PDA

View Full Version : Strat neckpocket verdiepen



sas62florett
26 oktober 2010, 11:43
Ik probeer uit te vinden hoe en wat ik kan doen om de neckpocket van mijn strat 2,5 mm te verdiepen. De Hals, een Warmoth, ligt te hoog. Het fretboard 22 frets, ligt veel te hoog boven de pickguard. Aangezien ik geen freesbank heb, vraag ik me af of het met een BOVENFREES te doen is? De body is merkloos en kennelijk afwijkend. http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon8.gif

Heeft iemand ervaring? Of zijn er andere mogelijkheden?

Alvast bedankt!

Gr. Jos

McVenco
26 oktober 2010, 11:54
Zou prima moeten gaan met een bovenfrees, lijkt me zelfs makkelijker dan met een freestafel omdat je ziet wat je doet. Ik zou wel zorgen voor een goede mal met wat houvast voor de frees, als je de frees direct op de body zet wordt het wat erg instabiel aan de rand van de body...

sas62florett
26 oktober 2010, 12:07
Zou prima moeten gaan met een bovenfrees, lijkt me zelfs makkelijker dan met een freestafel omdat je ziet wat je doet. Ik zou wel zorgen voor een goede mal met wat houvast voor de frees, als je de frees direct op de body zet wordt het wat erg instabiel aan de rand van de body...

Wederom bedankt, gaan we proberen. Heel voorzichtig!:sssh:

fred dons
26 oktober 2010, 12:48
Mattia heeft me geloof ik ooit uitgelegd hoe hij dat deed, wanneer de neck er nog opzit
dan plak je (2 zijdig tape) 2 dikke stabiele latten strak langs de neck over de lengte van de body, waarbij je nog een klein stuk hout laat uitsteken voor bij de pocket
vervolgens schroef je de neck eraf en gebruik je de latten als ondergrond voor je bovenfrees, ik ga er hierbij wel vanuit dat je een frees met geleide ring hebt aan de bovenkant van de frees. je kunt dan de originele pocket rand als mal gebruiken

Javaca
26 oktober 2010, 15:36
Je kan ook iets van de hals halen?

sas62florett
26 oktober 2010, 16:04
Mattia heeft me geloof ik ooit uitgelegd hoe hij dat deed, wanneer de neck er nog opzit
dan plak je (2 zijdig tape) 2 dikke stabiele latten strak langs de neck over de lengte van de body, waarbij je nog een klein stuk hout laat uitsteken voor bij de pocket
vervolgens schroef je de neck eraf en gebruik je de latten als ondergrond voor je bovenfrees, ik ga er hierbij wel vanuit dat je een frees met geleide ring hebt aan de bovenkant van de frees. je kunt dan de originele pocket rand als mal gebruiken

Dank je, ga ik proberen.

sas62florett
26 oktober 2010, 16:07
Je kan ook iets van de hals halen?

Dat is idd de makkelijkste optie. Alleen alle info en merknaam etc. staan erop en bij een neck van 400,- vind ik dat jammer.

gr. Jos;)

Malle Eppie
26 oktober 2010, 18:33
Je kan ook iets van de hals halen?

Ik zou ook kiezen om iets van de body te halen. Verhoog het hout rondom je nekpocket met latjes en daarna een frees met bovenlager erlangs.

sas62florett
26 oktober 2010, 19:20
Ik zou ook kiezen om iets van de body te halen. Verhoog het hout rondom je nekpocket met latjes en daarna een frees met bovenlager erlangs.

Dat gaat het worden, met een soort mal, nog niet zo mal Eppie:soinnocent:

G.G.
26 oktober 2010, 19:29
Dat gaat het worden, met een soort mal, nog niet zo mal Eppie:soinnocent:
Nog makkelijker:

PLaatje hoiut op de body klemmen. Frees met onderlager nemen, neckpocket langsfrezen, bitje verwisselen voor een bitje met bovenlager en dan nog een rondje frezen. PLankje haal je tussentijds NIET van de body af.

sas62florett
27 oktober 2010, 16:38
Nog makkelijker:

PLaatje hoiut op de body klemmen. Frees met onderlager nemen, neckpocket langsfrezen, bitje verwisselen voor een bitje met bovenlager en dan nog een rondje frezen. PLankje haal je tussentijds NIET van de body af.

Dit moet goed komen, meer smaken zullen er wel niet zijn!:seriousf:

aaronstonebeat
27 oktober 2010, 21:44
Met de O'Brien-methode zou het ook moeten kunnen. Ik heb zo al meerdere hals-pockets gefreesd. Het is wat werk om zo'n heel vlak weg te halen maar het is goed te doen en het grote voordeel lijkt me dat je helemaal niets van mallen nodig hebt.

snaarplukker
28 oktober 2010, 11:08
Dan blijft er nog over het wegsteken met een steekbijtel. Voor deze bewerking is wel wat vakmanschap vereist.;)

sas62florett
28 oktober 2010, 20:31
Met de O'Brien-methode zou het ook moeten kunnen. Ik heb zo al meerdere hals-pockets gefreesd. Het is wat werk om zo'n heel vlak weg te halen maar het is goed te doen en het grote voordeel lijkt me dat je helemaal niets van mallen nodig hebt.

:seriousf:Leg uit, eerst een fles whisky of een serieuze methode?:mmmm:

sas62florett
28 oktober 2010, 20:33
Dan blijft er nog over het wegsteken met een steekbijtel. Voor deze bewerking is wel wat vakmanschap vereist.;)

:hippie:Heb ik overwogen, maar niet aangedurfd. Inmiddels is de klus geklaard, een bevriende ex kotteraar, heeft hem netjes met een bovenfrees in orde gemaakt.

Allemaal bedankt!

aaronstonebeat
28 oktober 2010, 21:11
:seriousf:Leg uit, eerst een fles whisky of een serieuze methode?:mmmm:

Mosterd na de maaltijd, maar serieus.
http://www.youtube.com/watch?v=_b3CWkHHSYE

sas62florett
29 oktober 2010, 10:26
Mosterd na de maaltijd, maar serieus.
http://www.youtube.com/watch?v=_b3CWkHHSYE

Toch nog wat bijgeleerd, ik kende de methode niet. Bedankt en suc6 met de band!!