PDA

View Full Version : Boost vs. Preamp gain?



Thiez
25 oktober 2010, 20:01
Ik ben niet zo thuis in het boosten van je amp. Maar wil er wel mee gaan expirimenteren. Nu vraag ik me wel af wat het nou precies doet? Ik weet niet zeker of ik dan bij effecten toppic goed zit maar goed, we proberen het maar.

Beredering:
- Wanneer je je amp boost met een overdrive (klein beetje drive), gaat je signaal al vervormd de versterker in en krijg je dus vanaf je eerste preamp gainstage al vervorming. dus bij de laatste gainstage uiteindelijk meer vervorming?

- Wanneer je niet boost gaat het clean je versterker in, eerste gainstage versterkt meestal lineair en vanaf de 2e stage ofzo gaat het pas vervormen.

Klopt dit?

Wat is nu precies het verschil tussen je versterker boosten met een tubescreamer ofzo en de gain van je versterker verder open draaien? Waar zit het verschil in sound?

Terminus
25 oktober 2010, 22:39
Ik ben geen experts op het gebied van versterkers, maar tot zover ik het begrijp:

Als je signaal met distortion hetzelfde volume heeft als het cleane signaal dat je anders zou gebruiken vind er net zo veel vervorming plaats in alle buizen, er is meer gain omdat er extra clipping aan toe is gevoegd in het pedaal.

En het verschil tussen meer gain op je TS of meer gain op je versterker is in mijn ervaring dat gain op de TS meer compressie in je pick attack oplevert en zorgt voor meer hoog. Als je het volume van de TS omhoog gooit is het bijna identiek aan dat je meer gain op je versterker zou gebruiken omdat gain in feite niks anders is dan het versterken van signaal.
Het verschil kan je natuurlijk ook heel makkelijk zelf testen.

Henri H
26 oktober 2010, 00:13
Voor zover ik het begrepen heb klopt het wel zo ongeveer, een overstuurd signaal wordt in principe door de preamp v.d. amp nog meer overstuurd, maar als je amp clean staat ingesteld, heb je dus alleen maar de oversturing van dat pedaal.
Het verschil wordt gemaakt door de verschillende eq's v.d. diverse overdrives/distortions.
Een tubescreamer heeft een midboost, een Blues Pro geeft alles wat meer "body", versterkt meerdere frequenties, en zo heeft elk pedaal z'n eigen klank en uitwerking op een overstuurde amp.

Ik denk wel dat er mensen zijn die het iets genuanceerder zouden kunnen uitleggen.

Mitch
26 oktober 2010, 08:31
Je redenering komt alleen een stap tekort. Je hebt nu:
-boosten met een overdrive (ingesteld op lichte gain)
-niet boosten
Ontbreekt dus nog:
-boosten met volume (clean boost)
Wanneer dat tot overdrive uit je versterker leidt, hang af van de versterker. Is het er één met of zonder mastervolume, hoe is de gain structuur (snel opbreken of lang clean) etc. etc.
Klinkt het anders: ja.
Ruwweg:
-boosten met overdrivepedaal verhoudingsgewijs wat meer sustain door de compressie van het pedaal zelf en misschien een iets onnatuurlijkere klank
-boosten met volume geeft puur de drive uit je versterker. Kan mooi klinken maar levert wel minder sustain op in veel gevallen

the sure thing
26 oktober 2010, 09:03
(...) Ruwweg:
-boosten met overdrivepedaal verhoudingsgewijs wat meer sustain door de compressie van het pedaal zelf en misschien een iets onnatuurlijkere klank
-boosten met volume geeft puur de drive uit je versterker. Kan mooi klinken maar levert wel minder sustain op in veel gevallen

Waarmee dat laatste ook weer voor wat meer dynamiek in de aanslag vormt, dus aanslaggevoeliger is (wat ik persoonlijk erg prettig vind).

Terminus
26 oktober 2010, 09:10
Waarmee dat laatste ook weer voor wat meer dynamiek in de aanslag vormt, dus aanslaggevoeliger is (wat ik persoonlijk erg prettig vind).

Klopt, als je er distortion voor gooit clip je de grote pieken in de dynamiek er al af, als je versterker redelijk lang clean blijft is met een volumeboost het signaal wel sterker maar heeft het nog in verhouding dezelfde dynamiek.

Thiez
26 oktober 2010, 16:34
Een clean boost is beetje hetzelfde als een high output humbucker in principe? Je verhoogd gewoon je ingangsignaal?

Henri H
26 oktober 2010, 16:52
In principe wel, maar er zijn wel klankverschillen tussen de cleanboosters en humbuckers uiteraard.

Fireburst
26 oktober 2010, 19:47
Je redenering komt alleen een stap tekort. Je hebt nu:
-boosten met een overdrive (ingesteld op lichte gain)
-niet boosten
Ontbreekt dus nog:
-boosten met volume (clean boost)
Wanneer dat tot overdrive uit je versterker leidt, hang af van de versterker. Is het er één met of zonder mastervolume, hoe is de gain structuur (snel opbreken of lang clean) etc. etc.
Klinkt het anders: ja.
Ruwweg:
-boosten met overdrivepedaal verhoudingsgewijs wat meer sustain door de compressie van het pedaal zelf en misschien een iets onnatuurlijkere klank
-boosten met volume geeft puur de drive uit je versterker. Kan mooi klinken maar levert wel minder sustain op in veel gevallen

Mitch heeft natuurlijk gelijk (Mitch heeft àltijd gelijk... :)) maar het verschil tussen optie 1 en 3 kàn erg klein zijn. M.a.w. boosten met een overdrive, ingesteld op max volume en min gain tegenover cleanboost die zelden 100% clean is en altijd wel wat kleurt : het zou wel eens bijna op hetzelfde kunnen neerkomen, met in principe iets meer sustain bij optie 1.
Veel zal natuurlijk afhangen van de gebruikte pedalen, en smaak van de gebruiker...

Mitch
26 oktober 2010, 21:51
Ja, het was ook maar een ruwe schets hoor. Ik houd er persoonlijk van om de amp op randje crunch te zetten zodat je met een beetje boost al wat ruimer in de overdrive komt. Maar met een overdrive waar je dan ook wat meer gain van gebruikt zit je dan al gauw aan een makkelijke lead sound (waarmee ik zelf dus bedoel: wat meer sustain). Maar da's allemaal zo individueel als wat.
Het wordt alleen een tikkie verwarrend omdat boost en drive nogal eens door elkaar worden gebruikt terwijl het toch wel degelijk andere fenomenen, dan wel pedalen zijn.


Een clean boost is beetje hetzelfde als een high output humbucker in principe? Je verhoogd gewoon je ingangsignaal?
Nou.... een beetje. Met een high output humbucker (of ander element) zit je namelijk altijd vast aan dat schelle klotegeluid :D Minder output is meer harmonischen en een ruimerklankbeeld en als je dat boost klinkt dat toch echt anders dan een high output element.

Midwolda
26 oktober 2010, 22:25
Ja, het was ook maar een ruwe schets hoor. Ik houd er persoonlijk van om de amp op randje crunch te zetten zodat je met een beetje boost al wat ruimer in de overdrive komt. Maar met een overdrive waar je dan ook wat meer gain van gebruikt zit je dan al gauw aan een makkelijke lead sound (waarmee ik zelf dus bedoel: wat meer sustain). Maar da's allemaal zo individueel als wat.
Het wordt alleen een tikkie verwarrend omdat boost en drive nogal eens door elkaar worden gebruikt terwijl het toch wel degelijk andere fenomenen, dan wel pedalen zijn.

Same here, voor mijn gevoel haal ik met een cleanboost het maximale uit de versterker.
En daarmee ook uit m'n gitaar want de attack en de harmonics komen puur natuur door.
De overdrive (een SD-1) heb ik voor de cleanboost staan met de drive tussen 9 en 12.
Met de volumeknop op de gitaar erbij kan ik dan alle kanten op,
van een onbelangrijk achtergrond-slagje tot een in-your-face-lead.