PDA

View Full Version : Middenklasse akoestische gitaar aanschaffen



Ribo89
24 oktober 2010, 19:41
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje lid hier op het forum, maar ik ben meer een lezer als een poster. Echter heb ik nu jullie hulp even nodig ;).

Ik speel nu een tijd op een elektrische gitaar, maar ik wil nu een akoestische gitaar erbij aanschaffen. Ik heb een budget van rond de 1000 euro. Nu heb ik al rondgekeken en zijn de taylor 110CE en taylor 210CE me opgevallen. Iemand ervaringen met deze gitaren?

Ik ben dus opzoek naar een goede kwalitatieve akoestische gitaar waar ik nog lang plezier van kan hebben. Het liefst met een cutaway en eventueel een element.

Alvast bedankt,

Ribo89

krikke27
24 oktober 2010, 20:09
hey,

voor 1000 euro zou ik niet bij taylor of martin gaan zoeken.
maar bv. bij eastwood of blueridge.
ga ze maar eens testen.

LaurentB
24 oktober 2010, 20:44
hey,

voor 1000 euro zou ik niet bij taylor of martin gaan zoeken.
maar bv. bij eastwood of blueridge.
ga ze maar eens testen.

Eastwood? Eastman bedoel je waarschijnlijk ;-)

In die prijsklasse kun je iets moois vinden. Ga vooral heel veel proberen bij diverse muziekwinkels!

krikke27
25 oktober 2010, 10:06
Inderdaad het is Eastman :).

Harald
25 oktober 2010, 11:10
Weet niet of Alhambra nog steeds steelstrings maakt, maar dat zijn ook prima middenklassers met een eigen karakter.

J.G.
25 oktober 2010, 11:59
Kijk ook eens naar Faith, heb er zelf eentje en ben er zeer tevreden over.
Prijs - kwaliteit een topper vind ik persoonlijk.

http://www.faithguitars.com/index.aspx

--=HANS=--
25 oktober 2010, 15:11
In het rijtje veel gitaar voor een redelijke prijs: Furch!

Vox Humana importeert ze geloof ik, ze komen uit Tsjechië. Bij Martin en Taylor zit je met het bedrag dat je uit wil geven bij de instap modellen.

Ribo89
26 oktober 2010, 01:09
Is bijvoorbeeld de Blueridge BR140CE significant beter als de instapmodellen van taylor en martin zoals de taylor 210CE en Martin DCX1 (iets goedkoper)?

Flipkoos
26 oktober 2010, 07:51
Zeker dan de Martin. De Taylor heeft een specifieke sound waar je van moet houden. Persoonlijk vind ik dat Taylor's pas vanaf de 4-serie goed gaat klinken. Lagere series klinken imo alsof je met piezo speelt (zonder dattie ingeplugt is...:P)
Heb zelf de BR-140A met Adirondack bovenblad. Zeer volle sound en erg tevreden over.
Elementje er in gezet (Headway HE2) en klaar is kees...

Ribo89
26 oktober 2010, 18:45
Zeker dan de Martin. De Taylor heeft een specifieke sound waar je van moet houden. Persoonlijk vind ik dat Taylor's pas vanaf de 4-serie goed gaat klinken. Lagere series klinken imo alsof je met piezo speelt (zonder dattie ingeplugt is...:P)
Heb zelf de BR-140A met Adirondack bovenblad. Zeer volle sound en erg tevreden over.
Elementje er in gezet (Headway HE2) en klaar is kees...

Ik heb de taylor 210CE al in mijn handen gehad en het viel me op dat deze een redelijk dunne hals had. Omdat ik speel op een stratocaster vond ik dit wel fijn. Zou je me kunnen vertellen hoe hals van blueridge gitaren zich verhouden tot de hals van een elektrische gitaar?

Flipkoos
26 oktober 2010, 19:06
De oudere Blueridges hebben een vrij smalle hals, volgens mij hebben de nieuwere (vanaf vorig jaar geloof ik) een wat bredere.
Ik heb nog eentje met een "overdone" ingelegde headstock en die hebben een vrij smalle hals.

hielos
27 oktober 2010, 10:07
Ik heb een Taylor210e en ben er zeer tevreden over. Speelt lekker, mooi geluid maar meningen verschillen inderdaad. Advies is gewoon veel modellen uitproberen uit je prijsklasse, je merkt vanzelf wel wanneer het raak is!

Aragorn
27 oktober 2010, 13:05
Heb sinds een jaar of 5 een taylor 210, niets mis mee. Maar daar ik in eerste instantie het geluid geweldig vond, begint het me nu een beetje tegen te staan (next stop: gibson j-45).

Anyway in de 1000e klasse zou ik idd kijken naar Blueridge of de Epiphone Masterbilt serie, zelf zou ik proberen een martin 000-15 te scoren, maar dat moet je smaak zijn.

Portel
27 oktober 2010, 13:39
Krijg vooral geen last van grootheidswaanzin. "Ik heb een gitaar van duizend euro!".

Durf ook eronder te kijken.
Ik had ook een budget van ongeveer 1100 euro en ben gaan testen.
Ik mocht een Garrison van 1040 euro meenemen naar huis om die 's avonds te testen. (Ik moest die avond optreden en dan kon ik meningen van anderen vragen).

Ik zat op een roze wolk met mijn +1000 euro gitaar maar mijn publiek (open mic Singer/songwriter avond) zei dat de gitaar erg dun klonk en dat ik beter kan krijgen voor dat geld.
Dus heb ik hem teruggebracht. Heb ik nog ff een Garrison van 100 euro duurder geprobeerd, maar die klonk nagenoeg hetzelfde.

Toen ben ik naar een grotere muziekwinkel gegaan (Mupo in Zwaag) en heb daar het een en ander uitgeprobeerd.
Ik ben uiteindelijk naar huis gegaan met een Martin van 700 euro.
En hij klinkt beter dan alle gitaren (behalve een Guild 12-string van 2400 euro) waar ik op heb gespeeld.
Op de Singer/songwriter-avonden krijg ik ook nog geregeld te horen dat mijn gitaar mooier klinkt dan die van iemand anders, hoewel die gitaar ruim 1000 euro duurder was.

Dus... Just my 2 cents.

Ribo89
27 oktober 2010, 17:38
Krijg vooral geen last van grootheidswaanzin. "Ik heb een gitaar van duizend euro!".

Durf ook eronder te kijken.
Ik had ook een budget van ongeveer 1100 euro en ben gaan testen.
Ik mocht een Garrison van 1040 euro meenemen naar huis om die 's avonds te testen. (Ik moest die avond optreden en dan kon ik meningen van anderen vragen).

Ik zat op een roze wolk met mijn +1000 euro gitaar maar mijn publiek (open mic Singer/songwriter avond) zei dat de gitaar erg dun klonk en dat ik beter kan krijgen voor dat geld.
Dus heb ik hem teruggebracht. Heb ik nog ff een Garrison van 100 euro duurder geprobeerd, maar die klonk nagenoeg hetzelfde.

Toen ben ik naar een grotere muziekwinkel gegaan (Mupo in Zwaag) en heb daar het een en ander uitgeprobeerd.
Ik ben uiteindelijk naar huis gegaan met een Martin van 700 euro.
En hij klinkt beter dan alle gitaren (behalve een Guild 12-string van 2400 euro) waar ik op heb gespeeld.
Op de Singer/songwriter-avonden krijg ik ook nog geregeld te horen dat mijn gitaar mooier klinkt dan die van iemand anders, hoewel die gitaar ruim 1000 euro duurder was.

Dus... Just my 2 cents.

Het gaat er natuurlijk niet om dat ik een gitaar van 1000 euro MOET hebben. In de beginpost heb ik wel duidelijk gemaakt dat ik een budget heb van rond de 1000 euro, zodat het duidelijk is in welke prijsklasse de gitaren MOGEN vallen. En niet dat mensen aankomen met gitaren van 2000-3000 euro. Wel lijkt het me dat vaak (niet altijd dus) de kwaliteit van iets samenhangt met de kostprijs en je dus met een groter budget een betere gitaar zou moeten kunnen aanschaffen.

Ik heb in eerdere post namelijk ook gerefereerd aan een instapmodel Martin die 700 euro kost. De vraag is natuurlijk als je twee gitaren vergelijkt met een prijsverschil van bijvoorbeeld 300 euro of dat prijsverschil gerechtvaardigd wordt door het kwaliteitsverschil.

Alle tips zijn welkom natuurlijk ;).

Laser
27 oktober 2010, 20:11
Prijs is maar één parameter, en niet onbelangrijk wanneer je het geld moet neerleggen.
Maar meer nog dan dat zijn elementen als bespeelbaarheid, klank, ... voorwaarden om de knoop door te hakken van wat het wordt.

Voorbeeld van een mogelijk goede koop ( en ik heb geen enkel belang bij deze aankondiging ;) ) als je tweedehands gaat zoeken:

http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/akoestische-gitaar/guitare-taylor-legend-of-the-79068461.html?qq=taylor&pcpl=&list_cat=akoestische-gitaar&pc_id=&afd=muziek%2Fmuziekinstrumenten%2Fakoestische-gitaar

Dit maar als voorbeeld, kijk er de tweede hands sites op na en selecteer op een bedrag dat je wil besteden - voor het bedrag dat je noemt of wat meer kom je in een gamma terecht dat zeker goede gitaren oplevert.

Maar daarvoor is het nodig na te gaan:
- welke hals vindt je lekker om op te spelen?
- welke grootte van body en hals kan je moeiteloos lange tijd bespelen zonder verkrampt te gaan zitten/staan?
- heb je een ingebouwde preamp nodig? Zo ja: behoud dit criterium in je zoektocht.
- spreekt de klank je aan, in die mate dat je de gitaar telkens weer wil vastnemen? Werkt de klank inspirerend?

Ik zou het advies ter harte nemen dat eerder was geformuleerd: neem je tijd om in gitaarzaken lang te spelen op verschillende types en merken gitaren, ook die boven je maximum prijs. Je verfijnt zo je kennis van wat je in feite graag hoort en voelt.

Zeker vooraleer je rond de 1000 euro wil neerleggen is deze zoektocht mér dan de moeite waard.

Zo maar mijn gedacht.... succes met je zoektocht!