PDA

View Full Version : Nieuwe passieve speakers



Basseytje
25 oktober 2010, 12:59
Hallo,

ik heb vorig weekend 1 speaker van mijn pa systeem gemold. het waren 2 passieve, monitor vorm achtige speakers van 200 watt 8 Ohm.

Ik gebruik hem thuis om met meerdere mensen te gitaren/zingen en te mixen met muziek vanuit de pc. hij staat in een kleine kamer. Ook wordt hij op tuin feestjes gebruikt en soms wordt hij uitgeleend. Hij heeft ook al 2 keer als monitor systeem gedient voor zang van een bandje en zal volgend jaar ook voor dit doeleind weer gebruikt worden.

Ik maak gebruikt van een samson SX1200 Eindversterker.
deze kan:
2x 450watt op 4 Ohm
of
2x 300 watt op 8 Ohm leveren.

Nu is de vraag, wat voor speakers moet ik hierbij nemen? Is het verstandig als ik weer een monitor achtig speaker neem? of moet ik gewoon 2 'normale' speakers halen? ik heb een budget van 200 euro.

Edit: Hij moet ook op een speakerstatief kunnen.

Basseytje
26 oktober 2010, 10:57
Ik heb nog even wat rondgekeken op msuicstore en op Thomann en heb er 1 gevonden.

Deze dus (http://www.thomann.de/nl/the_box_pa_m_12_eco_mkii.htm)

over specificaties ben ik best tevreden alleen kan deze maar 140 watt RMS aan.

Ik heb ook gehoord dat ik goed naar de geluidsdruk moet kijken. bij deze speaker is dat 113dB. ik weet niet of dit veel is.

en qua uiterlijk(lees: functionaliteit) ben ik zeer tevreden. in deze richting zoek ik dus iets. een speaker die zowel staand als liggen gebruikt kan worden en daarnaast nog op een statief gebruikt kan worden.

heeft er misschien iemand een vervanger hiervoor van +- 300 watt?

Han S
26 oktober 2010, 11:59
Ik begrijp best dat veel mensen aan een zeer beperkt budget gebonden zitten, maar waarom nou altijd de goedkoopste zooi?

Een echt goede PA speaker is met veel kennis ontworpen en gemaakt. Een grote spreekspoel met soms lettelijke vierkante draad om zo veel mogelijk koper te hebben in de beperkte ruimte, een zeer nauwe spleet waarin die spreekspoel beweegt en een belachelijk sterk magnetisch veld.

Daarbij een conus van zo dun mogelijk maar zeer sterk materiaal en je hebt een speaker die niet meetelt als hij geen 100 dB haalt bij één enkele watt, gemeten op een meter van de speaker en dan heb ik het over een grote 15 inch conusspeaker. Een compressiedriver als de JBL 2445 haalt zelfs 112 dB bij één watt en een Vitavox S3 met een hoorn haalt 118dB bij één watt.

Daarbij heb je 15 inch speakers die zelfs 1500 watt kunnen hebben en uiteraard kosten die een paar centen, maar gaan met 20 watt al harder dan die goedkope zooi met 500 watt.

Zo heb ik een Dynacord zangset staan van een band die niet meer bestaat, maar dat spul heeft wel 25 jaar wekelijks staat blazen in redelijk flinke tenten en dat is altijd blijven werken en werkt nog steeds.

Ik draai in de studio al 25 jaar met een Harman Kardon Citation 16 versterker die makkelijk pieken levert van 400 watt en ik heb nog nooit een speaker, ook geen tweeter kapot gehad, ondanks de soms enorme volumes.

Collega's van mij draaien met goedkope Thomann geleverde amps en blazen regelmatig een speaker weg. Moeilijk en erg technisch om dat uit te leggen, maar dat ligt echt aan die amp.

Besteed dus iets meer voor beter spul want dat is op termijn toch echt goedkoper en als je midden onder een gig een speaker wegblaast word je niet echt gelukkiger.

Basseytje
26 oktober 2010, 12:40
Ik weet ook wel dat wattage niets zegt. maar ik vind het gewoon zonde om niet de volledige 300 watt die mijn versterker kan leveren te benutten. Ik weet ook dat goedkoop duurkoop is.

maar ik heb het hier over een systeempje dat 2 keer in het jaar voor een feestje gebruikt wordt en voor de rest in een kamer van 3,5m bij 2,5m. En daar komt nog eens bij kijken dat ik het geld gewoon niet heb.

Ik heb er nog 1 gevonden die me wel redelijk lijkt, maar ik ben bang dat je door die grote sub alle hoge tonen opeet.
http://www.feedback.nl/geluid-monitoren/phonic/sem-715
Bij feedback geven ze nooit goede informatie dus heb gelijk even de specs (http://www.thehouseofmusic.nl/webshop.html?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=5746&category_id=66) erbij gezocht.

Power handling: 600W (Peak), 400 W (Program), 200W (RMS)
Frequency response: 50 Hz ~ 20 KHz
High sound pressure level, 98 dB SPL @ 1W / 1M
15" heavy-duty woofer and piezo tweeter
8 ohm nominal load

MusicXtra
27 oktober 2010, 05:09
Wat kun je verwachten van een speaker die compleet € 99,- kost?
Voor dat geld kun je een heel goedkoop spaanplaat kastje verwachten wat bij elkaar wordt gehouden door de doos waar hij in verpakt zit.
Zet je hier werkelijk het opgegeven vermogen op dan klapt of het kastje uit elkaar of de speaker begeeft het onder begeleiding van een fraaie rookwolk.
Kortom, alle waar naar zijn geld en het enige advies dat ik je kan geven is door te sparen voor iets deftigers.

Basseytje
27 oktober 2010, 09:21
tot hoever moet ik dan doorsparen? 125 per speaker? 150?

ik moet op een gegeven moment beslissen dat dit de prijs is die ik per speaker wil betalen. en op dit moment heb ik het geld niet, maar mijn oren worden gek van die kapotte speaker.

muziekschuur
27 oktober 2010, 09:32
Zijn de kastjes nog goed? Zet er nieuwe drivers in.

En anders;
http://www.thomann.de/nl/the_box_pa502_fullrangesystem.htm

Waarom? als je er daar twee van hebt die dingen kun je makkelijk meenemen. Koop je er nu eentje icm met jouw andere speaker.

Als je voor 15" gaat heb je altijd over.

Basseytje
27 oktober 2010, 10:11
hmmm, ik snap niet helemaal wat je bedoelt.

maar om wat onduidelijkheden recht te trekken: de speakers die ik nu heb zitten in een gelijmde/gegoten kunstof behuizing die ik niet open krijg en ik wil op dit moment wel iets sjiekers dan wat ik nu heb :)

Ik had de PA502 ook al gevonden. maar dan wordt het totaal plaatje toch al 340 euro. Hier moet ik nog even over nadenken. verder zal ik ook op ebay e.d. gaan zoeken.

MaximVMH
27 oktober 2010, 11:13
en ik wil op dit moment wel iets sjiekers dan wat ik nu heb :)En je denkt dat luidsprekers van €80 iets sjiekers zijn?

Basseytje
27 oktober 2010, 11:59
wel dan wat ik nu heb:) en ze kosten 99 he;)

Jim Haagmans
27 oktober 2010, 12:30
bied gauw je 200 hierop; http://link.marktplaats.nl/384723515

Basseytje
27 oktober 2010, 15:28
kan niet op marktplaats op m'n stage :(

MusicXtra
28 oktober 2010, 01:07
tot hoever moet ik dan doorsparen? 125 per speaker? 150?


Dat zou je zelf ook wel een beetje kunnen bedenken als je ziet wat een beetje merk speaker kost....
Goedkoopste full-range kast die ik op de markt breng kost € 1790,- en dat is weliswaar klankmatig een geweldig ding maar met een belastbaarheid van 350 Watt continu nog niet echt bijzonder te noemen.
Verschil met de kastjes waar jouw oog op is gevallen is dat deze van berken multi zijn, er zit een hoogwaardig wisselfilter in, de drivers zijn topklasse neodynium exemplaren en er is veel tijd en geld in de ontwikkeling gestoken.

Basseytje
28 oktober 2010, 09:34
het geeft me weer een goed gevoel om te weten dat k tot mijn 30e moet doorsparen om een beetje speaker te hebben :seriousf:

maargoed. heb mijn budget al opgekrikt naar 350. en zelf zal ik nog flink wat speurwerk doen..

MusicXtra
28 oktober 2010, 11:36
Je komt nu over alsof je het belachelijk vindt dat goeie speakers geld kosten....

Han S
28 oktober 2010, 12:27
Ik heb een PA bedrijf gehad en kocht speakers van JBL, RCF, Electro Voice, Altec Lansing etc. Nooit een stuk gehad en een achterlijk hoog rendement. De Altec Lansing 318 is een 15 inch speaker met een rendement van 103dB/w/m en die kostte indertijd iets van 1300 gulden, een losse 15 inch speaker dus.

Een JBL 2445 driver kostte bijna 2500 gulden en een recone setje meer dan 600.

Dap levert 15 inch speakers voor 49 euro en beweert een rendement te hebben van boven de 100 dB, ik heb daar geen enkel vertrouwen in maar het is wel goedkoop.

Basseytje
28 oktober 2010, 14:09
Je komt nu over alsof je het belachelijk vindt dat goeie speakers geld kosten....

ik vind het belachelijk dat je denkt dat iemand van 21, zo 1-2-3, 1750euro op tafel kan leggen om een speaker te kopen. ik heb toch duidelijk mijn budget gegeven.

ik snap dat je aan wilt geven dat kwaliteit geld kost. maar met minder moet ook kunnen. het moeten gewoon simpele fullrange speakers zijn.

pimmetje
28 oktober 2010, 14:25
Het voegt idd verder niet veel toe als 't om jouw probleem gaat. Al kan ik begrijpen dat sommige mensen getriggerd worden bij het zien van die speakers van onder de 100eu nieuwprijs :D.

Ik denk dat je 2eHands voor die 350 wel wat moet kunnen vinden. Nieuw niet eens proberen met dat budget. Dat kan je zeker wel meenemen van die prijs-verhalen hierboven.
Die link die Jim Haagmans postte lijkt me niet verkeerd voor wat jij ermee wilt. Sowieso ben ik als 't gaat om degelijk niet wars van Peavey.

MusicXtra
28 oktober 2010, 19:30
ik vind het belachelijk dat je denkt dat iemand van 21, zo 1-2-3, 1750euro op tafel kan leggen om een speaker te kopen. ik heb toch duidelijk mijn budget gegeven.

ik snap dat je aan wilt geven dat kwaliteit geld kost. maar met minder moet ook kunnen. het moeten gewoon simpele fullrange speakers zijn.

En ik kan ruiken dat jij 21 bent en om die reden geen geld hebt?
Daarbij geef ik slechts een voorbeeld van een echte kwaliteit speaker slechts om het contrast aan te geven met waar jij nu naar aan het kijken bent.
Wordt wakker, niets is voor niets in deze wereld. Voor die € 99,- mag je blij zijn als er al geluid uit komt en is iedere discussie over kwaliteit echt flauwekul.

Basseytje
1 november 2010, 13:08
naja,

ik heb nog wat rondgespeurd op marktplaats en ebay, en daar ben ik oa deze speaker (http://vi.ebaydesc.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemDescV4&item=400166713937&t=0&ds=0&js=-1&ssid=77&seller=musikhaus-kirstein&category=12918&bv=msie&caz.html) tegen gekomen. ik weet dat het weer zo'n goedkoop ding is, maar hij spreekt me wel heel erg aan. vooral qua specs.

pimmetje
1 november 2010, 13:29
Wat aan de specs spreekt je dan zo aan?

Basseytje
1 november 2010, 14:37
200 Watt 8Ohm RMS
geluidsdruk (1W/1m): 101 dBSPL

dat de kast makkelijk op een statief te plaatsen is.
Speakon aansluiting

MusicXtra
1 november 2010, 19:02
1" keramic driver:cheerup:
Da's dus gewoon een pïezo:crazyhappy:

MusicXtra
1 november 2010, 19:07
1" keramic driver:cheerup:
Da's dus gewoon een pïezo:crazyhappy:

Outline
2 november 2010, 00:52
Denk je hier lekker anoniem te kunnen forummen, kom je nog al die J&H'rs tegen...

Basseytje
2 november 2010, 09:29
dat zal dan wel slecht zijn...

MusicXtra
3 november 2010, 12:02
dat zal dan wel slecht zijn...
Wil je het echt weten?