PDA

View Full Version : Boss GT-5 - 4 c.m.



rudolf
28 oktober 2010, 10:00
Ik probeer mijn boss gt5 aan te sluiten via de 4 cable method in mijn JCM 2000 TSL 601. Dit heb ik als volgt gedaan:

gitaar -----> input gt5
send Loop gt5 -----> input versterker
return Loop gt5------ out fx loop versterker
out gt5 (L mono) --------> in fx loop versterker

Ik krijg gewoon mijn gitaar geluid. Maar welk effect ik ook pak, geen één lijkt te werken. De loop aan of uitzetten op de gt-5 maakt geen verschil. Ook staat de FX knop op mijn marshall voetpedaal aan en het volume open. Met de handleiding kom ik ook niet veel verder. Heb ik 'm zo wel goed aangesloten??

Ik wil een beetje gaan kloten met wat effectjes zoals delay, wah en flanger en gewoon de overdrive van mijn eigen amp blijven gebruiken. Gewoon mijn gitaar in de gt5 pluggen en dan de gt5 naar de versterker input klinkt echt voor geen meter.

LaszloVersteeg
28 oktober 2010, 10:11
Kan ik me voorstellen dat het dan niet klinkt.

Kan je dan niet beter de GT-5 in de fx-loop van je Marshall zetten?
Heb er niet veel verstand van maar dat lijkt mij het meest logische:chicken:

apekop
28 oktober 2010, 10:27
Kan ik me voorstellen dat het dan niet klinkt.

Kan je dan niet beter de GT-5 in de fx-loop van je Marshall zetten?


dat doet ie toch al?

weet je 100% zeker dat je alles goed hebt aangesloten? Ik doe dat namelijk ook wel eens met mijn GT5 en dat werkt gewoon.

Nog even voor de zekerheid:
-de return van GT5 gaat naar de send op de versterker
-de send van GT5 gaat naar de in van de versterker
-de out (L) van GT5 gaat naar de return van de versterker.
-gitaar gaat op Input van Gt5

rudolf
28 oktober 2010, 11:19
Volgens mij doe ik het zo idd ja.

apekop
28 oktober 2010, 11:30
check alles nog even...

in zo'n geval moet je gewoon de mogelijkheden afstrepen.
als het niet aan de aansluiting ligt, zou ik even kijken of het bij een andere versterker wel werkt met jouw GT5. Zo ja, dan ligt het in ieder geval niet aan de GT5.

rudolf
28 oktober 2010, 12:06
jah ik weet eigenlijk 100% zeker dat ik 'm goed aangesloten heb. Helaas geen andere versterker met een fx loop in de buurt.

Henri H
28 oktober 2010, 12:23
......gitaar -----> input gt5
send Loop gt5 -----> input versterker
return Loop gt5------ out fx loop versterker
out gt5 (L mono) --------> in fx loop versterker.....Volgens mij gaat het fout bij de laatste 2 (vetgedrukt)
Even het signaal-pad af:

- gitaar >>> GT-5 input
- GT-5 send >>> input amp
- send amp >>> return GT-5
- output GT-5 >>> return amp

Je moet ook de loop op de GT-5 aanzetten, tenminste op mijn (ex)GT-8 wel.

Zo moet het volgens mij, ik moest ook altijd erg hard nadenken bij het aansluiten van mijn GT-8 met 4CM. O.a. daarom ben ik overgestapt op losse pedalen, maar da's een ander verhaal. ;)

edje kadetje
28 oktober 2010, 12:35
Volgens mij gaat het fout bij de laatste 2 (vetgedrukt)
Even het signaal-pad af:

- gitaar >>> GT-5 input
- GT-5 send >>> input amp
- send amp >>> return GT-5
- output GT-5 >>> return amp

Je moet ook de loop op de GT-5 aanzetten, tenminste op mijn (ex)GT-8 wel.

Zo moet het volgens mij, ik moest ook altijd erg hard nadenken bij het aansluiten van mijn GT-8 met 4CM. O.a. daarom ben ik overgestapt op losse pedalen, maar da's een ander verhaal. ;)

volgens mij heeft die dit al, alleen hij noemde de return gt5 en send amp omgekeerd. Maar volgens mij maakt dat niet uit, dat weet die kabel toch niet.

Hij zou het moeten doen. Beide effectsloops moeten aanstaan.

Henri H
28 oktober 2010, 12:49
volgens mij heeft die dit al, alleen hij noemde de return gt5 en send amp omgekeerd. Maar volgens mij maakt dat niet uit, dat weet die kabel toch niet.

Hij zou het moeten doen. Beide effectsloops moeten aanstaan.Je hebt gelijk, v.w.b. de aansluitingen, sorry.
Heeft een TSL een schakelbare FX-loop? Dan moet die ook aanstaan idd.

rudolf
28 oktober 2010, 12:56
de FX-loop is te schakelen via het marshall voetpedaal. Nog niet bij stilgestaan maar ik heb nogal vaak problemen met dat pedaal. Heb ik nu al zo'n 5 a 6 keer helemaal uit elkaar gehaald en opnieuw gesoldeerd. Zo schakelt mijn reverb inmiddels ook al weer niet meer ;(
Zal het marshall pedaal er vanavond eens tussenuit gooien kijken of het dan wel werkt.

peter_heijnen
28 oktober 2010, 13:35
Ik krijg gewoon mijn gitaar geluid. Maar welk effect ik ook pak, geen één lijkt te werken.
Wat dus betekent zowel pre als postgain-fx niet zouden werken, ga dit eerst nog even goed na voor je verder zoekt. Als het ook echt zo blijkt te zijn, weet je dat het probleem in de gt zit.

Doet het pregain gedeelte het wel en postgain niet, dan zou ik de postgain sectie aansluiten op de main input van de marshall. Werken de fx dan wel dan weet je dat het probleem in de loop van de marshall zit.

Aan de aansluitvolgorde kan het iig niet liggen.

Henri H
28 oktober 2010, 14:34
de FX-loop is te schakelen via het marshall voetpedaal. Nog niet bij stilgestaan maar ik heb nogal vaak problemen met dat pedaal. Heb ik nu al zo'n 5 a 6 keer helemaal uit elkaar gehaald en opnieuw gesoldeerd. Zo schakelt mijn reverb inmiddels ook al weer niet meer ;(
Zal het marshall pedaal er vanavond eens tussenuit gooien kijken of het dan wel werkt.De FX-loop kun je toch ook schakelen d.m.v. een schakelaar op de amp zelf?

rudolf
28 oktober 2010, 20:39
Ik denk dat ik eruit ben. Zit wat te kloten met de effects chain en ik heb inmiddels de flanger in kunnen schakelen. Even kijken met de handleiding hoe dat nou precies werkt. Bedankt voor het meedenken allemaal!

Henri H
28 oktober 2010, 21:12
Ingewikkelde materie hoor zo'n GT-5 en 4CM, maar wel heel erg bruikbaar, omdat sommige effecten nu eenmaal beter(/anders) klinken via de FX-loop, en andersom.

In de FX-chain staat ook de loop als het goed is.
Alles wat voor de loop staat gaat dus eerst door de preamp van je TSL, en komt dan via de FX-send v.d. amp weer trug naar de GT-5.
Maar als je de FX loop v.d. GT-5 uit hebt staan, en die v.d. TSL aan of uit (maakt niet uit) dan komt er volgens mij geen effect in je signaal, als deze NA de loop zit.

Ergens op http://www.bossgtcentral.com/ staat een hele mooie handleiding voor de 4 kabel methode, even zoeken op "4 cable method".
Als je het principe eenmaal snapt valt het wel mee....