PDA

View Full Version : BOSS BD-2 vs. BOSS BD-2 KEELEY PHAT MOD



wireman
24 oktober 2010, 00:31
Mensen..

Ik ben eigenlijk voornemens om een wat lichtere drive toe te gaan voegen op mijn board. Nu ben ik me aan het orienteren op de Boss Blues Driver. Veelal te scoren op MP voor rond de 50 - 70 euro. Nou is er van dat zelfde pedaaltje de Keeley gemodde versie. Echter is die al gauw zo'n 75 euro duurder (Nieuw zelfs 115 euro duurder) Is de BD-2 Keeley het echt waard of niet? Wie heeft er ervaringen?.. joeptroep biedt ook niet echt uitkomst.. Ik krijg alleen maar die irritante texaan met die crocodile leather cowboy boots en met dat tommy lee jones accent..

wie kan me helpen? (overigens is de Carl Martin Hot drive n Boost ook nog een genomineerde en zag ik op MP ook een erg mooie fulltone full-drive 2 staan)

Chroxy
24 oktober 2010, 00:37
ik kan weinig toevoegen, omdat ik alleen de normale BD wel eens bespeeld heb.

Maar is het niet mogelijk om de mods op internet te googlen en zelf uit te voeren? Waardoor je effectief 5-10 euro kwijt bent voor de mod en zelf kan bepalen wat je mooi vind en niet.

rijsberman
24 oktober 2010, 01:00
Hier nog een goeie vergelijking tussen wel/niet modded BD-2:
http://www.justinguitar.com/en/GG-202-DIS-BluesDriver.php

wireman
24 oktober 2010, 01:44
Eigenlijk zeg je dus dat je alleen maar betaalt voor de name and fame? Ik weet niet.. Robert Keeley is wel een begrip dat me wat zegt (echter geen vervaringen mee). Wereldwijd is hij een gevestigde naam. Er trappen dus blijkbaar genoeg gitaristen in deze drol.. (daarentegen betalen er nog steeds veel figuren 140 euro voor een paar sportschoenen van kutkwaliteit om erbij te horen..) Waarom zoveel meer vragen voor iets dat relatief weinig kost?.. Het gaat tenslotte om een bestaand pedaal van 89 euro dat alleen maar getweaked of gemod is.. toch? waarom dan voor 5 euro aan onderdelen meteen 80 euro extra vragen? das bijna de dubbele prijs.. Waarom dan zoveel vragen en er zoveel succes mee hebben?.. er moet een geheim van de chef in zitten.. kan niet anders lijkt me.. Anderzijds is het allemaal goed te controleren.. haal het uit elkaar en je weet wat erin zit.. Ik ben weer aan het tobben, dus ik ga kappen...


ik kan weinig toevoegen, omdat ik alleen de normale BD wel eens bespeeld heb.

Maar is het niet mogelijk om de mods op internet te googlen en zelf uit te voeren? Waardoor je effectief 5-10 euro kwijt bent voor de mod en zelf kan bepalen wat je mooi vind en niet.

EuroCinema
24 oktober 2010, 09:58
De productiekosten van een product zijn in onze economie NOOIT bepalend voor de winkelprijs. Je betaalt uiteindelijk het hoogste bedrag dat genoeg mensen bereid zijn ervoor te betalen. Bij een pedaaltje is dat iets doorzichtiger voor ons, en dan gaan we ons verbazen.

Ik vind de originele en de keeleys vooral steeds 2 verschillende pedalen, zeker niet een verbetering op. Kies de sound die jou aanspreekt! Persoonlijk vind ik de Keeley BD-2 wat minder open klinken. Justinguitar noemt dat open karakter dan juist weer dun... hangt er ook vanaf of je er een strat inplugt die je wilt opdikken of een donkere halshumbucker die best wat opgefrist mag. It all depends.

Little Jay
24 oktober 2010, 15:36
Hier nog een goeie vergelijking tussen wel/niet modded BD-2:
http://www.justinguitar.com/en/GG-202-DIS-BluesDriver.php


't zal wel aan mij liggen maar ik hoor bij dezelfde instellingen geen enkel verschil (bij 6.05 minuuten bijvoorbeeld)......

Ik heb de gewone BD, lekker pedaaltje. Ik gebruik 'm in combinatie met een Tubescreamer, vult elkaar goed aan. Allebei tegelijk aan vind ik ook erg lekker (ik gebruik weinig gain).

Dirk_Hendrik
24 oktober 2010, 16:05
Van Keeley's website:

Boss BD-2 Blues Driver Mods

D3 Change this 1SS133 to a different (1N4002) diode for asymmetrical clipping. This adds second order harmonics. This adds to the tube type sound. I like the sound of this change.

D7 D8 D9 and D10 Change 2 of of these diodes from 1SS133 to a single 1N4002. More second order harmonic distortion. Although the change is slight, I like it. We actually take out one of the two pairs and replace it with a single 1N4001.

C1, C7, C6, C12, C13, and C15 Change this electrolytic capacitor to a 10uF Non-polarized caps. Non-polarized caps sound better . I like these anywhere there is signal coupling at this high a value.

C14 Increase input coupling capacitor value to 0.1uF for increased bass response from your guitar.

C100 Here is where we can affect the tone control. I prefer a little more lower-midrange and bass frequencies through the tone section. You can increase the lower frequencies by increasing the capacitor value to 0.033uF. Install a switch to add a 0.068uF cap in parallel with this value for the Phat Mode!

Most of the ceramic caps are changed to Expensive Silver Mica (available through Small Bear Electronics www.smallbearelec.com or www.mouser.com or www.digiley.com). This is what makes our mod sound so good. A noticeable reduction in noise. An increase in the smoothness and no harshness left. This type of upgrade is not found in anyone's mods. The best sound is right here.

wireman
25 oktober 2010, 03:48
Ook wat moois.. de Boss Blues Driver BD-2 Keeley phat Dirk Hendrik mod... :rockon: Ik stuur m wel weer op ;)

apekop
25 oktober 2010, 09:26
Eigenlijk zeg je dus dat je alleen maar betaalt voor de name and fame? Ik weet niet.. Robert Keeley is wel een begrip dat me wat zegt (echter geen vervaringen mee). Wereldwijd is hij een gevestigde naam. Er trappen dus blijkbaar genoeg gitaristen in deze drol.. (daarentegen betalen er nog steeds veel figuren 140 euro voor een paar sportschoenen van kutkwaliteit om erbij te horen..) Waarom zoveel meer vragen voor iets dat relatief weinig kost?..

Omdat niet iedereen het zelf kan. Ik weet zelf niks van de binnenkant van pedalen, en heb ook geen zin om me daarin te verdiepen omdat ik die tijd liever besteed aan het spelen. Dus ik zou er zelf nooit aan beginnen om een pedaal te modden, dus ben ik afhankelijk van mensen die dat wel goed kunnen.

gezien de populariteit en het feit dat de 'pedalen mod bedrijfjes' als paddestoelen uit de grond springen zou ik zeggen dat er veel behoefte naar is. Zo overdreven duur is Keeley trouwens nu ook weer niet ivm met andere mod bedrijfjes, of de pedalen guru om de hoek.

HaroldA
25 oktober 2010, 13:23
Heb je de BD-2 al op je eigen spullen geprobeerd? Het is bij mij het pedaaltje wat het kortst in mijn bezit is geweest. Plat en saai.

Kim Wilson
25 oktober 2010, 13:41
De BD-2 is bij mij al jaren de standaard. Het eerste pedaal wat ik zelf kocht, van begin af aan staat ie op mijn board. Heeft al diverse pedalenwisselingen overleefd, maar de BD-2 blijft altijd staan. Hij past beter bij mijn smaak dan bijvoorbeeld de OCD. Zo zie je maar...

Inderdaad altijd testen op je eigen spul en beoordelen met je eigen oren.

EJPostema
25 oktober 2010, 14:41
denkd at de BD-2 een goeie keus is. Gebruik hem hier ook veel.

Keeley MOD is veel geld, heb hem zelf niet. Maar ik vind hem wel lekkerde klinken.

Ga hem denk ik nog wel eens inruilen voor de keeley mod.

je moet zelf maar zien of het pedaal het waard is. Ik vind de phat switch niet of nauwelijks iets toevoegen. Maar het pedaal klinkt iets lekkerder naar mijn mening

Het voordeel is ook dat hij dan true bypass is. Maar dit kan ook een nadeel zijn

Dirk_Hendrik
25 oktober 2010, 16:28
Het voordeel is ook dat hij dan true bypass is. Maar dit kan ook een nadeel zijn


Waar maak jij uit op dat hij dan TB is?

EJPostema
25 oktober 2010, 16:38
Waar maak jij uit op dat hij dan TB is?

Als je een keeley mod neemt is dat een van de mods die zijn toegepast

EDIT: Naar mijn herinnering zegt Justin (Justinguitar) dit is zijn review. Kan het het nergens op de site van keeley electronics terug vinden.
Ik weet het niet meer :P

Dirk_Hendrik
25 oktober 2010, 18:33
Ik vrees toch echt dat je daar mis zit ;)

Mitch
25 oktober 2010, 18:44
De werkelijk geniaal vormgegeven TB mods van Keeley zijn toch niet te missen zou je zeggen :seriousf:

http://www.interstatemusic.com/wcsstore/InterstateMusic/ims/ipf/EFFMODAD9TB.jpg

Dirk_Hendrik
25 oktober 2010, 20:26
We hadden het over een BD2. Niet over deze onbeschofte onbestrafte verkrachting :soinnocent:

wireman
26 oktober 2010, 11:08
hoezo?.. das toch een net pedaaltje?... Zo'n handige switch bovenop... Lijkt alleen alsof de schakelaar net iets uit het lood staat.... zal wel optisch bedrog zijn.. :seriousf:

Chroxy
26 oktober 2010, 11:22
lichtjes oftopic

@dirk hendrik.. is het mogelijk om een Boss of Ibanez pedaaltje TB te krijgen zonder Keeley-esque verkrachtingen? :)

Dirk_Hendrik
26 oktober 2010, 11:49
Uiteraard.
Vereist alleen iets meer fanstasie.
Daarnaast zie je vaak, vooral bij Arion Chorussen in de Landau connection, dat het optisch zichtbaar zijn van de schakelaar, een bijna grotere must is dan het TB zijn zelf.

wireman
7 november 2010, 16:24
Ik heb er inmiddels een te leen van mijn nicht.. Ik moet zeggen.. Best een goed pedaal. Doet wat ie moet doen.. Geen zware drive of distortion maar een lekker rauw randje op de klank gooien.. Zeker met het brugelement (SC) vind ik m erg lekker.. Doet het ook goed in combinatie met andere scheurpedalen.. geeft net dat ene duwtje door de mix heen.. Zoals met veel pedalen vind ik m subtiel ingesteld het mooist.. Ik ga er ook zeker een aanschaffen.. Ik ben er inmiddels uit dat het niet per se een Keeley hoeft te zijn.. Misschien gewoon even wachten tot ik een 2e handsje tegen kom.. Ik kijk wel..
iig dank voor alle reacties!