PDA

View Full Version : Gitaarles privé vs gitaarles online.



komani86
26 oktober 2010, 17:23
Hey allen, ik heb de afgelopen maanden via youtube gratis gitaar les gevolgd en ik vind dat het aardig gaat (zie hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=140190))..

Ik zag dat er een aparte sectie was voor het aanbieden/vragen van gitaarles.. maar wat is precies de bedoeling tijdens zo een les dan?

De akkoorden zijn allemaal te vinden op internet, een boekje is handig, misschien schaf ik er nog wel eentje aan, maar verder..?
Tabs zijn te vinden op internet en beginner guides ook genoeg van mensen die uit enthousiasme hun kwaliteiten op het net zetten (en vaak omdat ze het als lokkertje gebruiken voor DVDs, desondanks goed spul).

Ik heb het niet over geer en greetje, maar over echte gitaarliefhebbers.. nogmaals, wat kan je tijdens privé les leren (als beginner) wat je niet online kan leren?

Zie hier voor paar lekkere tutorials voor basics:
http://www.youtube.com/watch?v=-Gog_UY8uJ8
http://www.youtube.com/watch?v=GVS4H2oLC1Y

Het nadeel is natuurlijk dat je wel een beetje engels moet kunnen..

ShredTallicA
26 oktober 2010, 17:33
Op gewoon gitaarles heb je respons, iets dat je online niet/nauwelijks hebt. Een leraar kan je wijzen op de dingen die je niet goed doet of kan verbeteren. Zoals houding e.d. :)

The Unforgiven
26 oktober 2010, 17:54
Op gewoon gitaarles heb je respons, iets dat je online niet/nauwelijks hebt. Een leraar kan je wijzen op de dingen die je niet goed doet of kan verbeteren. Zoals houding e.d. :)

Dit^

Een gitaar leraar kan je verkeerde gebruiken afleren, als je die vasthoudt houdt dat je tegen in je gitaarspel.

komani86
26 oktober 2010, 18:59
Ah ja, totally forgat about that.. er zijn inderdaad tutorials die je wijzen hoe je het best kan beginnen, en hoe je zou moeten zitten.. maar als je het fout doet kan het erin sluipen :)

Let bij mezelf erg op mn rug en nek houding, maar ik moet ook een betere stoel kopen zonder leuningen, want dat is echt vervelend!

Het scheelt ook als je een kennis/vriend hebt die al tijdje gitaar speelt en je helpt (wat ik had) om te beginnen met houding/etc just 4 fun!

KwintEastwood
26 oktober 2010, 22:39
Ben zelf na lange tijd mezelf dingen aanleren weer bij een leraar gaan lessen. Wat ik ook merk is dat ik sneller voortgang maak in mijn spel.

Een gitaarleraar ziet exact waar je jezelf moet verbeteren, en weet welke oefeningen nuttig zijn.

Ik merkte dat als je jezelf gitaar leert spelen, dat je als je tegen iets moeilijks aan loopt, je heel gemakkelijk gewoon iets anders gaat doen i.p.v. het probleem aan pakt met een oefening.

Desalnietemin staan er zeker leuke dingen op internet:) maar zo af en toe een corrigerende factor kan geen kwaad.

komani86
27 oktober 2010, 00:46
Dat is waar.. Ik zat te denken om bij de uni gitaarles te nemen, dat is 36 euro voor 8 lessen v/e uur voor studenten.. Nadeel is dat het in een groep is.

Maar wat je zegt is niet bij mij van toepassing.. Ik had de grootste moeite om C snel naar D te pakken bij het begin, en heb dat erin gedrilled, zelfde geld voor G naar C... en ben nu bezig met het drillen van barre's (al 2-3 weken) en ik geef niet op tot ik het goed kan!

Merk wel dat ik mijn strumming op een nieuw niveau moet brengen ik ben nu alleen maar 4/4 gewend en oefen nooit 6/8, terwijl dat leuke variaties kan geven..

KwintEastwood
27 oktober 2010, 13:21
Hoi,

Met groepsles heb ik geen ervaring.. ik weet niet of daar veel nadelen aan zitten ten opzichten van prive. Ik weet wel dat de prijs die je noemt een stuk beter te betalen is als prive.

Die geef nooit op instelling is een goeie. Het is inderdaad wel noodzakelijk om alle akkoorden er een beetje soepel in te hebben.

Wat voor mij altijd een valkuil is, is aan te veel dingen tegelijk beginnen, zodat je niet alles regelmatig kunt oefenen.

Goeiemorgen
27 oktober 2010, 19:07
Ik heb groeples dat zijn meestal groepjes van 2 of 3.
ik doe het nu samen met me broertje 500 per man betaal ik bij een muziek school in een theater met studio.
het is maar een half uurtje voor veel geld maar ik heb er meer aan dan beetje lopen youtuben.

RoelSmoel
27 oktober 2010, 20:55
Bij een muziekschool ben ik sowieso weggebleven, allemaal een beetje té, als jullie snappen wat ik bedoel.. Gitaar hoog hangen, allemaal duffe liedjes (in elk geval hier gaat het zo), en uit een boek leren. Allemaal dingen waar ik een hekel aan heb.
Nu heb ik met iemand anders les bij iemand in een complex met oefenruimtes hier in de buurt, en het bevalt véél beter dan de voorgaande 2 jaren bij iemand thuis, en ik leer er ook nog eens meer van..

ShredTallicA
27 oktober 2010, 21:11
Bij een muziekschool ben ik sowieso weggebleven, allemaal een beetje té, als jullie snappen wat ik bedoel.. Gitaar hoog hangen, allemaal duffe liedjes (in elk geval hier gaat het zo), en uit een boek leren. Allemaal dingen waar ik een hekel aan heb.
Nu heb ik met iemand anders les bij iemand in een complex met oefenruimtes hier in de buurt, en het bevalt véél beter dan de voorgaande 2 jaren bij iemand thuis, en ik leer er ook nog eens meer van..

Ja, want met je gitaar hoger dan je kruis kan je toch nooit normaal spelen :roll:
En de andere 2 zaken hangen maar af van de leraar ;)

j-op
27 oktober 2010, 21:42
Bij een muziekschool ben ik sowieso weggebleven, allemaal een beetje té, als jullie snappen wat ik bedoel.. Gitaar hoog hangen, allemaal duffe liedjes (in elk geval hier gaat het zo), en uit een boek leren. Allemaal dingen waar ik een hekel aan heb.
Nu heb ik met iemand anders les bij iemand in een complex met oefenruimtes hier in de buurt, en het bevalt véél beter dan de voorgaande 2 jaren bij iemand thuis, en ik leer er ook nog eens meer van..

Ik weet niet hoe het zit met de muziekschool in Schinveld, als die er überhaupt is, maar bij de muziekschool in Heerlen is dat bij elektrische gitaar absoluut niet zo. Toen ik op mijn 13de begon werd mij gevraagd om een lijstje te maken van alle bands die ik ook maar een beetje leuk vond, en gericht op die stijl bekeek mijn leraar welke liedjes geschikt waren om te spelen (na de eerste les en een weekje kutten had ik Smells Like Teen Spirit onder de knie). In aanvulling daarop zocht mijn leraar stukken uit andere genres waar muzikaal iets van op te steken valt, oefeningen etc. Daarnaast was het een gewoon een hartstikke inspirerende vent. Al om al heb ik absoluut geen spijt van dat ik bij de muziekschool les heb gehad en ik zou les daar zéker aanraden.

De indruk die ik juist heb van de oefenbunker (daar heb jij les, toch?) is dat je niet wordt geleerd om buiten je genre te kijken. Als je in het begin aangeeft te willen shredden, zul je shredden, maar zul je weinig meekrijgen van funk- en jazzstukjes - die ook leuk zijn om te spelen. En dan kun je geweldig goed 700 noten per minuut spelen, maar met een bluesbandje kom je niet mee. Corrigeer me maar als ik een verkeerd beeld heb.

RoelSmoel
27 oktober 2010, 21:45
Ik weet niet hoe het zit met de muziekschool in Schinveld, als die er überhaupt is, maar bij de muziekschool in Heerlen is dat bij elektrische gitaar absoluut niet zo. Toen ik op mijn 13de begon werd mij gevraagd om een lijstje te maken van alle bands die ik ook maar een beetje leuk vond, en gericht op die stijl bekeek mijn leraar welke liedjes geschikt waren om te spelen (na de eerste les en een weekje kutten had ik Smells Like Teen Spirit onder de knie). In aanvulling daarop zocht mijn leraar stukken uit andere genres waar muzikaal iets van op te steken valt, oefeningen etc. Daarnaast was het een gewoon een hartstikke inspirerende vent. Al om al heb ik absoluut geen spijt van dat ik bij de muziekschool les heb gehad en ik zou les daar zéker aanraden.

De indruk die ik juist heb van de oefenbunker (daar heb jij les, toch?) is dat je niet wordt geleerd om buiten je genre te kijken. Als je in het begin aangeeft te willen shredden, zul je shredden, maar zul je weinig meekrijgen van funk- en jazzstukjes - die ook leuk zijn om te spelen. En dan kun je geweldig goed 700 noten per minuut spelen, maar met een bluesbandje kom je niet mee. Corrigeer me maar als ik een verkeerd beeld heb.

In Schinveld hebben we geen muziekschool:makeup:
Dat was bij een docent van de muziekschool in Kerkrade.
Bij de oefenbunker is dat juist niet zo, ik krijg eigenlijk alles geleerd. Mij gaat het met name erom dat het iets losser is, en dat is zo bij de oefenbunker, en bij de muziekschool had ik het idee dat dat niet was.