PDA

View Full Version : vast op bepaald niveau... hoe verder?



Thiez
26 oktober 2010, 21:23
Ik speel nu inmiddels bijna 10 jaar gitaar. Als ik mezelf vergelijk met gitaristen die ook 10 jaar spelen voel ik mezelf vaak erg matig. Nu heb ik paar jaar geleden al gezegd tegen mezelf dat ik meer moet gaan oefenen aangezien ik wel beter wil worden.
Ik heb 8 jaar ofzo gespeeld zonder les. Vervolgens heb ik een jaar les gehad om de twee weken. Dit scheelde al veel om mijn theorie bij te spijkeren. Ik leerde toonladders kennen en hoe deze toe te passen, de opbouw van akkoorden, harmonieen, etc.
Deze kennis heb ik dus inmiddels en het laatste jaar heb ik alleen nog af en toe een les op aanvraag wanneer ik onduidelijkheden ofzo heb. De lessen heb ik van conrad hultermans.

Nu heb ik dus opzich mijn theorie kennis wel. En improviseren en dergelijken gaat allemaal een stuk beter. en ik merk ook dan pentatonische ladders er aardig goed in komen te zitten opzich al (hoewel nog niet alle posities op de hals).
Ook de kerktoonladders ben ik aan het aflopen op alle posities met de metronoom. Ik kan nu alle kerktoonladders spelen van laag naar hoog op 208bpm met 2 noten per klik.
Allemaal leuk en aardig, maar ik krijg ze niet goed toegepast en het tempo verder verhogen lukt me ook gewoon niet. Al aardige tijd bezig met oefenen maar kom niet sneller.

Het probleem wat ik heb is dat het niet vloeiend genoeg gaat. Me vingers van linker hand willen gewoon niet vloeien mee op hogere snelheid. Het gaat verkrampen na tijdje spelen.
Ook het synchroniseren van me linker en rechterhand lukt op hogere snelheid niet meer. Het gaat heel onzuiver klinken.

Ik wil graag mezelf verbeteren maar weet niet goed hoe ik verder moet. Zijn er mensen die tips kunnen geven hoe ik mezelf kan verbeteren? Ik cover eigenlijk helemaal niks eigenlijk, ik zie hier wel allemaal gitaristen die nummers naspelen van de grotere namen. Kan dit helpen jezelf te verbeteren?

Ik hoop dat ik alles beetje verteld heb..... als er nog vragen zijn hoor ik het wel. En alvast mijn complimenten voor de lessen van jeroen. Hier heb ik ook al erg veel informatie uit kunnen halen!

Snippo
26 oktober 2010, 21:44
Ik dacht eigenlijk eerst dat het een bump van dit topic was:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=131911

Dus misschien kun je daar wat tips van gebruiken. ;)
(Voor de rest moet je voor advies niet bij mij zijn ;p)

Edit: Ik zie dat je ook zelf hebt gereageerd in dat topic, dus dan zal je vast al wel op de hoogte zijn van de tips die daarin worden vermeld >_>.

-=JEROEN=-
27 oktober 2010, 04:42
Zonder je verhaal gelezen te hebben:

wat denk jij dat de volgende 3 stappen voor je zijn?
en hoe ga je die bereiken?
welke eerst?
en welke laatst?

:hippie:

Jimi Hendrix
27 oktober 2010, 08:25
Het probleem wat ik heb is dat het niet vloeiend genoeg gaat. Me vingers van linker hand willen gewoon niet vloeien mee op hogere snelheid. Het gaat verkrampen na tijdje spelen.
Ook het synchroniseren van me linker en rechterhand lukt op hogere snelheid niet meer. Het gaat heel onzuiver klinken.


Voor dit probleem zou ik uren maken met de metronoom, vooral niet te snel in het begin, kies een tempo dat je makkelijk haalt.
Wees kritisch op jezelf, als het slordig wordt of je niet meer ontspannen speelt: metronoom langzamer zetten.
Voor de spiegel oefenen, let erop dat bijv. je schouder ontspannen blijft, dat je je vingers niet te hoog optilt, dat je vingers mooi 'recht' boven de toets hangen etc etc. Als je nog niet gewend bent aan alternate picking: eerst met alleen downstrokes.
Probeer elke toon zo lang mogelijk te laten doorklinken tot de volgende toon.
Om dit te oefenen gebruik ik toonladders in vijf posities of http://www.guitarists.net/lessons/view.php?id=21 zoiets.

Helaas is begrijpen nog niet de helft van gitaar spelen: je moet 't doen. Toepassen is nu eenmaal niet iets dat je snel in de vingers hebt.
Uren maken met backingtracks? Naspelen van je helden heeft zeker zin, zorg dat je alles oefent tot je't in de vingers hebt! (en blijf kritisch).

EuroCinema
27 oktober 2010, 12:59
Ik cover eigenlijk helemaal niks eigenlijk, ik zie hier wel allemaal gitaristen die nummers naspelen van de grotere namen. Kan dit helpen jezelf te verbeteren?

JA!
Een mooie solo van een topgitarist is een masterclass: je leert in 1 keer over nootkeuze, frasering, opbouw, stijl, sound, toonafwerking én je hebt vingeroefening. Probeer het zoveel mogelijk op gehoor uit te zoeken! Het zoekproces is enorm leerzaam en je ontwikkelt er je eigen ideeen mee: dit is het niet, maar het klinkt wel heel leuk! Maak geen lijst van 10 solo's die je wilt leren, maar concentreer je gewoon een maand op eentje die je echt tof vindt.

Dat doet er NIKS aan af dat je een eigen stijl zal ontwikkelen. Wes Montgomery had van alle jazzgitaristen de meest onorthodoxe en unieke stijl, en die is begonnen met solo's van Charlie Christian noot voor noot uit te zoeken. Zowel Hendrix als SRV stelden hun stijl samen uit elementen van gitaristen die voor hen kwamen, waarover ze vervolgens hun heel eigen saus goten. Om Aebersold te quoten: the answers to all your musical questions are in living room: your record collection.

Thiez
27 oktober 2010, 16:36
Ok bedankt voor de tips alvast. Ik ga maar weer flink oefenen dan.
Zijn er nog tips om discipline op te bouwen? :P
Ik heb heel vaak dat ik vol goede moed begin met de metronoom en na tijdje zit ik weer wat rond te spelen en te jammen.

Jimi Hendrix
27 oktober 2010, 17:16
Ok bedankt voor de tips alvast. Ik ga maar weer flink oefenen dan.
Zijn er nog tips om discipline op te bouwen? :P
Ik heb heel vaak dat ik vol goede moed begin met de metronoom en na tijdje zit ik weer wat rond te spelen en te jammen.

keukenwekker zetten?

Death2AllButMetal
27 oktober 2010, 17:50
Je koopt een metronoom. Als je een computer op je kamer hebt, kun je ook van je computer gebruik maken. Dit vind ik de fijnste: KLIK! (http://www.savioursofsoul.de/Christian/programs/tools/)

Daarnaast zoek je leuk oefenmateriaal op. Aan de ene kant wil je aan je techniek werken. Dan zou ik denken aan Speed Mechanics of Rock Discipline.

En je wil ook nummers naspelen natuurlijk. Dat kun je doen met tabs van internet, maar Lick Library heeft ook heel goed materiaal als je dat fijn vindt.

Death2AllButMetal
27 oktober 2010, 18:04
Ok bedankt voor de tips alvast. Ik ga maar weer flink oefenen dan.
Zijn er nog tips om discipline op te bouwen? :P
Ik heb heel vaak dat ik vol goede moed begin met de metronoom en na tijdje zit ik weer wat rond te spelen en te jammen.

Je kunt een trainingsschema opstellen.
Dit doe je dan als volgt.
Als je doelstelling is om 3 dagen per week serieus te oefenen, maak je een schema voor 5 dagen.
Als je doelstelling is om 5 dagen per week serieus te oefenen, maak je een schema voor 7 dagen.
Dan heb je dus altijd het plezier dat minstens de helft van je schema is ingevuld.
Voor elke trainingsdag zoek je dan bijvoorbeeld 4 oefeningen uit die je elk 15 minuten doet.
Je noteert precies hoe lang je bezig bent geweest met elke oefening, bijvoorbeeld 15 minuten, zoals hierboven beschreven.
Ook noteer je de uiterste snelheid waarop je de oefening zuiver kunt spelen.
De volgende trainingsdag is dan de doelstelling om de oefening zuiver 1 - 2 BPM sneller te kunnen spelen.
Zo kun je je vooruitgang bijhouden, wat je gemotiveerd houdt.
Als je klaar bent met je training van bijvoorbeeld 1 uur, mag je vrij spelen.

Als je dus 3 dagen traint en je vooruitgang kunt volhouden, is het mogelijk om per maand 3 x 4 x 2 = 24 BPM toe te voegen aan je oefening.
Je mag best iedere week een net iets andere oefening doen om het interessant te houden.

En ik kan je Speed Mechanics echt aanraden, ik heb er zelf ook veel plezier van!

terrasbeest
27 oktober 2010, 18:10
Idd beginnen met de ' vervelende' dingen.

levi
28 oktober 2010, 09:22
En voor meer controle voor je vingers. (Dat ze niet 100 meter boven het fretboard zweven.) Kan ik je dit aanraden: http://justinguitar.com/en/TE-004-MinimumMovement.php (minimum movement)

Elke dag 10 minutjes binnen een week had ik het behoorlijk onder de knie. Het helpt je ook om sneller te spelen. Omdat je vingers een minder lange afstand hoeven af te leggen.

Deze heeft me ook erg geholpen : http://justinguitar.com/en/TE-002-TheSpider.php (ik zocht eigenlijk een ander dat je gewoon de major penta speelt maar dan steeds een noot over slaat kan hem niet vinden! ) Maar deze lijkt er een beetje op. Succes!!

Death2AllButMetal
29 oktober 2010, 09:09
En voor meer controle voor je vingers. (Dat ze niet 100 meter boven het fretboard zweven.) Kan ik je dit aanraden: http://justinguitar.com/en/TE-004-MinimumMovement.php (minimum movement)

Elke dag 10 minutjes binnen een week had ik het behoorlijk onder de knie. Het helpt je ook om sneller te spelen. Omdat je vingers een minder lange afstand hoeven af te leggen.

Deze heeft me ook erg geholpen : http://justinguitar.com/en/TE-002-TheSpider.php (ik zocht eigenlijk een ander dat je gewoon de major penta speelt maar dan steeds een noot over slaat kan hem niet vinden! ) Maar deze lijkt er een beetje op. Succes!!

Inderdaad, het principe van distance equals time.
TS, kun je wat met onze tips?

Thiez
29 oktober 2010, 17:13
Ja zeker. ben al flink aan het oefenen op de minimum movement. Gaat goed moet ik zeggen op mijn pink na. Die waggelt een beetje overal achteraan. Blijft toch een lastig ding, die pink.

Maiden Michiel
29 oktober 2010, 21:03
Je kunt een trainingsschema opstellen.


+1 to this!

Ik heb een tijdje lessen van Tom Hess gevolgd en hij hamerde hier ook heel erg op.
Maar het is echt heel stimulerend om te zien dat je wel degelijk vooruitgang boekt!!
Ik heb destijds een Excel spreadsheet gemaakt waar ik verschillende technieken en de voortgang daarvan monitorde.
Heeft me echt flink geholpen!!