PDA

View Full Version : Kahler tremolo



Fobo
26 oktober 2010, 21:27
Beste mensen,

Al enige tijd overweeg ik op mijn Epiphone LP en Kahler tremolo unit (www.stijlvorm.nl) te laten plaatsen. Heb internet afgestruind naar ervaringen, maar die zijn nogal tegenstrijdig. Het ene deel vindt het tone-suckers en het andere deel hoor je daar niet over en zijn juist erg positief over deze trem. Hebben jullie wellicht ervaringen en/of advies?
Alvast dank

jze
26 oktober 2010, 21:36
De Kahler systemen ken ik niet echt, weet alleen dat de gitaristen van Slayer ze fanatiek gebruiken. Het zal qua tone gelijk zijn aan een floyd rose systeem lijkt me. ' Tone sucker' lijkt me wat overdreven. Als je een dergelijke tremelo wil en je gaat hem ook gebruiken, waarom niet?

universe777
26 oktober 2010, 21:44
Ze klinken duidelijk heel anders dan een Floyd. De stud-mount versie klinkt iets meer naar een tune-o-matic. De flat-mount kan iets twangier klinken en met een verkeerde setup iets aan sustain inboeten als de hoek van de kam naar de rollers te flauw is.
Met goed afstelen zijn het toffe units.
De Hybrid is trouwens een hele toffe en een evengoede keuze als de duurdere USA versie.

www.wammiworld.com (http://www.wammiworld.com)

Is een betrouwbare en redelijk geprijsde leverancier.

Fobo
27 oktober 2010, 07:24
Thanks voor jullie reactie. Ik wacht nog wat eventuele andere reacties af en ga dan een beslissing nemen 8-)

ijzerbroot1
27 oktober 2010, 09:38
Is trouwens een behoorlijk prijzig kunstje zeg, met alleen een trem ben je er nog niet, er komt nog allerlei spul bij en dan moet het nog verzonden worden! Je zit zo aan de $250. Maar ja, als je iets graag wilt en je kunt het betalen why not.

zoon van Piet
27 oktober 2010, 10:03
Ik vervloek Kahler trems..
Mijn ervaring met de flatmount is negatief. Duur ding en je hele gitaar moet naar de klote gebeiteld worden om hem te monteren. Daarna bleek ie alle sustain en tone inderdaad als een dracula op te sucken. Na heel veel kloten en afstellen werd het een tikkie beter, maar nooit zo goed als voorheen. Met name de tone was echt slechter dan daarvoor. Nu heb ik een groot gat in mn gitaar, gedicht met een blokje essen - en een prima Floyd Rose..
In wezen zijn alle systemen met rollers een gevaar op je gitaar. In theorie gaat er trillingsenergie verloren door bewegende delen. In de praktijk valt het soms mee, maar vaak tegen.

Ik weet niet of je dit wilde horen, maar het is in ieder geval een duidelijke mening.

iwamoto
27 oktober 2010, 10:28
Ik heb er eentje die ik al kreeg met Kahler erop, vind de sustain en tone zeker niet tegenvallen, ik denk dat als je hem er naderhand op gaat zetten dat het wel wat tegenvalt puur omdat het een andere sound is.

zoon van Piet
27 oktober 2010, 10:38
Ik heb er eentje die ik al kreeg met Kahler erop, vind de sustain en tone zeker niet tegenvallen, ik denk dat als je hem er naderhand op gaat zetten dat het wel wat tegenvalt puur omdat het een andere sound is.

Het was niet een andere sound, maar echt een mindere sound.. het klonk gewoon kut!

pupanus1
27 oktober 2010, 10:46
Op mijn Aria Pro II zit een Kahler Flyer trem en die gitaar heeft behoorlijk wat sustain en qua tone zit het ook wel snor. De gitaar is wel toen der tijd met die trem geleverd. Ik ben er erg tevreden over, altijd geweest het is een makkelijker systeem om af te stellen.

Ik zou hem echter niet op een gitaar zetten die ik al in bezit heb. Ik zou een gitaar kopen met een Kahler erop. Er moet namelijk wel een groot stuk uit je gitaar worden gebeiteld/gefreesd.

Maar op m'n Aria vind ik het een heerlijke tremelo. Ook verhalen die je vaak hoort dat hij onzuiver wordt na bends, dat moet ik nog steeds ondervinden. Die Aria blijft nog langer toonvast dan m'n ESP.

signsofzodiac
27 oktober 2010, 10:53
Een kennis van me monteert op alles wat hij koopt een Kahler. En die gitaren klinken fantastisch, met een puike sustain. Ik vind het persoonlijk ook heerlijk spelen. Als je hem niet gebruikt werkt ie als een hardtail (een zwevende floyd wil nog wel eens iets bewegen als je loopt te palmmuten), als je hem nodig hebt pookje pakken en diven maar. Installeren is inderdaad wat tricky (ik hou er zelf in elk geval niet van om in mijn gitaren te gaan frezen), dat moet je laten doen dus daar moet je rekening mee houden qua prijs.

zoon van Piet
27 oktober 2010, 11:01
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ie als tremelo inderdaad heel goed is. Geen stemproblemen, makkelijk af te stellen en eenvoudig snaren wisselen. En een 'vaste' brug, zodat je kunt palmmuten. Veel voordelen tov Floyds en fendertypes, dus. Een verklaring waarom ik toch nog een jaar of twee met die krengen gewerkt heb..

Maar de nadelen blijven ook staan, wat mij betreft. En een beetje googlen leert dat ik daarin niet alleen sta.

Johannes
27 oktober 2010, 11:04
Bij het installeren van een Kahler hoef je beduidend minder hout weg te halen in vergelijking tot een floyd rose. Wanneer je een trem op een gitaar met een tunomatic wil istalleren, biedt een Kahler flinke voordelen, er is namelijk een model dat op de bevestigingspunten van de tuneomatic past. Een floyd rose op een Les Paul bouwen, is echt veel omslagtiger. In dit geval zou ik zeggen: Kahler.

signsofzodiac
27 oktober 2010, 12:34
Ik zou je trouwens nog willen aanraden om eens na te denken over een stetsbar, zo nodig in combinatie met een setje locking tuners. Je hoeft niet te frezen, compleet omkeerbaar als het je niet bevalt.

Johannes
27 oktober 2010, 17:42
Ik zou je trouwens nog willen aanraden om eens na te denken over een stetsbar, zo nodig in combinatie met een setje locking tuners. Je hoeft niet te frezen, compleet omkeerbaar als het je niet bevalt.

+1

Voor extreme duikvluchten wel iets minder geschikt

Kennen jullie deze trouwens?

http://www.vintagekramer.com/parts/floydpaul1.jpg

Helaas al heel lang niet meer in productie, maar een floyd rose die zonder modificaties is te installeren op een TOM gitaar.

Braindead
27 oktober 2010, 19:38
Mijn ervaring met kahler is dat het zeker een alternatief is voor een floyd rose. Ik hou eigenlijk nog het meest van floyds die op de body zijn gemonteerd (zonder gat eronder) die alleen naar beneden kunnen. Dan blijft nog het meeste sustain behouden. Verder heb ik diverse kahlers gebruikt en vind ze goed maar gewoon anders dan een floyd. De kahler spyder heeft volgens mij ietsje meer massa en die vind ik zeker even goed als een floyd.
die andere kahlers die je op de body schroeft met zo'n block zijn inderdaad weer fijn als je graag met je palm of pols op de brug wilt steunen.

Dat ze sustain wegnemen is bij zwevende tremolo's ook het geval. Als je 100% sustain wilt kun je beter geen floyds of kahlers nemen. Als je duikvluchten wilt maken met zoveel mogelijk behoud van sustain zou ik zeggen floyd rustende op de body.

oh ja, en m.b.t. Slayer. Die spelen wel allemaal emg's daar. Wilde dat toch even gezegd hebben.

Liquid_Metal
27 oktober 2010, 19:40
Nu we het toch over beitelen en verschillende soorten tremolo's hebben, daar heb ik ook een vraag over.
Ik overweeg de aanschaf van een Mayones Setius. Ze zijn er met vaste (string through) brug en Floyd Rose. Ik wil graag een tremolo maar Floyd Rose is ietwat overdreven. Is een 'gewone' tremolo op een string through brug te maken? Hoe lastig is dat?
De Mayones Setius is voor mij op papier nagenoeg perfect (moet ze nog eens uitgebreid aan de tand voelen). Ik gebruik alleen niet superveel tremolo en heb het idee dat een Floyd Rose dan in de weg zit mbt nieuwe snaren, stemmen en sustain. Overigens heb ik een gitaar met FR gehad.

Fobo
27 oktober 2010, 23:00
Dank voor alle reacties! Wel heel verschillend allemaal. Een Floyd wil ik zeker niet en de Stets ook niet (intonatieproblemen). Ik weet dat er wat gefreest moet gaan worden (doe ik zeker niet zelf) en zal hem ook alleen als hard tail gebruiken. Ik denk dat ik genoeg weet; ik zal mijn Gibson er niet aan wagen maar ga het risico met de Epi toch nemen. Nogmaals dank.:grouphug:

Fobo
21 oktober 2014, 18:03
Was helemaal vergeten dat ik dit topic ooit was gestart. Intussen zit de Kahler er alweer jaren tot volle tevredenheid op, waarbij aangetekend dat ik alleen 'naar beneden' kan, en dat ik de pups gelijk door burstbuckers heb laten vervangen. Was even wennen aan het geluid, ook even zoeken, maar dan heb je ook wat. Alles bij elkaar (Kahler trem, inbouw, en burtsbuckers) iets van 700 euri meen ik me te herinneren.