PDA

View Full Version : Lijmtest



oigun
26 oktober 2010, 23:18
http://www.titebond.com/Download/pdf/HowStrongisYourGlue_FWW.pdf

Interessant artikeltje over verschillende lijmsoorten

ernieman
27 oktober 2010, 07:23
haha, das net zoals een onderzoek van, laat zeggen, Henkel, die beweren dat "Persil groen"" het witste wast...

Maar wel een interessant onderzoek!

Kim Wilson
27 oktober 2010, 09:00
"Wij van WC-Eend adviseren: WC-Eend!" :D

gengar
27 oktober 2010, 10:19
Titebond is natuurlijk goed, maar voor elke klus is er een beste lijm. Ik denk niet dat de titebond echt beter is dan sommige andere PVA lijmen. Ik gebruik echter ook altijd titebond, is toch soort van regel voor de bouwer:)

Gisteravond bijvoorbeeld nog een Gibson kop gerepareerd, waarvoor ik 2componenten bison heb gebruikt. Deze lijm is voor deze klus dan weer beter vanwege de eigenschappen op kops hout en minder behoefte aan klemdruk.

En wat als je een dunnere lijm nodig hebt? Kunt wel de titebond verdunnen maar dat gaat ten koste van de eigenschappen. Dan toch liever een huiderlijm misschien. Of nog veel minder ruimte, dan een waterdunne CA lijm. dus voor elke verbinding een lijm die het meest geschikt is.

loose-fur
27 oktober 2010, 11:17
Uit deze merkgebonden test onthoud ik het volgende:

Ordinary yellow glue is as strong as the expensive stuff
If your confident in your joint-making ability, then stick with good old-fashioned interior yellow glue. It was only a little weaker than type 1 PVA.

Waarbij de ‘good old-fashioned interior yellow glue’ staat voor de ordinaire ‘Witte’ PVA lijm, zoals ie bij ons gekend is. De lijm van het ‘type 1 PVA’ staat uiteraard voor Titebond, dat zeggen ze niet maar er staat wel een foto naast. Reclame werkt soms beter wanneer ze erg subtiel aangebracht wordt, een beetje zoals lijm..

Wanneer het echt een neutrale test zou zijn zou men er bij vertellen dat je die ‘Type 1’ -wat staat voor watervast- lijmen ook bij andere ordinaire witte lijmen kunt vinden. Ga maar eens kijken bij de bouwhandel of doe-het-zelf in de buurt. Pattex, Recta Vit,... bestaan ook als watervaste (type 1) witte lijm en bewijzen reeds decennia lang dat ze menige constructie overeind kunnen houden. Bouwsels die soms grotere krachten moeten opvangen dan de zes snaren van een gitaar..

Ligt de Amerikaanse oorsprong van de moderne staalsnarige gitaarbouw aan de basis tot overname van de know-how en de bijhorende materialen? Of laten we ons gewoon graag lijmen?



Tee.

oigun
27 oktober 2010, 17:23
HOHO,
Dit is geen merkgebonden test het is een test van het blad "fine woodworking"
Alleen de pdf staat op de site van titebond. Wat mij opviel is dat de "gorrilla glue" hier bekend als constructielijm of bruislijm het er erg slecht vanaf bracht.
Voor niks jarenlang met zwarte vingers rondgelopen...:seriousf:

gengar
27 oktober 2010, 18:33
ok dan , dan moet ik toch even gaan lezen, nu ben ik wel geinteresseerd.