PDA

View Full Version : Tijd voor een nieuwe amp



gitarken
25 oktober 2010, 00:31
Ik ben op zoek naar een amp! een nieuwe goede!
- Ik heb nu: Line6 Spider III 150watt, Fender G-dec junior
- Van gitaar speel ik op een Fender Strat limited diamond edition
- Stijl : blues,jazz,rock,pop,folk,punk,metal (in orde van belangrijk)
- Voor de rest laat jullie gaan xD

grtz ken

vulvasonic
25 oktober 2010, 01:42
Tsja, noem er maar een op. Het zou toch prettig zijn als je iets meer kunt vertellen.

- budget?
- thuisgebruik of band?
- buizen, transistor, hybride, modelling?
- combo of top + cab?
- wat heb je voor 'n gitaar?
- heb je reeds enkele pedaaltjes?
- weet je het zeker?
- zou een dwarsfluit eigenlijk niet veel leuker zijn?

Nou ja, dat soort dingetjes dus.

gitarken
25 oktober 2010, 05:49
Ik kan maximum €2000 uitgeven op dit moment maar liefst hou ik hem goedkoper!
Hij is voor meestal thuis te gebruiken en soms eens repeteren en later optreden
Buizen, transistor,hybride,cab doet er niet toe!
Combo of top +cab doet er ook niet toe
Mijn gitaar is een Amerikaanse Fender Stratocaster (Limited Diamond Edition) dus single coils!
- Ik heb op dit moment geen pedaaltjes en/of multi effect maar ga deze wss kopen als er niets zit ingebouwd in mijn nieuwe! nu heb ik 2 modeling versterkers
Aan wat dacht ik al:
Fender,Marshall,Orange,vox,engl,...

JohnLord
25 oktober 2010, 08:45
Dat zijn nogal uiteenlopende versterkers die je noemt...

Welk genre muziek wil je spelen?

edit: oeps...

beruk
25 oktober 2010, 09:02
- Stijl : blues,jazz,rock,pop,folk,
- Voor de rest laat jullie gaan xD

grtz ken
Laat mij maar schuiven...:
Fender Vibrolux Reverb Custom (http://www.thomann.de/nl/fender_vibrolux_reverb_custom_gitarrencombo.htm)
voor jouw eerste 5 stijlen zeer geschikt! Voor thuisgebruik dan weer niet.. (waarschijnlijk te hard)

Kim Wilson
25 oktober 2010, 09:26
Ik heb een ouwe Vibrolux Reverb. En mijn ervaring is dat die heel goed werken met single coils. Lekker romige sound met veel druk onderin het middengebied, precies waar Strats en Tele's wat meer pep kunnen gebruiken. Past binnen alle stijlen die je aangeeft, behalve metal en zware rock. En voor jouw budget zeker te vinden. Reken ergens in de buurt van 1250 euro.

De nieuwe Vibrolux heb ik geen ervaring mee...

Kakihara
25 oktober 2010, 10:16
Gaat dit zo'n topic worden waarin iedereen zijn persoonlijke voorkeur opgeeft ? :D

Zoveel versterkers, zoveel karakters. Welk karakter, welke klankkleur spreekt je het meest aan ? Welke presets gebruik je het vaakst op de vox'en die je nu hebt ? We kunnen hier wel roepen van Marshall hier, Vox daar, Fender ginder, Dr. Z ergens anders en Matchless nog verder weg. Je kunt over alle versterkers wel jazz, blues, rock, folk, country en punk en weetiknogwatallemaal spelen.

Kim Wilson
25 oktober 2010, 10:22
Tja, wat verwacht je dan van zo'n topic? Ik geef aan dat de Vibrolux Reverb waarschijnlijk een goeie kandidaat is voor hem, en zo zullen er meer mensen zijn die dat gaan doen.

Ik denk wel dat de TS bij Fender een grote kans maakt, afhankelijk van het zwaartepunt van zijn stijl. Als er meer rock wordt gespeeld vallen de Fenders wel redelijk af. Dan komt een amp als bijvoorbeeld de Marshall Vintage Modern meer in aanmerking. Strakker dan Fender, maar wel lekker organisch. Ik ben een Fenderliefhebber, maar mocht ik in de (hard)rock terecht komen, is zo'n Marshall VM een goeie optie.

jim__
25 oktober 2010, 14:26
Gaat dit zo'n topic worden waarin iedereen zijn persoonlijke voorkeur opgeeft ? :D

Zoveel versterkers, zoveel karakters. Welk karakter, welke klankkleur spreekt je het meest aan ? Welke presets gebruik je het vaakst op de vox'en die je nu hebt ? We kunnen hier wel roepen van Marshall hier, Vox daar, Fender ginder, Dr. Z ergens anders en Matchless nog verder weg. Je kunt over alle versterkers wel jazz, blues, rock, folk, country en punk en weetiknogwatallemaal spelen.
Ben er ook bang voor, daarom reageer ik ook niet. Oeps, heb ik bij deze nu toch alweer gedaan :dontgeti:

driftkop
25 oktober 2010, 22:22
Lekker naar de winkel gaan en versterkers uitproberen. Je hebt een ruim budget, dus verspil je tijd niet aan allerlei goedkope troep. Of misschien is er wel een lokale versterkerbouwer die je op weg kan helpen.

gitarken
25 oktober 2010, 23:01
allemaal al bedankt!
op welke dingen moet ik specifiek letten?

caliban
26 oktober 2010, 00:08
allemaal al bedankt!
op welke dingen moet ik specifiek letten?

Je niet te veel laten wijsmaken door de verkoper en op je oren afgaan.

vulvasonic
26 oktober 2010, 00:11
allemaal al bedankt!
op welke dingen moet ik specifiek letten?

Hou er rekening mee dat het niet meevalt om meteen jouw perfecte versterker er uit te pikken. Uiteraard moet je in de eerste plaats letten op de klank die jou zelf aanspreekt. Het grootste nadeel is echter dat de omstandigheden doorgaans verre van optimaal zijn om makkelijk de juiste keuze te maken. Een versterkertje voor thuisgebruik is redelijk eenvoudig. Klinkt het ding zoals jij vindt dat ie moet klinken, dan is het goed. Voor thuis. Maar je wilt er ook mee spelen in een band en die situatie kun je in een winkel niet nabootsen. De versterker moet je dan ook op een hoog volume kunnen testen en veel versterkers, met name buizenversterkers, gaan anders klinken op een flink volume. Verder (persoonlijke ervaring) zijn er versterkers die an sich retegoed, zo niet perfect klinken. En dan sjouw je ermee naar de repetitieruimte, de drummer tikt af, iedereen valt in en dan blijkt dat het geluid volledig verzuipt. Andersom (een ervaring die ik heb gehad met veel Marshalls) kan een versterker in een winkel klinken als een hele schelle bak. Niks moois aan. Maar het kan zomaar dat je daarmee binnen een band fantastisch door de mix heen prikt. En vervolgens komen ineens alle nooit verwachte kwaliteiten naar boven.

Ergo, PROBEER daar rekening mee te houden. Een heel lastige klus. Wat dat betreft is het misschien niet eens een slecht idee om eerst ervaring op te doen met een wat kleiner buizenversterkertje van tussen de 700 en 900 euro. Leer het ding kennen, ontdek wat er goed aan is en wat minder en ga met de opgedane kennis een jaartje later voor een versterker die beter lijkt te voldoen aan je eisen. Je verliest er 200 of 300 euro mee, ervan uitgaande dat je het ding dan weer verkoopt, maar die leerschool is nu eenmaal iets waar we allemaal mee te maken krijgen. Niet voor niets blijven sommige mensen jaaaaaaarenlang op zoek naar die ene perfecte versterker. En als je mazzel hebt pak je meteen een versterker die goed aansluit op je wensen.

Verder zijn er vele andere dingen waar je op kunt letten, maar veel van die dingen zijn afhankelijk van jouw specifieke wensen. Wil je een zeer veelzijdige versterker met 3 goede schakelbare basissounds, meestal clean, drive en solo, of wil je liever een eenvoudige versterker met 1 heel goed geluid en de veelzijdigheid laten afhangen van enkele pedaaltjes. Wil je de typische oversturing van een buizenversterker en ben je niet te beroerd om de volumeknop van je gitaar te gebruiken om een cleaner geluid te verkrijgen en een extra drive of booster inzetten voor als het echt ruig moet, of pak je liever iets dat ook op hoog volume clean blijft en alle oversturing uit een reeks pedalen toveren? Je kunt ook nog een Koch Pedaltone (zeer goed klinkende buizenvoorversterker, of een dergelijk pedaal gebruiken. Zoiets kun je in een aparte eindversterker prikken, of in het cleane kanaal van een andere versterker, of rechtstreeks in de PA, of rechtstreeks in je pc (voor geweldige thuisopnames). De mogelijkheden zijn eindeloos.

Denk er dus goed over na en ga niet over 1 nacht ijs. Je kunt het instrumentarium van bekende gitaristen als uitgangspunt nemen. Overigens niet zondermeer de meest betrouwbare methode, omdat het vaak een combinatie is van meerdere versterkers, effecten, andersoortige gitaren en niet te vergeten, de invloed die de speler zelf heeft op dat geluid (technieken). Ga je dit tóch proberen, let dan ook op de sound van zijn medespelers. Als jouw band heel anders klinkt, zal een identieke setup toch weer anders klinken in het totaalgeluid. En dan heb ik het nog niet eens over de doorgaans onhaalbare bedragen van een professionele setup, want daar zit je jezelf dan mee te vergelijken. Niet mijn idee van een goed begin.

En dan heb ik feitelijk alleen maar de minder voor de hand liggende dingen genoemd. Nogmaals, je zoektocht is nog lang niet klaar. Enige terughoudendheid lijkt me op z'n plaats. Zonde om in dit stadium een versterker van €2000,- aan te schaffen. De kans dat je meteen in de roos schiet is namelijk klein.

Als je nu zegt helemaal te willen gaan voor een heel specifiek geluid dat kenmerkend is voor een bepaalde stijl, dan kun je veel gerichter te werk gaan en met gemak de adviezen opvolgen van zij die er verstand van hebben. Jij wilt echter iets waar je bijna alles mee kan spelen. Dat maakt het voor ons, maar ook voor jezelf een heel stuk lastiger.

Aanvullingen?

Succes!

Kim Wilson
26 oktober 2010, 08:24
Dikke plus één voor Mario!

vettavillenl
26 oktober 2010, 08:33
POD HD500 + DT50

gr. Hans

Jasper.
26 oktober 2010, 09:26
Dikke plus één voor Mario!

+2 hij kan wel een boek schrijven man.

Maar misschien kan de ts wat gitaristen opnoemen waarvan hij het geluid goed vind. Misschien heb je dan wat een richtlijn (marshall, fender, vox etc.)

tidalwave_sideburns
26 oktober 2010, 12:23
Inderdaad ijzersterk advies, Vulva.

Wat ik de TS aan kan raden om rond te gaan kijken op youtube, concertjes in de buurt, naar welke versterkers je aanspreken, en hoe andere gitaristen die tone krijgen die je mooi vindt. Daar je al een stratocaster hebt en het lijkt alsof de helft van alle gitaristen op zo'n ding speelt heb je al een belangrijk element in de totaalsom van tone die vergelijkbaar is.

Gezien de wensen van de TS kom je al gauw bij multichannel versterkers uit, die naar het schijnt niet alles goed kunnen. Je zou bijvoorbeeld een Fender Supersonic kunnen proberen, 2 clean channels, 2 drive channels, of een eenkanaals amp als bijvoorbeeld een Marshall JTM45 met een buizenpreamp (V-Twin of iets dergelijks) schakelbaar naar de poweramp. Hangt er een beetje vanaf wat die versterker voornamelijk heel goed moet kunnen.