PDA

View Full Version : "electrische" snaren op akoestische gitaar?



Gerth
27 oktober 2010, 14:51
Naar aanleiding van een opmerking van "zoon van Piet" in het gisteren door mij geplaatste "Al di Meola-postje" even deze "discussie" gestart wat betreft het eventueel plaatsen van "electrische" (stalen) gitaarsnaren op een (electro-)akoestische gitaar (ipv. gedeeltelijk bronzen).

Ik denk dat dit voor mij misschien ook interessant zou kunnen zijn maar heb natuurlijk graag wat echo's vooraleer dit eventueel te proberen...

Alvast bedankt!

zoon van Piet
27 oktober 2010, 16:25
Mijn opmerking in dat andere topic verdient wellicht wat toelichting. Ik speel versterkt via een magnetisch element, een ouwe DeArmond 240. Dat vind ik nu eenmaal vijftig keer beter klinken dan alle piëzooi, maar das wellicht mijn afwijking.
Een bekend probleem is wel dat de balans tussen de snaren soms ver te zoeken is, de b en e gaan veel harder dan de omwonden snaren. En dat werd nog erger bij de 12snaar, waar de octaafsnaren gewoon overheersen. Ik had de octaaf-E al vervangen door een elektrieke snaar. Maar op een gegeven moment heb ik gewoon de gok genomen en een setje elektrische erop gezet - en meteen naar een optreden meegenomen. Onze geluidstechnicus dacht dat ik een andere gitaar had gekocht, opeens kwamen alle snaren door in een groots en machtig geluid..
Dus ik zei de man wat ik gedaan had, door de microfoon..(redelijk volle tent op een festival..)
En hij vroeg of dat niet ten koste ging van het akoestisch geluid..
Waarop ik antwoordde met de gevleugelde woorden: fuck het akoestisch geluid!
Als ik nu thuis op die gitaar - een Guild- speel, klinkt ie anders dan vroeger. Maar ik kan niet eens zeggen dat het minder klinkt..

heinz3110
28 oktober 2010, 10:08
Heb ook een tijdje elektrische op mijn flattop gehad, zodat het juist wat helderder werd,maar..... in de basregionen klinkt het dan natuurlijk wel wat te dun.

Probeer het maar eens, zou ik zeggen..

Harald
28 oktober 2010, 10:41
Heb het ook ooit geprobeerd, vond het helemaal niets. Totaal ander geluid. Maar het is simpel, gewoon volgende keer dat je snaren wisselt eerst even een setje elektrische snaren erop. Kost je een paar euro en je weet hoe het klinkt op jouw gitaar. Bevalt het wel, mooi, bevalt het niet, dan kun je de snaren altijd nog kennis laten maken met mr. zijkniptang. In het ergste geval ben je een euro of 6/7 en een half uur van je tijd kwijt.

Harald
28 oktober 2010, 10:43
Voor het topic zouden vergelijkende opnames natuurlijk wel mooi zijn. Maar dan zou je zowel voor akoestische als elektrische snaren een vers setje moeten gebruiken. Anders zegt het weer weinig.

Gerth
28 oktober 2010, 10:58
Zou het héél gek zijn om naar "electrische" snaren over te schakelen als je graag een setje 09 op je akoestische hebt?

Dit alles natuurlijk in de veronderstelling dat de versterkte klank belangrijker is dan de pure akoestische klank!

Harald
28 oktober 2010, 11:07
.09 is wel heel dun voor een akoestische. Maar als jij daar happy mee bent, gewoon proberen.

Niet druk maken over wat gek is en wat niet. Mensen doen al genoeg waar je heel veel vraagtekens bij kunt zetten in de categorie volstrekt normale acties. Gitaarspelen is voor de meeste mensen gek genoeg. Beetje al je vrije tijd spenderen om herrie te maken terwijl je net zo goed een cdtje op kunt zetten. En het kost kapitalen, terwijl het zelden wat oplevert. Je zou in die tijd ook gewoon overuren kunnen maken en geld verdienen.... Als je dan toch al bij gitaarspelen blijft, kun je het niet meer veel erger maken ;)

zoon van Piet
28 oktober 2010, 11:09
heinz3110 heeft wel een punt:

in de basregionen klinkt het dan natuurlijk wel wat te dun.

Al heb ik daar op mijn gitaar weinig last van ( terwijl de Guild in Cis gestemd staat..). Maar het gaat in deze opzet om de elektrieke sound, toch? ( fuck het akoestische geluid! )
Het is wel heel gek om naar 009 te gaan, op akoestisch zowel als elektrisch..
want die dunne draadjes zijn voor watjes! ;)
Serieuzer: zulke dunne snaren kunnen je wel wat intonatieproblemen geven en die zijn niet eenvoudig op te lossen op een western.
Maar het is jouw gitaar, dus wie houdt je tegen?

Gerth
28 oktober 2010, 11:52
Kan er iemand eventueel definiëren wat het verschil is in klank tussen pakweg een akoestisch en een electrische setje 010 (kwestie van appelen met appelen te vergelijken...)?

BLUEWEY
31 oktober 2010, 00:59
Gerth jongen, het antwoord op jouw laatste vraag; Da ligt eraan !
Zoals voorheen vermeld.., speel je over 'n piezo of magnetisch??

Bronze snaren klinken op een akoestische gitaar simpelweg altijd beter in akoestisch toestand.

Maar...... er is hoogstw.lijk wel weer een oplossing voor jouw vraag en miss. wel weer deze; Blues SLIDERS van Thomastik Infeld (SL110)
Kei goeie snaar naar m'n zin die je zowel akoestisch als electr. kunt gebruiken met en piezo en/of magnetisch element. Klinken dus in beide gevallen. Heb er prettige ervaringen mee, alhoewel de bassen natuurlijk wel iets dunner klinken dan bronzen, maar ik vond het niet tegen vallen en heb er vele maanden mee gespeeld. Zijn helaas niet echt goedkoop maar ik deed er lang mee. De E/1 en B zijn geel/goud van kleur. Vraag maar es rond op de site of iem. er meer ervaring mee heeft, who know's.

btw; ze worden verkocht als electrisch snaren !