PDA

View Full Version : Line 6 spider IV 15 & loop pedal (akai, jamman of rc-20)



Jeroen_TRC
24 oktober 2010, 15:55
Ik ben van plan om binnenkort een loop pedaaltje te kopen, zit nog een beetje rond te kijken wat het precies moet worden, maar ik heb al wel een vraag.

Mijn spider iv is een fijn maar eenvoudig versterkertje met daarop wel 4 leuke kanalen (clean, crunch, metal, insane, of wel 1 clean en 3 distortions).

Als ik dadelijk met mijn pedaal een loopje opneem in clean en daarna overschakel naar een ander kanaal (distorted), wordt mijn eerste loop dan ook distorted?

En zo ja, is er een manier om dat te omzeilen?
Het doel is namelijk om bijv. een eenvoudig ritme met crunch op te nemen en daarover heen te soleren met de metal sound.

Nou, dat was 'm eigenlijk :cheerup:

Rutger Molenberghs
24 oktober 2010, 16:25
Als je je looper voor de voorversterker zet, dan vervormt je opgenomen signaal mee. Je Spider IV heeft geen effects loop, dus je kan je looper niet achter de voorversterker zetten.

Je zou een overdrive pedaal kunnen gebruiken voor je looper. Zet je versterker op crunch, neem een stukje op en gebruik dan je overdrive om naar een high gain geluid te gaan. Je opgenomen stukje speelt dan af met de crunch en je solo heeft een high gain geluid.

Jeroen_TRC
24 oktober 2010, 16:57
Ai, dat vreesde ik al. Er is ook geen manier om dit op te lossen?
Zonde... een los distortion pedaal kost natuurlijk ook weer 'n hoop geld!

Is er dan een andere oplossing om toch op deze manier te loopen via m'n versterker? Bijv. computerprogramma ofzo?

Rutger Molenberghs
24 oktober 2010, 17:17
Hangt ervan af wat je een hoop geld noemt. Ik denk dat je met een eenvoudige Bad Monkey of Boss SD-1 (beide onder de €50) al een heel eind komt. Maar dat moet je zelf uitproberen.

Met een programma als Guitar Rig kan je ook wel wat opnemen, maar dat kost een pak meer dan zo'n pedaal. Je zou ook een POD-achtige kunnen gebruiken i.c.m. Audacity, maar dat is een heel gedoe. Je zal dan op play moeten duwen en dat is niet handig als je aan het spelen bent.

Jeroen_TRC
24 oktober 2010, 19:20
Hmm, jammer!
Voor een student is 50 e + het geld voor het looppedaaltje (ongeveer 150 e) best veel ja!

Komt bij dat ik de sounds van m'n versterker best fijn vind en daar net een footboardje voor heb gekocht.

Ik zal me eens in guitarrig's loopopties verdiepen, heb dat op een wat minder legale wel op m'n pc staan maar het werkt niet echt fatsoenlijk (niet zo vreemd natuurlijk :)).

Jeroen_TRC
24 oktober 2010, 23:02
Op het feit na dat guitarrig m'n controllers niet op lijkt te slaan werkt de loopmachine ook gewoon naar behoren! Morgen even kijken of ik 'm ook op mijn netbook aan de praat krijg, dan moet het voor thuis een goede oplossing zijn!

Gewoon een usb-toetsenbordje op de grond leggen, de spatiebalk als record/overdub knop en flink trappen! :)

Dan ook even proberen of ik de headphone out van m'n computer op de cd/aux in van m'n versterker aangesloten krijg... als als als er dan geen vertraging in zit dan ben ik erg blij! :)

grayfink
24 oktober 2010, 23:11
Of je verkoopt je Spider en ruilt hem in voor een Cube80 (http://www.thomann.de/nl/roland_cube80x.htm) met ingebouwde looper. Dan heb je gelijk ook een wat betere versterker met een 12"speaker ipv 10". Al durf ik niet te zweren dat de Cube loop op de door jou gewenste manier werkt. Hoort natuurlijk ook nog een "non-latching" voetschakelaar bij maar die is makkelijk zelf te maken.

Jeroen_TRC
24 oktober 2010, 23:43
Neuh, ben blij met m'n line 6, klinkt goed... fijn in te stellen en de wah van het footboardje klinkt goed. Heb het net even op m'n versterker aangesloten; hij bromt wat en dat terugkoppelen via de cd/aux-in werkt natuurlijk niet omdat ik een record-out naar m'n laptop heb lopen, dan komt er dus geen geluid uit de speaker van de versterker.

Hopelijk is die brom op te lossen met een beter kabeltje of een lichte compressor in guitar rig toevoegen, dan is het voor thuis een ideale oplossing.

Mocht ik ook live er gebruik van willen maken dan ga ik wel eens kijken naar een goedkoop loop en overdrive pedaaltje, maar ben hier zeker tevreden mee nu. :)