PDA

View Full Version : Jackson = Metal ?....



KwintEastwood
28 oktober 2010, 13:56
Hallo,

Ik ben aan het sparen voor een nieuwe elektrische gitaar (een goede, mijn huidige is een echt instap model)

Nu heb ik mijn oog laten vallen op gitaren van het merk Jackson. Sommige modellen maken wel heel erg de indruk gemaakt te zijn voor metal toepassingen ( bijv: warrior , rhoads :zz: ). Maar als je bijvoorbeeld de modellen Dinky / soloist in een beschaaft kleurtje neemt, dan moet ik zeggen dat deze ook wel in andere stijlen passen.

Toch kom ik op internet reviews tegen die stuk voor stuk de Jackson gitaren bestempelen als een ideaale metal gitaar.

Ik zit met de volgende vragen:
- Is de Jackson gitaar afgesteld op het spelen van metal muziek? of kan er ook gerust een potje rock/blues op gespeeld worden.
- Is het in de bandjes scene raar om op een Jackson te spelen als je niet in een metal band speelt?
- Wie heeft er ervaring met de dinky of soloist. En wie kan me dit aan of afraden?

Ik hoor het wel!

Jasper.
28 oktober 2010, 14:07
Ik kan met mijn Jackson RR3 ook gewoon rustiger spelen dan metal hoor. Het uiterlijk ziet er misschien wat metal uit, maar verder is het een gewone gitaar hoor. Albert King speelde toch ook blues op een Flying V? Ziet er niet echt blues uit vind ik. Toendertijd ook erg futuristisch. Dus gewoon een gitaar kopen die je zelf mooi vind. En even proberen natuurlijk of het wat voor je is.

JTB
28 oktober 2010, 14:08
Ik heb een DKMG, heerlijke gitaar, wel heul errug metul!

Keesz
28 oktober 2010, 14:22
tsss wat een onzin, pure smooth jazz bakken!

bat
28 oktober 2010, 15:07
Komtie hoor: het is ook vooral wat je zoekt in een gitaar. Jacksons zijn toch wel redelijk naar metal-gebruik toegespitst - ook qua sound. Dat neemt niet weg dat je er niet andere stijlen mee zou kunnen spelen. Probeer er eens eentje, het is veel belangrijker dat de gitaar je goed ligt.

En tsja, als je in een jazz-, blues- of rockbandje speelt zullen sommigen inderdaad raar kijken dat je met een jackson aan komt zetten.

Orbis
28 oktober 2010, 15:18
Speelt Adrian Smith van Iron Maiden niet op een Dinky? Natuurlijk speelt hij 'een vorm van' metal (hoewel je zelfs nog naar hard rock kan neigen), maar klinkt totaal anders dan bijvoorbeeld een thrash-gitarist. Het is maar net wat je met je gear doet ;) .

Tankman
28 oktober 2010, 16:09
Adrian Smith heeft een Jackson signature model Strat met HSH en een Floyd dacht ik. Verder speelt hij op Gibson SGs ofzo.

universe777
28 oktober 2010, 17:30
Adrian Smith heeft een Jackson signature model Strat met HSH en een Floyd dacht ik. Verder speelt hij op Gibson SGs ofzo.
En dan vergeet je voor het gemak even zijn lado, ibby destroyer, zijn goldtop etc. etc. heeft hij jarenlang gebruikt voor zijn sig. Hij heeft ook zat superstrat achige jacks gebruikt...

Braindead
28 oktober 2010, 17:40
Ik kan me herinneren dat ze in de jaren tachtig ook wel voor andere muziekstijlen werden gebruikt. Je zag zelfs weleens mensen funk of iets dergelijk op een soloist spelen. Als je er geen emg's of enorme high output pickups in hebt kan je er best alle kanten mee op.

Of zo'n pointy headstock qua stijl ook meteen bij je muziek past is een andere discussie. Persoonlijk zou ik dan wel voor een model met traditionele strat headstock gaan.

arcane
28 oktober 2010, 20:33
Ik heb een Jackson Kelly Performer, die klinkt uitermate geschikt voor blues.

Chuck_S.
28 oktober 2010, 20:40
Ik heb nog nooit zoveel clean en bluesey dingen gespeeld als op mijn jackson (soloist), het bijterige/heldere karakter van de gitaar is juist een van de redenen dat ik veel meer andere dingen ben gaan spelen.

Gewoon proberen en kijken of het je bevalt. Naar mijn mening is de stelling "jackson = metal" in ieder geval onwaar.

nickofzo
28 oktober 2010, 20:50
ik heb op school ook jazz gemaakt met een bandje.. ik op een explorer en andere gitarist op een zwarte sg.
maar persoonlijk vond ik het wel erg lekker klinken hoor. en daar gaat het om. als jij dat op een jackson hebt waarom niet. ik vind cliché ook maar zo cliché, misschien is wat jij wilt zelfs vernieuwend.

het is ongeveer het zelfde als vragen om een mening bij kunst (als oogpunt van kunstenaar ) . jij hebt het bedacht vanuit jouw visie, als iemand anders iets anders vind "boeiend"

Thiez
28 oktober 2010, 20:56
een jackson = wat jij wilt dat het is.

Het is gewoon een gitaar gemaakt van meestal elzenhout volgens mij. Van elzenhout worden nog veeeel meer gitaren gemaakt. De hals is misschien wat dunner waardoor hij sneller is. Maar als je een dunnere hals gewoon fijn vind spelen is het toch prima.
En als hij niet klinkt zoals je wilt zet je er een paar fender singles in en een andere humbucker en je hebt een totaal andere sound.
Zoals nick hierboven zegt. Cliché dingen zijn er om verbroken te worden. Als ik deathmetal zou willen spelen met een gretsch hollowbody dan doe ik dat.

Crazy_Redd
28 oktober 2010, 21:19
meten is weten. het ligt denk ik vooral in je eigen hand. als jij vind dat het ding voor de metal bestemd is dan is dat in jouw ogen zo. ik vind dat je er ook prima blues op kan spelen.

Wabbie
29 oktober 2010, 12:35
Ik heb jarenlang als bassist in een blues/jazzband gespeeld met een Jackson Kelly bas. Dat ging ook altijd prima, en ik kreeg eigenlijk alleen maar leuke reacties op mijn basgitaar. Tegenwoordig speel ik in een deathmetal band, op een 5 snarige jazzbass:soul: .
Ik zou gewoon wat Jacksons uitproberen en kijken hoe je ze vind klinken en spelen, daar gaat het uiteindelijk om.

KwintEastwood
29 oktober 2010, 18:02
Hallo allemaal.

Dat zijn goede tips! Uiteraard is proefspelen atijd het keyword... maar het is goed jullie visie's te lezen.

Dus... even een goede winkel vinden om diverse jacksons te horen.... uiteraard laat ik eerst ff mn haar groeien.. dan kan ik altijd nog :blast: als het allemaal wat metal klinkt in de winkel :P

Madcow
29 oktober 2010, 18:05
Metal stroomt door je lichaam. Ik kan met een jazzbak en een fender amp metal spelen en ik ken gasten die het niet kunnen met een black&pointy gitaar en dikke mesa boogie

Conclusie: Gear maakt je geluid niet metal.

Braindead
29 oktober 2010, 19:24
Hmm, je maakt me wel nieuwsgierig. Met wat voor apparaatje en hoe meet je of je met een Jackson ook Metal kan spelen?


meten is weten. het ligt denk ik vooral in je eigen hand. als jij vind dat het ding voor de metal bestemd is dan is dat in jouw ogen zo. ik vind dat je er ook prima blues op kan spelen.

ShredTallicA
29 oktober 2010, 19:28
Metal stroomt door je lichaam. Ik kan met een jazzbak en een fender amp metal spelen en ik ken gasten die het niet kunnen met een black&pointy gitaar en dikke mesa boogie

Conclusie: Gear maakt je geluid niet metal.

+10

De gitaar is niet metal, de amp is niet metal..

JIJ bent metal :blast::blast::blast::blast::blast:

Thiez
29 oktober 2010, 22:18
Hmm, je maakt me wel nieuwsgierig. Met wat voor apparaatje en hoe meet je of je met een Jackson ook Metal kan spelen?

Met een desorientatiepedaal natuurlijk! Dan meet je elke gitaar full metal!

Jasper.
29 oktober 2010, 22:19
Met een desorientatiepedaal natuurlijk! Dan meet je elke gitaar full metal!

:seriousf::seriousf::seriousf:

nickofzo
29 oktober 2010, 23:58
Met een desorientatiepedaal natuurlijk! Dan meet je elke gitaar full metal!

Bruce Springsteen metal dan wel héh

mesaman
30 oktober 2010, 09:15
gaaf zn pedaal...ik kreeg er hele rare waarden uit bij mn charvel....deze bleek puur fusion-jazz en een beetje folk gitaar te zijn.mn oude fender hierintegen bleek onverwacht puur metal gitaar te zijn,vandaar dat ik er ook niets anders mee kon.

vandaar dat nooit een ducatie in het modderige maaisveld ziet en trekkers zelden op de autobahn...

Braindead
30 oktober 2010, 22:51
ja, sorry hoor maar ik kon het niet laten. "Meten is weten" Hoe kom je er op?!?