PDA

View Full Version : goeie 4 ohm gitaarspeakers??



Jim Haagmans
25 oktober 2010, 16:29
weet iemand toevallig waar je goeie 4 ohm speakers kan kopen voor een gitaarversterker?? ik heb namelijk een peavey standard 260 die alleen twee 4 ohm speakeruitgangen heeft, het kabinetje wat ik erbij kreeg is een zelfbouw met twee merkloze speakers erin waarvan een 8 ohm en een 4 ohm (wat ik sowieso vreemd vind). Een heel nieuw kabinet kopen lijkt me overdreven omdat het ding vrij degelijk gebouwd is. Dus nu zocht ik even bij de gangbare muziekwinkels op internet voor een stel degelijke (celestion/eminence) gitaarspeakers van 4 ohm maar ik vind er eigenlijk gewoon geen. heeft iemand misschien tips..

HaroldA
25 oktober 2010, 16:34
2 speakers van 8 Ohm parallel zetten? Of 4 van 16? Dan krijg je in beide gevallen 4 Ohm.

Mogelijkheden genoeg dus!

Zie deze website voor alle opties: http://www.colomar.com/Shavano/4x12wiring.html

Jim Haagmans
25 oktober 2010, 16:39
ah dus het kan toch gewoon.. ik dacht al dat ik iets over het hoofd zag, maar dan kan ik dus gewoon rustig voor twee 8 ohmers kijken.. thanks!

muziekschuur
25 oktober 2010, 17:05
Jim, goed dat je het even vraagt....

Vintage 30's of Greenbacks zijn de meest gekozen gitaarspeakers. Maar Eminence is ook erg goed met zijn speakers.... Zij hebben ook diverse speakers....

Veel bekende spelers spelen graag met verschillende speakers in 1 cabinet. Dus je huidige 8 ohm speaker kun je makkelijk in dat cabinet houden en er dan een nieuwe van 8 ohm naast zetten. Die enkele van 4 ohm kun je dan in een apart cabinetje zetten en voila.

Hou er wel rekening mee dat de cabinetjes van de Musicstore & Thomann zo goed geprijsd zijn dat je nauwelijks iets fout hoeft te doen en boven hun aanbieding uit zal komen met losse onderdelen...

http://www.thomann.de/nl/harley_benton_g212_vintage.htm (195 euro.... met twee Celestions Vintage 30 erin)

Deze Eminence is mooi;
http://www.thomann.de/nl/eminence_governor8.htm (74 euro)

Deze Eminence is betaalbaar;
http://www.thomann.de/nl/eminence_guitar_legend_121.htm (55 euro)

Dit is een Celestion Greenback; maar die is met 111 euro eigenlijk erg kostbaar
http://www.thomann.de/nl/celestion_g12m_greenback.htm

Dus dan is die Eminence een net zo goede maar betaalbaarder oplossing.


Denk ook eens aan een 15 " speaker als extra. Veel oude platen zijn opgenomen met 15" es.
De Fender Twin is er ook in een uitvoering met 15" speaker....

Jim Haagmans
25 oktober 2010, 17:15
dankjewel voor de tips, heb inderdaad veel goeds gehoord over de eminence governor. Zou wel liefst de 8 ohm speaker ook vervangen als ik toch eenmaal begin, nogmaals beide zijn merkloos en klinken ook niet geweldig. Van het harley benton kabinet weet je dus zeker dat er twee 8ohm vintage 30's inzitten? dus die paralel aan 4ohm aan te sluiten zijn? want dan lijkt me dat ook de meest voordelige optie.

Jim Haagmans
25 oktober 2010, 17:21
misschien een wat minder orthodoxe optie maar ook misschien daarom wel leuk; http://www.thomann.de/nl/peavey_pro12_messengerserie.htm

eigenlijk een pa-speaker dus maar niet per se een slecht idee?

edit; zou dan ook direct in 15" kunnen; http://www.thomann.de/nl/peavey_pro15_messenger_fullrangesystem.htm

muziekschuur
25 oktober 2010, 17:24
Een vintage 30 is een wat stijve speaker. Dus de Governor zou daar toch iets boven staan. (ondanks de vergelijkbare prijs).

http://www.thomann.de/nl/harley_benton_g212.htm (125 euro)

Je kan ook dit cabinet kiezen + 1 zo'n governor speaker. Je kan dan stereo & mono spelen over 1 zo'n cabinet.

Beiden zijn goede keuzes... Dus dat is aan jou. Ikzelf vind de Greenbacks erg goed. Maar ik speel over Classic lead80's. Maar ook heb ik een paar Fender combo's en die waren in de jaren 90 allemaal uitgerust met Eminence. En daar heb ik nooit over geklaagd.. (tegen mezelf... want de rest hier thuis snapt er toch geen fluit van).

De Vintage 30 is zeg maar wat strakker en dus gewild bij de Metal jeugd. Blues doet het wat beter op de Greenbacks... Met daartussen een grijs gebied.

Jim Haagmans
25 oktober 2010, 17:32
metal vind ik helemaal niks dus.. zou in principe ook twee van die governors in het kabinetje dat ik al heb kunnen gooien maar na wat je zei over die 15" speaker begon ik daar wel voor te voelen. Ik kies sowieso graag voor iets dat nog niet zo vaak gedaan is dus eigenlijk lijkt me die 15" pa-speaker van peavey wel wat. Tweeter/horn kan je altijd afschakelen dus dan heb ik gewoon een degelijk kabinet en een degelijke 15"er en ook nog eens van hetzelfde merk als de top. Mocht ik dan toch het geluid van een 12"er erbij gaan missen kan ik altijd die 4ohm speaker nog in een los kabinetje zetten en zo stereo spelen met de 15"er, ook een apart setje dan.. bovendien is de 15"er ook nog ongeveer het voordeligst. sounds good so far//

edit: of iemand moet me op basis van een ervaring met pa-speaker op een gitaarversterker willen waarschuwen voor een rampzalige combinatie.. ?

big dooley
25 oktober 2010, 18:07
Van het harley benton kabinet weet je dus zeker dat er twee 8ohm vintage 30's inzitten? dus die paralel aan 4ohm aan te sluiten zijn? want dan lijkt me dat ook de meest voordelige optie.

nee, die harley benton heeft 2 speakers van ieder 16 ohm, die parallel zijn geschakeld...

big dooley
25 oktober 2010, 18:10
voor ik het vergeet: die versterker is dat transistor of buizen? bij transistors maakt namelijk niet uit wat de impedantie is van de speakers, zolang het totaal maar minimaal 4 ohm is

Jim Haagmans
25 oktober 2010, 18:26
de versterker is transistor, wat volgens mij wel betekent dat je de boel inderdaad niet op kan blazen, kwa geluid is het wel goed om de weerstand gelijk te houden, tenminste op een 8ohm marshall kabinet klonk het geluid heel vreemd gecomprimeerd en al gauw met veel meer gain dan anders (kan ook placebo-effect zijn geweest natuurlijk)

big dooley
25 oktober 2010, 18:27
ff opgezocht; het is dus een transistor versterker...

nu ligt het eraan hoe die speakers die je nu hebt geschakeld zijn... zijn ze in serie heb je totale impedantie van 12 ohm en kun je dat ding rustig vol open gooien, mits de speakers die 130 watt aankunnen (is een 130 watt versterker heb ik gelezen)

zijn ze echter parallel geschakeld (wat ik eigenlijk wel vermoed) dan is de impedantie 2.67 ohm en dat is vrij laag... bovendien zal de 4-ohm speaker waarschijnlijk harder klinken dan de 8-ohm speaker

big dooley
25 oktober 2010, 18:30
de versterker is transistor, wat volgens mij wel betekent dat je de boel inderdaad niet op kan blazen, kwa geluid is het wel goed om de weerstand gelijk te houden, tenminste op een 8ohm marshall kabinet klonk het geluid heel vreemd gecomprimeerd en al gauw met veel meer gain dan anders (kan ook placebo-effect zijn geweest natuurlijk)

8 ohm vs 2.67 ohm (mocht jouw kast parallel bedraad zijn) is nogal een verschil en de versterker moet harder gezet worden om hetzelfde volume eruit te halen... de 2x12 van marshall heeft T75-speakers en die zijn inderdaad ietwat "compressed" ik heb er jarenlang mee gespeeld, op den duur op andere speakers overgegaan en sindsdien ben ik niet meer van plan om ze ooit nog met mijn main rig te gebruiken

Jim Haagmans
25 oktober 2010, 18:31
naar aanleiding van dat verhaal ga ik het sowieso zo aansluiten dat ik alleen de 4ohm speaker gebruik, verder zoals eerder aangegeven denk ik dat ik voor de 15" pa-speaker ga als vervanging

the sure thing
25 oktober 2010, 20:59
Op een 4 Ohm uitgang van een transistorversterker kan je prima een 8 Ohm speaker hangen, maar geen speaker(configuratie) lager dan 4 Ohm.

marter544
26 oktober 2010, 02:30
Voor gitaar zou ik niet voor een PA-speaker gaan. Clean is nog te doen, maar zo gauw je een beetje scheur gaat gebruiken wordt het een schelle, fizzy baggersound..

Thijssie
26 oktober 2010, 09:02
Voor gitaar zou ik niet voor een PA-speaker gaan. Clean is nog te doen, maar zo gauw je een beetje scheur gaat gebruiken wordt het een schelle, fizzy baggersound..
Weet je dat nou wel zeker?..., ik zeg EV12

Pé.
26 oktober 2010, 13:36
Weet je dat nou wel zeker?..., ik zeg EV12

Dat is het probleem ook niet, het is meer dat de topicstarter zelf met Peavey PA topjes aan kwam zetten. Zelfs dát is het nog niet het grootste probleem, wel dat daar een tweeter in zit. Dat is een vrij ongelukkige combinatie.

Oftwel, laat die Peavey's die je voorstelde nou maar gewoon lekker liggen. Ga nou maar voor een gitaarcabinet met een (stel) gitaarspeaker(s), zoals muziekschuur in de 4e post voorstelde! ;) Daar ga je een stuk meer plezier van hebben.

HaroldA
26 oktober 2010, 13:38
Weet je dat nou wel zeker?..., ik zeg EV12

Inderdaad, schelle en fizzy speaker. Ben blij dat ik er vanaf ben!

Jim Haagmans
26 oktober 2010, 13:39
ik zei wel al eerder dat ik de tweeter inderdaad los zou koppelen, denk dat die ook de schelle sound bij scheur maakt waar marter het over heeft. Nogmaals ga ik graag voor een onorthodoxe oplossing dus ik wil de mogelijkheid zeker nog niet afschrijven, zou het sowieso eerst proberen voor ik er geld aan uitgeef dus echt de mist in gaan zit er dan niet zozeer in.

Jim Haagmans
26 oktober 2010, 13:41
bovendien was ik in het geval van pa-speaker ook geinteresseerd in de 15" versie, dat zal toch al behoorlijk schelen mochten ze inderdaad scheller gevoiced zijn.

Jim Haagmans
27 oktober 2010, 12:21
ik zou nu twee 4 ohm 12"ers uit een peavey classic 50 kunnen overnemen voor 50 euro, wat door die prijs toch wel aantrekkelijk is sinds ik al een kastje heb. Maar ik bedenk me net dat met wat eerder uitgelegd is 2x4ohm parallel bedraad 2 ohm maakt en 2x4ohm serie bedraad 8ohm.. klopt dit? ofwel dan zou ik wat betreft deze optie alsnog genoegen moeten nemen met een uitkomst van 8 ohm? Of nog een 1/4 jackaansluiting maken en beide speakers apart aansluiten, zodat ik beide 4ohm uitgangen van de top gewoon gebruik om elk 1 speaker in het kabinet aan te sturen..

dit is voor mij nog wat speculatief, dus als iemand zou kunnen bevestigen of ik de juiste kant op denk hoor ik het graag

edit; ga sowieso voor de twee 4 ohm speakers en ze dan apart aansluiten, alleen weet iemand waar je op thomann.de zo'n socket vindt waar je de speakerkabel in het kabinet steekt? dus een 1/4" jack socket waar ik dan een speaker aan kan hangen. Kan ze daar nergens vinden maar ga er sowieso al een bestelling doen dus zou wel fijn zijn als ik dat dan ook meteen mee kan laten komen.

Jim Haagmans
28 oktober 2010, 10:08
niemand die weet waar je zo'n socket vindt?

Nielsje
28 oktober 2010, 10:18
Bedoel je nou het inbouwdeel van de jack of zo'n stalen diepgetrokken plaat waar je weer twee van die inbouwdelen aan kan bevestigen? Want die zou ik 'socket' noemen.

guitarguru
28 oktober 2010, 10:21
niemand die weet waar je zo'n socket vindt?

Kijk es bij Tonefactory.nl, om maar es wat te roepen. Zullen er wel meer zijn...

Jim Haagmans
28 oktober 2010, 10:33
Bedoel je nou het inbouwdeel van de jack of zo'n stalen diepgetrokken plaat waar je weer twee van die inbouwdelen aan kan bevestigen? Want die zou ik 'socket' noemen.

zo'n inbouwdeel van de jack, zo'n plaatje met inderdaad een tweede opening zit al op het kabinet. zal even bij tonefactory kijken

Jim Haagmans
28 oktober 2010, 10:47
oke ik heb de neutrik input gevonden, weet iemand nog wat voor draad ik er het beste bij kan bestellen en wat voor 'joints' (die je aan de speaker kan hangen zoals bij de eerste) om ze op vast te solderen??

Jim Haagmans
28 oktober 2010, 12:55
oke ik ben nogal een leek op dit gebied maar ik wil graag vandaag nog de bestelling maken want ik heb een soldeerbout en weinig geduld. ik zal dus mijn laatste vraag even zo duidelijk mogelijk maken.

dit is wat ik nu heb;
http://c3.ac-images.myspacecdn.com/images02/150/l_26820d222e4a40db9f53d2f796e72342.jpg

er komen dus twee peavey 4 ohm speakers. Die wil ik elk apart aansluiten op een neutrik input, dus zodat ik beide uitgangen van de peavey elk naar een speaker kan doorlussen met speakerkabels. Voor 1 speaker heb ik dus nog genoeg draad en al een neutrik input. dus bestel ik een tweede neutrik input; https://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_88_279_460&products_id=9060&osCsid=59369d728ec10bc9e907f78836648e0e

voor de ene speaker gebruik ik dan dus de draad die nu nog in het kabinet zit, nu moet ik slechts nog weten wat voor draad en eventueel bijbehoren ik moet bestellen om de tweede speaker aan de nieuwe neutrik input te hangen. Als iemand me een linkje kan geven van tonefactory met die betreffende draad kan ik het vandaag nog met de neutrik input bestellen en hopelijk deze week nog het zaakje afronden..

guitarguru
28 oktober 2010, 13:07
oke ik ben nogal een leek op dit gebied maar ik wil graag vandaag nog de bestelling maken want ik heb een soldeerbout en weinig geduld. ik zal dus mijn laatste vraag even zo duidelijk mogelijk maken.

dit is wat ik nu heb;
http://c3.ac-images.myspacecdn.com/images02/150/l_26820d222e4a40db9f53d2f796e72342.jpg

er komen dus twee peavey 4 ohm speakers. Die wil ik elk apart aansluiten op een neutrik input, dus zodat ik beide uitgangen van de peavey elk naar een speaker kan doorlussen met speakerkabels. Voor 1 speaker heb ik dus nog genoeg draad en al een neutrik input. dus bestel ik een tweede neutrik input; https://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_88_279_460&products_id=9060&osCsid=59369d728ec10bc9e907f78836648e0e

voor de ene speaker gebruik ik dan dus de draad die nu nog in het kabinet zit, nu moet ik slechts nog weten wat voor draad en eventueel bijbehoren ik moet bestellen om de tweede speaker aan de nieuwe neutrik input te hangen. Als iemand me een linkje kan geven van tonefactory met die betreffende draad kan ik het vandaag nog met de neutrik input bestellen en hopelijk deze week nog het zaakje afronden..

Ik ben niet heel technisch, maar verwissel wel eens speakers, maar zie ik niet al 4 draadjes zitten. Zijn die niet lang genoeg dan?
Je wilt dus gewoon een stereo kastje maken? Moet ie ook mono te schakelen zijn? Dat ligt nml. iets ingewikkelder...

guitarguru
28 oktober 2010, 13:10
Nee sorry, zijn 3 draadjes natuurlijk.....

big dooley
28 oktober 2010, 13:10
oke ik ben nogal een leek op dit gebied maar ik wil graag vandaag nog de bestelling maken want ik heb een soldeerbout en weinig geduld. ik zal dus mijn laatste vraag even zo duidelijk mogelijk maken.

dit is wat ik nu heb;
http://c3.ac-images.myspacecdn.com/images02/150/l_26820d222e4a40db9f53d2f796e72342.jpg

er komen dus twee peavey 4 ohm speakers. Die wil ik elk apart aansluiten op een neutrik input, dus zodat ik beide uitgangen van de peavey elk naar een speaker kan doorlussen met speakerkabels. Voor 1 speaker heb ik dus nog genoeg draad en al een neutrik input. dus bestel ik een tweede neutrik input; https://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_88_279_460&products_id=9060&osCsid=59369d728ec10bc9e907f78836648e0e

voor de ene speaker gebruik ik dan dus de draad die nu nog in het kabinet zit, nu moet ik slechts nog weten wat voor draad en eventueel bijbehoren ik moet bestellen om de tweede speaker aan de nieuwe neutrik input te hangen. Als iemand me een linkje kan geven van tonefactory met die betreffende draad kan ik het vandaag nog met de neutrik input bestellen en hopelijk deze week nog het zaakje afronden..



ok wat je daar op de foto hebt is een serieschakeling en dus een combinatie van 12 ohm...
als je 4 ohm speakers wil gaan gebruiken, zul je die ook in serie moeten verbinden, anders kom je uit op 2 ohm...
ook elke speaker apart aansluiten in de versterker is een parallelschakeling en dus een totale impedantie van 2 ohm

het enige wat impedantievermeerdering op een transistorversterker doet is vermogen slikken... met 8 ohm heb je half het (piek?)vermogen dan op 4 ohm...

guitarguru
28 oktober 2010, 13:14
ok wat je daar op de foto hebt is een serieschakeling en dus een combinatie van 12 ohm...
als je 4 ohm speakers wil gaan gebruiken, zul je die ook in serie moeten verbinden, anders kom je uit op 2 ohm...
ook elke speaker apart aansluiten in de versterker is een parallelschakeling en dus een totale impedantie van 2 ohm

het enige wat impedantievermeerdering op een transistorversterker doet is vermogen slikken... met 8 ohm heb je half het (piek?)vermogen dan op 4 ohm...

Als dat kwaad kon zat die mogelijkheid toch niet op die versterker? :dontgeti:
Dus zo heeft ie het meeste vermogen tot zijn beschikking?

edit: zijn 2 speakeruitgangen nooit serieel?

big dooley
28 oktober 2010, 13:18
de uitgangen zijn gebaseerd op een totale minimale impedantie van 4 ohm, dwz, alles wat je in die twee uitgangen plugt moet een mminimale totale impedantie hebben van 4ohm
met 2 ohm heb je inderdaad meer vermogen, maar of die bak dat lekker vind is een tweede

guitarguru
28 oktober 2010, 13:20
de uitgangen zijn gebaseerd op een totale minimale impedantie van 4 ohm, dwz, alles wat je in die twee uitgangen plugt moet een mminimale totale impedantie hebben van 4ohm
met 2 ohm heb je inderdaad meer vermogen, maar of die bak dat lekker vind is een tweede

Wil wel eens een fotootje van de achterkant van die versterker zien...

guitarguru
28 oktober 2010, 13:24
Okay als Big Dooley gelijk heeft, dan kun je gewoon volstaan met beide speakers om te wisselen, met dezelfde draadjes, zoals ze nu ook al verbonden zijn, ben je toch ook klaar? Prik je gewoon 8 ohm (2 x 4 ohm serieel) in een 4 ohm speakeroutput van de amp..

Jim Haagmans
28 oktober 2010, 13:25
de versterker heeft twee jack speakeruitgangen waarbij vermeld staat 4 ohm, dat betekent toch dat elk van die uitgangen een 4 ohm weerstand als ideaal heeft? of wordt het serieus twee ohm op het moment dat je beide uitgangen inplugt?

guitarguru
28 oktober 2010, 13:26
de versterker heeft twee jack speakeruitgangen waarbij vermeld staat 4 ohm, dat betekent toch dat elk van die uitgangen een 4 ohm weerstand als ideaal heeft? of wordt het serieus twee ohm op het moment dat je beide uitgangen inplugt?

Zo werkt dat inderdaad heel vaak, zo niet altijd.

guitarguru
28 oktober 2010, 13:28
Maar ik zou dan zeggen dat die amp een load van 2 ohm dus aan kan........:dontgeti:

Jim Haagmans
28 oktober 2010, 18:54
oke ik ga in dit geval dan liever voor zeker weten 8 ohm dan misschien 2 ohm, de versterker heeft nu (met dus 12 ohm) namelijk al genoeg volume. ik wissel dus inderdaad gewoon de speakers en sluit ze hetzelfde aan en heb dan 2x4ohm serieel dus 8 ohm. bedankt in ieder geval voor de hulp allemaal, weer wat wijzer geworden

guitarguru
28 oktober 2010, 19:01
Die speakers kunnen samen toch wel het maximale vermogen van de versterker aan he? Niet dat je hem gauw voluit zal zetten....

Jim Haagmans
28 oktober 2010, 19:15
Die speakers kunnen samen toch wel het maximale vermogen van de versterker aan he? Niet dat je hem gauw voluit zal zetten....

ze zijn elk 100 watt dus dat komt wel goed. overigens voor de liefhebbers hier nog de amp;
http://c2.ac-images.myspacecdn.com/images02/143/l_0108c21e7e634fe7ac9d6cb6b40cd385.jpg
http://c1.ac-images.myspacecdn.com/images02/143/l_e339e76a129c4b5683005448ca80d108.jpg

Jim Haagmans
28 oktober 2010, 19:16
oja patchkabeltje wordt ook een heuse speakerkabel ;)

guitarguru
28 oktober 2010, 19:20
Leuk setje :rockon:
Ben nog steeds benieuwd naar wat er exact staat vermeld bij de speaker outputs. (close-up fotootje?).

Jim Haagmans
28 oktober 2010, 19:29
Leuk setje :rockon:
Ben nog steeds benieuwd naar wat er exact staat vermeld bij de speaker outputs. (close-up fotootje?).

in dat vierkantje staat links van de inputs "130 W" en rechts ervan "4 ohms". Eronder staat simpelweg "speakers". heb helaas geen close up op de computer en ook niet zo'n zin daarvoor de camera te gaan uithalen ;)

guitarguru
28 oktober 2010, 19:34
in dat vierkantje staat links van de inputs "130 W" en rechts ervan "4 ohms". Eronder staat simpelweg "speakers". heb helaas geen close up op de computer en ook niet zo'n zin daarvoor de camera te gaan uithalen ;)

Juist... dan denk ik inderdaad dat de minimale totale impedantie 4 ohm is. Ik dacht dat je eerder vermeldde, dat bij iedere output 4 ohm stond (reactie #36). Je kunt er dus ooit nog een 8 ohm kast bij inprikken.

Jim Haagmans
28 oktober 2010, 20:01
Juist... dan denk ik inderdaad dat de minimale totale impedantie 4 ohm is. Ik dacht dat je eerder vermeldde, dat bij iedere output 4 ohm stond (reactie #36). Je kunt er dus ooit nog een 8 ohm kast bij inprikken.

had ik inderdaad duidelijker in kunnen zijn. achja ik ben blij dat er nu in ieder geval degelijke peavey speakers onderweg zijn. en ik kan ze er gewoon inhangen zonder geklungel met de soldeerbout dus nu gewoon lekker afwachten ;)

big dooley
29 oktober 2010, 01:10
edit: zijn 2 speakeruitgangen nooit serieel?

schiet me ineens te binnen...
als ze serieel zouden zijn, had je alleen een plus en een min uitgang....
normale meerdere jackuitgangen kunnen dus onmogelijk serieel zijn, omdat een enkele jackuitgang al een plus en een min heeft... teken het voor de gein maar eens uit...

het wordt een ander verhaal als je een bi-amp hebt natuurlijk, maar dan praat je over 2 versterkers in 1 kast

muziekschuur
29 oktober 2010, 08:35
http://www.thomann.de/nl/marshall_buchsenanschlussplatte.htm

Midwolda
29 oktober 2010, 09:11
https://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_88_279_606&products_id=9316&osCsid=67fc45c5b35712068bb19de3b8efe477

rpl
29 oktober 2010, 09:24
https://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_88_279_606&products_id=9316&osCsid=67fc45c5b35712068bb19de3b8efe477

Hey deze zocht ik ook, Thx