PDA

View Full Version : Verschil scale length 24,9" of 25,4" ??



BLUEWEY
28 oktober 2010, 16:09
Geachte gasten,
moet zeer binnenkort beslissen of mijn hals 24,9" of 25,4" lang wordt, maar weet niet of er ook verschil in klank tussen die 2 zit. Het maakt ongeveer 12 a 13mm in lengte uit en weet uit ervaring dat 24,9" iets makkelijker speelt i.v.m. acc. pakken voorin. En volgens mij is het ook zo dat, hoe langer de mensuur, des te hoger de snaarspanning, en persoonlijk hou ik van een lagere spanning. Het model wat ik aan het bouwen ben is 'n 000-14th met Florentine cutaway, spruce/palissander.

Waarom maken ze dat verschil ??

Kakihara
28 oktober 2010, 18:47
Raar, ik ken mensuurlengtes 24,75 inch en 25,5 inch maar de maten die jij opgeeft, zijn me onbekend ;)
In het algemeen kan je stellen dat de kortste van de 2 gebruikt wordt bij Gibson-achtigen, de langste van de 2 wordt dan weer gebruikt bij Fender-achtigen en de 25 inch mensuurlengte wordt gebruikt door PRS. Er zijn uiteraard nog andere lengtes (23.5" voor de Gibson Byrdland, 24" voor de Fender Mustang). Een langere mensuurlengte resulteert in een strakker, beter geprononceerd laag, een minder duidelijk hoog, een langere mensuurlengte zorgt voor een wat flubberig laag, een helderder hoog en meer mids.

BLUEWEY
28 oktober 2010, 19:20
Hoi barno en Kakihara, dank voor jullie bericht.
De 2 lengtes die ik noem zijn de 2 lengtes die Martin akoestisch voor hun gitaren gebruikt. Zo weet ik, dat b.v Clapton met zijn 5 types Martin modellen bij al die modellen 24,9" gebruikt. Maar b.v. John Mayer weer (2x) 25,4" etc.
Het verschil moet ik weten i.v.m. de plaatsing v.h. kruis v.d. X-bracing in de body, wat ik z.s.m. wil doen. Het liefst morgen al.
Het kruis kan op 24cm diep of 25cm diep in de body komen te liggen. Dit gezien vanaf de 14de fret, waar die de body raakt. Weet dus ook niet, of dit belangrijk is i.v.m. de scale lenght... ?? Heb een tekening v.e. Auditorium met scale lenght 25" en kruis ligt daar op 25cm, maar op de gitaarbouw cursus gebruiken ze die Martin maten. In feite is 25,4" eigenlijk 25,34"
Een (Martin)000-14th (=Auditorium) is een vrij kleine gitaar en het liefst speel ik met .010 of .011 maar dan wel versterkt.
Als ik op jullie berichten afga, kan ik miss. beter de langere pakken, gezien het formaat v.d. gitaar. Hou wel v.e. duidelijk laag maar zo ook hoog..

Mijn "even voorstellen" bericht komt nog (als ik weet hoe dat werkt..)

Hoop op nog 'n paar reacties.

grt. Bluewey

Hedge
28 oktober 2010, 21:16
Voor mij zijn deze verschillen te klein. Het verschil in geluid is iets wat je op je eerste gitaar echt niet terug hoort. Kan me voorstellen dat je een voorkeur hebt wat je het lekkerst vindt spelen (hoewel het verschil voor mij dan ook te klein is). Ik zou gewoon de maat aan houden van de gitaar die je maakt.

BLUEWEY
28 oktober 2010, 21:35
Dank Hedge, maar 't verschil zal er niet voor niets zijn. Waarom maakt Martin dit verschil en kiest b.v. Clapton voor alle 5 z'n types voor 24,9" ?
Omdat het op een of andere manier toch merkbaar moet zijn. En ik wil weten welke dit zijn, voordat ik morgen ofzo een fout bega die miss. niet te herstellen is of waar ik achteraf gruwelijke spijt van krijg. Meten = weten !

stijnkenens
28 oktober 2010, 23:42
google "Martin scale length"

En dit is de eerste post (http://www.musicplayer.com/article/scale-length/Jun-06/21230)


Handig toch !


s.

BLUEWEY
29 oktober 2010, 00:32
Stijn, Stijn..., you're my guy !! Hier heb ik iets aan. Dit was precies wat ik zocht. Thx. man !
Idd. handig en spreekt voor zichzelf. Hieruit blijkt dus hoezeer het belangrijk is, dat je weet waar je mee bezig bent. Toevallig spreken ze in die uitleg ook over Clapton z'n voorkeur en die uitleg heeft mij doen beslissen om er toch een short scale van te maken, omdat ook ik bijzonder van bendings hou en met een iets dunnere snaar(.011) toch een wat fellere sound zal produceren, desondanks de spanning wat lager is.

Iedereen die me heeft gesteund >>> Toppie !!

Als 't ff kan plaats ik binnenkort wat foto's v.h. project, heb er genoeg.
"Zo'n gitaartje bouw je nie ff"

Bluewey

Cocobolo
29 oktober 2010, 07:58
...Als 't ff kan plaats ik binnenkort wat foto's v.h. project, heb er genoeg.
"Zo'n gitaartje bouw je nie ff"

Bluewey
Daar houden we je aan! :ok: Kom maar op met de foto's (en bouwverslag aub :cheerup: )

Javaca
29 oktober 2010, 10:42
Modedit: Even verplaatst naar zelfbouw algemeen.

BLUEWEY
29 oktober 2010, 17:20
Daar houden we je aan! :ok: Kom maar op met de foto's (en bouwverslag aub :cheerup: )

wordt aan gewerkt & = in ontwikkeling..,

de Florentine cutaway is 'n vak appart..., poehpoeh.., viel nie mee !

"het is 'n gruwelijk moeilijke job, waar ik gruwelijk graag mee bezig ben" :crazyhappy:

Thiez
29 oktober 2010, 17:29
even een vraagje oftoppic:
Er word gezegd dat een langere scale hogere snaarspanning heeft dus moeilijekr speelt en bend.
Hoe komt het dan dat shredders wel op 25,5" ibanez spelen vaak? Dan zou in theorie een kortere scale toch soepeler spelen en benden?

D3nnis
29 oktober 2010, 20:37
Het opdrukken vergt wel wat meer kracht bij een langere mensuur, maar ik kan niet zeggen dat het stroever speelt.
Ik ben ook wel benieuwd wat de achterliggende gedachte is; ik persoonlijk vind een hogere snaarspanning fijner omdat me dat meer controle over de snaren geeft, met name met de aanslag-hand, maar als dat een reden zou zijn, vraag ik me ook wel af waarom de professionals dan niet bv. een kortere mensuur met dikkere snaren gebruiken...misschien omdat superstrats vanuit historie eigenlijk altijd een 25.5" mensuur hadden, en dat is blijven hangen...

BLUEWEY
29 oktober 2010, 22:07
Hey guys,
die link die stijn heeft gegeven spreekt eigenlijk best wel boekdelen, maar je moet 'm ff goed lezen, want er staat ook behoorlijk wat info in een relatief kort bericht, en dan nog in 't engels..
Persoonlijk denk ik dat het een kwestie is van; wat ben je standaard gewent, hoe is je stijn..., uh ik bedoel..., stijl van spelen, ken je het verschil van lengtes, met welke snaardikte speel je etc. Die kerel van Martin legt het ook zo uit.
De meeste gitaren die in 'n zaak a.d. muur hangen hebben, volgens mij, een long scale, alhoewel.., als ik verscheidene gitaren van mij na meet, kom ik ook op allerlei verschillende lengtes uit. Heb 6 staalsn. akoest. en zijn alle 6 anders. Zo heeft mijn Gibson Black Special #2 uit 1937 (= te koop) 'n v-shaped hals met short scale en daarom ken ik persoonlijk toevallig het verschil. Anders had ik het niet geweten.
Ergens zal wel een grens liggen tussen long of short scale. Martin hanteerd voor 't gemak die 2 > 24,9" of 25,4" (= short/long) die zij brengen en gezien hun bouw en verkoop ervaring werkt dat schijnbaar afdoende.

b.t.w; word eigenlijk best wel 'n beetje maf van al die bewegende "beestjes" hier langs het scherm.., als ik aan het typen ben, dus schuif 't scherm dan maar naar rechts. Zal ze tijdelijk es uitschakelen !

:blast: OEPS..., what's that ?!?

BLUEWEY
31 oktober 2010, 14:18
Heb m'n cursus leider onlangs laten weten dat ik beter een short scale kan maken i.v.m. de kennis die ik daarover nu heb. :soinnocent:
Je had 'm ens moeten "horen" wat ie daarover terug mailde;

"Begrijp wel dat we niet steeds van koers kunnen veranderen telkens als jij een nieuw artikel hebt gelezen of advies van iemand anders hebt gekregen. Er is maar 1 kapitein op een schip. :???:
Ik zou de mensuur zo houden."

Wat vinden jullie daarvan??
Moet ik door hem laten bepalen hoe mijn gitaar gaat worden of wat??

Volgens mij moet ik er nog steeds op spelen en wat mij betreft is dit een kwestie van; wie betaald, bepaald!! :rockon:

Hoor graag jullie mening hierover.

Bluewey

northernlake
31 oktober 2010, 17:21
Als het je eerste gitaar is zou ik zeker luisteren naar degene met meer ervaring.

Je zegt trouwens dat je een 000 bouwt? Martin 000's zijn per definitie short-scale. Hetzelfde model met long-scale heet een OM in Martin-speak. De OM heeft daarnaast meestal een 1 3/4" nut en de 000 een 1 11/16" nut.

Welke tekening/boek gebruik je? Ik zou het lekker houden op de tekeningen/instructies. Dan bouw je hierna gewoon dezelfde gitaar in short-scale?

BLUEWEY
31 oktober 2010, 23:52
Hoi northernlake,
dank voor je reactie, appreciate that!
Het wordt 'n 000-14th oftewel Auditorium naar eigen ontwerp met Florentine cutaway en heb zodoende de keus tussen long of short. Als ik dat verhaal van die link van stijn kenens lees, krijg ik toch wel erg veel zin in 'n short scale.

Mijn cursus leider zegt ergens terecht;" je wil een gitaar met goed veel bas, dus zodoende moet je long scale nemen "

Heeft ie miss. enigzins wel gelijk in maar..., daarom heb ik al spruce/palissander genomen en ik speel het liefst en hoofdzakelijk versterkt over een akelig vette installatie en als .011 te dun mocht blijken in geluid, zet ik er simpelweg .012 op. Dat schijnt dan dus ook makkelijker te spelen met 'n short scale gezien de snaar spanning.

Over die tekening gesproken...., die heb ik pas afgelopen week eentje weten te bemachtigen via een vriend, want op de cursus werken ze daar niet echt mee. Mijn tekening is v.e. Auditorium en de 12e fret ligt daar op 31,8cm wat volgens mij 25" is, dus short scale.

Ben jij een "Martin man" ?

Persoonlijk ben ik zeeeer te spreken over die Martin website. Nog nooit een website v.e. gitaren fabrikant gezien die zoveel info prijs geeft en nergens moeilijk over doet. Appreciate that too !!! :crazyhappy:

northernlake
1 november 2010, 22:28
Ben jij een "Martin man" ?

Och, ik heb er twee, maar zelf maken is toch leuker :-)
Mijn huidige (2e) project is een soort-van Gibson Advanced Jumbo (in madagascar palissander) dus zo vast aan Martin's zit ik ook niet. De AJ is ook long-scale; zelfs nog iets langer: 25,5".

Mijn zelfgebouwde OM voldoet ook niet aan de specs; die is long-scale maar heeft wel een 1 11/16" nut.

Al dit soort dingen zijn bijzaak. Ik zou je serieus niet te veel focussen op details en je laten leiden door de mensen met ervaring. Ik weet hoe enthousiast je kunt raken door alles wat je leest en ziet, maar je kunt beter leren bouwen dan verwachten dat je eerste gitaar in alle opzichten zal voldoen aan je stoutste dromen. Long of short-scale, als 'ie af is heb je iets om trots op te zijn. Leer zoveel als je kunt zodat je de skills krijgt om uiteindelijk zélf die keuzes goed te kunnen maken.

barno
1 november 2010, 22:51
even een vraagje oftoppic:
Er word gezegd dat een langere scale hogere snaarspanning heeft dus moeilijekr speelt en bend.
Hoe komt het dan dat shredders wel op 25,5" ibanez spelen vaak? Dan zou in theorie een kortere scale toch soepeler spelen en benden?

shredders benden niet zo vaak hoor, daar hebben ze geen tijd voor: hoge snelheden haal je ook makkelijker met strakkere snaren. voor bends gebruiken schredders vooral hun floyd ding dacht ik :)

BLUEWEY
1 november 2010, 23:41
shredders benden niet zo vaak hoor, daar hebben ze geen tijd voor: hoge snelheden haal je ook makkelijker met strakkere snaren. voor bends gebruiken schredders vooral hun floyd ding dacht ik :)

Toch vind ik Clapton redelijk snel soleren op z'n akoestische. Die vent soleert uberhaupt verekkes goed als je 't mij vraagt. Hou er wel van ! (maar smaken verschillen natuurlijk..)
Zelf ben ik 'n behoorlijk snelheids duiveltje.., maar als ik bovenstaande quote lees, krijg ik weer m'n twijfels over die short scale van me, alhoewel mijn stelling over Clapton (volgens mij) toch ook wel weer klopt.

Wat zijn shredders? Nog nie van gehoord..

En wat jouw advies betreft northernlake.., absolutely true..., hoor ik van meer mensen. Maar ja....., zolang ik de keus heb..., kan ik beter proberen om de juiste te maken en het verschil tussen long/short schijnt toch ook best wel weer essentieel in allerlei zaken te zijn.

Zal binnenkort 'ns naar de lokale muziekzaak gaan en kijken of ze daar de 2 verschillen hebben hangen. Zal meteen es aan die mannen vragen hoe zij erover denken.

Ben ook nog steeds benieuwd naar de mening van mede forummers

barno
1 november 2010, 23:48
Toch vind ik Clapton redelijk snel soleren op z'n akoestische. Die vent soleert uberhaupt verekkes goed als je 't mij vraagt. Hou er wel van ! (maar smaken verschillen natuurlijk..)
Zelf ben ik 'n behoorlijk snelheids duiveltje.., maar als ik bovenstaande quote lees, krijg ik weer m'n twijfels over die short scale van me, alhoewel mijn stelling over Clapton (volgens mij) toch ook wel weer klopt.

Wat zijn shredders? Nog nie van gehoord..

En wat jouw advies betreft northernlake.., absolutely true..., hoor ik van meer mensen. Maar ja....., zolang ik de keus heb..., kan ik beter proberen om de juiste te maken en het verschil tussen long/short schijnt toch ook best wel weer essentieel in allerlei zaken te zijn.

Zal binnenkort 'ns naar de lokale muziekzaak gaan en kijken of ze daar de 2 verschillen hebben hangen. Zal meteen es aan die mannen vragen hoe zij erover denken.



Ben ook nog steeds benieuwd naar de mening van mede forummers

niet dat snelheid zo belangrijk is hoor (wat mij betreft zelfs zwaar overschat) maar clapton is een schildpad in vergelijking met tommy emmanuel of allerlei rosenbergs (acoustisch) of paul gilbert en vrienden (electrisch)

Het scale length verhaal maakt voor snelheid op acoustische gitaar weinig uit, je kan immers je snaarspanning zelf bepalen door stemming of snaardikte.

Bij electrische gitaren is de scale length veel bepalender. De beroemde Tele twang zit voor een groot deel in de langere scale.


oh ja: dit is shredden: http://www.youtube.com/watch?v=nPGA3vjMLgE

rijsberman
2 november 2010, 01:20
Was de bijnaam van Clapton niet 'slow hand'?

barno
2 november 2010, 01:33
Was de bijnaam van Clapton niet 'slow hand'?

ja maar dat had niks met zijn snelheid van spelen te maken.

rijsberman
2 november 2010, 01:39
Ja, meer laid back, achter op de tel spelend. Maar een shredder, da's ons Clapton toch niet.

BLUEWEY
2 november 2010, 01:47
niet dat snelheid zo belangrijk is hoor (wat mij betreft zelfs zwaar overschat) maar clapton is een schildpad in vergelijking met tommy emmanuel of allerlei rosenbergs (acoustisch) of paul gilbert en vrienden (electrisch)

Het scale length verhaal maakt voor snelheid op acoustische gitaar weinig uit, je kan immers je snaarspanning zelf bepalen door stemming of snaardikte.

Bij electrische gitaren is de scale length veel bepalender. De beroemde Tele twang zit voor een groot deel in de langere scale.


oh ja: dit is shredden: http://www.youtube.com/watch?v=nPGA3vjMLgE


Tsja barno.., als je clapton met die gasten van jou vergelijkt, doet ie 't wel wat rustiger aan, vooral "onze tommy" doet 't zondermeer lekker en zo zijn er inderdaad nog een hoop meer. John McLaughlin, Shakti, Al Di Meola, Gary Moore, Joe Bonamassa en de hele waslijst. hou bijzonder veel van blues en jazzrock/fusion

maar die 2e opmerking van jou vind ik ook zeker zo interessant. mij gaat 't erom, dat ik m'n gang kan gaan op de nieuwbouw, ongeacht hoe !!

uhhh..., beroemde Tele twang ?? Helaas heb ik er geen maar staat hoog op 't bouwverlanglijstje.., zo'n oude vaal gele blueser die er flink ingeleefd uitziet, hmmm. Doe 't momenteel met 2 heerlijke Stratjes. Zodra ik foto's kan plaatsen zal ik Bluewey es laten zien, heeft wel iets.. Een Mex strat met een maple jappen hals uit 1985 en heb ik wat nieuwe looks gegeven.

en shredden..., ach..., vind ik wel meevallen... de zogenaamde geelectrificeerde Bach's... moe je van houden.

BLUEWEY
2 november 2010, 01:59
Slow Hand was idd. een parodie. ze noemde 'm toen der tijd o.a. 'clapton is god' zoals op muren beschilderd stond, want hij heeft een eigen stijl van spelen en da's wat ik zeker zo waardeer aan een goede gitarist. er gaat niks boven 'eigen stijl'

en ben idd. blij dat onze eric gene shredder is... :ok: