PDA

View Full Version : Brug is beschadigd



drdave
28 oktober 2010, 14:09
Ik heb een akoestische gitaar, maar die speelt niet lekker omdat de brug is beschadigd:

http://www.davefredriksz.nl/gitaar_caraya/IMG_0531.JPG
Onder de G snaar is de brug gebarsten (het klopt dat de hoge E mist).

http://www.davefredriksz.nl/gitaar_caraya/IMG_0532.JPG
Daarnaast is het 'zwarte houten' gedeelte ingesneden door een snaar, is dat ook een probleem? Ik geloof dat een vervanging daarvoor een stuk prijziger is dan alleen het witte plasticje van de brug.

Harald
28 oktober 2010, 15:16
Zadel kun je makkelijk (laten) vervangen. Gelijk een goede gelegenheid om de gitaar dan ook goed af te laten stellen. Je zou gelijk ervoor kunnen kiezen om een ander materiaal zadel te kiezen, been of tusq bv. De inkepingen bij de brugpennen krijg je al makkelijk. Dat is verder geen probleem.

LaurentB
28 oktober 2010, 16:15
Sterker nog, de snaren lopen wat steiler af door die inkepingen, wat een wat sterkere respons van het bovenblad schijnt te geven.

--=HANS=--
29 oktober 2010, 10:26
Sterker nog, de snaren lopen wat steiler af door die inkepingen, wat een wat sterkere respons van het bovenblad schijnt te geven.

Ik denk toch dat het maar top op zekere hoogte waar is. Lopen je snaren overdreven gezegd rechtdoor over je brugzadel dan zal de druk hierop niet hoog genoeg zijn en dat resulteert dan in verlies van respons. Maar als je snaren onder een bepaalde minimale hoek over het zadel lopen maakt het daarna niet meer uit of die hoek nog groter wordt. Lowden bouwt al sinds jaar en dag bruggen zonder doorgestoken pins, de snaren worden er net als bij een klassieke gitaar doorheen geregen en blijven er met het balletje/ringetje aan het einde van de snaren in hangen. De hoek die de snaren maken in dit systeem is niet erg groot en toch werkt het als een speer. Misschien zouden deze gitaren met een standaard brug nóg beter klinken maar ik mag toch aannemen dat George Lowden hier uitgebreid naar heeft gekeken.