PDA

View Full Version : Muziek schrijven



Ijselrobo 07
24 oktober 2010, 21:39
Hey allemaal,

Ik heb vanochtend weer een liedje proberen te schrijven,, maar het lukt me maar gewoon niet om een goed nummer in elkaar te zetten...
het is me één keer gelukt om iets te schrijven, maar dat was puur toeval, toen had ik net een goede tekst in mijn hoofd en heb toen maar de gitaar en bas noten met de pentatonishce toonladder (positie 1 normaal en uitgebreid en positie 2 normaal en uitgebreid) geschreven.

Maar ik weet niet goed hoe ik akkoorden op elkaar moet aansluiten, hoe ik goede solo's maak en ga zo maar door.
dus kunnen jullie me uitleggen hoe je goed een liedje (voor Gitaar, Bas, Drum en Zang) kan schrijven?

(moeilijke woorden mogen gebruikt worden ;))

Grtz.
Ijselrobo 07

P.S. ik kan het ene nummer dat ik geschreven heb doorsturen aan degenen die willen weten hoe ik alleen met een pentatonische toonladder een nummer heb geschreven en wat ik juist fout en/of goed doe aan een nummer schrijven.
wel op de voorwaarde dat het bij kijken/luisteren naar het nummer blijft, en het niet gespeeld/doorgestuurd/in de band gebruikt wordt enz. enz. enz.
(ik wil het nummer later zelf in de studio opnemen, maar dat begrijpen jullie denk ik wel)
(het is een Guitar Pro 5 bestand, wie intresses heeft kan me een PM sturen)

mesaman
24 oktober 2010, 21:50
ja het moet natuurlijk wel volgens de regels geschreven zijn anders wordt er op een knop gedrukt en zie je een 5 meter groot neon kruis en doen je oren pijn na de scheeps toeter!dus pas op dat je niet iets leuks/creatiefs maakt!
en stuur mij aub niet je nummer want ik ga het gelijk voor de nieuwe mc.donalds/coca cola/mars reclame gebruiken.
dus hou het goed geheim en laat het niemand horen!

Ijselrobo 07
24 oktober 2010, 21:56
ja het moet natuurlijk wel volgens de regels geschreven zijn anders wordt er op een knop gedrukt en zie je een 5 meter groot neon kruis en doen je oren pijn na de scheeps toeter!dus pas op dat je niet iets leuks/creatiefs maakt!
en stuur mij aub niet je nummer want ik ga het gelijk voor de nieuwe mc.donalds/coca cola/mars reclame gebruiken.
dus hou het goed geheim en laat het niemand horen!

Zijn er regels voor het schrijven van muziek? :dontgeti::eek:

duckdrums
24 oktober 2010, 23:42
Tuurlijk zijn er regels voor het schrijven van muziek, waarom lijken de meeste hitjes anders zo op elkaar?

De kunst is om de regels naar jou hand te zetten, te gebruiken/misbruiken en zo leuke en toffe muziek te schrijven.

Dit zou een begin kunnen zijn
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trap_(muziek)

HaroldA
24 oktober 2010, 23:56
Maar ik weet niet goed hoe ik akkoorden op elkaar moet aansluiten, hoe ik goede solo's maak en ga zo maar door.

Als het klinkt, dan is het goed! :ok:

Er zijn geen regels voor, sterker nog: als je wel regels gebruikt wordt het ongetwijfeld niks.

ShredTallicA
25 oktober 2010, 00:01
ja het moet natuurlijk wel volgens de regels geschreven zijn anders wordt er op een knop gedrukt en zie je een 5 meter groot neon kruis en doen je oren pijn na de scheeps toeter!dus pas op dat je niet iets leuks/creatiefs maakt!
en stuur mij aub niet je nummer want ik ga het gelijk voor de nieuwe mc.donalds/coca cola/mars reclame gebruiken.
dus hou het goed geheim en laat het niemand horen!

Meester van het sarcasme

http://www.gatewaycommunityepc.com/clientimages/39437/images/worship.bmp

Remork1970
25 oktober 2010, 01:08
Toch wel een interessante discussie; ik speelde lang geleden in een band als ritmegitarist en probeerde ook zelf songs te componeren, maar hoe vreemd het ook mag klinken: ik kon niet overweg met de vrijheid die je hebt als componist.

Ik was muzikaaltheoretisch nauwelijks onderlegd, en ben dat nog steeds niet, maar heb altijd het idee gehad dat je je, om boeiende nummers te schrijven, toch wel aan bepaalde 'regels' zou moeten houden.
Regels dus aan de hand waarvan je dingen kunt maken die ook een samenhangend geheel zijn.

Dus dan maar gewoon wat aanklooien en je creativiteit de vrije loop laten enzo, maar ik worstelde met dingen als: hoeveel ideeen moet je in een nummer proppen, hoe vaak moet je bepaalde passages laten terugkeren, etc.
Omdat ik daar niet goed raad mee wist heb ik het componeren dan ook snel voor gezien gehouden.

nickofzo
25 oktober 2010, 01:13
ikzelf bedenk stukjes (vaak word er niks mee gedaan) maar af en toe verzin je iets.. en daar kan een heel oud idee heel goed mee samen. en als je dan toch lekker bezig bent komt er heel soms nog wel eens een nummer.
verder werk ik liever samen, want meerdere idee-en vullen elkaar goed aan. (in mijn geval dus heh)

kleine tip misschien dus. verzin gewoon zoveel mogelijk kleine stukjes riffjes enzo, en probeer dan op een gegeven moment aan elkaar te knopen.

Thyrif
25 oktober 2010, 11:36
Als we voor ons (nieuwe) bandje schrijven zijn het meestal wat riffjes die in ons opkwamen terwijl ik of de andere gitarist wat thuis aan het pielen waren. Daar gaan we dan samen (meestal ik en de andere gitarist (hij zingt ook)) wat variaties op bedenken en krijgen we er wel een bepaald gevoel bij. Dan komen er wat andere dingen bij, bepalen we wat een stuk couplet is, voegen we overgangen toe (dat is gewoon improviseren en dan een leuke uitzoeken).
Meestal doen we nog wat leuks met variatie in tempo's enzo.

Wat solos betreft doen we veel improv thuis, eigenlijk tijdens het opnemen van het demotje gewoon. Meestal hebben we wel wat ideeen qua gevoel wat het op moet roepen. Gewoon een paar keer meespelen geeft al een leuk aantal riffjes en loopjes, dan een leuke take opnemen en dan is het eerste concept klaar.
Als we dan (met zn tweeen) het nummer geschreven en opgenomen hebben, sturen we het naar de andere bandleden toe en gaan we samen het nummer in de oefenruimte nog beter uitwerken. Vaak worden dan de solos nog een tikje anders, maar meestal scheelt het niet heel veel.


Ik zal binnenkort onze demotjes (dus van tijdens het schrijven) eens onder sounds posten.

Succes met schrijven!

(en niet zo paranoia doen over je muziek delen.)