PDA

View Full Version : Al Di Meola's elektrische sound op Ovation?



Gerth
26 oktober 2010, 15:00
Ik zag deze man (op Youtube) onlangs op zijn Ovation vlotjes overschakelen naar een "electrische", jazzy sound met een mooie overdrive.

Nu weet ik wel dat hij op zijn Ovation soms met midi en met gitaarsynths werkt, maar hier had ik toch de indruk dat hij wou overbrengen dat zijn Ovation zo gemakkelijk speelt en zo'n consistent signaal voortbrengt dat je er gemakkelijk een effect kan mee aansturen dat eigenlijk voor een electrische gitaar bedoeld is.

Vandaar dan ook mijn vraag of iemand misschien weet welk effect dit zou zijn, want, ondanks het feit dat ik op dit moment uitsluitend puur akoestisch speel, zou ik het toch leuk vinden om af en toe een meer electrische klank te hebben voor een solootje of zo...

Alvast bedankt!
Gert.

Harald
26 oktober 2010, 15:34
Makkelijk genoeg spelen zal het probleem niet zijn bij een goed afgestelde akoestische gitaar. Je zit meestal wel met aanzienlijk dikkere snaren. Bending op de G snaar zoals je dat op een elektrische gitaar doet gaat op een setje .012 lang zo soepel niet als op een setje .010 (En dunner dan een set .011 zou ik zelf voor een akoestische gitaar niet gaan)

Met een piezo een tubescreamer in klinkt voor geen meter. Maar dat heeft met de piezo te maken, niet met de vraag of het een akoestische of elektrische gitaar is. Op zich gedraagt een akoestische gitaar zich niet zo heel anders als een archtop qua spelen. Als je een flattop wilt laten klinken als een elektrische gitaar is de meest voor de hand liggende oplossing een magnetisch element met aparte output erbij op je gitaar. Simpel, en het werkt. JJ Cale heeft zo hele platen volgespeeld terwijl het nergens akoestisch klinkt. Niet zo gek ook, want zijn omgebouwde flattop heeft geen achterblad. Vond hij makkelijker als hij weer eens een nieuwe element wilde uitproberen :D

Maar goed, Al diMeola zal dus ergens in die gitaar ook wel een magnetische pickup hebben (of misschien doet hij het wel helemaal high tech via modeling)

Linkje naar het filmpje is misschien wel handig trouwens.

Harald
26 oktober 2010, 15:36
Tegenwoordig natuurlijk ook genoeg hybrid gitaren zoals die Taylor. Kan natuurlijk ook dat Al eens lief heeft gevraagd of Ovation dat ook kan.

LaurentB
26 oktober 2010, 15:44
Tegenwoordig natuurlijk ook genoeg hybrid gitaren zoals die Taylor. Kan natuurlijk ook dat Al eens lief heeft gevraagd of Ovation dat ook kan.

Ik associeer Al DiMeola niet zo met 'lief vragen', de driftkikker.

Harald
26 oktober 2010, 15:52
Driftkikker!? Vertel ... ;) Of was hij het die zich erover beklaagde dat mensen zijn muziek niet emotioneel genoeg vonden. En dat snelheid=agressie ook een emotie was?

LaurentB
26 oktober 2010, 15:54
Driftkikker!? Vertel ... ;) Of was hij het die zich erover beklaagde dat mensen zijn muziek niet emotioneel genoeg vonden. En dat snelheid=agressie ook een emotie was?

Ja, daar wond-ie zich al behoorlijk over op inderdaad, volgens die toenmalige interviewer, maar ik zag hem ook eens tijdens een optreden verhit tegen een technicus praten in Vredenburg, die die Synclavier aan de praat moest houden of iets dergelijks...

zoon van Piet
27 oktober 2010, 10:19
8<8<
Met een piezo een tubescreamer in klinkt voor geen meter.


Vanuit mijn eigen ervaring moet ik het daar mee eens zijn. Maar ik zag Ad v Meurs met een TS808 en dat klonk prima.. En ik herinner me de gast van Grant Lee Buffalo nog, die zelfs fuzz gebruikte op zijn western... probeer gewoon wat werkt, zou ik zeggen.



Op zich gedraagt een akoestische gitaar zich niet zo heel anders als een archtop qua spelen. Als je een flattop wilt laten klinken als een elektrische gitaar is de meest voor de hand liggende oplossing een magnetisch element met aparte output erbij op je gitaar. Simpel, en het werkt. JJ Cale heeft zo hele platen volgespeeld terwijl het nergens akoestisch klinkt. Niet zo gek ook, want zijn omgebouwde flattop heeft geen achterblad. Vond hij makkelijker als hij weer eens een nieuwe element wilde uitproberen :D

Cale's legendarische Harmony vol elementen! (http://harmony.demont.net/jjcale.php) ;) Het toont wel aan dat je met wat experimenteren en heel veel eigenwijsheid best leuke resultaten kunt behalen. Een magnetisch element wil zeker helpen en zelf ben ik zelfs overgestapt op elektrische snaren op mn 12 snarige Guild.. fuck het akoestische geluid!

zjanke
27 oktober 2010, 11:18
Maar ik zag Ad v Meurs met een TS808 en dat klonk prima

Ik was aan het bedenken wie ik dit ooit had zien doen en nu weet ik het weer: De Watchman :hippie:

apekop
31 oktober 2010, 10:07
Vandaar dan ook mijn vraag of iemand misschien weet welk effect dit zou zijn, want, ondanks het feit dat ik op dit moment uitsluitend puur akoestisch speel, zou ik het toch leuk vinden om af en toe een meer electrische klank te hebben voor een solootje of zo...

Alvast bedankt!
Gert.

volgens mij haalt hij zijn scheurgeluid op zijn Ovation gewoon uit de VG-88. Ik ken iemand met een Ovation en een VG-88 en dat geluid klinkt precies zo als bij onze Al.

Voor de rest neem ik wat hieroven staat over driftkikker niet al te serieus, want je weet nooit precies wat de achtergrond of situatie is. Dat blijft speculeren als je de man zelf nooit hebt ontmoet. Logisch toch dat een muzikant van dergelijk kaliber wat eisen stelt.
En hij heeft gelijk dat snelheid soms ook emotie kan zijn.

zoon van Piet
31 oktober 2010, 11:39
Ik heb hem ontmoet...
En hoewel ik hem niet heb zien driftkikkeren, was hij niet bepaald sympathiek.
Dat een muzikant van dergelijk kaliber wat eisen stelt, mag alleen gelden op muzikaal vlak, tegen prutsende technici of hopeloze randfiguren vd platenmaatschappij, niet tegen onschuldige serveersters...

Nitefly7
15 november 2010, 22:03
De keren dat hij een akoestische set speelde, gebruikte hij voor deze sound gewoon zijn Ovation Al-Di model, met een Roland GK-2a pickup die een VG-88 en/of VG-8 aanstuurde; af en toe ook een Godin Multiac die dezelfde modelling processors aanstuurde; dus de respons van een instrument, maar de klank van een gitaar 'synthesizer' (een Roland VG-apparaat geen synth genoemd worden, omdat je geen midi-geluidsbron aanstuurt, maar de VG-bak je gitaar signaal 'verandert' o.i.d.)...!

tegenwoordig is hij eigenlijk 'overgestapt' op zijn PRS Prism Al-Di model, maar meeste dvd's die ik heb zijn een Ovation + GK-pickup + Roland VG-processor;
de VG-88 heeft een geweldig aantal gitaarmodellen, maar ik heb indertijd ook met een VG-8 dit 'geluid' eruit getrokken; echte aanrader...!


Ik zag deze man (op Youtube) onlangs op zijn Ovation vlotjes overschakelen naar een "electrische", jazzy sound met een mooie overdrive.

Nu weet ik wel dat hij op zijn Ovation soms met midi en met gitaarsynths werkt, maar hier had ik toch de indruk dat hij wou overbrengen dat zijn Ovation zo gemakkelijk speelt en zo'n consistent signaal voortbrengt dat je er gemakkelijk een effect kan mee aansturen dat eigenlijk voor een electrische gitaar bedoeld is.

Vandaar dan ook mijn vraag of iemand misschien weet welk effect dit zou zijn, want, ondanks het feit dat ik op dit moment uitsluitend puur akoestisch speel, zou ik het toch leuk vinden om af en toe een meer electrische klank te hebben voor een solootje of zo...

Alvast bedankt!
Gert.

Nitefly7
15 november 2010, 22:10
Tegenwoordig natuurlijk ook genoeg hybrid gitaren zoals die Taylor. Kan natuurlijk ook dat Al eens lief heeft gevraagd of Ovation dat ook kan.

Ovation heeft hybrid gitaren, maar Al gebruikt het als deel van een 'compositie': hij begint akoestisch, en voegt af en toe wat strings toe, of stapt over op een smerige solo-lead sound; het blijft een gekke jazz-fusion man natuurlijk...



Ik heb hem ontmoet...
En hoewel ik hem niet heb zien driftkikkeren, was hij niet bepaald sympathiek.
Dat een muzikant van dergelijk kaliber wat eisen stelt, mag alleen gelden op muzikaal vlak, tegen prutsende technici of hopeloze randfiguren vd platenmaatschappij, niet tegen onschuldige serveersters...

ik heb 'm op de Messe ontmoet, en hij was erg vriendelijk en geduldig; zelf zie ik ook genoeg minder beroemde mensen -en soms ook terecht- enigszins onsympathiek t.o.v. serveersters zijn..

zoon van Piet
17 november 2010, 10:08
ik heb 'm op de Messe ontmoet, en hij was erg vriendelijk en geduldig; zelf zie ik ook genoeg minder beroemde mensen -en soms ook terecht- enigszins onsympathiek t.o.v. serveersters zijn..

je hoeft niet beroemd te zijn om onsympathiek te wezen, natuurlijk! ;)
DiMeola heeft een bedenkelijke reputatie, vanwege zijn norse temperament en sociale onhandigheid. Blij te horen dat ie niet altijd zo is. Maar 'sympathiek' is een subjectief criterium dat door de toeschouwer wordt bepaald. Ik heb een uur met hem gesproken en nee, ik kon m niet sympathiek vinden.. en eigenlijk ook niet intelligent, trouwens..
Maar als jij andere ervaringen hebt, prima!