PDA

View Full Version : Omni microfoons



vincent136
27 oktober 2010, 21:11
Hoi allemaal,

Ik zit eigenlijk met een hele 'domme vraag'. Ik heb hier een Studio Projects B3 microfoon liggen, die je kunt schakelen als Cardioid, Figure8 en Omni. ik vraag me af, wat voegt omni toe aan Cardioid?? Wanneer gebruik je zoiets? Als je iets opneemt, zet je de bron immers altijd recht voor de microfoon? Of is omni bedoeld om de reflecties van de ruimte zo goed mogelijk op te nemen (bijvoorbeeld als room mic voor drums?)

In welke situaties gebruiken jullie een omni microfoon? En wanneer zouden jullie kiezen voor 'figure8?'

The Bertman
27 oktober 2010, 23:08
Je zegt het eigenlijk al, een omni neemt ook alle reflecties mee, hij luistert naar alle kanten. Dat kan een nadeel zijn door overspraak (In een live band gebruik je niet of nauwelijks een omni.) maar als je bijvoorbeeld een stereo-opname wil maken met maar 2 mics, kan het erg mooi klinken.
Groot voordeel van omni's is dat ze veel minder last hebben van proximity-effect, het geluid is veel schoner. Ik ben wel fan van omni, maar je kan het niet altijd gebruiken. Probeer gewoon eens uit. Stukje akoestisch gitaar twee keer opnemen, eerst omni, dan uni. Dan hoor je meteen het verschil.

Figure 8 heb ik weinig gebruikt, wacht maar tot Han dit leest.

skabouter
2 november 2010, 13:57
Figure-8 kan heel handig zijn als je 2 bronnen met 1 mic wilt opnemen. Bijvoorbeeld 2 zangeressen tegelijk. Ik heb ook gehoord van mensen die ze bij Toms plaatsen, zo dat iedere kant 1 tom oppikt.

Zelf gebruik ik het voornamelijk dmv de MS-techniek (Mid-Side). Hier heb je minstens 1 Figure-8 mic voor nodig, en daarnaast nog een cardioid of een omni. Zo kan je mooie "stereo" opnames maken (ik zeg stereo tussenhaakjes omdat het een pseudostereo effect is, niet true-stereo!)

Zie hier, de bovenste is card/omni, en de onderste is de Fig8:
http://www.uaudio.com/webzine/2005/december/graphics/04_Analog-Obsession/ms-1side.jpg

En dat mix je dan zo:
http://www.uaudio.com/webzine/2005/december/graphics/04_Analog-Obsession/mid-side-panning.gif

zie hier voor de literatuur en bron: Pagina over de MidSide opname techniek (http://www.uaudio.com/webzine/2005/december/text/content4.html)

muziekschuur
2 november 2010, 14:19
SM57 voor je cabinet aan de rand close up.


Dan halve meter naar achteren de Fig-8 microfoon opstellen. Luisteren naar dat kanaal en dan blenden met de SM57. Een Fig 8 microfoon heeft twee signalen. Dus een XLR naar twee XLR connectors maken waarbij bij 1 je min en plus omdraait. Of.... Als er phase reverse op het mengtafel zit, gebruik je dat.

Dan de FIG 8 microfoonkanalen hard links en rechts pannen. SM57 center.


C'est ca.

vincent136
2 november 2010, 14:29
Toevallig vanochtend nog heel wat over gelezen en samples gedownload en er in Logic wat mee geëxperimenteerd. Aparts iets, die methode. Ik hoor wat het effect is, maar ik snap hem niet echt. Waarom zou je niet gewoon met 2 microfoons werken en die L/R zetten? Wat heeft deze methode voor grote meerwaarde?

The Bertman
2 november 2010, 15:09
De meerwaarde was dat een M/S opname ook prima klonk als hij in mono werd afgespeeld. Het signaal van de fig 8 valt dan helemaal weg en je houd het signaal van de middle over, die mooi in het midden zit. Dat was vroeger, met AM-radio een groot voordeel, nu niet echt meer, alles is stereo tegenwoordig.

muziekschuur
2 november 2010, 17:00
Fase in het signaal is het grote punt. Je kunt het ook in surround gebruiken.

Als ik een toespraak van iemand in een gymzaal opneem van veraf dan kan ik met de gainknop een hard genoeg signaal opnemen. Luister ik dat af dan hoor ik geen goed geluid. In vele gevallen zal ik de toespraak niet meer kunnen volgen.

De Mid SIDE opname techniek. Of De Mono Stereo techniek geeft je controle over het gereflecteerde geluid. En de verhouding tussen direct en indirect geluid.

Daarin zit ook een bepaalde fasedraaiing. Als ik 25% geluid heb na 1 reflectie (is nu gepoleerd, is dus 100% omgepoold, dan is de totale som direct geluid 75% en indirect geluid 25% Dan is er dus sprake van een kwart slag draaiing van de fase van het geluid. Op een fasemeter is het signaal dan ook 25% uit fase.

Het is van belang om een opname zo te mixen dat het lijkt of de muzikanten vlak voor je performen. Met dit soort technieken kun je dat bereiken.

vincent136
2 november 2010, 17:22
Ah, bedankt. Daar heb ik wat aan. Ben niet zo thuis in de technische details en dingen (althans, nog niet) maar dit soort dingen zijn leuk om mee te experimenteren en als je dan ook weet wat je doet is het helemaal handig.

Han S
2 november 2010, 18:35
Het enorme voordeel van een omni is dat zoals Bert al zei, je geen proximity hebt en als je de microfoon vlak voor je speaker zet, dan heb je geen laagboost. Zet eens een omni voor het klankgat van je akoestische gitaar en vervolgens een uni. Die uni wil je nooit meer horen, althans niet voor het klankgat.

Als je een piano moet opnemen zijn twee omni's ideaal, twee DPA 4006 worden vaak gebruikt voor klassiek piano. Met uni's heb ja altijd tonen die minder mooi klinken van de piano. Ik heb twee PZM's vastgeschroefd aan de binnenkant van de klep en die zijn ook omni. Dat geeft een mooi evenwichtig geluid met een mooi vol laag.

Als ik een onervaren zanger(es) in de studio krijg die meer op het tekstvel let dan op de microfoon, zet ik een Neumann in omni. Als de vocalist nu het hoofd beweegt hoor je dat niet terug in het geluid, het wordt hooguit wat harder of zachter, maar verandert niet van klank zoals bij de uni. Voor AB stereo heb je twee omni's nodig. Een andere veel gebruikte toepassing van de omni zie je bij bluegrass bandjes. Die staan gewoon om de microfoon heen en als iemand een solo speelt gaat hij dichter naar de microfoon. Ik heb dat wel eens live gezien in de Lampegiet in Veenendaal en dat klonk hardstikke goed.

Fig 8 wordt o.a gebruikt voor MS stereo, dat is hier al genoemd. De fig 8 mic wordt als side mic gebruik en staat direct achter de mid microfoon met de beide gevoelige kanten, dus de voor en de achterkant naar opzij gericht.
De mid microfoon neemt de geluidsbron op en de side mic neemt de ruimte op.

Het is namelijk zo dat bij een fig 8 mic de voor en achterkant hyper cardiod (hyper richtinggevoelig) zijn, maar de zijkanten zijn helemaal doof. Dit komt omdat de fig 8 mic een dubbel membraan heeft welke bij de fig 8 stand uit fase zijn. Een geluid van opzij bereikt gelijktijdig de voor en achterkant en wordt volledig 'uitgegumd'.

In het tekeningetje van Ska zie je dat bij de mix de side mic naar twee kanalen van het mengpaneel worden geleid waarvan er een in fase wordt omgekeerd en die twee kanalen worden hard links en rechts gepanned.

Als je nu dit side signaal aan het midsignaal toevoegd krijg je een superbreed stereo en hoe meer je toevoegt, hoe breder het wordt. En zoals al is gezegd, speel je dat mono af via een wekkerradio, dan valt dat side signaal helemaal weg en houd je het mid signaal over en dat was al mono.

Maar er zijn meer interessante toepassingen, zoals het Blumlein stereo, waarbij je twee fig 8 mics haaks op elkaar plaatst, een dubbele XY dus en je neemt zowel de bron als de ruimte stereo op. Bruce Swedien gebruikt het vaak.

Een andere mooie toepassing is de singer songwriter met de akoestische gitaar. Je neemt twee fig 8 mics, de een richt je op de gitaar maar met de zijkant op de neus van de zanger, de ander richt je op de zanger maar met de zijkant op de gitaar. Je snapt de bedoeling?

Begin met mij niet over microfoons want dan ben je even onder de pannen. :D

vincent136
2 november 2010, 19:07
Een andere mooie toepassing is de singer songwriter met de akoestische gitaar. Je neemt twee fig 8 mics, de een richt je op de gitaar maar met de zijkant op de neus van de zanger, de ander richt je op de zanger maar met de zijkant op de gitaar. Je snapt de bedoeling?


Hmm, nee. Ik probeer me het voor te stellen, maar ik kan er geen plaatje bij maken.

Bedankt voor je informatie trouwens, erg leerzaam.

Han S
2 november 2010, 19:09
De fig 8 is aan de zijkant doof, dus de gitaarmicrofoon 'hoort' de zanger zo goed als niet en de zangmicrofoon hoort de gitaar zo goed als niet, al zul je altijd nog wel geluid uit de ruimte via weerkaatsing horen. Maar het directe geluid is weg.

vincent136
2 november 2010, 19:30
Ah, op die manier. Ik snap hem.

Nu we het toch over microfoons hebben: Ik ben dus bezig met uitbreiden van mijn home-studiotje en wil ook fatsoenlijk drums kunnen opnemen. Voor de OH's ben ik er al uit: 2 SP B3 mic's. Multi-inzetbaar, dus ideaal. Heb er al 1, nu nog wachten tot er op Marktplaats weer eentje voorbij komt. Heb ook al een D112

Maar voor de snare en toms zat ik te denken aan een sm57 en de sennheiser e604, omdat ze 2e hands relatief goedkoop zijn en 'vertrouwd' zijn bij veel muzikanten en bij mezelf. Ik weet wat ik krijg als ik ze koop.

Nou lees ik dus steeds meer over de BD M201, dat die toch ook wel erg goed moet zijn. Ik vind de bleed van de 57 vaak te erg, waardoor ik die mooie volle snaresound soms maar lastig naar voren krijg. Kan aan de snare of drummer liggen, maar toch.

Ik ben ook maar student en het doel is om goed klinkende demo's te maken, en dat zal met een 47 en de 604's goed lukken (nog een voordeel van die 604's is, is dat ik geen statieven hoef te kopen), maar is het die 100 euro meer voor de 201 echt waard?

Want een 2e hands 57 scoor je voor 70 euro, de 201 zie je 2e hands eigenlijk niet..(wat ook wel weer een goed teken is)

Han S
2 november 2010, 20:38
Klopt, de M201 zie je zelden te koop omdat mensen ze niet meer kwijt willen. De M201 is er al heel lang en is net als de SM57 multi inzetbaar.

Je kunt met de M201 zowat alles wel goed doen, zelfs in de kickdrum doet hij het prima en als je er een plopkap op zet heb je een prima zangmicrofoon. Die plopkap is absoluut nodig want die zit er niet ingebouwd en de 201 gaat veel dieper door in het laag.

Als je een goed werkende 201 kan vinden voor 100 euro, meteen doen. Nieuw kosten ze bij de goedkoopste winkel ongeveer 250 euro als ik het goed heb. Ik heb er drie.

vincent136
2 november 2010, 21:14
http://www.musik-produktiv.de/beyerdynamic-m-201-tg.aspx
180 euro bij de oosterburen. 70 euro duurder dan een 57, nieuwprijs. Ik zal MP heel strak in de gaten gaan houden, want wat je zegt over overspraak spreekt mij zeer aan.

edit: er staat een op MP, 10 km hier vandaan, whow. Is al 'gereserveerd', staat er pas sinds vandaag op.. gelijk maar een mailtje gedaan. Hopelijk maak ik nog kans

yhcmarc
2 november 2010, 21:30
Over de standaards voor mics bij toms, http://www.thomann.de/nl/km_24030_mikrofonhalterung.htm dit is ook wel handig. Ik gebruik ze zelf ook, erg compact en makkelijk te gebruiken.

vincent136
2 november 2010, 21:32
Thanks Marc, scheelt me weer 30 euro per statief en een hoog gedoe met in de weg zitten van bekkens en meer van die dingen.

Han S
2 november 2010, 22:09
Klopt, maar met een statief heb je wel meer vrijheid in de plaatsing. Met die klemmen komen de mics dichtbij het vel en vooral met jazz heb ik de microfoons liever wat verder van het vel vandaan, proximity weetjenog?

Als je nog eens een Beyer M88 voor weinig ziet, doen. Ik kocht er een via MP voor 70 euro en die is prima. En wat helemaal super is voor toeters, de M160 ribbon, vet vet en vet, net als de Sennheiser MD441 op toeters, maar die kost een paar centen.

muziekschuur
2 november 2010, 22:12
Vincent. De info in dit draadje is kort en krachtig. Maar het kostte mij zeker 3 jaar om me er een beeld bij te vormen en te blenden tijdens het mixen.

Han, die laatste met twee fig-8 op de sing-song writer kende ik nog niet...
Thanks

vincent136
3 november 2010, 09:26
Klopt, maar met een statief heb je wel meer vrijheid in de plaatsing. Met die klemmen komen de mics dichtbij het vel en vooral met jazz heb ik de microfoons liever wat verder van het vel vandaan, proximity weetjenog?

Als je nog eens een Beyer M88 voor weinig ziet, doen. Ik kocht er een via MP voor 70 euro en die is prima. En wat helemaal super is voor toeters, de M160 ribbon, vet vet en vet, net als de Sennheiser MD441 op toeters, maar die kost een paar centen.

Ah, ja, proximity. Maar waar komt dat eigenlijk vandaan, hoe kan het dat je een laagboost krijgt als je dicht op de bron zit? Geldt dat ook voor gitaaramps? Ik druk daar altijd de microfoon bijna tegen het doek aan.

ps. de 201 was na een paar uur al weg..helaas. Verder zoeken dus

Han S
3 november 2010, 20:15
http://shure.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/2844

Hebbie daar wat aan?

vincent136
6 november 2010, 10:33
yes thanks!