PDA

View Full Version : Marshall 1960TV aan Blackstar HT-20?



Ijselrobo 07
27 oktober 2010, 21:00
Hey allemaal,,

Ik ben van plan een Marshall 1960TV Cabinet te gaan kopen...
maar voordat ik dat doe, zou ik graag wat meer info willen hebben.
In de versterker die ik momenteel gebruik, een Blackstar HT-20 Combo, zit een 'Celestion Rocket 50 G12E-50' speaker.
die speaker zit in de uitgang van 16 Ohm, en er staat op de speaker dat hij ook 16Ohm nodig heeft.
Maar nu kijk ik op de website van Celestion, en er staat dat de Rocket 50 Speaker (http://professional.celestion.com/guitar/products/originals/spec.asp?ID=13) normaal maar 8 Ohm is en dat het maximale 50 watt is.

Wat nu mijn vraag is:
kan ik zonder problemen die rocket 50 niet meer gebruiken, en een Marshall 1960TV Cabinet aan de amp hangen?
Want die is 16 Ohm (dus dat kan gewoon in de 16 Ohm output van de amp), maar die speakers in die cabinet, zijn alle 4 maar 25 watt..

dus zou ik gewoon de cabinet er aan kunnen hangen zonder dat ik bijv. de speakers van de 1960TV cab opblaas?

Grtz.
Ijselrobo 07

RoelSmoel
27 oktober 2010, 21:16
Stekker uit de 16 ohm ingang waar de speaker zit en een andere kabel erin doen..

cluseau
27 oktober 2010, 21:23
die speaker zit in de uitgang van 16 Ohm, en er staat op de speaker dat hij ook 16Ohm nodig heeft.

Beetje moeilijk uit je verhaal te halen wat je nu precies wil.

Even een paar feiten op een rijtje, misschien kun je er je conclusie uit trekken.

Als er 16 Ohm op de enige aanwezige speaker staat is het correct dat deze op de 16 Ohm uitgang van de amp is aangesloten. Het maximaal belastbare vermogen is dat wat er op de speaker staat aangegeven.

Heb je een samenstelling van meerdere speakers dan kun je de vermogens van de afzonderlijke speakers optellen onder voorbehoud dat deze correct zijn aangesloten.

Zet je bv twee 16 Ohm's parallel dan is de vervangweerstand van die set 8 Ohm. Zet je hiermee nog zo'n set in serie heb je weer 16 Ohm.

Dus als je een cab met vier 16 Ohm / 25W speakers serie/parallel aansluit behoud je de originele impedantie welke op een van de speakers staat. De vermogens mag je optellen, totaal dus tot 100W belastbaar. Dit is het geval met de Marshall 1960TV, dus 100W belastbaar en aansluiten op 16 Ohm.

Kun je hier wat mee?

Frans.

G.G.
27 oktober 2010, 21:44
Frans. Ik zie een herkenbare spelfout. Zeker met nokia N97 gepost.

cluseau
27 oktober 2010, 21:52
Frans. Ik zie een herkenbare spelfout. Zeker met nokia N97 gepost.

Ja zoiets, is het zo beter?

G.G.
27 oktober 2010, 22:07
yep. 1 is soms q :-)

Ijselrobo 07
28 oktober 2010, 07:01
dankjulliewel voor de antwoorden!
dan kan ik tenminste zonder nachtmerries een andere cabinet eraan hangen :seriousf:

G.G.
28 oktober 2010, 07:25
Kan absoluut als ohmage maar klopt en wattage hoog genoeg is zolas in dit geval..