PDA

View Full Version : waarom verschillende types eindbuizen



G.G.
27 oktober 2010, 10:58
ik kwam iets tegen op het internet dat voor mij vollefig onduidelijk is gebleven. Ik vond een versterker die uitgerust kan worden met een 6V6 eindbuis samen met een 6L6 eindbuis. Waarom je zo'n combinatie zou maken is mij volledig onduidelijk. Weet iemand wat het nut hiervan is.

Rinze
27 oktober 2010, 11:45
Karakters van eindbuizen mixen om zo meer diversiteit te krijgen?

Heb je bij diverse single ended ampjes ook, bijvoorbeeld de EL34 van Reussenzehn: er kan een EL34 in maar verder ook zo ongeveer elke gangbare eindbuis. Daarbij worden dan niet verschillende buizen met elkaar gecombineerd maar het idee is hetzelfde: meer mogelijkheden uit dezelfde versterker. In een ver verleden had Kitty Hawk trouwens ook al de Supreme Counterpoint 1, waar een duo EL34's met een duo 6L6-sen gecombineerd werd, je kon dan beide duo's apart of samen kiezen.

Of was dit niet wat je bedoelt?

cluseau
27 oktober 2010, 12:35
ik kwam iets tegen op het internet

link ??????

G.G.
27 oktober 2010, 13:47
Link heb ik ff niet maar het gaat om de ampmaker.com Double Six 1/6/12 watter. Die is te bouwen met een 6V6 + 6L6.

G.G.
27 oktober 2010, 14:02
Link heb ik ff niet maar het gaat om de ampmaker.com Double Six 1/6/12 watter. Die is te bouwen met een 6V6 + 6L6.

cluseau
27 oktober 2010, 14:08
Link heb ik ff niet maar het gaat om de ampmaker.com Double Six 1/6/12 watter. Die is te bouwen met een 6V6 + 6L6.

deze (http://www.ampmaker.com/double-six-1w-6w-12w-amp-1510-0.html) dus

http://www.ampmaker.com/double-six-1w-6w-12w-amp-1510-0.html

eerst maar een schema scoren, hier kun je weinig uit opmaken

Chris Winsemius
27 oktober 2010, 14:10
Kwam al voor bij diverse Boogies (EL34+6L6), MB Blue Angel heeft bijvoorbeeld EL84s en 6V6s buizen. Wat moderne(re) amps als Egnator doen dat ook en zelfs met een (instelbare) mix-mogelijkheid.

Reden is natuurlijk: meer klank-opties.

Mephistocles
4 november 2010, 16:16
Blue angle inderdaad en eiereter (egnater) met die rebel serie geloof ik.

Meer klanken, meer flexibiliteit. Maar het nadeel is, zo zeggen er een aantal, dat als je een goede amp hebt je hem zo moet houden, das beter dan twee geluiden die het net niet zijn. Ik geef ze geen ongelijk, maar das misschien omdat ik niet zo extreem audiofiel ben en niet zo'n eiereter ben.

Wild idee misschien, maar zou je zomaar twee verschillende buizen in een push-pull eindtrap kunnen zetten? 6L6 en 6V6 bijv? De een overstuurt eerder dan de ander, andere karakteristiek, en dus asymmetrie. Zal wel modderig klinken, maar hé, wie ben ik om te oordelen of het mooi is of niet?

G.G.
4 november 2010, 16:31
Blue angle inderdaad en eiereter (egnater) met die rebel serie geloof ik.

Meer klanken, meer flexibiliteit. Maar het nadeel is, zo zeggen er een aantal, dat als je een goede amp hebt je hem zo moet houden, das beter dan twee geluiden die het net niet zijn. Ik geef ze geen ongelijk, maar das misschien omdat ik niet zo extreem audiofiel ben en niet zo'n eiereter ben.

Wild idee misschien, maar zou je zomaar twee verschillende buizen in een push-pull eindtrap kunnen zetten? 6L6 en 6V6 bijv? De een overstuurt eerder dan de ander, andere karakteristiek, en dus asymmetrie. Zal wel modderig klinken, maar hé, wie ben ik om te oordelen of het mooi is of niet?

dat was precies wat ik bedoelde. 1 eindtrap met een 6V6 en 1 6L6. Misschien dat ik eens een cheap-ass constructietje bouw om te testen. Maar eerst even een champ bouwen.

Dirk_Hendrik
4 november 2010, 17:31
Kwam al voor bij diverse Boogies (EL34+6L6), MB Blue Angel heeft bijvoorbeeld EL84s en 6V6s buizen. Wat moderne(re) amps als Egnator doen dat ook en zelfs met een (instelbare) mix-mogelijkheid.

Reden is natuurlijk: meer klank-opties.

Jep.
maar de 2 opties die je bovenstaand geeft zijn voor types buizen die qua elektrische specificaties/wensen (impedantie primaire zijde OT, voedingsspanning etc) relatief dicht bij elkaar zitten. Een 6L6 en een 6V6 in een pushpull config zou een Amerikaanse variant zijn van een EL34 tegenover een EL84. Zware mismatch dus waar beide buizen en je OT onder te lijden gaan hebben.

Dirk_Hendrik
4 november 2010, 17:33
Klikte link.....
Ah! SE. Da's natuurlijk een ander verhaal.

G.G.
4 november 2010, 17:58
Klikte link.....
Ah! SE. Da's natuurlijk een ander verhaal.

kijk, daar raak ik hem kwijt. Waarom bij single ended een ander verhaal dan bij pushpull?

Chris Winsemius
4 november 2010, 18:29
Jep.
maar de 2 opties die je bovenstaand geeft zijn voor types buizen die qua elektrische specificaties/wensen (impedantie primaire zijde OT, voedingsspanning etc) relatief dicht bij elkaar zitten. Een 6L6 en een 6V6 in een pushpull config zou een Amerikaanse variant zijn van een EL34 tegenover een EL84. Zware mismatch dus waar beide buizen en je OT onder te lijden gaan hebben.

Valt wel mee, primaire impedanties hoeven niet per se de standaard 3k4, 4k, 6k6, 8k, etc. waardes te hebben.
Cathode bias 6L6 kan qua impedantie vaak makkelijk ook 6V6 aan (mits B+ niet al te hoog) en EL34s hoeven echt niet altijd 3k4 als paartje te zien.

Dirk_Hendrik
4 november 2010, 19:09
kijk, daar raak ik hem kwijt. Waarom bij single ended een ander verhaal dan bij pushpull?

@ chris,
Thanks

@ GG,
Pushpull zegt het al. De ene buis pusht (vermogen) als de andere pullt. Denk aan zo'n grote handzaag met aan beide zijden een handvat en een mannetje. De ene trekt de zaag door het hout, de andere duwt. En daarna omgedraaid. Wat je hier dus doet is een mismatch waarbij de ene buis met veel meer vermogen pusht dan de andere pullt en omgedraaid. Zeg maar Anders Destium en Bert K aan dezelfde zaag. Dat vermogensverschil moet ergens worden weggewerkt. Dat zal dus vnl de zwakkere buis van de 2 zijn en voor de rest de OT. Buizen en OT's zijn verschrikkelijk vergevingsgezind als het gaat om ongein buiten de ideale situatie maar om dus expres meer mismatch toe te voegen.... fronserdefronsfrons.

G.G.
4 november 2010, 20:09
Da's duidelijk uitgelegd met die zaag ken de beide personen niet in reallife, maar van Bert wel foto's gezien, dus je bedoelt een 2 meter lange big-ass mofo tegenover een krielkip.

Dirk_Hendrik
4 november 2010, 20:26
Je hebt het plaatje duidelijk duidelijk :seriousf:

Frits van Mourik
5 november 2010, 00:01
En reken maar, dat Bert kan zagen... vooral als 't ie z'n gelijk niet krijgt :seriousf:

cluseau
5 november 2010, 06:55
En reken maar, dat Bert kan zagen... vooral als 't ie z'n gelijk niet krijgt :seriousf:

GG kan er ook wat van hoor, heeft zelfs een appart afreageerkamertje voor z'n topjes. En dat mag allemaal van zijn vrouw. :dontgeti:

bluegate
5 november 2010, 09:36
Schema:
http://www.ampmaker.com/images/ak02kit/ak02sc2.JPG

Geen push/Pull maar Single Ended Parallel lijkt het.

G.G.
5 november 2010, 09:45
He, leuk, schema eindelijk online. Dit bedoelde ik dus. Waarom? Ga vasnavond ff het schema bekijken.

bluegate
5 november 2010, 10:33
Zie ook niet wat er schakelbaar aan is qua 1/6/12... :???:

Buizen hebben verschillende karakters en break-up, dus mixen kan ik waarderen.
Heb zelf een THD Univalve gehad, dan hoor je echt de verschillen van eindbuizen.
Dit lijkt op een THD BiValve, ook SE Parallel.

cluseau
5 november 2010, 10:40
Zie ook niet wat er schakelbaar aan is qua 1/6/12... :???:



Ik ook niet. Het niige schakelbare is de preamp.

En idd gewoon parallel met ieder hun eigen klank welke gemixed wordt

bluegate
5 november 2010, 11:26
Misschien door de Ohm taps te gebruiken op de OT?
Dan verandert de anode weerstand die de eindbuizen zien :???:

Edit:
Nee, kijk naar de voeding, schakelaar S3.
Die schakelt voltage taps

cluseau
5 november 2010, 11:34
Misschien door de Ohm taps te gebruiken op de OT?
Dan verandert de anode weerstand die de eindbuizen zien :???:

Edit:
Nee, kijk naar de voeding, schakelaar S3.
Die schakelt voltage taps

Zo lust ik er nog wel een paar, op die manier is elke amp omschakelbaar te maken. Dit heeft niets met het gebruik van verschillende eindbuizen te maken.

Gewoon voedingsspanning omschakelen alla Fender. Outputjacks doen ze nix mee.

G.G.
5 november 2010, 13:20
Gewoon voedingsspanning omschakelen alla Fender. Outputjacks doen ze nix mee.
zo simpel dus. Dat wilde ik ook gaan doen met de champ en dezelfde trafo.

G.G.
5 november 2010, 20:59
DH: Ik snap hem SE is een of meerdere buizen paralel op 1 zijd van de primaire kant van de OT. aan de andere kant zit de HSP.

Bij PP staat de ene eindbuis 180 graden gedraaid met zijn signaal t.o.v. de andere eindbuis en zit de ene buis aan 1 kant van de primaire kant van de OT, de andere buis aan de andere kant van de primaire kant van de OT. De hoogspanning zit in het midden op de centre-tap van de primairekant zodat je aan beide kanten het signaal uit fase hebt.

Frits van Mourik
7 november 2010, 00:32
Heej heej:
Et facta est lux ;)

G.G.
7 november 2010, 07:54
Ik nie begreib. Ik nie sprek Latein.

cluseau
7 november 2010, 16:40
Ik nie begreib. Ik nie sprek Latein.

"en toen was er licht" of zo iets :soinnocent:

G.G.
7 november 2010, 18:19
Oke. Lampje begint idd te branden maar het is nog wel zwakstroom. Maar we gaan vooruit. Vorig jaar was er nieteens een lampje.