PDA

View Full Version : Rocktron Replifex



Thiez
23 oktober 2010, 17:28
Ik heb even zitten zoeken maar er is niet heel veel te vinden over deze unit hier op gitaarnet. Ik zat te twijfelen waar ik mijn topic zou openen maar toch gegaan voor rack gear. Mocht hij verkeerd staan mag hij verplaatst worden naar effecten.

Ik heb sinds vandaag een replifex. Geweldig leuk dingetje om wat met effecten te expirimenteren. Hoewel ik nog aan het ontdekken ben in de effecten wereld en niet precies weet waar je effecten allemaal het beste subtiel toe kan passen vind ik het een geweldig multieffect. Lekker transparant als je bypass vergelijkt met de processed tone.

Nu had ik nog een vraagje over de EQ. Klopt het dat de EQ alleen effect heeft op de effecten sound. Wanneer ik alle effecten uit zet en alleen de EQ aan hoor ik namelijk niks. Wanneer ik er dan een flanger ofzo op zet hoor ik dat het effect signaal wel EQ't is.
Kan ik ergens iets instellen dat EQ het altijd doet of is dat niet mogelijk?

En nog een klein vraagje; wat is een leuke, niet al te dure, floorcontroller voor erbij? Ik zie vaak de behringer FCB1010 voorbij komen. Deze is idd niet zo duur maar is hij wel goed? en het je hier niet te veel aan (10 pedalen en 2 expresion)?

etemm
23 oktober 2010, 19:40
Hallo Thiez,

Ik heb zelf ook een replifex, en heb ook de FCB1010 gehad maar deze heb ik tegelijkertijd met mijn PodXT verkocht.
Daar heb ik nog steeds spijt van. Ik ben zelf niet zo'n fan van Behringer, maar met de FCB1010 heb ik in die 6 jaar gebruik nooit problemen gehad.

Het grote aantal voetschakelaars vind ik wel fijn. De onderste pedalen gebruikte ik voor de Program Changes (schakelen tussen de preamp kanalen, de bovenste voor de Control Changes (effecten aan en uit zetten. Ik gebruikte dan ook maar 1 bank.

Ook de twee expressie pedalen zijn geen overbodige luze, die gebruikte ik voor volume en voor wah.

Ik heb nu zelf de Engl Z12 maar daar kan je geen CC's mee sturen, echt een gemis.
Je zou ook nog kunnen kijken naar de Roland FC-200, deze kan je tweedehands ook voor een goede prijs vinden.

Succes met je zoektocht!


Voor wat betreft de EQ van de replifex, dit heb ik eerlijk gezegd nooit geprobeerd.
Voor de gebruiksaanwijzing kijk hier: http://www.rocktron.com/support/manuals_discontinued.php

Thiez
23 oktober 2010, 19:45
Ik ben zowizo helemaal nieuw in de midi omgeving dus het word even uitzoeken hoe het allemaal werkt met schakelen enzo. Ik zal ook niet heel veel effecten gaan gebruiken. Waarschijnlijk reverb delay en chorus. Wah heb ik momenteel een losse en ik denk dat dat ook wel zo blijft.
Heb jij een rack wah? en wat bedoel je met CC's sturen?

Ik kan aan een Z12 komen voor 105 euro eventueel 2e hands, nieuw in doos inc midikabel.

interessander
23 oktober 2010, 20:06
Ik heb een replifex en heb eerst een Z12 gehad, maar heb nu een rocktron midimate, de midimate is voor mij wat handiger op een donker podium vanwege de leds en de titels, de ENGL kan ook behoorlijk spiegelen als er licht op valt.

Ik heb de EQ nog nooit gebruikt dus kan zo niet zeggen of die enkel over de efecten gaat maar volgens mij is het juist de enige sectie samen met de compressor die je algehele geluid beinvloedt en waarbij je ook het analoge pad niet meer kan gebruiken.

Edit: ander voordeel van de midimate is dat deze qua phantom power goed compatible is met de replifex, zo heb ik nooit stroom nodig naar mijn pedalboard, waar enkel de midimate en een reserve switcher voor mijn amp op staan, mocht ik problemen met MIDI krijgen.

etemm
23 oktober 2010, 20:12
Nee, ik gebruik ook een losse wah.

Voor wat betreft CC's:

Stel je hebt op preset 25 op je replifex een chorus, delay en flanger aan staan. Dan kan je met een Control Change bijvoorbeeld de chorus uitzetten in dat preset, maar ook bijvoorbeeld de pitch shifter aanzetten.

Met een Program Change (PC) kan je bijvoorbeeld het overdrive kanaal van je amp schakelen, (mits deze midi gestuurd kan worden) en bijvoorbeeld preset 25 van je replifex schakelen.

Dit alles heeft als voordeel dat je je favoriete effecten die je altijd aan wil hebben in bijvoorbeeld je cleane kanaal van je amp met 1 druk op je floorboard aan heb staan en je flexibel bent om andere effecten bij te schakelen of uit te schakelen.

Ik hoop dat ik zo een beetje duidelijk ben.
Kijk anders eens naar de Midi faq, in Rack Gear, daar staat alles mooi omschreven.

De Z12 zou ik niet doen deze schakelt alleen Program Changes, en zou je heel veel Presets moeten programeren in je Replifex, preset 1 chorus aan, preset2 chorus uit, preset 3 chorus en delay aan, preset 4 ... etc. Dit is echt te omslachtig.

etemm
23 oktober 2010, 20:18
De FCB1010 heeft inderdaad geen phantom power (spanning uit de replifex voor je floorboard ipv 230VAC of adapter).
Als je beetje handig bent met solderen kan je dit ook inbouwen in de FCB1010, had ik ook gedaan.

www.voes.be/fcb1010/.../fcb1010%20phantom%20power%20adaptor.pdf (http://www.voes.be/fcb1010/.../fcb1010%20phantom%20power%20adaptor.pdf)

Thiez
23 oktober 2010, 20:45
Bedankt voor de tips zover! Ik denk dat ik idd voor een FCB1010 ga kijken. Ze zijn niet duur en hebben een hoop goede functies. Ook de extra jacks voor channelswitching zijn wel makkelijk aangezien ik met de rocktron niet al mijn channels kan switchen.

@etemm: Het is idd wel handig als je effecten uit een preset los aan en uit kan zetten en je niet overal een losse preset van hoeft te maken. Heb even op die site zitten kijken die je gaf (link werkt overigens niet, maar heb hem gevonden). Ik heb voor dat switchen wel die 'UnO' mod nodig begrijp ik?

etemm
23 oktober 2010, 21:16
Nee, je hebt voor het switchen geen Uno Mod (andere chip) nodig, die had ik ook niet in mijn FCB1010 zitten en nooit gemist. Voor de verschillen zie:

http://www.ossandust.be/files/comparison%20Behringer%20Uno.pdf

Volgens mij zijn de meeste voordelen er alleen voor de keyboard spelers die veel meer functies gebruiken qua midi.

Thiez
23 oktober 2010, 21:44
Ok bedankt, ik ga mezelf eens op het gemakje verdiepen in dat midi gebeuren. Ik heb er nooit mee gewerkt dus moet echt eens bekijken hoe dat zit allemaal.
Nog mensen die iets kunnen zeggen over de EQ?

interessander
23 oktober 2010, 22:54
Uit de manual: "The EQ function provides full parametric control and allows you to shape the tone of the input signal before it reaches each of the effect blocks."

Ik denk dat de EQ sectie dus niet is gelinkt aan de andere effecten, maar als je dus een preset met enkel een EQ instelling aanzet dan hoor je geen verschil met je bypass? Voor enkel een leadboost gebruik ik zelf touwens gewoon de boost van de interne mixer, werkt ook prima.

Henri H
23 oktober 2010, 23:16
Het is mij ook wel 's opgevallen dat de EQ het niet, of nauwelijks doet, maar heb er verder niet veel aandacht aan geschonken, omdat ik toch wel tevreden was over mijn sound.
Ik gebruik(te) hem met een ENGL Z12, en ik heb ook nog een FC-50, alleen maar Program Changes (PC's) dus.
En inderdaad, dan kom je gewoon presets (PC's) tekort, ook met een Z12.
Je kunt natuurlijk wel meerdere banken gebruiken, maar dat wilde ik niet.
De interne mixer is wel erg handig voor volume boosts.

Sinds een half jaar ongeveer ben ik overgestapt op losse pedalen, bevalt me beter.
Ik heb gisteren nog weer 's zitten stoeien met een Intellifex, maar vind toch de losse pedalen fijner, omdat je meer controle hebt, en minder hoeft te tweaken.
Bovendien is mij opgevallen dat de effecten v.d. Replifex en Intellifex een scherp (digitaal?) "randje" hebben i.v.m. losse digitale pedalen.

Een Replifex is wel een mooi apparaat verder, zeker om kennis te maken met effecten, maar ook erg bruikbaar op een podium.

interessander
23 oktober 2010, 23:39
Een Replifex is wel een mooi apparaat verder, zeker om kennis te maken met effecten, maar ook erg bruikbaar op een podium.

Dat is ook precies de reden waarom ik van een pedalboard ben overgestapt naar de Replifex. Ik gebruik effecten maar zeer weinig en subtiel. Het feit dat ik maar een kabel naar een klein board heb lopen en voor op het podium geen stroom nodig heb is ideaal. Ik gebruik ook enkel 5 PC's voor mijn basis sounds + tuner mute.

Was het al helemaal weer vergeten, die Z12 heb je toen van mij gekocht toch?

@Thiez, misschien even een behoorlijk extreme EQ preset maken en kijken of je dan verschil hoort?

Henri H
23 oktober 2010, 23:56
Klopt! van die Z12. :)
'k Had wel last van brom als ik de Z12 op dezelfde voeding met m'n wah's had zitten, dus apart gevoed.

Thiez
24 oktober 2010, 10:03
Dat is ook precies de reden waarom ik van een pedalboard ben overgestapt naar de Replifex. Ik gebruik effecten maar zeer weinig en subtiel. Het feit dat ik maar een kabel naar een klein board heb lopen en voor op het podium geen stroom nodig heb is ideaal. Ik gebruik ook enkel 5 PC's voor mijn basis sounds + tuner mute.

Was het al helemaal weer vergeten, die Z12 heb je toen van mij gekocht toch?

@Thiez, misschien even een behoorlijk extreme EQ preset maken en kijken of je dan verschil hoort?

Dit had ik idd geprobeerd. Ik hoorde zo goed als geen verschil terwijl ik treble en presence helemaal op 15+ had gezet.
Toen ik mijn flanger toen bij aanzetten werd het geluid ineens heel erg schel en had de EQ dus veel meer effect.
Ik ga er vandaag nog eens wat mee verder spelen. Kijken of ik er iets van kan maken.
Het ging mij eigenlijk om het laag mid wat te boosten. Mijn engl blackmore's eq zit met de mid eq knop heel erg in het hoog mid. En het laag is echt bass. Dus ik zou graag daar tussenin een kleine boost willen.

Conrad Hultermans
28 oktober 2010, 07:51
Ik heb even zitten zoeken maar er is niet heel veel te vinden over deze unit hier op gitaarnet. Ik zat te twijfelen waar ik mijn topic zou openen maar toch gegaan voor rack gear. Mocht hij verkeerd staan mag hij verplaatst worden naar effecten.

Ik heb sinds vandaag een replifex. Geweldig leuk dingetje om wat met effecten te expirimenteren. Hoewel ik nog aan het ontdekken ben in de effecten wereld en niet precies weet waar je effecten allemaal het beste subtiel toe kan passen vind ik het een geweldig multieffect. Lekker transparant als je bypass vergelijkt met de processed tone.

Nu had ik nog een vraagje over de EQ. Klopt het dat de EQ alleen effect heeft op de effecten sound. Wanneer ik alle effecten uit zet en alleen de EQ aan hoor ik namelijk niks. Wanneer ik er dan een flanger ofzo op zet hoor ik dat het effect signaal wel EQ't is.
Kan ik ergens iets instellen dat EQ het altijd doet of is dat niet mogelijk?

En nog een klein vraagje; wat is een leuke, niet al te dure, floorcontroller voor erbij? Ik zie vaak de behringer FCB1010 voorbij komen. Deze is idd niet zo duur maar is hij wel goed? en het je hier niet te veel aan (10 pedalen en 2 expresion)?

Thiezkeeeeeee, ik ben benieuwd man!!

erwin_ve
28 oktober 2010, 09:16
Het directe signaal van de Replifex blijft analoog behalve als je de EQ, Hush of compressor gebruikt. Iets om rekening mee te houden!

De EQ zou gewoon moeten werken; check anders even de standaard preset no 97.
Staat in je Global menu->> direct: in?
In je EQ menu: EQ I/O; IN ?

sjaak1990
7 november 2010, 15:34
Sinds een half jaar ongeveer ben ik overgestapt op losse pedalen, bevalt me beter.
Ik heb gisteren nog weer 's zitten stoeien met een Intellifex, maar vind toch de losse pedalen fijner, omdat je meer controle hebt, en minder hoeft te tweaken.
Bovendien is mij opgevallen dat de effecten v.d. Replifex en Intellifex een scherp (digitaal?) "randje" hebben i.v.m. losse digitale pedalen.

Een Replifex is wel een mooi apparaat verder, zeker om kennis te maken met effecten, maar ook erg bruikbaar op een podium.

Ik zat juist te denken om van losse pedalen op een Replifex over te stappen, met 1 druk op de knop alles schakelen en ik gebruik veel verschillende delay settings bij het wisselen tussen nummers. Dan hoef ik niet meer aan knoppen te draaien maar kan ik me op het spelen concentreren en daar gaat het tenslotte om!
Heb vaak gehoord dat de kwaliteit van de effecten goed was ook in vergelijking met pedaaltjes. Merk vooral bij pedaaltjes dat ik toch tonesuck heb...niet heel veel maar het is er wel, hoopte dat ook te voorkomen met een Replifex want wat voor alternatieven zijn er behalve een Intellifex en een lexicon g2 die geen tonesuck hebben?
Ik moet wel zeggen dat ik van een lush analoge sound houd, verwacht niet dat een rack effect alles zo goed zou doen als topkwaliteitpedalen maar vind het moeilijk te schatten hoe dicht het erbij in de buurt komt.
Gebruik vooral delay en reverb maar vind wat chorus en dergelijke modulatie effecten ook fijn om te hebben!
Het mooiste is hoe en rack effect in mijn Brunetti xl r-evo past! Maarja dat is ook weer bijzaak.

Ook als ik niet prijzen kijk, g-system/g-force en dergelijke units, dan blijf ik over tonesuck lezen en ik ben een purist als het daarop aankomt. G-major heb ik gehad en daarvan vond ik de tonesuck veel te gek...

Zag dat je de Replifex te koop had staan.

Thiez
7 november 2010, 15:51
Ik vond persoonlijk de tonesuck wel meevallen. Hij haalde iets weg in het hoog de G-Major.
De replifex heb ik hier minder last van moet ik zeggen. Hoewel ik sommige effecten je sound wel vind kleuren. De chorus is niet heel transparant. Die voegt wel iets kleur aan je sound toe vind ik. Maar niet in een slechte manier.

Van je brunetti versterker is het idd handig dat daar een rack unit in past zeg! Ik zou replifex of intellifex zeker een keer overwegen te proberen. Het schijnt dat intellifex wat mooiere delay en reverb heeft dan de replifex. Replifex word vaak geprefereerd voor de channelswitching relays. Maar volgens mij is jou brunetti ook midi schakelbaar?

sjaak1990
7 november 2010, 16:39
Ik vond persoonlijk de tonesuck wel meevallen. Hij haalde iets weg in het hoog de G-Major.
De replifex heb ik hier minder last van moet ik zeggen. Hoewel ik sommige effecten je sound wel vind kleuren. De chorus is niet heel transparant. Die voegt wel iets kleur aan je sound toe vind ik. Maar niet in een slechte manier.

Van je brunetti versterker is het idd handig dat daar een rack unit in past zeg! Ik zou replifex of intellifex zeker een keer overwegen te proberen. Het schijnt dat intellifex wat mooiere delay en reverb heeft dan de replifex. Replifex word vaak geprefereerd voor de channelswitching relays. Maar volgens mij is jou brunetti ook midi schakelbaar?

De tonesuck van de g-major was niet heel major maar toch duidelijk aanwezig, ben een mierenneuker op dit gebied maar daarin ga ik zeker niet veranderen.
Je hebt er minder last van met de replifex? Maar het is dus nog wel merkbaar, ook als er geen effecten aanstaan?

Had ook al gelezen over de betere kwaliteit delay en reverb van de intellifex, mijn brunetti is idd midi schakelbaar. Misschien een mooie tussenoplossing een intellifex te nemen voor de reverb en delay en mijn andere effecten te houden.

Thiez
7 november 2010, 17:05
Thuis met mijn blackstar ht-5 op slaapkamer volume had ik met de replifex geen last van tonesuck. Maar het kan natuurlijk dat het op hoger volume wel hoorbaar is dat zou ik niet weten.
Daar kan H. Huisjes meer over zeggen denk ik.

Henri H
7 november 2010, 21:55
Ik zat juist te denken om van losse pedalen op een Replifex over te stappen, met 1 druk op de knop alles schakelen en ik gebruik veel verschillende delay settings bij het wisselen tussen nummers. Dan hoef ik niet meer aan knoppen te draaien maar kan ik me op het spelen concentreren en daar gaat het tenslotte om!Als je veel verschillende delay-sounds nodig hebt is een 19"rack wel aan te raden.
De Replifex en Intellifex zijn hier absoluut best goed in, en ik hoor in bypass, zowel pre-HUSH noch met post-HUSH geen (noemenswaardige) tone-suck of kleuring.


Heb vaak gehoord dat de kwaliteit van de effecten goed was ook in vergelijking met pedaaltjes. Merk vooral bij pedaaltjes dat ik toch tonesuck heb...niet heel veel maar het is er wel, hoopte dat ook te voorkomen met een Replifex want wat voor alternatieven zijn er behalve een Intellifex en een lexicon g2 die geen tonesuck hebben?
Ik moet wel zeggen dat ik van een lush analoge sound houd, verwacht niet dat een rack effect alles zo goed zou doen als topkwaliteitpedalen maar vind het moeilijk te schatten hoe dicht het erbij in de buurt komt.
Gebruik vooral delay en reverb maar vind wat chorus en dergelijke modulatie effecten ook fijn om te hebben!
Het mooiste is hoe en rack effect in mijn Brunetti xl r-evo past! Maarja dat is ook weer bijzaak.De effecten zelf zijn goed, niet supergoed naar mijn idee, maar zeer goed bruikbaar. Vooral de reverbs, delays en chorus zijn goed, en je kunt er ook hele geinige soundjes, zoals b.v. van Brian May (pitch shifter/harmonizer etc.). Rotary soundjes zijn ook leuk, alhoewel.... wel veel tweaken. :stop:
De meeste effecten voegen wel een soort van "hoog digitaal randje" toe aan je totale sound, iets wat mijn digitale delay-pedaaltjes (die trouwens niet in de FX-loop staan) niet hebben, of in ieder geval niet zo erg.
Die brunetti is ervoor gemaakt om een dergelijke unit in te bouwen, zou ik zeker overwegen.
Ik heb zelf geen ervaring met de G-Force of Lexicon G2, maar er wordt wel vaak gezegd dat de effecten toch beter zijn.
De G-Force schijnt trouwens oorspronkelijk in Denemarken gemaakt te zijn, maar tegenwoordig in Azië, en de Deense worden meer gewaardeerd over het algemeen.
Ik hoor echter ook positieve verhalen over de Aziatische G-Force.


Ook als ik niet prijzen kijk, g-system/g-force en dergelijke units, dan blijf ik over tonesuck lezen en ik ben een purist als het daarop aankomt. G-major heb ik gehad en daarvan vond ik de tonesuck veel te gek...

Zag dat je de Replifex te koop had staan.De G-Major 2 schijnt geen/minder tonesuck te hebben, Ik denk dat de G-Major(2) net iets betere delays heeft dan de Intellifex en Replifex, maar dat kan ook kwestie van smaak zijn.

sjaak1990
7 november 2010, 23:05
Bedankt voor de uitgebreide reactie :ok:
Ben nog wel huiverig voor de g-major 2 maar zal daar wat verder naar kijken, de tc reverbs zijn toch wel erg lekker. G-force blijf ik over tonesuck lezen maar ook over goede kwaliteit van effecten, maar ook erg duur, dan moet er eerst wat zooi uit.

Welke prefereer je? Ik heb een aantal keer gelezen dat de chorus, delay en reverb van de intellifex beter zijn, het gaat me voornamelijk om de reverb en delay hoewel andere effecten natuurlijk ook mooi meegenomen zijn.

Thiez
7 november 2010, 23:16
Wat ik wel handig vind aan G-major is dat je alle effecten met een knop aan en uit kunt zetten. Bij Rocktron moet je toch weer ff dat menu in om het uit te zetten.

Wel hoor ik vaker dat Gmajor dat wieltje een probleem vormt na een tijdje. Maar dit is bij de Gmajor 2 geloof ik ook verholpen.

Liquid_Metal
7 november 2010, 23:18
Ik heb een G-Major2 en bewust de G-Major1 weggedaan wegens tonesuck. Bij de 2e heb ik daar geen last van. De effecten zijn erg relaxed maar wel een beetje hifi/klinisch. Daar moet je van houden. Ik heb sinds kort een EHX Memory Toy en die delay klinkt veel warmer dan die van TC. Hoewel die van EHX mij niet nauwkeurig genoeg is om echt bruikbaar te zijn.

Henri H
7 november 2010, 23:29
Ik heb de Intellifex niet live gebruikt, vooral omdat de Replifex 2 relais heeft, en ik hem als backup-unit had gekocht, maar ook om er thuis mee te stoeien.
De Intellifex heeft iets betere, maar vooral uitgebreidere delays dan de Replifex.
Dat vind ik ook gelijk weer een minpunt v.d. Intellifex, want ik vond het vrij lastig om er een delay uit te halen die naar mijn smaak was.
De handleiding is wel aardig goed, maar ik had er gewoonweg geen zin in om er 's goed voor te gaan zitten.
Het menu v.d. Replifex is wat intuïtiever, terwijl de Intellifex ook nog 's minder effects heeft.
Als je dus uitgebreide delay-settings wilt, en niet vies bent van wat tweak-werk: Intellifex.
Als je wat simpelere delays, en vooral ook een gemakkelijk in te stellen unit wilt: Replifex.
Beide units moet je wel ff voor gaan zitten trouwens, hebben allebei hun eigenaardigheden.

PM me maar als je 's een avondje langs wilt komen om ze aan de tand te voelen, A'doorn is in de buurt. :)

sjaak1990
9 november 2010, 14:51
Ik heb een G-Major2 en bewust de G-Major1 weggedaan wegens tonesuck. Bij de 2e heb ik daar geen last van. De effecten zijn erg relaxed maar wel een beetje hifi/klinisch. Daar moet je van houden. Ik heb sinds kort een EHX Memory Toy en die delay klinkt veel warmer dan die van TC. Hoewel die van EHX mij niet nauwkeurig genoeg is om echt bruikbaar te zijn.

Klinkt dan toch alsof hij niet voor mij bedoelt is, ben niet opzoek naar klinische sounds, bedieningsgemak ben ik wel van overtuigd though, wat wel een dikke plus is.


Ik heb de Intellifex niet live gebruikt, vooral omdat de Replifex 2 relais heeft, en ik hem als backup-unit had gekocht, maar ook om er thuis mee te stoeien.
De Intellifex heeft iets betere, maar vooral uitgebreidere delays dan de Replifex.
Dat vind ik ook gelijk weer een minpunt v.d. Intellifex, want ik vond het vrij lastig om er een delay uit te halen die naar mijn smaak was.
De handleiding is wel aardig goed, maar ik had er gewoonweg geen zin in om er 's goed voor te gaan zitten.
Het menu v.d. Replifex is wat intuïtiever, terwijl de Intellifex ook nog 's minder effects heeft.
Als je dus uitgebreide delay-settings wilt, en niet vies bent van wat tweak-werk: Intellifex.
Als je wat simpelere delays, en vooral ook een gemakkelijk in te stellen unit wilt: Replifex.
Beide units moet je wel ff voor gaan zitten trouwens, hebben allebei hun eigenaardigheden.

PM me maar als je 's een avondje langs wilt komen om ze aan de tand te voelen, A'doorn is in de buurt. :)

Heb eigenlijk geen zin te moeilijke instellingen, niet dat ik het niet zou kunnen maar ik wil gewoon gitaar spelen. Replifex is dan misschien idealer, een keertje testen zou te gek zijn! Als ik een goed moment vind laat ik het wel even weten :) Het in het echt horen is toch de enige manier om erachter te komen.