bron?
Het is nogal mode om meteen te gaan roepen dat de buis "natuurlijk" vervangen moet worden.

Als je de buis vervangt door een ECC81 heb je nog steeds dezelfde gain maar wordt alléén het uitgangssignaal zachter. De buis zorgt niet voor de vervorming maar is onderdeel van de post-vervorming eq-ing. Samen met de daarop volgende toonregeling dus.

http://www.dirk-hendrik.com/temp/ibanez_tk999ht.pdf

Gain wordt gedaan door U7A en de clipping door D3 en D4.

Mitch
29 oktober 2010, 19:36
Een AC30HH én een Tube King? Moet niet gekker worden :D Hoewel ik het doe met de TK999Jap...
Een heerlijk beest overigens. Ik had er gisteren weer de grootste lol mee. Sta je daar met een klassiek ogende setup (ouwe Gretsch, AC30) en dan in drop D een enorm beukende bak drive produceren dankzij de Tube King :rockon:

fenderben
29 oktober 2010, 19:54
Bron?
Het is nogal mode om meteen te gaan roepen dat de buis "natuurlijk" vervangen moet worden.

Als je de buis vervangt door een ECC81 heb je nog steeds dezelfde gain maar wordt alléén het uitgangssignaal zachter. De buis zorgt niet voor de vervorming maar is onderdeel van de post-vervorming eq-ing. Samen met de daarop volgende toonregeling dus.

http://www.dirk-hendrik.com/temp/ibanez_tk999ht.pdf

Gain wordt gedaan door U7A en de clipping door D3 en D4.

Bron is niet zo moeilijk te vinden; b.v http://reviews.harmony-central.com/reviews/Effects/product/Ibanez/TK999HT+Tube+King/10/1

quote: Ease of Use : 6
With the standard cheap 12AZ7 tube that comes with this box, it sounds OK. Pretty raw and fizzy. Throw in a Groove Tubes 12AU7 and let the fun begin!

Sound Quality : 10
We all know how different our amps sound due to all the variables inn our effects chains and guitars. For me, the Tube King with the new 12AU7 tube makes all the difference.

fenderben
29 oktober 2010, 19:59
Een AC30HH én een Tube King? Moet niet gekker worden :D Hoewel ik het doe met de TK999Jap...
Een heerlijk beest overigens. Ik had er gisteren weer de grootste lol mee. Sta je daar met een klassiek ogende setup (ouwe Gretsch, AC30) en dan in drop D een enorm beukende bak drive produceren dankzij de Tube King :rockon:

Mitch, had ook stiekem gelezen dat jij die ook gebruikte in combi met AC30:soinnocent:

Heb ook nog een mesa V-twin voor het 'beuk' werk dus wil de tube king gebruiken voor wat mildere overdrive vandaar de buizen switch vraag. Ga dat komend weekend eens proberen, het is alleen niet zo makkelijk due sh.. buis te vervangen:mad:

Dirk_Hendrik
29 oktober 2010, 20:30
Bron is niet zo moeilijk te vinden; b.v http://reviews.harmony-central.com/reviews/Effects/product/Ibanez/TK999HT+Tube+King/10/1

quote: Ease of Use : 6
With the standard cheap 12AZ7 tube that comes with this box, it sounds OK. Pretty raw and fizzy. Throw in a Groove Tubes 12AU7 and let the fun begin!

Sound Quality : 10
We all know how different our amps sound due to all the variables inn our effects chains and guitars. For me, the Tube King with the new 12AU7 tube makes all the difference.

Och..
Lees de eerste/onderste/laatste review. Als die erboven er net zo naast zitten...

"this is NOT a "high-voltage" unit, as advertised; it is a 12V unit (as opposed to the 9V unit). There is no real tube preamp 300V-600V here, just another impossible to find when you need it wall-wart. So essentially this is another starve-tube piece of BS junk."

1 stuk Bullshit die door een ander klakkeloos voor waar gaat worden aangenomen...

G.G.
29 oktober 2010, 20:49
Harmony Central moet je eigenlijk nooit serieus nemen. Wat een berg gelul staat daar. Vaak ook producten die een goeie review krijgen van iemand die het net aangeschaft heeft en nog volledig overdonderd is.

Prut-site

fenderben
29 oktober 2010, 20:59
Harmony Central moet je eigenlijk nooit serieus nemen. Wat een berg gelul staat daar. Vaak ook producten die een goeie review krijgen van iemand die het net aangeschaft heeft en nog volledig overdonderd is.

Prut-site

Zou kunnen; maar heb hier op gitaarnet ook wel het nodige onzin voorbij zien komen + ook muzikanten die hun spulletjes de hemel in prijzen;)
Is een andere discussie; Maar zie geen reden om het niet gewoon ff te proberen; heb de buis liggen dus...Is alleen wel veel werk dus misschien zie ik er ook wel vanaf. Had wel graag gehoord of iemand dit ook daadwerkelijk geprobeerd heeft (buis type/model switch)?

Mitch
30 oktober 2010, 12:19
Met de TK999 heb ik het een keer geprobeerd en de verschillen waren zeer duidelijk in klank, niet in oversturing. Maar zie daarvoor het verhaal boven van D_H. En uiteindelijk is de noname 12AX7 blijven zitten :D

fenderben
30 oktober 2010, 14:05
Och..
Lees de eerste/onderste/laatste review. Als die erboven er net zo naast zitten...

"this is NOT a "high-voltage" unit, as advertised; it is a 12V unit (as opposed to the 9V unit). There is no real tube preamp 300V-600V here, just another impossible to find when you need it wall-wart. So essentially this is another starve-tube piece of BS junk."

1 stuk Bullshit die door een ander klakkeloos voor waar gaat worden aangenomen...

Ben nogal goedgelovig;) Bedankt voor de info; Denk dat ik de buis dan toch maar gewoon laat zitten! Scheelt weer een 'hoop' geschroef.