PDA

View Full Version : Nr 3: Tinycaster



Nagramoth
24 oktober 2010, 20:38
Even een projectje tussendoor, voor mijn zoon die in januari 8 jaar wordt. Mede mogelijk gemaakt door die ultra-schattige mallenset van ccbl...

Vandaag begonnen met een stukje overtollig grenen. Een half verregende middag en een gebroken rug later:

http://i924.photobucket.com/albums/ad83/Nagramoth/Muziek/8b7a75d1.jpg?t=1287944641

http://i924.photobucket.com/albums/ad83/Nagramoth/Muziek/7d29047a.jpg

Wordt vervolgd...

.

Cocobolo
25 oktober 2010, 08:38
Leuk, nr 3 inderdaad. En ik heb er zelf ook eentje in aanbouw voor mijn zoontje (is ook net 8 jaar). Dus dan zijn er straks 4....

Nagramoth
25 oktober 2010, 14:52
Wat bedoel jij met nummer 3 dan? Ik bedoelde mijn derde gitaarbouwsel. Jij waarschijnlijk de derde Tinycaster hier op GN.....?

Anyway, jouw zoon ook 8 jaar dus. Ook dezelfde besluiteloosheid m.b.t. de uiteindelijke kleur? Bij Tycho (mijn zoon) was het eerst knalrood, toen een soort "Ben 10 vs Bakugan"-thema, en sinds gisteren wil hij "snotgroen met een zwarte bliksemschicht". Natuurlijk joh... Gewoon rood dus...

Had je ook al gezien dat ik de controlplate heb ingekort? Dat leek mij wel een leuke toevoeging aan het hele minigitaartjes-idee. Ik was er inmiddels al achter dat er dan ook mini-potmetertjes in moeten ;)

Cocobolo
25 oktober 2010, 15:43
Wat bedoel jij met nummer 3 dan? Ik bedoelde mijn derde gitaarbouwsel. Jij waarschijnlijk de derde Tinycaster hier op GN.....?


Aha, je bedoelde jouw 3e bouwsel ;) Ik bedoelde inderdaad de 3e Tinycaster:
Fred (Jan Jansen op het forum) is er ooit aan begonnen, maar die is nog niet af (hals moet nog volgens mij). Dat is #1
Stijnkenens is ook met eentje bezig (#2)
Jij nu dus ook :ok:
De mijne is alleen nog maar de body, niet veel meer te melden. Ik ga de body (die ik van Olijfessen heb gemaakt) iets dunner maken. Hij is 45mm, maar ik vind het te dik voor een mini. Ik denk dat hij 38-40 mm dik zal worden ongeveer.



Anyway, jouw zoon ook 8 jaar dus. Ook dezelfde besluiteloosheid m.b.t. de uiteindelijke kleur? Bij Tycho (mijn zoon) was het eerst knalrood, toen een soort "Ben 10 vs Bakugan"-thema, en sinds gisteren wil hij "snotgroen met een zwarte bliksemschicht". Natuurlijk joh... Gewoon rood dus...


Ik heb het mijn zoontje niet verteld, dan kan ik er gewoon in verloren tijd aan werken in plaats van dat hij me elke dag vragt hoe het er mee is :seriousf:
Ik weet de kleur nog niet. Ik denk nu aan een witte binding voor en achter en dan de body een vrij traditionele sunburst (kan ik mooi eens oefenen met het aanbrengen er van). Maar ik heb ook een plaatje van een zwarte tele met witte binding (voor+achter) en een zwarte headstock : ziet er ook heel mooi uit! Dus er moet er ook gewoon nog een keer een komen voor m'n dochtertje (7 jaar).



Had je ook al gezien dat ik de controlplate heb ingekort? Dat leek mij wel een leuke toevoeging aan het hele minigitaartjes-idee. Ik was er inmiddels al achter dat er dan ook mini-potmetertjes in moeten ;)

He, leuk, had ik nog niet gezien! Je hebt de control plate zelf ingekort? Netjes hoor, je bent dus ook handig met metaal?!
Inderdaad moeten er mini-potmeters in neem ik aan. Ik heb mijn control plates gekocht met de hardware er bij (dus compleet met alles) en daar zaten van die kleine potmeters bij. Ik weet niet waar je die kleintjes kunt kopen maar neem aan dat het wel te krijgen is.

Chris Winsemius
25 oktober 2010, 16:11
Weer zo'n waanzinnig gitaarproject in onze wijk!

:ok:

gertgert
25 oktober 2010, 22:39
mini's are here to stay :)
maar vanwaar de gebroken rug?

jan jansen
29 oktober 2010, 06:02
Aha, je bedoelde jouw 3e bouwsel ;) Ik bedoelde inderdaad de 3e Tinycaster:
Fred (Jan Jansen op het forum) is er ooit aan begonnen, maar die is nog niet af (hals moet nog volgens mij). Dat is #1
.

Klopt helemaal en de body is bij het lakken nogal verkeerd gegaan.Zal er eerdaags eens mee verder gaan,

:blast::blast:

Nagramoth
29 oktober 2010, 12:31
Vraagje trouwens:

Behalve A- en open G-stemming, bestaat er nog een mogelijkheid om een 17,3" scale in normale E-stemming te krijgen?
Dikkeren snaren bijvoorbeeld?

aaronstonebeat
29 oktober 2010, 16:25
Ik probeer er eens even aan te rekenen. De grondtoon van een snaar kun je met de volgende formule berekenen:

http://upload.wikimedia.org/math/a/8/e/a8e33976ddad5110edb51739cce931e2.png

n: 1, 2, 3 ...
f: frequentie in Herz in (1 / s)
L: lengte van de snaar in meter (m)
T: trekspanning (Tension) in de snaar in Newton (kg m / s²)
μ: massa per meter in (kg / m)

Jouw snaarlengte is ongeveer 0,7 x standaardlengte. Als je dat in de formule stopt (en al het overige blijft gelijkt) wordt de frequentie 1,43 x zo groot.

Om dat te compenseren zou de massa van de snaar ongeveer 2 x zo groot moeten zijn; dat bereik je met een dikte die ruim 1,4 x zo groot is. Als ik nu eens uitga van een 0,009'' snaar dan zou je met een 0,013'' snaar makkelijk de normale stemming moeten kunnen halen.

Nagramoth
9 november 2010, 09:24
Ach ja, natuurlijk. Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb... :seriousf:
Thanks, ik ga dit zeker proberen.

Omdat ik vooral in de tuin werk, komt er momenteel maar weinig uit mijn handen. Als ik doordeweeks thuis kom is het donker (wintertijd), en in het weekend regent het meestal (herfst). Het is een beetje tussen de buien door klussen, iPhone met buienradar.nl in de aanslag... Gitaartje hoeft pas 25 januari af te zijn, maar in dit tempo moet ik wel alle tijd pakken die mij gegund is.

Status is als volgt:

http://i924.photobucket.com/albums/ad83/Nagramoth/Muziek/13a57c4b.jpg?t=1289290109

- Hals gefreesd
- Fretboard gevlakt
- Fretslots voorgezaagd (19 stuks, meer wordt echt te klein)
- Fretboard gelijmd en afgefreesd (geen halspen)
- Dots geplaatst (er moet er eentje opnieuw gedaan worden)
- Taper aangebracht, profiel grof afgeschuind en headstock op dikte gebracht.
- Radiussen gaat deze week gebeuren, lekker aan de keukentafel...

.

jan jansen
9 november 2010, 18:59
[QUOTE=Nagramoth;2505295]Ach ja, natuurlijk. Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb... :seriousf:
Thanks, ik ga dit zeker proberen.

Omdat ik vooral in de tuin werk, komt er momenteel maar weinig uit mijn handen. Als ik doordeweeks thuis kom is het donker (wintertijd), en in het weekend regent het meestal (herfst). Het is een beetje tussen de buien door klussen, iPhone met buienradar.nl in de aanslag... Gitaartje hoeft pas 25 januari af te zijn, maar in dit tempo moet ik wel alle tijd pakken die mij gegund is.



Bovenstaande is heel herkenbaar..zelf rijdt ik iedere dag van ergens in fryslan naar Zwolle en retour en als je dan de hele dag druk achter de pc en met je mensen bezig bent geweest heb je echt geen zin meer om iets te doen..vandaar dat mijne nog niet klaar is en dat er nog meer liggen waar ik de body van klaar heb maar de halzen nog niet.
Komt ook eigenlijk dat mijn lintzaag nog defect is...en zo blijf je bezig...


Maar ik moet zeggen dat ie er goed uit gaat zien...welke kleur gaat ie krijgen?

JJ

Nagramoth
11 november 2010, 16:39
...welke kleur gaat ie krijgen?

Na een stevig man-tot-man gesprek (en onder het genot van een kratje melk) zijn we tot een voorlopige concessie gekomen: Sea Foam Green !

Maar dat kan morgen zomaar weer anders zijn...

barno
11 november 2010, 18:04
Na een stevig man-tot-man gesprek (en onder het genot van een kratje melk) zijn we tot een voorlopige concessie gekomen: Sea Foam Green !

Maar dat kan morgen zomaar weer anders zijn...

goeie keuze. mss toch surfgreen in overweging nemen. nu, ik vind ze beiden cool. mss dat surfgreen (de iets lichtere variant) mss iets minder in the face is (en je er dus minder vlug op uigekeken bent)?

Nagramoth
18 april 2011, 09:48
*bump*

Zomertijd, dus weer wat gedaan. De kleur is uiteindelijk toch rood geworden. Inclusief de inmiddels rituele fruitvlieg (dit begint een beetje mijn handelsmerk te worden :seriousf:) Deze keer zit 'ie gelukkig onder de slagplaat...

Dit is de huidige status:

http://i924.photobucket.com/albums/ad83/Nagramoth/Muziek/9a24b595.jpg?t=1303112838

Wat moet er nog gedaan worden?
- Laklagen verder opbouwen
- Schuren & polijsten
- Hals aflakken
- Kopkam maken

broeder6x6
18 april 2011, 20:31
ahhhh wat een schatje =P maar wat heb je met die brug gedaan (hij ziet er niet erg goed uit en past niet in de inham in de slagplaat :???:

barno
18 april 2011, 20:43
Wat een tof teleetje!! kleur is super, zo te zien iets lichter dan CAR

A-stemming waarschijnlijk? ik hoop dat je'm beter geïntoneerd krijgt dan ik mijn klein gitaartje.

at broeder: slagplaat: dat hoort zo op een tele.

oigun
18 april 2011, 21:32
Lijkt me fiësta rood, echt heel schattig!!

Nagramoth
18 april 2011, 23:07
Het woord "schattig" gebruik ik zelf niet vaak, maar is in dit geval wel op zijn plaats, ja.

De kleur is trouwens een ordinaire acryl spuitbus van Dupli-Color, "Traffic Red".
En knalt 'ie? Nou en of...


ik hoop dat je'm beter geïntoneerd krijgt dan ik mijn klein gitaartje.

Intonatie is inderdaad een bitch, maar hoger dan de 9e positie zal ik - eh... ik bedoel mijn zoon :soinnocent: - niet komen hoor.

Nagramoth
30 januari 2012, 14:03
Het is alweer bijna een jaar geleden, maar ik zie nu pas dat ik dit draadje nooit heb afgesloten met wat pica's:

http://www.gemini-guitars.nl/images/plaatjes/TICA/001.JPG

http://www.gemini-guitars.nl/images/plaatjes/TICA/003.JPG

http://www.gemini-guitars.nl/images/plaatjes/TICA/005.JPG

http://www.gemini-guitars.nl/images/plaatjes/TICA/004.JPG

Sanderltd
30 januari 2012, 14:12
Als die van mij zo mooi wordt, ga ik heel tevreden zijn! :ok:

barno
30 januari 2012, 14:31
heel tof! congratz

Ike57
30 januari 2012, 14:52
Nice. Ziet er goed uit :ok:

Wordt ie nou ook een beetje enthousiast bespeeld door je zoon?

Nagramoth
30 januari 2012, 15:03
Wordt ie nou ook een beetje enthousiast bespeeld door je zoon?

Nou, eh...
Hij is momenteel drukker met zijn @$^@!%# kla-ri-net-les :rockon:

Op alle andere momenten (bij voorkeur tijdens het journaal ofzo) word ik getrakteerd op heel veel verschillende akkoorden:
- open A clean
- open A met distortion
- open A met delay
- open A met modulatie
- open A met reverb

Maar bij zijn klasgenootjes is 'ie nu natuurlijk wel helemaal het alfa-mannetje he?
Desondanks toch maar een koptelefoontje voor hem gekocht...

spirit
30 januari 2012, 15:17
http://www.gemini-guitars.nl/images/plaatjes/TICA/001.JPG


Ik quote even een foto naar deze pagina, omdat de mini tele dat verdiend.

Echt schitterend zo'n mini gitaartje, eens kijken of ik van mijn hout restjes ook zoiets kan maken.

Ike57
30 januari 2012, 15:24
Nou, eh...
Hij is momenteel drukker met zijn @$^@!%# kla-ri-net-les :rockon:


Ach ja, hij is nog jong en heeft nog alle tijd om voor een volwaardig instrument (gitaar dus) te kiezen. Als voorbereiding op de pubertijd kun je hem alvast voorzichtig proberen te vertellen dat een klarinet absoluut geen chick-magnet is. :D

Nagramoth
30 januari 2012, 15:26
Meisjes zijn stom... :seriousf:

Sanderltd
30 januari 2012, 15:50
...en vies.