PDA

View Full Version : Marshall Vintage Modern 100 Watt top vraag



Don Olivier
24 oktober 2010, 08:33
Even een paar vragen over de Marshall Vintage Modern 100 watt.

- Van wat ik lees worden de meesten 'ge-upgrade' met een Mercury Magnetics Trafo. In welk opzicht verbeterd het geluid?

- Hoe 'vergelijken' deze kwa Slash sound met de Silver Jubilee's?

- De Vintage kant van de versterker: is dat nou echt een beetje te vergelijken met een oude Plexi/JMP?

- Iemand em weleens geprobeerd met EL34 buizen ipv KT66?

Dank voor de info!

Don

guitarguru
24 oktober 2010, 15:07
Ik ben misschien niet helemaal maatgevend, maar ik vond het zelf een afgrijselijke schelle grafbak. Heb hem dus zelf een paar maanden gehad die 100 watter.
Kwa oversturing erg gruizig en ongedefinieerd. Clean-ish best wel redelijk, maar komt totaal niet in de buurt van een Plexi. Miste warmte en diepte in het geluid.
Misschien is dit alles te verhelpen d.m.v. een trafo wisseling en nog meer modificaties, maar ik was er wel klaar mee. :makeup:

vulvasonic
24 oktober 2010, 16:04
Hoe anders is mijn ervaring. Ik vond het de best klinkende Marshall sinds tig jaar. Ik vond het ding zelfs warm klinken. Een Marshall, warm! Hoe gek is dat?!?!
Maar goed, ik heb 'm slechts een keertje getest en dan moet je het doen met de omstandigheden van het moment. Je hoeft dus niet al teveel waarde hechten aan mijn oordeel. Bovendien speelde ik over de 50 watt combo versie. En verder heb ik ook geen enkel zinnig antwoord op elk van de gestelde vragen, dus waarom reageer ik in vredesnaam?!?!? :eek:

Chris Winsemius
24 oktober 2010, 16:13
Even een paar vragen over de Marshall Vintage Modern 100 watt.

- Van wat ik lees worden de meesten 'ge-upgrade' met een Mercury Magnetics Trafo. In welk opzicht verbeterd het geluid?

- Hoe 'vergelijken' deze kwa Slash sound met de Silver Jubilee's?

- De Vintage kant van de versterker: is dat nou echt een beetje te vergelijken met een oude Plexi/JMP?

- Iemand em weleens geprobeerd met EL34 buizen ipv KT66?

Dank voor de info!

Don

Hoi Don!!!

Aantal VM MM upgrades meegemaakt, ook met toegevoegde choke: geluid wordt opener, je krijgt meer sustain, 't wordt harmonisch rijker van klank en het laag wordt ook wat strakker.
Stock circuit heeft wat weg van wat oude Marshalls maar niet helemaal, beide modes kunnen een stuk "lekkerder" na tweaken van het circuit.
De (oude) Silver Jubilee vind ik behoorlijk verschillen tov. de VM; SJ vind ik zelf wat dikker/vetter en wat meer gain hebben.
Heb ze nog niet met EL34s geprobeerd of gehoord maar dat is ip. wel mogelijk.

bluesbrother
24 oktober 2010, 17:10
[QUOTE=Don Olivier;2494032]Even een paar vragen over de Marshall Vintage Modern 100 watt.

- Van wat ik lees worden de meesten 'ge-upgrade' met een Mercury Magnetics Trafo. In welk opzicht verbeterd het geluid?

- Hoe 'vergelijken' deze kwa Slash sound met de Silver Jubilee's?

- De Vintage kant van de versterker: is dat nou echt een beetje te vergelijken met een oude Plexi/JMP?

- Iemand em weleens geprobeerd met EL34 buizen ipv KT66?

Dank voor de info!

Hallo, ik speel al 3 jaar op een vintage modern 50 watt halfstack
Ik heb ook een marshall JMD 50 watt head. Een handwired JTM45 clone
met KT66 eindbuizen heb ik gehad.

_ Ik weet niet waar je dit gelezen hebt maar op de vintage modern forum is
werkelijk niemand die mercury magnetics trafo's heeft?
Beetje onzinnig als ie al goed klinkt.......IMHO.
- Beetje domme vraag omdat slash al jaren lang op een vintage modern
heeft gespeeld. Op de vintage modern forum alleen zijn er al 8 members die
de AFD100 al besteld hebben.Niet omdat het allemaal slash fans zijn maar
omdat power scaling en automatische bias zeer interessant is.
- Deze versterker is een 1 kanaaalsversterker met 2 modes >>low gain en high
gain.Je moet het een beetje zien als een JTM45 zonder rectifier en de low range
is cleaner dan de onderste inputs van de 4 holer. High range heeft veel en veel
meer gain dan de bovenste inputs. Body en detail moet je zien als blending 2
channels op een plexi.
-Doordat ik ook de JMD heb kan ik via de return de VM spelen met EL34.
Wel grappig ,maar niet zo goed dat ik dit vaak zal doen.

Wat wel kick is als ik de VM en de JMD tegelijk over de 100 watt 425A cab
speel . De VM dry en de JMD wet ( delay+reverb)
Dit geeft een supervette Joe bonamassa sound zonder dat er een pedaaltje aan
te pas komt.Wat mij weleens irriteerd is dat mensen even snel op een versterker
spelen en dan zeggen wat een schelle krasse bak zeg....niks voor mij.....
Als je al niet eens weet wat de gedachte van de circuit design was van de ontwerper steve dawson ( die ook de JH100 super en de class 5 ontwierp) kan
ik me heel goed voorstellen dat je dan al helemaal niet snapt hoe je een goede
sound in moet draaien. Of vind je dat Robin Trower en Slash de laatste jaren een
krasse schelle sound hadden.......:stop:

guitarguru
24 oktober 2010, 17:18
Wat mij weleens irriteerd is dat mensen even snel op een versterker
spelen en dan zeggen wat een schelle krasse bak zeg....niks voor mij.....
Als je al niet eens weet wat de gedachte van de circuit design was van de ontwerper steve dawson ( die ook de JH100 super en de class 5 ontwierp) kan
ik me heel goed voorstellen dat je dan al helemaal niet snapt hoe je een goede
sound in moet draaien. Of vind je dat Robin Trower en Slash de laatste jaren een
krasse schelle sound hadden.......:stop:

Als je hiermee op mij doelt, ik heb hem een dik half jaar gehad. Ik kon er op normale bandvolumes niet veel mee. Hij klonk erg levenloos, stug en niet warm. Als de Mastervolume flink open ging werd het wel wat beter inderdaad, maar dat was voor mij/ons onwerkbaar. Ik heb mij, via het VM forum, behoorlijk verdiept in het ontwerp en de toepassingen. That's it..

the sure thing
24 oktober 2010, 18:34
Als je hiermee op mij doelt, ik heb hem een dik half jaar gehad. Ik kon er op normale bandvolumes niet veel mee. Hij klonk erg levenloos, stug en niet warm. Als de Mastervolume flink open ging werd het wel wat beter inderdaad, maar dat was voor mij/ons onwerkbaar. Ik heb mij, via het VM forum, behoorlijk verdiept in het ontwerp en de toepassingen. That's it.. Blijft voor mij klinken als dat er wat essentieels mis was.

Ik heb ook de ervaring dat het een geweldig veelzijdig instelbare versterker is. Het is een zeer uitgebreide JCM800, maar clean (met een randje) ook errug goed. In vond het ook sinds jaren weer eens een OK amp. En met een Les Paul ingeplugd kwam Slash al errug snel om de hoek kijken :) Ik vond het juist een levendige amp, dynamisch en warm.

guitarguru
24 oktober 2010, 18:41
Blijft voor mij klinken als dat er wat essentieels mis was.

Ik heb ook de ervaring dat het een geweldig veelzijdig instelbare versterker is. Het is een zeer uitgebreide JCM800, maar clean (met een randje) ook errug goed. In vond het ook sinds jaren weer eens een OK amp. En met een Les Paul ingeplugd kwam Slash al errug snel om de hoek kijken :) Ik vond het juist een levendige amp, dynamisch en warm.

Mmm.. Hij stond wel al behoorlijk lang in die winkel, zat onder het stof zelfs. Heb de bias nog gechecked, maar was okay. Wilde er van houden, maar het werd niks.

bluesbrother
24 oktober 2010, 20:47
Als je hiermee op mij doelt, ik heb hem een dik half jaar gehad. Ik kon er op normale bandvolumes niet veel mee. Hij klonk erg levenloos, stug en niet warm. Als de Mastervolume flink open ging werd het wel wat beter inderdaad, maar dat was voor mij/ons onwerkbaar. Ik heb mij, via het VM forum, behoorlijk verdiept in het ontwerp en de toepassingen. That's it..


No hard feelings als het gewoon je ding niet is.
Ik heb weleens eens een mesa boogie mark I die carlos santana
gebruikt gekocht en ondanks dat ik wel wat santana kan spelen
vond ik het een one trick pony , omdat het voor blues een te stugge
amp was. Een voxac30 oversturen met een treble booster was
het ook niet helemaal.....( politie aan de deur :seriousf:)
De 425 A cab heeft low output speakers en de milkshake dikke
KT66 sound is voor het gevoel minder hard.
Als ik beide heads op de stereo cab aansluit zou het voor mij ook
te hard gaan. Ik gebruik 1 head tegelijk ( 50 watt) met mastervolume
op 7 en ik gebruik een koch loadbox II attenuator en ik speel er thuis
gewoon zo op.Een goede reverb zoals de solemate van amps reverb of
de neuaber wet reverb doet ook wonderen voor blues in low range.
Ik gebruik de vintage modern uitsluitend voor blues ...blues/rock en
mijn marshall JMD voor de santana, gary moore lead sounds .
Ik heb zoveel geld uitgegeven in het verleden om de sound die ik in mijn
hoofd had te vinden. Eindelijk heb ik het gevonden en voor mij zijn de G.A.S.
attacks weg. Ik hoop echt dat jij ook vindt wat je zoekt.
Ik zal de mark I en AC30 nooit afserveren als baggerbak omdat dat natuurlijk niet zo is.Toen is ze had sprak ik er net zo over als jij nu....vandaar mijn reactie
Mijn speelstijl en beleving paste gewoon niet bij die versterkers.
That's all
Bluesbrother.

guitarguru
24 oktober 2010, 21:05
Thanx voor je uitvoerige uitleg Bluesbrother :ok:
Voor mij is momenteel de AC30 de amp met voor mij de juiste sounds, met als goede tweede mijn ouwe vertrouwde Mig-50 van Sovtek.., maar ik hou van het soepele en rijke cleane geluid van die Vox.

bluesbrother
24 oktober 2010, 21:38
Thanx voor je uitvoerige uitleg Bluesbrother :ok:
Voor mij is momenteel de AC30 de amp met voor mij de juiste sounds, met als goede tweede mijn ouwe vertrouwde Mig-50 van Sovtek.., maar ik hou van het soepele en rijke cleane geluid van die Vox.

Ja , een heel mooi warm clean en zoveel toon!!
Pedalen reageren niet zo goed met de AC30CC2 vond ik.
Ik weet niet of je dit weleens geprobeerd hebt maar wat echt
super klonk met de ac 30:

een proco rat ( volume en gain ongeveer rond 12 oclock )
in de loop een oude grote EHX memoryman deluxe en de spring-
reverb op de versterker ingesteld met long trail (veel decay)
Hiermee had ik echt een santana sound die door merg en been
ging.De fulltone OCD klonk ook heel goed met deze versterker

Het nadeel vond ik dat als je er ook maar een beetje drive uit wilt
halen ( ala marshall ).......hij gewoon knetterhard moet.

Leuk om te horen dat je je ook je ding gevonden hebt!!
:blast:

guitarguru
25 oktober 2010, 05:53
Ja , een heel mooi warm clean en zoveel toon!!
Pedalen reageren niet zo goed met de AC30CC2 vond ik.
Ik weet niet of je dit weleens geprobeerd hebt maar wat echt
super klonk met de ac 30:

een proco rat ( volume en gain ongeveer rond 12 oclock )
in de loop een oude grote EHX memoryman deluxe en de spring-
reverb op de versterker ingesteld met long trail (veel decay)
Hiermee had ik echt een santana sound die door merg en been
ging.De fulltone OCD klonk ook heel goed met deze versterker

Het nadeel vond ik dat als je er ook maar een beetje drive uit wilt
halen ( ala marshall ).......hij gewoon knetterhard moet.

Leuk om te horen dat je je ook je ding gevonden hebt!!
:blast:

Na het verwijderen van de bright cap, reageert ie goed op al mijn pedalen, dus geen probleem hier.
Vreemd dat ie zo hard moest, want de mastervolume vind ik echt goed op deze Vox lijn..

Mitch
25 oktober 2010, 11:03
De keren dat ik de VM gehoord heb vielen me twee dingen op: hij klinkt het meest dynamisch op de low input, instelling "clean met een ruime rand crunch". Op de high input was -ie wel aardig, maar niet bijzonder. Maar dat hoeft natuurlijk ook niet ;)
Wat me leuk leek waren de body en detail knoppen, die ik inderdaad ook interpreteerde als de oude channel I en II. Dus één met nadruk op hoog, ander nadruk op laag. Echter... met name op de low input ben je verplicht om vrij veel detail in te draaien om een gedefinieerde sound te krijgen. Dan krijg je zó veel hoog en gain dat je automatisch op lichte crunch zit. Klinkt prima hoor, maar als je cleaner zoekt zoals dat bij een JTM45 wel degelijk mogelijk is dan kom je van een koude kermis thuis.

Over de algemene sound: over het algemeen kan ik écht wel snel een amp instellen, zeker dit soort amps, maar het hoog was vrij bijterig hoog en het laag was bijna sub-laag. Dat wekte de schijn van warmte, maar was voor mijn gevoel een niet fijn gekozen frequentie die je er niet uit kon draaien.

HaroldA
25 oktober 2010, 14:54
Op tank86.com (http://tank86.com) staan 2 nummers van mijn band. Links hoor je daar een Gibson SG Jr > Ross Distortion > JMP 2204 en rechts een Yamaha SG1000 > 100 Watt VM.

De VM kan zich goed meten met de JMP maar de VM is wel iets minder levendig inderdaad... Neemt niet weg dat het een erg goede versterker is die zeker niet schel te noemen valt!


Edit: de basgitaar is ook gereamped door de VM :ok: