PDA

View Full Version : 'Gibson Classic 57' of 'seymour duncan SH-2' voor een hollowbody



errolls
25 oktober 2010, 06:57
Hallow,

Zijn er mensen die toevallig een Ibanez Artcore gitaar heeft?
ik heb zelf een AK85 dvs hollowbody.

ik zou ook graag het verschil willen weten tussen deze 2 humbuckers prijs / kwaliteit
- Seymour Duncan SH-2
- Gibson Classic '57

is er ook een juiste afstelling op je gitaar of versterker
om de juiste jazz sound te krijgen?
suggesties voor snaren mischien??


gr Erroll

tweng
25 oktober 2010, 10:19
Geen ervaring met de Ibanez.

Maar ik zou ook eens kijken naar de Bare Knuckle Pickups.
The Mule is echt veel beter dan de Gibson 57, voor ongeveer dezelfde prijs.

tweng
25 oktober 2010, 10:22
deze bedoel ik : http://www.bareknucklepickups.co.uk/ZH-themule.html

RS-Rik
26 oktober 2010, 00:46
Die gibbies moeten wel je ding zijn want die hebben een vrij eigen geluid

Little Jay
26 oktober 2010, 10:23
Ik ben erg tevreden met de Gibson Classic '57 in m'n ES-333: vol, maar toch open en helder, breekt mooi op. Romig. Goede mids. Bluesy, prachtig voor jazz à la Wes, Grant Green, Kenny Burrell. Gewoon de klassieke Gibson-toon, niets meer en niets minder.

Ik ben niet tevreden met de SH-1 '59 in m'n Epiphone Sheraton (ik weet niet of die vergelijkbaar is met de SH-2): niet echt slecht, maar beetje ielig en kaal, dip in de mids, schel in het tophoog bij harde aanslag. Kan ook aan de gitaar liggen natuurlijk, daar past een wollig element gewoon beter bij denk ik.

De andere helft van mijn gitaarduo heeft een AK85 met de standaardelementen en ik vind die eigenlijk erg goed klinken, met een zangerige toon. Wel een stuk helderder en 'twangy', wat overigens goed te regelen is door de tone-control wat dichter te zetten. Ik weet niet of een Classic '57 daar heel veel verandering in gaat brengen, maar het kan net dat beetje zijn wat voor jou het verschil maakt.

De Bareknuckles ken ik niet, maar hoor er veel positiefs over. Maar die zijn toch behoorlijk duurder dan Gibson?

Het probleem is eigenlijk dat, wat anderen ook zeggen over hun pickups, je het pas echt kan horen en dus beoordelen in je eigen gitaar, met jouw specifieke techniek en aanslag, met jouw apparatuur. Je zit dus aan uitproberen-en-doorverkopen-als-het-niet-bevalt vast ben ik bang.

Wat ik wel door schade en schande en veel uitproberen heb ondervonden is dat goedkopere alternatieven (GFS, StewMac, etc.) ook zo klinken: goedkoper. (Minder diepgang of zo, moeilijk uit te leggen).

Little Jay
26 oktober 2010, 10:34
Grappig, hier op Harmony Central staat een review van gitaarbouwer Teye Wijnterp (ook hier op het forum te vinden trouwens) van de SH-2 in één van zijn eerste (volgens mij) gitaren.

http://reviews.harmony-central.com/reviews/Electric+Guitar+Pickup/product/Seymour+Duncan/SH-2+Jazz/10/1

Een oordeel dat ik toch wel wat hoger aansla dan dat van de gemiddelde Amerikaans pukkel-puber die trash-metal in z'n ouders garage speelt... ;-)

Maar ook uit Teye's review kun je lezen dat een element dat in de ene gitaar geweldig klinkt, het in de andere niet heeft.

Helaas: uitproberen dus..... zoek eens op Marktplaats en gitaarnet, komen regelmatig Classic '57s voorbij.

Little Jay
26 oktober 2010, 10:44
is er ook een juiste afstelling op je gitaar of versterker
om de juiste jazz sound te krijgen?
suggesties voor snaren mischien??


Snaren: 0.012 flatwounds voor een scale van 24.75" (als van jouw Ibanez). Daddario Chromes zijn OK, Thomastik Infield vind ik nog net iets lekkerder.

Afstelling elementen op de gitaar: probeer ze eens net wat lager onder de snaren te zetten dan aanbevolen, dat geeft wat meer openheid en 'hout' in je geluid. Gewoon experimenteren met de hoogte tot 't je bevalt.

Een houten brug *kan* wat jazzier klinker dan de metalen tune-o-matic die volgens mij op jouw Ibbie zit.

Tone: hoog wat terugdraaien op de gitaar. Volume terugdraaien geeft ook hoog-reductie die ik mooier vind dan van de tone-control. Zet het volume op de amps dus niet te laag en zet ook de tone-controls op de amp ver genoeg open.

Probeer ook eens wat anders: bass en treble op de amp helemaal dicht, mid helemaal open.

Regel: er zijn geen regels, vertrouw op je oren en stick to what you like.

Rinze
26 oktober 2010, 11:15
Ik heb de SH2 ook, als halselement vind ik hem geweldig. Beter dan de SH1, die inderdaad wat scherp is in het hoog en een middip heeft. De Sh2 is meer gebalanceerd qua geluid. Let wel: ik vind de SH2 soms meer klinken als een hele goeie enkelspoeler dan als een vette humbucker. Hij klinkt erg mooi transparant en geeft meer belletjes dan welke andere humbucker dan ook die ik ken. Kan me voorstellen dat er een mooie jazztoon uit te halen valt. Maar denk dat ie wel slanker klinkt dan wat je van een dikke Gibson met halshumbucker verwacht.

EuroCinema
26 oktober 2010, 14:19
Die Bareknuckle heb ik nog nooit op een jazzgitaar gehoord, kan ik dus niet over oordelen. De 57's klinken in de (semi)hollow Gibsons en in mijn Heritage in elk geval erg fijn.

Snaren... flatwounds helpen wel als je een klassieke jazzsound wilt krijgen. Thomastik-Infeld Swing vind ik veel prettiger aanvoelen dan d'Addario Chromes. Maar een setje .11 roundwounds doet het ook prima voor een iets meer hedendaagse jazzsound.

Staar je sowieso niet blind op gear, het is een cliche maar jazz zit echt in je vingers. Met de juiste manier van aanslaan en fraseren ben je al op 80%.

errolls
26 oktober 2010, 15:52
ik had gisteren de 3 treble snaren voor 009 vervangen, wat een k*tgeluid zeg!

ik ga nu toch iid 012 flatwounds er op zetten,
het speelt wel zwaar, maar het komt cker wel ten goede van het geluid.
nu hoor ik het verschil ook echt.

'57 lijkt mij mischien dan ook een betere keuze, ik ben toch op zoek naar een warm vol geluid.

mocht het echt niets zijn dan verkoop ik hem, en dan koop ik een epiphone les paul, of een tokai en dan kan ik alsnog de humbucker in de les paul doen.

thks voor de info!! grts erroll :B