PDA

View Full Version : Zelfbouw gitaar probleempje.



RubenB666
24 oktober 2010, 22:11
Hallo beste mensen.

Ik ben een eigen gitaar aan het bouwen en ik stuit op een probleempje. Nouja ben aan het bouwen, ben van plan te bouwen en heb al een hele tekening plus plan gemaakt. Alleen ik stuit dus op het probleem dat ik graag een pickgaurd wil van de musicman stingray.


http://a1.images6.thomann.de/pics/prod/230331.jpg

Die dus. Maar die heeft maar plaats voor 1 humbucker. Ik heb dus het probleem dat ik 1 humbucker en 2 single coils heb. Ik weet dat dit voor een bass gitaar is, maar zou ik toevallig gewoon de vormpjes kunnen uitzagen zodat de twee single coils er wel in passen? Ik heb ook nog vele vragen over het hout en dergelijke. Welk hout raden jullie mij aan voor de body, neck en head? Ik beschik over een bedrag rond de 1000/1200 euro. Misschien kunnen jullie mij ook tips geven over wat wel en niet te doen. Het wordt een raar design, maar wel hip. Het is in de vorm van een strat, en met wat eigenschappen van een Les Paul, zoals de schakelaar (zou ik drie weg of vijf weg doen?) links boven in ipv. onderin. De potmeters zijn ook anders en de pickgaurd dan ook als het kan lukken. Ik ben van plan het met geld te beschilderen of te beplakken (Wel nepgeld dan natuurlijk). Zouden jullie mij kunnen informeren over welke elementen ik zou gebruiken? Ik had dezehttp://www.thomann.de/nl/emg_set_sa_x_sa_x_85_x.htm gedachten. Graag ook voor andere dingen is jullie mening welkom!

Alvast bedankt,

Ruben

barno
25 oktober 2010, 00:41
hi

alleszins veel succes met je eerste bouw. hoop geld heb je ter beschikking. Een eerste bouw zou ik zelf wat minder kostelijk houden. Niet om je te ontmoedigen maar de kans dat er dingen fout lopen en die eerste bouw niet echt een perfect resultaat heeft, is tamelijk groot.

En nu het standaard antwoord ivm je vragen: eerst wat studiewerk verrichten: op het internet en op dit forum in het bijzonder vind je heel veel info. lees veel bouwtopics : daar leer je veel over houtsoorten, design, pickups enz...

slagplaat: uiteraard kan je er elke gewenste pickup vorm uithalen, maar ik zou denken dat er belangrijkere dingen zijn eerst :)

Jilles
25 oktober 2010, 02:09
Ik zou ook eerst je definitieve ontwerp vaststellen (volgens mij heb je dat al gedaan), en daarna eens kijken of je een stingray achtige slagplaat er op kan fabriceren. Je hoeft bij een eigen ontwerp natuurlijk niet precies de contouren van die ene musicman stingray slagplaat te gebruiken. Misschien staat die slagplaat wel een stuk beter op je gitaar als hij 1,5 cm langer ofzo. Wie weet?

Persoonlijk zou ik alleen niet voor een beplak-finish gaan. Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met dat soort dingen, maar het is volgens mij ont-zet-tend moeilijk om zoiets strak en netjes te krijgen. Idem voor beschilderingen, het vergt een hoop know-how en ervaring om dat soort dingen mooi eruit te laten zien. Maargoed, je hebt een erg mooi budget. Misschien kun je wat werk uitbesteden. Ik weet het niet.
Het is wel een goed idee (van Barno), om wat zelfbouwtopics door te lezen, daar is echt vanalles te vinden. Echt vanalles.

Succes man! mooi initiatief. :ok:

Cocobolo
25 oktober 2010, 08:16
Hoi,

Welkom op het forum (je eerste bericht, zie ik :)). Leuk dat je zelf gaat bouwen. Je hebt al een tekening en plan schrijf je : misschien wil je dat met ons delen (foto's)? Je stelt een aantal verschillende vragen, maar sommige gaan over dingen waar je tegenaan loopt verderop in het bouwproces. De slagplaat bijvoorbeeld kun je in elke gewenste vorm maken, dat is geen probleem.

Misschien is het een idee om een eigen topic te starten in het "volg het bouwproces" onderdeel hier op het forum. Begin dan met je plan, je tekening en welke muzieksoort je er uiteindelijk er mee wilt spelen. Dat laatste kan invloed hebben op de houtsoort-keuze. Ook krijgen we dan misschien duidelijkheid over de halsverbinding (schroef, lijm, neck-through, set-neck enz), halshoek, brug (tremolo, hardtail, tune-o-matic, ...) enzovoorts. Zoveel mogelijk gegevens dus, en dan is advies op maat voor ons veel makkelijker. En we zijn dol op foto's ;)

Je budget is mooi, maar moet er ook nog gereedschap aangeschaft worden? Ook misschien makkelijk om even te vertellen wat je huidige houtbewerkingservaring is en of je al wat gereedschap hebt (bovenfrees?).

Die slagplaat is dus geen enkel probleem, maak jij maar gewoon je ontwerp van hoe je hem wilt hebben en dan leggen we wel uit waar je slagplaatmateriaal kunt kopen en hoe je die helemaal in jouw vorm kunt krijgen :cheerup:

succes!

RubenB666
25 oktober 2010, 17:27
Hallo allemaal,

als eerste bedankt voor al de reacties! Even wat antwoorden op jullie vragen.

"Ik zou ook eerst je definitieve ontwerp vaststellen (volgens mij heb je dat al gedaan), en daarna eens kijken of je een stingray achtige slagplaat er op kan fabriceren. Je hoeft bij een eigen ontwerp natuurlijk niet precies de contouren van die ene musicman stingray slagplaat te gebruiken. Misschien staat die slagplaat wel een stuk beter op je gitaar als hij 1,5 cm langer ofzo. Wie weet?"

Dit vind ik een erg goed idee! Ik zou hier ook zeker meer over willen weten! Hoe het moet etc.

"En nu het standaard antwoord ivm je vragen: eerst wat studiewerk verrichten: op het internet en op dit forum in het bijzonder vind je heel veel info. lees veel bouwtopics : daar leer je veel over houtsoorten, design, pickups enz..."

Hier ben ik al mee bezig en ga ik ook zeker nog meer doen! Bedankt ;).

"Idem voor beschilderingen, het vergt een hoop know-how en ervaring om dat soort dingen mooi eruit te laten zien."

Mijn opa wilt dat gaan doen, hij heeft namelijk een eigen schilderbedrijf.

"Je hebt al een tekening en plan schrijf je : misschien wil je dat met ons delen (foto's)?"

Foto's komen zeker!

"welke muzieksoort je er uiteindelijk er mee wilt spelen"

Rock, metal, post hardcore.

"Ook misschien makkelijk om even te vertellen wat je huidige houtbewerkingservaring is en of je al wat gereedschap hebt (bovenfrees?)."

Ik ga naar iemand toe die contrabassen/elektrische gitaren + basgitaren bouwt :"D.

Nu heb ik zelf nog een paar vraagjes.

Zouden jullie een boodschappen lijstje kunnen maken voor wat ik allemaal nodig heb en waar ik dat kan vinden? :$

Ook was ik van plan is om de neck en head gewoon te kopen. Kan ik dan de frets nog veranderen in zelfgemaakte?

Uhm... Ook was ik vanplan de body te maken van Elzen hout. Is dit een goede keus en waar kan ik dat hout vinden?


Dit waren de vragen wel zo'n beetje.

Mvg,

Ruben

DaanW
25 oktober 2010, 19:50
Voor je er zo'n bak geld in gaat pompen (wat sowieso voor een eerste bouw veeeel te veel is), zou ik eerst nog eens flink wat topics hier en op andere fora doorlezen en misschien wat boeken aanschaffen (alhoewel je met het aanbod aan fora op internet al een heeeel eind moet komen).

aaronstonebeat
25 oktober 2010, 20:04
Ik heb vanmiddag op een oude Westone DX met elzen body gespeeld; klonk me lang niet verkeerd in de oren.
Niet zulke hete humbuckers (maar 6 a 6,5 kOhm per stuk) maar toch een bruut geluid; mahonie hals, palissander toets.

Neem je de tips hierboven ter harte. Een eerste gitaar is bijna altijd vooral een leerstuk (enkele uitzonderingen daargelaten); in het begin ben je, terecht, apetrots maar welhaast zeker ga je dingen tegenkomen die je anders en/of beter had willen doen.

RubenB666
25 oktober 2010, 21:42
mahonie hals, palissander toets.

Precies wat ik vanplan was! Ook die elzen body dus. De gitaar wordt echt super vet. Met een heerlijke klank. Over dat slagplaatje gesproken ik informeer jullie morgen meer over de vorm!

RubenB666
26 oktober 2010, 09:32
Is pallisander btw wel de juiste keuze voor de toets? Zo niet, wat kan ik dan beter gebruiken?

McVenco
26 oktober 2010, 10:14
Ook was ik van plan is om de neck en head gewoon te kopen. Kan ik dan de frets nog veranderen in zelfgemaakte?

"Neck en head" is niet iets wat je los van elkaar kan kopen. Bij Fender-achtige halzen worden hals en kop sowieso al uit 1 stuk gemaakt (al dan niet met een toets uit een andere houtsoort), en bij halzen waar de headstock in een hoek staat wordt dit verlijmd.

En wat bedoel je precies met zelfgemaakte frets?



Gezien al je vragen raad ik je echt aan om toch echt eerst de sticky topics in dit forum door te lezen, te beginnen met dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=69172), en daarna een aantal zelfbouwtopics, zo zie je vanzelf wat je allemaal kunt verwachten en wat je nodig hebt.

Voordat je je druk gaat maken over WAARMEE (welk hout, welke elementen e.d.) is het echt verstandig om uit te zoeken HOE je een gitaar bouwt. Bepaal dus voor jezelf wat je precies wilt bouwen, dan komt het "boodschappenlijstje" vanzelf. Wij kunnen niet voor jou bepalen wat je precies nodig hebt.

oigun
26 oktober 2010, 11:00
Lees dit boek eens:
http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=make-your-own-electric-guitar&action=article&group_id=42&aid=2958&lang=NL

Dan weet je al een hoop meer, heb je geen ervaring in houtbewerking dan is het misschien verstandig om als eerste eens een bouwpakket in elkaar te zetten.

RubenB666
26 oktober 2010, 16:56
"Neck en head" is niet iets wat je los van elkaar kan kopen. Bij Fender-achtige halzen worden hals en kop sowieso al uit 1 stuk gemaakt (al dan niet met een toets uit een andere houtsoort), en bij halzen waar de headstock in een hoek staat wordt dit verlijmd.

En wat bedoel je precies met zelfgemaakte frets?



Gezien al je vragen raad ik je echt aan om toch echt eerst de sticky topics in dit forum door te lezen, te beginnen met dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=69172), en daarna een aantal zelfbouwtopics, zo zie je vanzelf wat je allemaal kunt verwachten en wat je nodig hebt.

Voordat je je druk gaat maken over WAARMEE (welk hout, welke elementen e.d.) is het echt verstandig om uit te zoeken HOE je een gitaar bouwt. Bepaal dus voor jezelf wat je precies wilt bouwen, dan komt het "boodschappenlijstje" vanzelf. Wij kunnen niet voor jou bepalen wat je precies nodig hebt.


Ik bedoel ook de head en neck bij elkaar.

https://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?products_id=10605&osCsid=8fef05cc5f9fb93301cd46b69ec0d8da

en dan bedoel ik ook niet eigen frets maar eigen inlays! :P Domme fout van mij :$.

RubenB666
29 oktober 2010, 13:48
Heey mensen,

Ik was vanplan om gewoon deze body enzo te kopen. Is dit van een beetje redelijk hout? Ik was dan van plan mijn eigen elementen etc erin te stoppen. Goed idee? Slecht idee?

http://www.sagamusic.com/catalog/details.aspx?ProductID=HT-10

of deze:

http://bouwjeeigengitaar.nl/index.php?p=productsMore&iProduct=78&sName=sjsq-280jackson-style

2e LIJKT me beter?

RubenB666
31 oktober 2010, 10:03
Iemand antwoord? :$

oigun
31 oktober 2010, 10:48
Ik heb ooit een saga kit in elkaar gezet, was best leuk om te doen. Ze hebben beide kits bij bouwjeeigengitaar. Ik denk dat de kwaliteit vergelijkbaar is, de beide modellen zijn dat niet. Neem degene die je het meest aanspreekt en verwacht niet teveel van de hardware en kwaliteit van het fretwerk etc.
Maar het is leuk om te doen.

DaanW
31 oktober 2010, 10:51
Iemand antwoord? :$

Ik denk dat verstandig is om, voor je geld gaat uitgeven, eerst goed gaat bedenken wat je precies wilt.
In je eerste post geef je aan zelf te willen bouwen, maar nu zijn kant en klare kits blijkbaar ook een optie.

RubenB666
31 oktober 2010, 11:06
Ik heb ooit een saga kit in elkaar gezet, was best leuk om te doen. Ze hebben beide kits bij bouwjeeigengitaar. Ik denk dat de kwaliteit vergelijkbaar is, de beide modellen zijn dat niet. Neem degene die je het meest aanspreekt en verwacht niet teveel van de hardware en kwaliteit van het fretwerk etc.
Maar het is leuk om te doen.

Maar de hardware, is een mogelijkheid om zelf te kopen. frets ook?

Cocobolo
31 oktober 2010, 14:02
Maar de hardware, is een mogelijkheid om zelf te kopen. frets ook?

Frets ook? Ik denk dat bijna iedereen hier de frets koopt en niet zelf maakt (als dat is wat je bedoelt). Ik denk dat je ons even in verwarring hebt gebracht met heel verschillende vragen. In je openingspost heb je het over "ik heb al een tekening en plan gemaakt". Dus ik dacht dat je all-the-way zou gaan met je zelfbouw.
Maar ik denk nu (ik kan me vergissen natuurlijk!) dat het misschien het beste is als je inderdaad eens zo'n kit in elkaar gaat zetten en daar veel van leren. Welke het beste is van die 2? Geen idee, dan zou ik ze in het echt moeten zien. Misschien is het voor nu het beste om die ene in Nederland te kopen (scheelt je weer invoerrechten + shipping). Lekker bouwen en ik zou zeggen : maak dan gelijk zelf een slagplaat (waar je oorspronkelijke vraag over ging) om er flink van te leren en eindig met die " beplak-finish" waar je het ook over had!

Succes :noob:

RubenB666
31 oktober 2010, 14:38
Frets ook? Ik denk dat bijna iedereen hier de frets koopt en niet zelf maakt (als dat is wat je bedoelt). Ik denk dat je ons even in verwarring hebt gebracht met heel verschillende vragen. In je openingspost heb je het over "ik heb al een tekening en plan gemaakt". Dus ik dacht dat je all-the-way zou gaan met je zelfbouw.
Maar ik denk nu (ik kan me vergissen natuurlijk!) dat het misschien het beste is als je inderdaad eens zo'n kit in elkaar gaat zetten en daar veel van leren. Welke het beste is van die 2? Geen idee, dan zou ik ze in het echt moeten zien. Misschien is het voor nu het beste om die ene in Nederland te kopen (scheelt je weer invoerrechten + shipping). Lekker bouwen en ik zou zeggen : maak dan gelijk zelf een slagplaat (waar je oorspronkelijke vraag over ging) om er flink van te leren en eindig met die " beplak-finish" waar je het ook over had!

Succes :noob:

Hmm dankjewel! Ja ik ga nu ook zo'n kit doen.

maar passen deze PU's daar in?:

http://www.thomann.de/nl/emg_81g_gold.htm
http://www.thomann.de/nl/emg_slv_x.htm