PDA

View Full Version : 2 vragen; Scherp geluid / verschillen in modellen



Ijselrobo 07
23 oktober 2010, 21:23
Hey allemaal,

Vraag scherp geluid:
Sinds een aantal dagen begin ik erg last (van mijn oren) te krijgen van mijn 'Fender Lonestar Stratocaster';
Ik vond altijd al dat de gitaar op de 2 hoogste snaren, de E en de B een beetje scherp overkomt.
maar ik ben dus een weekje op vakantie geweest, en had toen mijn EKO gitaar bij me, en die maakt dus een redelijk dik geluid.
Dus bij thuiskomst begin ik me er rot aan te ergeren dat die 2 snaren van de fender zo scherp klinken.
Even een voorbeeldje, als ik (bijvoorbeeld) het nummer 'Surrender' van Billy Talent speel, en het begin riffje speel, dan is de scherpheid erg goed te horen.
Is er iets aan te doen dat deze snaren minder scherp klinken? (ik gebruik nu D'addario 009 snaren en heavy plectrums van O.A. Fender en Gibson)

Vraag verschillen in modellen:
Ik heb altijd op stratocasters gespeeld, en een telecaster achtige gitaar (Blade Dayton),
Maar (vergeef mij AUB :seriousf:) ik heb nog nooit op een Les Paul, SG en ook maar iets anders dan een stratocaster gespeelt en nog nooit iets anders aangeraakt dan een stratocaster.
Maar nu wil ik wel eens weten, wat de verschillen zijn tussen de stratocaster en de andere (eerder genoemde modellen) kwa nek, klank en speelbaarheid??

Grtz.
Ijselrobo 07

Wabbie
23 oktober 2010, 21:30
Misschien de pickups aan de kant van de hoge e en b snaar naar beneden draaien?

Ijselrobo 07
23 oktober 2010, 21:34
Ik heb ze al een stukje naar benenden gedraaid, maar het helpt niks, ik hoor het geluid alleen zachter...

TimoSomers
23 oktober 2010, 22:02
Een strat is dan ook wel een van de scherpst klinkende gitaren.
Probeer eens wat treble uit je versterker te draaien, en dan met je mid spelen om het toch duidelijk te krijgen.
En je tone knop kan miss. ook het een en ander doen (lager = doffer)

jimihattricks
25 oktober 2010, 00:17
als de snaren aanlopen / tegen de frets kletteren kan dat ook voor snerpende geluiden zorgen..