PDA

View Full Version : Optreden zonder PA?



Rafke Pafke
26 oktober 2010, 10:02
Hallo,

Ik speel momenteel in een rock coverbandje. Wij zijn een dik 1,5 jaar bezig en ondertussen hebben we een 15-tal optredens gedaan. Niemand van ons had hiervoor ook maar enige ervaring met optreden.

Tot nu hebben we eigenlijk het geluk gehad altijd optredens te kunnen spelen met een goede PA en ditto geluidsman. En vermits we allemaal vriendelijke mensen zijn hebben die kerels ons altijd goed geholpen en de nodige uitleg gegeven.

Nu krijgen we echter de vraag om op een verjaardagsfeest van iemand te spelen. In een lokaal café zonder PA-installatie. We beschikken zelf wel over een goedkope zanginstallatie die onze zanger op de repetities gebruikt (behringer met 2 fame boxen uit de musicstore). De rest van de band bestaat uit 2 gitaristen (allebei een comboversterker, nl. peavey classic 50 en een fender hotrod deluxe), bassist (4x10 kast) en een drummer.

Wij willen daar graag spelen, maar niet als het echt nergens op gaat trekken natuurlijk. Of dat de mensen die dicht bij het podium staan met aan flarden gespeelde oren naar huis moeten.

Dus mijn vraag is of het doenbaar is om met dergelijk materiaal een iets of wat fatsoenlijke sound te creeëren in een klein cafeetje?

Thanks,
Raf

Rinze
26 oktober 2010, 10:47
Dat kan prima, al zal de zanginstallatie wellicht wat te krap bemeten zijn. Misschien kan degene die het feest geeft betalen voor de huur van een goede zanginstallatie, dat scheelt een stuk. Stel de gitaarversterkers zo op dat je elkaar ook hoort (dus scheef de zaal in gericht ipv recht). Verder de boel redelijk op elkaar afstellen zonder publiek, waarbij je in de gaten moet houden dat het geluid met publiek totaal anders zal zijn. Zorg dat je één iemand in de zaal hebt met goeie oren en enig verstand van zaken die zodra jullie voor publiek spelen aanwijzingen geeft wat harder of zachter moet.

pimmetje
26 oktober 2010, 11:05
Kan idd prima.
In mijn ervaring is 't podiumgeluid het belangrijkste. Zonder geluidsman die je nog ff wat extra op een monitor kan geven nog belangrijker dan met.
Als dat geluid goed staat, is de kans dat 't in de zaal ook wel OK klinkt best groot. Sowieso heb je dan 't voordeel dat je elkaar en jezelf hoort, dus dat je lekkerder kan spelen.

Heeft die zang-installatie wel een monitortje? Anders kan de zanger wel 'ns de lul zijn op zo'n avond. Ik weet niet hoe hij normaal bij het oefenen tov de speakers staat als hij geen monitor gebruikt.

Wat Rinze zegt over het richten van de versterkers is ook belangrijk voor dat podiumgeluid. Ook zou ik je combo'tje ff wat hoger zetten. En/of eventueel licht schuin omhoog richten (rubberen deurstopper onder de voorkant of zo).
Als je ze op de grond (speaker op kuit-hoogte) recht op 't publiek richt, dan heb je er op 't podium relatief weinig geluid van, dus ga je je amp onnodig hard zetten.
Een medemuzikant hoort 'm misschien daardoor harder dan jij en die gaat dan de volumestrijd aan :D

Over die volumestrijd: als mensen zichzelf niet goed genoeg horen ook niet bang zijn om te kijken of iemand zachter kan ipv dat de rest om de beurt een stukje harder gaat... dat laatste is namelijk een bijna gegarandeerde manier om uiteindelijk met een brei aan lawaai te eindigen.

Rafke Pafke
26 oktober 2010, 13:18
Bedankt allebei. Fijn om te weten dat er wel mogelijkheden zijn.

Iemand nog wat handige tip & tricks? Onze laatste optreden bv. was in een klein zaaltje met maar een beperkte PA. Wat de geluidtechnicus toen voorstelde om het geluid van de snaredrum wat beter te maken was er een keukenhanddoek over te leggen (geen geribbelde uiteraard). En dat werkte wonderwel. Ik denk dat we dit bij het caféoptreden ook nog maar eens moeten proberen.

pimmetje
26 oktober 2010, 13:45
Wat de geluidtechnicus toen voorstelde om het geluid van de snaredrum wat beter te maken was er een keukenhanddoek over te leggen (geen geribbelde uiteraard). En dat werkte wonderwel. Ik denk dat we dit bij het caféoptreden ook nog maar eens moeten proberen.Als 't toen werkte, zou ik idd sowieso een doek meenemen :ok:.

Het was neem ik aan niet voor het mooie, maar vooral voor het volume?
Dan zou je ook kunnen denken aan andere drumstokken. Je ziet in kleine kroegjes vaak van die bij elkaar gebonden sate-prikkers. Dat soort stokken klinkt zachter. Alleen zal 't niet natuurlijk voor iedereen wat zijn. Voor de drummer is 't wennen. Ze klinken niet alleen anders, maar reageren natuurlijk ook anders.
Ik weet niet hoe dát anders reageren zich verhoudt tot het op een doek slaan :D.

Verder gewoon op tijd aanwezig zijn om 't allemaal op te zetten en aan te sluiten. Ook al kom je met een basis-pakketje spelen. Je zult nu toch ff wat extra tijd nodig hebben voor dingen die anders door een geluidsman werden geregeld of gecompenseerd.

Het is misschien handig om ook even extra goed te kijken naar eventuele meerdere geluiden die je gebruikt. Vooral als je bij bepaalde geluiden echt een enorme bak gain gebruikt. Normaal kan een geluidsman er nog wat mee om alles netjes in de mix te krijgen.
Je pompt nu direct de zaal in. Met (te) veel gain wil het geluid op grotere afstand nog wel 'ns vegruizen vergeleken met je cleanere klanken. Dan kan 't dus dat jij op het podium 't idee hebt dat je clean en OD even hard klinken, maar dat er verderop weinig meer van je OD over is.
Makkelijkste oplossing vind ik om in zo'n situatie dan gewoon wat minder gain te gebruiken... als je je OD harder zet voor de zaal, kan je namelijk op het podium juist het idee krijgen dat je echt onevenredig hard te staat. Dan schrik je steeds als je je OD intrapt :D.

showband
26 oktober 2010, 13:47
tot een man of 80 is spelen met een zangistallatie volgens mij zelfs mooier dan met PA.

Standaard is een drumkit met een 80 tot 120 watt bascombo en 30 a 40 watt gitaarcombo's lekker in balans te krijgen. Mits je niet te hard zet voor de kleine ruimte. Ideaal is dan een 300watt zangsetje met een 15 inch wnat dan pak je nog een microfoon in de kickdrum mee. Maar een 100 tot 150 watt setje 12 inch topjes op paaltjes zal een of twee goede microfoons prima in balans zetten.

Met een (1) goede microfoon voor een (1) zanger op een normale zanginstallatie, dan kun je de boxen prima op de achterste hoeken van het toneel neerzetten hoor. Heb je geen monitors nodig.

heavy-metal-thunder
2 november 2010, 16:07
Met een (1) goede microfoon voor een (1) zanger op een normale zanginstallatie, dan kun je de boxen prima op de achterste hoeken van het toneel neerzetten hoor. Heb je geen monitors nodig.

als dat maar niet gaat fluiten?!

j3r03n
2 november 2010, 16:34
Vrijdag moeten wij met onze band er ook aan geloven:
Een erg klein en smal cafeetje. Twee gitaarcombo's (Vox AC30 en Mesa Caliber 50) een bascombo (Peavey transistor) en een drumset. Vier zangmic's. Met een beetje geluk wordt de bassdrum ook uitversterkt, maar de backline moet dus voor het zaalgeluid zorgen.

Hier wordt dus gezegd dat we de combo's het best op onszelf kunnen richten en niet de zaal in? (ik heb dit vaker gedaan, maar toen werden de gitaarversterkers ook uitversterkt.)

showband
2 november 2010, 16:48
als dat maar niet gaat fluiten?!

Dat valt best mee hoor. Zolang je maar een goede mike gebruikt met echte (super)nierkarakteristiek. (dat is bij een SM58 al zo)
En het volume op normaal drumstelniveau is.
En de speakers in de hoeken van het podium staan dus niet recht achter da zanger.

Heb het jaren gedaan met een oude AKG mike, en twee philips zuilen in de eighties. En later bij sessies in musicon.

vincent136
2 november 2010, 18:49
Vrijdag moeten wij met onze band er ook aan geloven:
Een erg klein en smal cafeetje. Twee gitaarcombo's (Vox AC30 en Mesa Caliber 50) een bascombo (Peavey transistor) en een drumset. Vier zangmic's. Met een beetje geluk wordt de bassdrum ook uitversterkt, maar de backline moet dus voor het zaalgeluid zorgen.

Hier wordt dus gezegd dat we de combo's het best op onszelf kunnen richten en niet de zaal in? (ik heb dit vaker gedaan, maar toen werden de gitaarversterkers ook uitversterkt.)

Nee, natuurlijk niet. Achter je neer zetten, maar dan met de linkerbuitenkant (als je voor het podium staat, de linkse gitaaramp) wat naar binnen draaien en van de rechter gitaar amp de rechterkant wat naar binnen draaien. Zo horen jullie elkaar en hoort het publiek jullie ook.

j3r03n
3 november 2010, 12:16
Ja zoiets dacht ik al. Qua volume moeten we er neem ik aan gewoon op letten dat het in balans is met de drums? Wordt wel balen voor de mensen achteraan :sssh:

heinz3110
3 november 2010, 12:30
Ja zoiets dacht ik al. Qua volume moeten we er neem ik aan gewoon op letten dat het in balans is met de drums? Wordt wel balen voor de mensen achteraan :sssh:


...Dan komen ze tenminste wat dichterbij staan om het goed te horen :)
Mensen gaan vaak juist achterin staan want ze vinden het te hard en kunnen zichzelf dan achterin goed horen wat ze zelf zeggen. Maar dat wil je niet als band toch? Je wilt juist dat ze met hun neus voor je staan! Dus:

Drums moet te horen zijn. Vaak komt het voor in cafes dat de drums (wat) overstemd word door bas en gitaren, en dan sta je eigenlijk te hard als band... over piepen gesproken, maar dan in je oren. Gevolg: Publiek gaat verder af staan, want teveel lawaai.

Nog een makkelijke tip: Basdrum minder dempen. Hoeft die ook niet uitversterkt te worden.

pimmetje
3 november 2010, 12:54
...Dan komen ze tenminste wat dichterbij staan om het goed te horen :)
Mensen gaan vaak juist achterin staan want ze vinden het te hard en kunnen zichzelf dan achterin goed horen wat ze zelf zeggen. Maar dat wil je niet als band toch? Je wilt juist dat ze met hun neus voor je staan! Dus:+1.
Te zacht doe je niet snel hoor. Da's eerder voor je eigen idee... je hoort plots wat je doet en zelfs in de stillere stukken geluid uit de zaal. Iets wat klinkt als mensen die gewoon gezellig nog met elkaar proberen te lullen ook :D.

Niets mis mee...

j3r03n
3 november 2010, 13:33
Nee nee, we hebben het er ook al over gehad dat we niet te hard moeten staan. (zo zacht mogelijk eigenlijk) Maar het cafeetje is maar 4/5 meter breed en vooral lang, met ook nog eens een verlaging in het plafond voor het podium, dus een hoop geluid zal de rest van het café niet eens bereiken. ;)

Rafke Pafke
23 november 2010, 13:27
Bedankt voor de tips allemaal. Onze PA-loos optreden was afgelopen zaterdag en alles is prima verlopen.

Het geluid was uiteindelijk redelijk dik in orde (ook de zanginstallatie van onze zanger bleek voldoende te zijn). Versterker niet te hard gezet en de drummer een keukenhanddoek op zijn snare en het klonk verassend lekker. Niet te hard en ook geen geluidsbrij.

Baker
23 november 2010, 20:39
top man!

Zo zie je maar weer, je hebt helemaal geen subkasten, cross overs, multikabels, etc etc nodig om fatsoenlijk te kunnen optreden. Keep it simple en gebruik je verstand. Kom je een heel eind.

Heibel
24 november 2010, 09:59
top man!

Zo zie je maar weer, je hebt helemaal geen subkasten, cross overs, multikabels, etc etc nodig om fatsoenlijk te kunnen optreden. Keep it simple en gebruik je verstand. Kom je een heel eind.

Lijkt me héérlijk..maar de rest van m'n band wil er niet aan..dus staan we in de kleinste kroegen met 'n fullblown PA, alles versterkt en gedeeltelijk in- ears te spelen..Ik schaam me bijna als we daar met 'n halve vrachtwagen aan materiaal binnenkomen..Maar goed, zij lezen dit forum ook niet, dus wellicht is daardoor hun kennis enigszins beperkt :soinnocent:

Harry
24 november 2010, 11:15
hadden wij ook in onze vorige bezetting. Volledige PA, en zelf opbouwen en inregelen. We waren langer aan het voorbereiden dan aan het spelen. Erg irritant, ook voor de kroegeigenaar. Ben erg blij met ons huidige compacte setje!

heinz3110
24 november 2010, 11:28
hadden wij ook in onze vorige bezetting. Volledige PA, en zelf opbouwen en inregelen. We waren langer aan het voorbereiden dan aan het spelen. Erg irritant, ook voor de kroegeigenaar. Ben erg blij met ons huidige compacte setje!

+1, Harry.

Wij vinden het héérlijk om een kroeg in te komen, binnen een half uurtje 2 versterkertjes en de drums neer te zetten en een paar microfoons voor de zang in te prikken , en gáán met de banaan.

Als we ergens spelen wil ik ook spelen op mijn instrument. Teveel zelf technisch klooien met apparatuur maakt mij - en mijn medemuzikanten - zeer sjagerijnig en leid alleen maar af van het eigenlijke muziekmaken.

Complete PA is vaak overkill en vaak dus te hard.

Baker
24 november 2010, 11:55
Complete PA is vaak overkill en vaak dus te hard.

Ja, het verweer is dan vaak: "Maar dan moeten de gitaaramps zo hard, en dan krijg je dat het op de ene plek veel te hard is en op de andere te zacht. Met een PA en de gitaarversterkertjes lekker zacht heb je dat allemaal beter in de hand."

Ik begrijp die theorie en het klopt ook deels wel, maar het weegt niet op tegen het gemak van gewoon een zangsetje + backline neerzetten en gaan met die banaan. Vaak klinkt het laatste ook nog beter. Als je maar even de tijd neemt om een goed geluid te creëren. Eventueel kun je de gitaarversterkers mic-en en over de zangset gooien. Puur om het geluid wat "breder" te trekken. En klaar ben je.

heinz3110
24 november 2010, 12:08
Ja, het verweer is dan vaak: "Maar dan moeten de gitaaramps zo hard, en dan krijg je dat het op de ene plek veel te hard is en op de andere te zacht. Met een PA en de gitaarversterkertjes lekker zacht heb je dat allemaal beter in de hand."


Tja. Maar dan moet je weer een goede monitormix hebben. Meer werk, en met een beetje ongeluk zo bewerkelijk dat die monitormix compleet ruk is. En met een beetje ongeluk hoor de pa dan weer boven je monitormix uitknallen. Etcetera, etcetera. (In-Ear is dan natuurlijk een uitkomst, maar goed)

MeneerJoost
27 november 2010, 15:46
Gaat helemaal goed komen joh.
Hier hebben wij elke maand een bandjes avond.

Alleen een zang installatie via een mix tafeltje (wordt verder weinig mee gedaan tbh) die dan weer terug loopt naar een monitor en voor de rest de drummer 'akoestisch' en de gitaar/bas gewoon over hun eigen versterkers.

Klonk weer geweldig gister dus dat gaat helemaal goed komen (: