PDA

View Full Version : Line Out op 1978 VibroChamp.



Midwolda
27 oktober 2010, 11:39
Heren, dames ook,

Halverwege deze pagina (http://music-electronics-forum.com/t4737/) vind ik dit:

Or add a 2nd speaker jack (1/4" - I'd replace the RCA jack on the Champ with 1/4" anyway, they can loose their fit) to the champ. Wire a 2.2K resistor from the hot terminal of the speaker jack to the hot of new jack socket, wire a 470ohm resistor from the hot terminal of the new socket to ground. Your new socket is now a line level, line out and you can run this to the input (try the #2 first) of a larger amp.

Dit zie ik wel zitten: ik kan dan de VibroChamp doorlussen naar een solidstate stereo Princeton Chorus.
De VibroChamp wordt dan een soort preamp/floormonitor en de Princeton moet dan de ruimte vullen.

Vragen:

- sowieso, klopt dit verhaal, gaat dit werken zoals ik denk?

- Wat zou dan beter zijn, naar de Instrument In op de voorkant of naar de PowerAmp In van de FX-loop?
(reden van die vraag: het gebruik van de sublieme ingebouwde stereo chorus...)

- "a line level, line out" = dat het line out level met de volumeknop van de Vibrochamp geregeld wordt?

- Kan ik die nieuwe line out ook gebruiken naar de PC toe of geeft dat weer andere problemen?

- Verziek ik hiermee de waarde van m'n nog helemaal originele en zeer dierbare VibroChampje? :makeup:

Rinze
27 oktober 2010, 11:53
Doorlussen naar een SS amp kan wel maar ik weet niet of het klinkt.

Naar de pc zal zonder cabsimulatie alleen clean redelijk klinken, vervormd wordt dan een krasbak.

De waarde van je VC zal wel iets dalen. Mocht je van plan zijn hem weer te verkopen.

G.G.
27 oktober 2010, 12:17
kijk eens op ampwares.com naar het schema van de champ II, daar is het ook zo gedaan.

PeeVee
27 oktober 2010, 15:33
Ja, dat werkt prima. Ik heb de 2e input losgekoppeld van de 1e input en daar heb ik een lijnuitgang op gemaakt. Als ik een ranzig jumpblues sound wil, gebruik ik het kleine Champie dat lekker vastloop in z'n OT wat zo'n leuke fuzzige vervorming geeft. Daarna een Super- or Twin Reverb. Houdt er wel rekening mee dat er het signaal dat naar de speaker gaat aanzienlijk meer hoog zit dan de speaker weer kan geven; de "slave" amp die je erachter plaatst moet je dus wel iets anders instellen dan wanneer je er een gitaar op in zou pluggen maar het gaat prima.

Het is gewoon een 1:5 spanningsdeler. De AC spanning op je speakertje zal ong. 4 a 5 Volt zijn. Parallel aan je speaker sluit je een weerstand aan met een aanzienlijk hogere weerstand dan de speaker. Het vermogen zal voor het grootste deel door de speaker (met lagere weerstand) worden opgenomen. Een heel klein deeltje van het signaal zal door de weerstand naar aarde lopen. Bij de "hete" kant is de spanning (maximaal) 5 Volt, bij massa is de spanning 0. Wanneer je twee gelijke weerstanden zou gebruiken (b.v. 2 x 2k2) dan zou je in het midden dus de helft van de spanning krijgen. Bij het voorstel met een 2k2 weerstand met een 470 Ohm weerstand heb je dus in totaal 2.670 Ohm. De spanning op dat punt is dus (uitgaande van een max. van 5 VAC) maximaal 0,88 VAC (470/2670 * 5). Een lijn signaal is volgens mij 1V. Bij versterkers die iets meer vermogen leveren gebruik je een iets andere combinatie van weerstanden b.v. 10k en 1k voor (ong.) 1:10 spanningsdeling.

Wil je een regelbare line-out, gebruikt dan b.v. een 5k pot (lineair) waarvan je de buitenpootjes aan + en - legt en je signaal pakt vanaf de loper. Om te voorkomen dat je signaal te hard wordt, kun je tussen de (+) en de pot nog een vaste weerstand monteren van 5k om de "hardste stand" te beperken tot de helft van de wisselspanning die de speaker krijgt.

Midwolda
27 oktober 2010, 18:24
Okee, thanks so far... al veel om over na te denken.

Rinze, je hebt heel erg gelijk met je opmerking "mocht je van plan zijn hem weer te verkopen"... ;)
en hee, het is maar een VibroChamp, vierhonderd euro ofzo, waar hebben we 't over.

G.G., got it. :ok:

PeeVee, jouw verhaal moet ik eerst nog even 30x doorlezen, dan snap ik het wel. :chicken:
De tweede input blijft lekker tweede input, 1=singlecoil en 2=humbuckers en dat werkt perfect.
Ik zet wel een jack-input op de achterkant.