PDA

View Full Version : Vintage beter?



FlameDude
25 oktober 2010, 20:11
Ik ging vandaag naar Mupo in Zwaag om een gitaar te testen waar ik al heel lang gas voor heb: de Epi LP Custom Alphine White met gouden hardware. Deze hadden ze niet in het assortiment maar ze konden wel de Vintage bestellen die er in principe precies hetzelfde uitzag. Toen zei ik dat ik perse een Epiphone wou omdat ik nog nooit gehoord had van Vintage en ik Epiphone gewoon een goed betrouwbaar merk vind waar ook bekende gitaristen op spelen, toen reageerde die man dat Vintage veel betere hardware heeft dat veel langer meegaat en ook over het algemeen veel betere gitaren maakt als Epiphone. Wat is jullie mening hierover?

episua
25 oktober 2010, 20:22
Winkels die geen gibson/epiphone dealer zijn zullen altijd merken ophemelen die zij wel kunnen leveren. Lijkt mij logisch. Ik heb veel vintage gitaren in mijn handen gehad en vindt echt minder dan de meeste epiphone's (m.u.v. de advanced serie). Vooral vaak matig fret werk en de zo geweldig zijn de wilkinson humbuckers niet. Die van epiphone zijn ook niet echt geweldig, maar de wilkinsons zijn zeker niet beter. Daarnaast is het lp model van vintage het 'net niet' met een te scherpe cutaway. Ga maar eens wat testen, kom je er zelf het beste achter. Tis allemaal een kwestie van smaak. Misschien vindt jij de vintage gitaren wel geweldig.

macwilliams
25 oktober 2010, 20:51
Er was vorige week ook iemand die naar een winkel was geweest waar ze vintage adviseerden. Zou goedkoper en beter zijn dan epiphone....

Raad eens waar die gast mee thuiskwam nadat hij ze bespeeld had?

Nou?

FlameDude
25 oktober 2010, 20:56
Er was vorige week ook iemand die naar een winkel was geweest waar ze vintage adviseerden. Zou goedkoper en beter zijn dan epiphone....

Raad eens waar die gast mee thuiskwam nadat hij ze bespeeld had?

Nou?

Epiphone? :blast:

:seriousf:

macwilliams
25 oktober 2010, 21:04
Jep een epiphone. Heel mooi topje er op ook nog

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=138708

lees maar.

Mesjoggah
25 oktober 2010, 22:15
Het beste advies is en blijft, ga spelen en kijken en beslis zelf wat je fijner/beter of lekkerder vindt, mij hoor je niet zeggen wat beter is maar in mijn speurtocht naar een fijne SG in deze prijsklasse ben ik na het testen van Tokai's, Epi's en Vintage toch met een Vintage huiswaarts gekeerd, gewoon omdat ik die het fijnste vond spelen en de gitaar goed is afgewerkt. Voor jou kan dat weer heel anders liggen.

BamBuFan1
25 oktober 2010, 22:47
Toen zei ik dat ik perse een Epiphone wou omdat ik nog nooit gehoord had van Vintage en ik Epiphone gewoon een goed betrouwbaar merk vind waar ook bekende gitaristen op spelen, toen reageerde die man dat Vintage veel betere hardware heeft dat veel langer meegaat en ook over het algemeen veel betere gitaren maakt als Epiphone. Wat is jullie mening hierover?

Even vooraf: iedere gitaar is uniek. Er zijn zoveel factoren die een gitaar goed of slecht maken dat de enige mogelijkheid om te zeggen of de ene gitaar beter is dan een andere een directe vergelijking is. Zelfs twee Epiphones die achter elkaar van de lopende band zijn gerold kunnen aanzienlijk van elkaar verschillen.

Ik heb zelf een aantal Epiphones en Vintages (gehad) en ik vind de Vintages qua kwaliteit vergelijkbaar met de Koreaanse Epi's. Wat zonder meer een plus is bij Vintage is inderdaad de Wilkinson hardware, die van een betere kwaliteit is dan de OEM-hardware van Epiphone.

De Chinese Epi's van dit moment verschillen onderling teveel in kwaliteit om er iets algemeens over te zeggen: het lijkt wel alsof de minimumeisen die Epiphone aan die gitaren stelt met de week lager worden. Of dat ze het gewoon hebben opgegeven... Maar ook hier geldt: als de CNC-freesbank een goede dag had kan een Chinese Epi zomaar een prima gitaartje zijn...

jules
25 oktober 2010, 23:44
tja ik heb ook een vintage, ik heb deze. (edit ff foto aangepast)

http://i394.photobucket.com/albums/pp21/julesmestreech/stratocaster/DSC_0018.jpg

klinkt echt GEWELDIG, speelt heerlijk.

tot dat ik een los contactje had, alles draadjes opnieuw gelegd, nu blijkt het een potmeter te zijn die een los contactje in een van de pootjes heeft, morgen ga ik een nieuwe halen.

Zeker deze uitvoering is erg leuk, omdat de neckhumbucker in de middenstand uit fase staat, geedt een beetje een cleaner geluidje. en tja sorry, maar ik heb wat epiphones gehad, maar dat deed het niet voor mij, en de humbuckers van wilkinson op deze gitaar klinken echt veeeeeel beter dan de epiphone humbuckers, die vond ik maar rommelig en ongedefinieerd. Maar goed kan zijn dat ik net drie keer een slechtere epiphone gehad heb.

Exi
25 oktober 2010, 23:58
Je zou inderdaad kunnen zeggen dat een degelijke Koreaan misschien beter is dan een Vintage, maar de doorsnee Chinese Epiphone die in de winkel hangt vind ik persoonlijk niks. In mijn zoektocht naar een leuke amp werd er enkele keren een Epi in mijn handen geduwd en ik heb geen enkele keer het gevoel gehad dat ik een lekkere gitaar in mijn handen had, muv een SG-400 Goth die ik wel lekker vond.

Ik denk dat je de meeste kans op een goede Epiphone hebt als je gaat kijken naar een tweedehands Koreaan. En anders veel gitaren testen een een goede eruit pakken.

In ieder geval succes met je zoektocht!:ok:

edit: Jules, kan die foto ook wat kleiner? Ik krijg ineens een scroll-balk onderaan mn scherm ;)
Pickups klinken inderdaad wel lekker.

DaChosen1
26 oktober 2010, 00:41
tja ik heb ook een vintage, ik heb deze.

http://i394.photobucket.com/albums/pp21/julesmestreech/stratocaster/DSC_0012.jpg

klinkt echt GEWELDIG, speelt heerlijk.

tot dat ik een los contactje had, alles draadjes opnieuw gelegd, nu blijkt het een potmeter te zijn die een los contactje in een van de pootjes heeft, morgen ga ik een nieuwe halen.

Zeker deze uitvoering is erg leuk, omdat de neckhumbucker in de middenstand uit fase staat, geedt een beetje een cleaner geluidje. en tja sorry, maar ik heb wat epiphones gehad, maar dat deed het niet voor mij, en de humbuckers van wilkinson op deze gitaar klinken echt veeeeeel beter dan de epiphone humbuckers, die vond ik maar rommelig en ongedefinieerd. Maar goed kan zijn dat ik net drie keer een slechtere epiphone gehad heb.

Ik heb m ook gehad, maar ik knapte en beetje af op de finish en de puntige cutaway...(al ben ik een die-hard Gary Moore fanaat)
Heb nu een Epiphone Standard 1959, is dus wel een van de toplijnen van Epiphone, maar bevalt me stukken beter. (vooral qua looks en feel)
Wat het geluid betreft vond ik de Vintage wel okee, maar ook niet meer dan dat...., nou zitten er in mijn huidige Epiphone wel Gibson burstbuckers dus niet een erg eerlijke vergelijking.
In vergelijking met de standaard Epihones met de standaard elementen zul je met een Vintage waarschijnlijk wel een betere prijs-kwaliteit verhouding hebben...

jules
26 oktober 2010, 07:56
ik moet zeggen deze vintage kan mijn gibson studio uit 85 wel hebben qua geluid, ook een 2007 les paul supreme, doet hem niet wijken, maar de 59 custom klinkt toch wel echt beter. ps de studio is van mij, de gibson les paul supreme en de 59 custom helaas niet :(

Thomk
26 oktober 2010, 08:31
Ik kan mij best vinden in wat de verkoper tegen jou versteld heeft dat Vintage beter is als EP. Beter blijft natuurlijk wel altijd de vraag, het belangrijkste is wat klinkt het best voor jouw?.

Ik heb nu ca wel elke vintage eens in mijn handen gehad en stuk voor stuk vond ik ze heel leuk en goed klinken voor het geld dat ze kosten.

Vergeleken met EP vondt ik deze weer een stukje minder. Desondanks mijn mening vindt ik het allebij 2 hele leuke gitaren waar je voorlopig nog even flink mee uit de voeten kunt.

Nicks
26 oktober 2010, 08:36
Ik zelf heb een prachtige Dot studio gitaar uit China die echt heerlijk speelt, alles was goed op een ruw fretje na (even polijsten, zo gedaan) en de elementen die mij persoonlijk niet bevielen (veel te hot en ongedefineerd)

Echter heeft een bewoner boven mij precies dezelfde gitaar alleen viel hij bij hem van ellende uit elkaar, ondertussen heeft hij een nieuwe gekregen die gelukkig wel bevalt. De kwaliteit is dus heel wisselend.

Ik zou persoonlijk de vintage nemen vanwege de wilkinson hardware, dat scheelt je upgraden.

Mitch
26 oktober 2010, 10:34
Ik word altijd een beetje kriebelig als ik die internet-napraat-verhalen lees over de geweldige hardware van Vintage. Het is van Wilkinson, dus het moet wle goed zijn. Sterker nog: beter dan een gelijk geprsijde gitaar van een ander merk. Waarom dat dan :???: Alsof die niet bezuinigen op een budget gitaar...
De laatste Vintage die ik geprobeerd heb was de 335 kopie. Wat een baggerding zeg. De stemmechanieken kon je bijna pirouettes mee draaien, topkam en brug waren niet bijzonder en de elementen! Humbuckers die zo muffig waren dat een schimmelkelder net zo fris lijkt als een bloemenweide in de lente.
Voor mij dus geen blinde halleluja ... In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de budgetlijn.

bat
26 oktober 2010, 10:39
Mee eens, ik heb zeer wisselende ervaringen met Vintage (en Wilkinson). Het is en blijft budget spul met de bijbehorende varierende kwaliteit. Dus net als bij andere budgetgitaren zul je echt moeten proberen en hopen dat je net een goed exemplaar treft.

Hetzelfde geldt overigens voro Epiphone, zeker de lijn uit China is behoorlijk wisselend qua kwaliteit.

jules
26 oktober 2010, 12:34
tja ik spreek natuurlijk alleen voor de gitaar die ik bezit, hoe een gewone vintage v100 of v99 weet ik dus niet. en tja ik dacht dat wilkinson hardware toch niet slecht was?

jules
26 oktober 2010, 12:50
Ik word altijd een beetje kriebelig als ik die internet-napraat-verhalen lees over de geweldige hardware van Vintage. Het is van Wilkinson, dus het moet wle goed zijn. Sterker nog: beter dan een gelijk geprsijde gitaar van een ander merk. Waarom dat dan :???: Alsof die niet bezuinigen op een budget gitaar...
De laatste Vintage die ik geprobeerd heb was de 335 kopie. Wat een baggerding zeg. De stemmechanieken kon je bijna pirouettes mee draaien, topkam en brug waren niet bijzonder en de elementen! Humbuckers die zo muffig waren dat een schimmelkelder net zo fris lijkt als een bloemenweide in de lente.
Voor mij dus geen blinde halleluja ... In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de budgetlijn.

Ik houd geen internet napraat verhaal, ik geef gewoon mij eigen mening?

Misschien iets genuanceerder je punt duidelijk proberen te maken, in plaats van de mensen die een merk dat jij misschien niet zo goed vind wel goed vinden af te kraken?

bat
26 oktober 2010, 15:33
en tja ik dacht dat wilkinson hardware toch niet slecht was?

Vintage wil zich van de concurrentie in de budgetmarkt onderscheiden door hardware met een bekende merknaam te gebruiken, in dit geval Wilkinson. Er zijn ook merken die bijvoorbeeld Duncan Designed elementen gebruiken. Dat staat gewoon beter dan standaard no-name spul. Alleen willen deze merken ook niet meer betalen dan voor dat no-name spul, want anders maken ze minder winst op een gitaar of moeten ze hem duurder verkopen dan de rest. Wat ze dus doen is aan Wilkinson of Seymour Duncan vragen of zij de hardware kunnen leveren tegen de prijs van no-name onderdelen, maar wel met de looks en het logo van deze bekende merken.

Op deze budget gitaren is de kwaliteit van de hardware, ondanks het Wilkinson logo, niet persé beter dan van de no-name hardware die je op de concurrentie ziet. Maar het is ook niet slecht, nee.

edit: overigens bemoeit Wilkinson zich in naam tegen de hele Vintage gitaarlijn aan, maar dat is net zoals je als automerk ook zodner al te veel problemen het recht kunt kopen een "designed bij Pininfarina" plaatje op je auto te plakken.

Mitch
26 oktober 2010, 16:01
Ik houd geen internet napraat verhaal, ik geef gewoon mij eigen mening?

Misschien iets genuanceerder je punt duidelijk proberen te maken, in plaats van de mensen die een merk dat jij misschien niet zo goed vind wel goed vinden af te kraken?

Misschien proberen je wat minder persoonlijk aangevallen te voelen? :D
Ik weet niet, misschien was je nu de enige die erover begon, maar in werkelijk ieder topic wordt de hardware van Wilkinson de hemel in geprezen vandaar mijn uit-de-slof-schietende post. Het is namelijk een beetje suf argument, zoals bat al uitlegde.
Marshall had er ook zo'n handje van: Celestion speakers, special design by Marshall. Oftewel: een tegen extreem lage prijs ingekochte Celestion ;)

Exi
26 oktober 2010, 17:09
De heer Wilkinson is heel nauw betrokken bij Vintage en op de Vintage gitaren zit gewoon Wilkinson hardware die hij zelf ook als individuele parts verkoopt:
http://www.jhs.co.uk/wilkinson.html
Vergelijk maar met de Vintage gitaren:
http://www.jhs.co.uk/vintageelectric.html

Het is misschien geen top spul en niet te vergelijken met de duurdere trems die hij verkoopt, dat hoor je mij niet zeggen, maar er zit zo te zien toch al zo'n 90 pond (100+ Euro) aan pickups op een gemiddelde gitaar van Vintage.

Ik heb zelf een Vintage V6 icon en een V100 Les Paul en de potjes draaien gewoon goed en ze blijven goed op stemming. Mij hoor je niet klagen. Ben alleen geen fan van de pickups op de V6

jules
26 oktober 2010, 22:21
ach ja hoe je het ook went of keert, tis een leuke gitaar voor niet te veel geld, bedoel kijk naar de specs van de vintage die ik heb daar zitten zo'n beetje de beste tuners op die wilkinson heeft.

geert1976
27 oktober 2010, 01:01
Ik kan de post van Mitch goed begrijpen.

Dat Wilkinson op de hardware staat etc. is gewoon geen garantie dat het automatisch goed is.

Ik heb al meerdere gitaren van Vintage in handen gehad en ja daar zaten prima exemplaren tussen, maar ook minder goede en ja ook verscheidene slechte.

De budget gitaren, zoals Epiphone, Vintage, Squier etc. zijn massaproduktie en daar zit qua verscheidenheid kwaliteitsverschil in.

Meerdere merken, types en meerdere exemplaren uitproberen is het credo vind ik en je vind voor jou de juiste gitaar die jou aanstaat en ook nog eens goed is.

BamBuFan1
27 oktober 2010, 02:33
De budget gitaren, zoals Epiphone, Vintage, Squier etc. zijn massaproduktie en daar zit qua verscheidenheid kwaliteitsverschil in.

Meerdere merken, types en meerdere exemplaren uitproberen is het credo vind ik en je vind voor jou de juiste gitaar die jou aanstaat en ook nog eens goed is.

+1, gewoon iedere gitaar op zijn eigen merites beoordelen. En dan kán een Gibson een keer tegenvallen of kán een Epiphone een bovenverwacht puike gitaar blijken te zijn, maar normaal gesproken geldt de economische oerwet: hoe hoger de prijs, hoe groter de kans dat een gitaar goed is.

Maar over massaproductie gesproken: maak je bij het standaardproductieproces van Fender, Gibson en de overige A-merken ook geen customshop-illusies...

Ome Leo's grootste contributie aan de gitaarwereld is immers dat hij het mogelijk heeft gemaakt om gitaren massaal te produceren (o.a. door de onafhankelijk van elkaar te maken bodies en halzen).

Exi
27 oktober 2010, 13:54
Mee eens. Als je weet uit welke fabriek de betreffende gitaar komt kun je je wel een beeld maken van de kwaliteit van de gitaar, maar geen één gitaar is hetzelfde. Zo veel mogelijk exemplaren proberen dus.

Misery Signals
27 oktober 2010, 14:03
http://i394.photobucket.com/albums/pp21/julesmestreech/stratocaster/DSC_0018.jpg
Waarom zit die neckhumbucker omgedraaid?

MS

Exi
27 oktober 2010, 14:12
Waarom zit die neckhumbucker omgedraaid?

MS
Het is een Peter Green Les Paul (http://www.google.nl/images?um=1&hl=nl&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&channel=s&biw=1680&bih=894&tbs=isch%3A1&sa=1&q=peter+green+les+paul&aq=0&aqi=g1&aql=&oq=peter+green+&gs_rfai=) "imitatie".

Kakihara
27 oktober 2010, 14:24
Het een is niet beter dan het andere, deze mening is niet beter dan een andere. De kwaliteit van het uiteindelijk product hangt van zoveel factoren af, niet alleen van de kwaliteit van de gebruikte materialen en de nauwkeurigheid van de CNC-freesmachines, maar ook van de kwaliteitscontrole achteraf (waarvan in sommige gevallen de aanwezigheid in vraag gesteld kan worden) en (mijns insziens) zelfs de mate van trots en toewijding waarmee de arbeiders aan hun product werken. Zo zijn de Koreaanse gitaren van begin jaren 90 geproduceerd onder een eigen, Koreaans merk (Cheri, Fenix) veelal beter dan de gitaren gebouwd 'in opdracht van'. Onder meer daarom ook zijn er gitaristen die Heritage een 'beter' merk vinden dan Gibson, omdat ze bij Heritage meer liefde voor het instrument menen te vinden dan bij Gibson.

jules
27 oktober 2010, 17:16
goed gezien exi, de neckhumbucker is inderdaad omgedraaid, en ook nog eens als de switch in het midden staat, uit fase gewired. Klinkt een beetje dun en nasaal erg cool, check hier hoe het klinkt.

http://www.youtube.com/watch?v=AQXw9Ir5Iwc

lefthandstrat
28 oktober 2010, 02:05
Nog een filmpje van deze Vintage Lemon Drop V100.....linkshandig :seriousf:
http://www.youtube.com/watch?v=c1ztoCKixoo

Duhsjaak
28 oktober 2010, 04:55
Hi
Kan je niet vertellen welke beter is dan de ander.
Ik kan je alleen vertellen dat een constant product in de ogen van bepaalde personen ertoe leidt, dat Heineken altijd, maar dan ook altijd hetzelfde smaakt. Dat mag dan het toppunt van kwaliteitsbeleving zijn, ik vind het dodelijk saai. Dat is met gitaartjes niet anders in mijn ogen. Ik zeg niet dat het zo is, ik zeg alleen dat ik dat zo vind.
Ik ben bijzonder happy met mijn Vintage Advance AV1bk.

http://i839.photobucket.com/albums/zz313/Duhsjaak/Gitaren%202010/DSC03864.jpg

Ik heb er € 320,00 voor betaald en in mijn ogen iedere cent waard. Blijft fenomenaal goed op stemming, is traploos van humbucker naar single coil te draaien en is perfect qua actie/intonatie.
Nadeel is dat dit soort modellen tamelijk zwaar zijn.

Je kunt er alleen (is al in diverse toonaarden gezegd) achter komen wat voor jou de beste keus is als je ze gaat proberen.

En ik ben benieuwd waarop je keus gaat vallen.

@Misery Signals
Met respect voor het antwoord van Exi, dat een goed antwoord was.
Ik zou daar een iets uitgebreider antwoord op hennen laten volgen.
Peter Green had rond 1969 zijn neck pick up gedraaid en anders laten bedraden. Daardoor stonden de elementen in de middenstand uit fase. Dit gaf een (voor Les Paul gitaren) kenmerkend ander geluid.
Als je benieuwd bent naar hoe dat klinkt, luister dan naar de Blue Horizon issue van 'Need your love so bad' van Fleetwood Mac.

Ik stond gistermiddag nog met een paar Vintage gitaren in mijn handen bij de Sound Shop in Amstelveen en kan je melden dat Vintage ook dat geluid meesterlijk heeft nagemaakt. Ik dacht niet dat Gibson zoiets levert en zeker niet voor rond de € 300,00. Ik zou zeggen: Check it out.

Overigens (neem me niet kwalijk, volledig off topic) heeft Gibson voor vandaag groot nieuws aangekondigd. Zie bericht in de gitaren - diversen sectie.

Fijne dag nog.
Groet, Gus

jules
28 oktober 2010, 08:19
Ja Ik ben ook erg tevreden over het geluid, alleen de bedrading en de potmeters zijn minder, ik ben op dit moment alles opnieuw aan het leggen, en heb alle potmeters vervangen door cts potmeterjes en shielded kabels, zal aan de geluidskwaliteit niet zo veel doen, maar het was wel nodig, eerlijk is eerlijk. Ze hadden ook een lineaire potmeter gebruikt voor volume.

Als alles klaar is zal ik er eens een leuke review mee maken, gibson lp studio, en de vintage naast elkaar, kunnen Jullie de verschillen eens goed horen.

bat
28 oktober 2010, 08:53
Het is misschien geen top spul en niet te vergelijken met de duurdere trems die hij verkoopt, dat hoor je mij niet zeggen, maar er zit zo te zien toch al zo'n 90 pond (100+ Euro) aan pickups op een gemiddelde gitaar van Vintage.
Sowieso betaalt een fabrikant nooit de retailprijs. Daarnaast lijkt het er misschien wel op, maar dat betekent niet dat het ook hetzelfde is. Zelfs al heeft het dezelfde modelnaam.

En dat Wilkinson zich er heel erg mee bemoeit... Zie hier een auto waar Pininfarina zich mee heeft bemoeid:

http://www.autoweek.nl/images/Articles/458/28matrix1.jpg

Wil je niet al te ontgoocheld raken, dan moet je je niet al te veel verdiepen in wat marketingafdelingen allemaal wel niet bedenken en waar bekende mensen en bedrijven zich al wel niet voor lenen.

Anyway, tot zover de les marketingtechnieken.

Probeer gewoon een paar gitaren uit en kies degene die je het prettigst vindt. Of daar nu Vintage, Epiphone of een ander merkje op staat maakt dan verder niks uit.

Exi
28 oktober 2010, 11:04
Het was meer een reactie op wat betreft no-name artikelen. Dat een fabrikant nooit de retailprijs betaald weet ik zelf ook wel.
Dat Wilkinson zich er mee heeft bemoeid kan me verder weinig schelen en ik ben ook geen Vintage fanboy, maar ik kijk gewoon objectief naar de gitaar zelf en na een vergelijk met andere gitaren heb ik de gitaar gekozen die ik het lekkerst vond spelen en klinken en dat was toevallig deze Vintage. Het had ook een Epiphone of Tokai kunnen zijn.

Verder mag je er toch wel vanuit gaan dat als de onderdelen dezelfde modelnaam hebben dat het ook dezelfde onderdelen betreft. Lijkt mij een beetje scheef als dat niet zo zou zijn.

Duhsjaak
28 oktober 2010, 16:51
Hi
@ Bat
Ik ga er zonder problemen van uit dat jij meer weet hebt van marketing technieken> 1 punt voor jou.
Hier in huis weten wij in the blind gewoon meer van auto's (en vooral auto ontwerpen). Gok ik maar. Nog niet eens zo lang geleden waren mijn jongste kind en ik te gast bij de gast die verschillende Ferrari's heeft getekend, maar ook de Lancia Thesis met zijn zeer controversiële uiterlijk.
En geheel off topic: Deze oubollige kar komt wel degelijk uit de schetsfabriek van wijlen de heer P.
Je betoog moet naar mijn smaak dus gaan over de inhoud in plaats van over de vorm: In hoeverre is zo'n auto (of gitaar in het geval van een Vintage) beter door gebruikmaking van bepaalde ontwerp of ontwikkel processen. Of beter of niet door gebruikmaking van Wilkinson onderdelen.

@Exi
Je ziet dat meningen verdeeld zijn en dat maakt een eenduidig antwoord op je vraag lastig. Rustig proberen blijft het beste advies.
Er komen blijkens de lastste berichten op korte termijn originele Gibsons voor tussen de USD 300,00 en 500,00. Misschien een reden om je centen op zak te houden en die nieuwe ontwikkelingen mee te betrekken in je vergelijking?

Succes! En laat eens weten waarop je keuze is gevallen!
Vriendelijke groet, Gus

Exi
28 oktober 2010, 17:43
Dat laatste was denk ik gericht op FlameDude, aangezien hij de topicstarter is.
En inderdaad, we gaan maar eens kijken wat Gibson gaat doen. Ze zouden eigenlijk Mexicaanse Gibsons moeten gaan maken, zal het wel goed doen, zo'n Gibson Mex voor 500-600 Euro :)

Duhsjaak
29 oktober 2010, 07:47
Inderdaad, mijn fout, sorry!

jules
29 oktober 2010, 08:44
zo hehe potmeters en bekabeling vervangen, ehhh he??

Zal wel aan mij liggen maar kan het dat je gitaar beter klinkt als er betere potmeters in zitten????

tostiapparaat
29 oktober 2010, 23:59
Ik heb zelf 2 gitaren van Vintage, een V100 en een V300.
ik heb voor de V100 300 euro betaald, en voor de V300 115, weliswaar met 50% korting vanwege een beschadiging.

De V100, een les paul model, klink na mijn mening gewoon goed, hoewel deze bij de bovenste snaren, G B en e toch wel om de paar keren dat ze bespeeld wordt, toch wel een beetje aangedraaid moet worden.
Verder zit het instrument netjes in elkaar, het enige waar ik niet tevreden over ben is dat de binding waar de hals aan de body komt een beetje slordig is, maar dit is in de cutaway, dus dat zie je toch niet echt.
De intonatie is ook erg netjes af te stellen, maar dat ligt bij gitaren die niet in de categorie 'stagg/caliber/dimavery' vallen toch wel meer aan de persoon die hem afstelt

De V300, een steelstring, is na mijn mening zelfs nog wat beter dan de V100,
ook deze zit netjes in elkaar, en blijft zeer goed op stemming, de geluiden, zowel hoog als laag, worden, vind ik, mooier weergegeven dan de Takamine's en Tanglewood's en nog een merk, waar ik de naam even van kwijt ben, wel in de zelfde prijsklasse.

Deze gitaar is zelfs twee weken met scouting mee naar schotland geweest, achterin een busje in een tas, soms zelfs met andere bagage bovenop. De hele tijd vrij grote temperatuurswisselingen, en wisselingen in de luchtvochtigheid en zo. En ik heb haar slechts een beetje hoeven stemmen, 1 keer.

Verder hangt de steelstring vooral op mijn slaapkamer, en hoeft bijna nooit echt gestemd te worden ofzo, terwijl ze toch wel redelijk vaak gebruikt wordt.


Ik zeg dit niet omdat ik zo'n Vintage fanboy ben, de alles wat ik hierboven heb gezegd waren gewoon WAAROM ik deze gitaren heb gekocht.

Hoewel ik na de V100, toch wel meteen op de V300 af ging in de winkel, maar ik heb een stuk of 10 gitaren getest die dag, waarvan me de Vintage dus het beste beviel.

Ik heb zelf ook een aantal keren op dit forum gezegd dat Vintage beter zou zijn dan Epiphone/Squier.

Let wel: Ik zei toen dat de 4 gitaren die IK van Vintage heb getest, beter waren dan de Epiphone's/Squier's die IK heb geprobeerd.



Sorry voor de hele muur van tekst waar jullie opeens tegenaan botsen, maar ik moest gewoon even mijn mening kwijt,