PDA

View Full Version : Linker oog



Duhsjaak
26 oktober 2010, 10:08
Hi
Ik betrapte mij erop, dat ik in posts steeds vaker zat uit te leggen wat voor soort muziek ik maak.
Dus ik heb een Dropbox account aangemaakt om het te laten horen.
Alle eerste keren zijn een beetje spannend, dus:
- ik ben componist, je luistert dus naar het componeren
- nee, ik ga niet ook nog een nette versie opnemen
- het hele proces van click track tot masteren duurde 1 uur en 10 minuten
- de tekst is voor de heer H.H.P., staat vol verwijzigingen naar zijn wijze van werken
- dus doe maar net alsof je de teksts verstaat en begrijpt, en....
- neem s.v.p. de missers voor lief

Je zou mijn muziek nog het best kunnen plaatsen als pré Beatles, waarbij geen lead gitaar wordt gespeeld maar de gitaar motiefjes speelt die toen met een heel orkest werden gedaan.

Enjoy!

http://dl.dropbox.com/u/13906770/10%20Track%2010.mp3

Gear:
- Gatt groot membraam condensator microfoon
- Washburn N2 gitaar
- Eastwood Hi Flyer bass
- diverse percussie

Groet, Gus

Duhsjaak
7 maart 2011, 04:31
Hi
@LoLands
Even een edit gemaakt van je verhaal. De rest telt ook, maar voor mij was dit de crux. Ja, en da's juist heerlijk zo'n grasduin/zoektocht in de muziek. Dat geeft mijzelf ook altijd een rijk gevoel.

Eigenlijk vind ik het niet chique om een stukje muziek van mezelf in de post van Robert te zetten, dus ik heb 'Linker oog' even naar voren gehaald.

Een echt referentie kader heb ik niet zo zeer. Ik vind bepaalde muziek lekker of niet. Maar ik vind het vaak een beetje lastig dat TS'ers alvast heel veel excuses neer schrijven bij hun post. Het is een experiment.... etc.

Bij mij is het nog extremer: Je luistert mee met het proces van componeren. Van uitwerken is het al 25 jaar niet meer gekomen, but who cares?
Voor Drs. P.'s 89e verjaardag. Ondertussen is ie 91!

Vriendelijke groet, Gus

muziekschuur
7 maart 2011, 08:30
Lekker...
Tikje diffuse galm op de stem.... Als die wat helderder zou zijn is de verstaanbaarheid van de stem beter. Verder houwe zo.

The Lo Lands
7 maart 2011, 21:48
Hi
@LoLands

Een echt referentie kader heb ik niet zo zeer. Ik vind bepaalde muziek lekker of niet. Maar ik vind het vaak een beetje lastig dat TS'ers alvast heel veel excuses neer schrijven bij hun post. Het is een experiment.... etc.

Bij mij is het nog extremer: Je luistert mee met het proces van componeren. Van uitwerken is het al 25 jaar niet meer gekomen, but who cares?
Voor Drs. P.'s 89e verjaardag. Ondertussen is ie 91!

Vriendelijke groet, Gus Hoi Gus! Ik heb zojuist je schets beluisterd en voor een ruwe opname cq schets is dit al aardig uitgewerkt! Als ik een schets van een vriend van mij krijg staan er meestal 3 á 4 akkoorden of grondtonen op met dan wel weer tig lagen zang wat een zeer apart maar soms voor de muzikanten onder ons pakkend thema neerzet. Ik ben nu geneigd dit te laten horen maar daar doe ik hem absoluut geen plezier mee ;) Mijn uitwerking met zijn zang volgt later wel eens...

Voor mij begint de fun pas echt als ik persoonlijk geraakt wordt door een schets of een simpel maar pakkend basisidee. Ik moet eerlijk bekennen dat jouw schets mij niet direct pakte maar dit heeft verder niets te maken met of een nummer goed of slecht is. Muzikaal gezien heeft je nummer potentie maar qua zanglijn en tekst zou ik wat meer uitdaging en afwisseling willen horen. Jammer dat je nummers niet meer verder uitwerkt. Je zou eens na kunnen denken over een online samenwerkingsverband met diverse muzikanten. Zelf heb ik al nummers gemaakt met muzikanten uit Amerika, Engeland en Denemarken! Soms waren dit mijn stukken maar soms werdt ik gevraagt voor alleen een solo. Mijn leukste samenswerking was met een zanger uit Engeland die zo'n 6 nummers heeft ingezongen. Laat nu iemand nog maar eens kritiek leveren over de Engelse uitspraak :seriousf:

Als je nog meer nummers hebt Gus... laat ze maar komen :)

aaronstonebeat
7 maart 2011, 22:22
Ik bezoek deze sectie maar zelden; dankzij de knop 'nieuwe berichten' krijg ik wat meer kijk op wat in voor mij onbekende krochten van het forum wordt geschreven en gepresenteerd.

Erg leuk, Gus! Jammer dat het nauwelijks is te verstaan.
Doet me een beetje denken aan nog zo'n volgens mij bijna vergeten parel uit onze vaderlandse muziekscene, Josj van Berkel (Berkels Blauw, Bümdoser; iemand?).

Ik ga eens even neuzen wat je hier nog meer hebt aangedragen.

Duhsjaak
8 maart 2011, 12:09
Hi
Eigenlijk heet dit nummer H.H. Feestgedruis. Maar ik meende dat dit mogelijk op een forum verkeerd zou kunnen worden uitgelegd. H.H. als verwijzing naar de H. Heinz P., aka Drs. P.

Hij is wiskundige (drs. dus) en heeft daardoor (?) erg vast omlijnde ideeën over dichten. In het verre verleden plaagde ik hem daar een beetje mee door speciaal dingen te schrijven waarvan ik wist dat dit een tirade over de enig juiste manier van dichten zou triggeren. Ondertussen heeft hij een leeftijd dat plagen niet echt meer aanslaat.

@muziekschuur
Leuk comment, dank je wel. Ik zat toen meer dan nu in de fase dat ik mijn stem meer als een van de instrumenten beschouwde. Vandaar dat ie achteraf wel erg ver achterin de mix terecht is gekomen.
Ik hou ook erg van Ede Staal en daar versta ik zonder tekstvel ook geen moer van. Omdat er normaal vrijwel geen mens naar mijn muziek luistert, ben ik in de ideale positie dat ik maar wat aan kan klooien.

@LoLands
Leuke tip. Ik speel al heel heel heel lang met niemand meer samen, dus dat zal (zeker van mijn kant) errug aanpassen worden. Maar een virtuele band/band is een leuke invalshoek. Ga ik zeker eens verder uitdiepen.

@Aaronstonebeat
Leuk. Ik leer zeker ook van jou. Josj van Berkel is een naam die ik wel ken, maar de mans muziek was nooit tot mij of misschien in het woeste westen doorgedrongen.

Over Berkels Blauw en de Bümdoser hoef ik het helemaal niet te hebben. Verdomd eigenzinnige en vreselijk leuke muziek maakt die gast/maken jullie. Tering, waarom ben ik deze leeftijd zonder Bümdoser?

Zoek maar niet verder. Ik heb dit ene nummer er op gezet als illustratie en omdat dat toevallig het meest recente nummer is dat ik toen heb gemaakt. Op een oude tekst weliswaar.

Daar zit een theorie achter: Door een zeer talentvolle schilderdame van 25 wordt mijn muziek surfdada genoemd.
Ik wil zo min mogelijk ingrijpen in het proces. Ik maak dus veel teksten en die draai ik om. De bovenste, miscchien 2 of 3 jaar oud, wasknijper ik aan mijn micro snoer, zet gitraar en microvoeding aan en blèr in een keer een lied in op mijn Boss BR1200 recorder ding. Paar gitaartjes, bas percussie en zo erbij, afmixen en masteren. Klaar.
Vandaar de georganiseerde puinhoop en het hoge tempo. Een liedje wordt niet opnieuw gespeeld of geoefend. Morgen doe ik een ander lied. Op vakantie niet. Op vakantie heb ik vakantie, maar andere dagen doe ik dit eigenlijk altijd. Snipperdagen? Doen we niet aan.

@allen
De tekst dan nog even:

H.H. Feestrgedruis

Negen en tachtig is ie al
hij weet maar niet van wijken
dit ding draag ik op aan hem
geeft volop stof tot zeiken

Ref
Rijmt het misschien op je oor
kunst waaraan ik een puntje zoog
dichten doe je met je hard.... eh....
klappen op je linker oog

Weet het niet meer uit zijn schedel
zijn controle heeft geen cruise
hij drinkt elegant zijn thee
morst zijn kruimels op zijn blousde

Wordt de taart aangesneden
nee, het onderwerp geen LOVE
mathematisch lieve P
anders blijft toch alles blof

Fanatiek doorpubliceren
wanneer weet ie: 't is genoeg
en hoe heette Thun toen
Heinz Herman komt uit Zug

H.H. wat een gekke toestand
ambachtsman, men lacht zich gek
dank zij toenemend feestgedruis
houdt ie eindelijk zijn bek

Werelds werelds alles beter dan gemier (van een)
investeringsbankier (6)

Handleiding:
Oorrijm (eindelijk gezeik) is afgekeurd.
Oogrijm (eindelijk, vergelijk) is toegestaan. Blof moet een streepje door....
Heinz heeft nog nooit iets uit zijn hoofd geweten; uit zijn schedel dus. Zijn woorden.
Investeringsbankier, catwalkmodelletje en zo nog een paar honderd worden in NL, zijn woorden met 6 lettergrepen en dienen onverwijld in een Ollekebolle te worden gebruikt. Dat doe ik normaal ook maar, zoals je ziet staat het hier verloren en ongebruikt als uitnodiging onderaan.

Tot zover.
Met vriendelijke groet, Gus

Cubone
26 mei 2011, 15:04
Hi,

Ik vindt je zeker geen slechte gitarist ! Ik neem aan dat die feedback op het einde bedoeld was ? :seriousf:

Ik kan ook die kleine nuances horen zoals die slides aan het einde van je lickjes, het lijkt af en toe wel wat weg te hebben van een sitar. Als als dat je bedoeling was, vind ik het heel knap...

De compositie zelf vindt ik ook mooi, en heeft wel wat weg van naar wat ik kan omschrijven als flower power muziek. Tekst is niet echt verstaanbaar, maar ik luister bijna toch nooit naar tekst, eerder naar de melodie. Hoewel ik wel vindt dat je teveel reverb hebt gebruikt voor je voice.

Kan je advies nu alleen nog maar meer waarderen !


Groet,

:blast:

Harald
26 mei 2011, 15:24
Eerder tijdens-Beatles dan pre Beatles, doet me een beetje aan the Byrds denken qua muziek. Verstaanbaarheid zou bij een hommage aan drs. P eigenlijk toch wel mooi zijn wat mij betreft, maar het is jouw liedje.

Kan haast geen boot of veerpont opstappen zonder een stuk Heen en weer te citeren :D

peter_heijnen
26 mei 2011, 15:30
Leuk!

Zeg ik iets heel geks als ik het Springsteen achtig vind?

Eygen
26 mei 2011, 15:44
Leuk!

Zeg ik iets heel geks als ik het Springsteen achtig vind?

Welnee, Springsteen is dikke metal! Dat weet je toch :blast:

Martijn-w
26 mei 2011, 16:31
Zekers ja.

Duhsjaak
28 mei 2011, 04:15
Hi
En ineens wordt je je weer bewust van iets dat je nog maar een half jaar geleden hebt gepost en toch al weer zoveel anders klinkt dan wat je nu maakt. Geinig.

Dank voor jullie reacties.

@Cubone
Dank voor je compliment. Het is in een goed uur van idee tot schets voor een lied geworden. En als je alles zelf doet/moet doen ligt het tempo dan erg hoog. Tijd voor reparaties is er niet. En bepaalde partijtjes komen al improviserend tot stand.
Op een bepaald moment hoor je zelfs hoe ik van de hals glij omdat ik met mijn andere hand aan een volume schuif sta de klooien. Niets is opzettelijk, behalve het liedje. Het sitar effect dus niet en de feedback ook niet. Allemaal een gevalletje van slordig en snel of, meer sexy, quick and dirty.

@Harald
Dank voor het luisteren. In een jaar tijd is mijn muziek van pré Sergeant Pepper tot pré Beatles ontwikkeld. Zover was het hier inderdaad nog niet.
Byrds vind ik leuk. Ben ik inderdaad fan van geweest in hun singles tijd maar daarvoor ontbreken de meerstemmige vokalen. Wel de drie gitaren line up.

Ik wou dat het waar was. Een forummer heeft mij geadviseerd meerstemmige vokalen te gaan doen. Ik zal m eens vragen met wat voor een oogmerk. Ik worstel daar nog steeds mee. Dat gaat bij mij niet vanzelf.

De heer P kende de tekst al voor dat het een liedje werd. Dus da's geen probleem. Ik heb vorig jaar weer enige tijd het idee gehad dat ik de stem in de mix niet anders moet behandelen dan een ander instrument. Plus dat ik bij wijze van (zelf) spot een Wake me up before you go go galm achter de zang zette. Van beide euvels ben ik inmiddels genezen. Daarmee wil ik nog niet beweren dat het goed verstaanbaar is. Wel beter verstaanbaar.

@Peter Heijnen
Springsteen, misschien om de zelfde reden als waarom Harald Byrds noemt? Waarschijnlijk aan de massieve kant dit lied. Moet ik voor oppassen. Die heeft drie gitaren en twee keyboards op het podium, dus dat komt ook als een muur op je af.

Hier in pricipe een Moby Grape opstelling van drie gitaren + bas, maar in dit lied nog een extra gitaar voor de flagoletjes. Ik vind dat wel aardig, maar het blijkt dat ik daarmee moet uitkijken. Springsteen is daarmee aardig vastgelopen; ik vat het op als een waarschuwing.

Dank voor het luisteren.
Vriendelijke groet, Gus

Dribbel_
29 mei 2011, 18:53
Je track doet het niet meer :dontgeti:

SantaX
29 mei 2011, 19:40
Doet het prima hier anders.

grayfink
2 december 2012, 12:04
Het is heel anders dan ik verwacht had, terwijl ik niet eens wist wat ik verwachtte. :???:
Maar wel leuk, ik zou zeggen post nog eens wat. :)

Excuses voor de smileys.

Duhsjaak
3 december 2012, 03:15
Hi G
Dank voor je reactie. Gezien de datum van posten vind ik het wel geinig.

Ik zal eens zoeken of er iets is dat bij benadering iets van kwaliteit heeft. Dit heeft al iets van een kladblok, dat is alleen maar erger geworden.

Het leuke is wel dat het massieve dat dit nummer (en veel nummers uit die periode) kenmerkt wel zo goed als verdwenen is. Dus ook bij mij zit er een zekere ontwikkeling in.

Maar of het een ontwikkeling ten goede is terwijl de werkwijze onveranderd is, is een beetje de vraag. Afijn, wordt vervolgd.....

Vriendelijke groet, Gus

Fusion
3 december 2012, 12:59
Voor in een dik uur zeg ik: knap gedaan! Als ik het even sec bekijk heb ik ook wel wat kritiekpuntjes:

* er zit weinig variatie in (extreem weinig bij de percussie).

* dan zou het van de tekst moeten afkomen om de aandacht vast te houden, maar die is dan helaas idd niet zo goed te verstaan

Verder vind ik het gitaargeluid erg fijn :-)

Stratman70
7 december 2012, 01:32
Hey Gus,
je neemt altijd zo vriendelijk de tijd om naar andermans muziek te luisteren en jouw onderhoudend en origineel commentaar erop te leveren. Leuk om nu eens iets van jou te horen.

inderdaad... ik hoor er ook iets Springsteens in.
Over de tekst is genoeg gezegd waar ik me bij aansluit.
Ik vind het wel aardig hoor en met het gitaarspel is niks mis volgens mij.

Duhsjaak
13 december 2012, 09:45
Hi
Dank voor jullie aandacht en commentaar.
Commentaar binnen en buiten GN.
Ik ben langzaam naar de huidige vorm ontwikkeld en dit waren de eerste tekenen daarvan. Ik heb het idee dat het wel zo ongeveer genoeg is. Dat wil niet zeggen dat ik plotseling onherkenbaar andere muziek zal gaan maken. Omdat ik geloof dat muziek maken een wilszaak is, is een koerswijziging altijd het gevolg van een besluit.

En dat besluit is:
Wat minder teruggrijpen. En misschien wat avontuurlijker.

Bij het ontwikkelen van deze vorm ben ik bijzonder geholpen door Ukeloeder - en zijn lief (van GN kunne), die mij heeft aangemoedigd meer tweestemmige dingen te gaan doen. Da´s uiteindelijk iets dat ik zal moeten leren, maar heeft wel geresulteerd in wilde experimenten met koortjes en dergelijke. Thanks!
Vriendelijke groet, Gus

Duhsjaak
16 december 2012, 12:05
Leuk!

Zeg ik iets heel geks als ik het Springsteen achtig vind?

Hi P
Ik heb dit Feestgedruis/Linker oog-draadje nog eens nagelezen. In het kader: Waar kom je vandaan/waar ga je naar toe.
Toen kon ik afgezien van de redelijk massieve sound de link met Bruce niet helemaal zien. Nu, terugkijkend, een stuk beter.

In Transvetten heb ik het over mijn Engelse helden.
Zoals Adam Faith, ongeveer 24 hits. Door iedereen vergeten

Ik ben ook erg gek geweest op The Four Seasons; ongeveer 26 hits.
Laat dat nou ook een grote invloed voor Bruce zijn geweest! Arbeidsvitaminen? Ja. Noemt iemand ze ooit als inspiratie?

Luister maar eens naar Hungry Heart, dat een regelrechte remake (nette omschrijving van; vrijwel letterlijk gepikt) is van 4 Seasons materiaal.

Heel leuk daar nog weer eens mijn hersens over te laten gaan.
Thanks.
Vriendelijke groet, Gus

grayfink
16 december 2012, 13:10
Tijdje terug stond de TV op de achtergrond aan en hoorde ik ineens een nummer van Bruce Springsteen voorbijkomen.
Ik keek pas achterom toen ik de stem van Jan Smit er doorheen hoorde zagen.
Dit nummer: http://youtu.be/ljlxu9yU_Z0
Het is wat Gus, zo wordt je vergeleken met Bruce Springsteen, het andere moment met Jan Smit.

glennshred
16 december 2012, 15:52
Een catchy nummertje sjaak, verveelt geen moment. Mss niet helemaal mijn smaak maar ik werd er wel vrolijk van :)))
Ben blij dat je ook ééns bent beginnen posten, ik vroeg me al af maakt die man nu ook muziek en wanneer gaan we ééns iets horen!!!

groetjes
glenn

Duhsjaak
16 december 2012, 16:51
Hi
@Grayfink
Die Smit schaamt zich toch nergens voor hè? Heeft ie schaamteloos gepikt van mij :crazyhappy:!!!

@Glennshred
Dank voor je leuke reactie. Kijk even naar de datum van de post: oktober 2010. In de top 10 werd vroeger wel de kreet 'bubbling under' gebruikt. Deze heeft wel heel lang under gebubbeld.

Er staat ook een post genaamd Transvetten. Die is recent gepost. Ik ben er een beetje terughoudend mee. Iedereen is zo gewend aan geoefend/ingestudeerd repertoire dat ik er met mijn instant composing een beetje verloren bij voel. Want daarbij is helemaal niets geoefend. Zelfs de tekst (hoewel zelf maanden, soms jaren geleden geschreven) zie ik eigenlijk voor het eerst. Maar goed... het is er wel.
Thanks! Ik zal mijn leven beteren.
Vriendelijke groet, Gus