PDA

View Full Version : Linkshandig en 2 mnd op rechtshandige.



komani86
23 oktober 2010, 17:27
Hoi allen.

Allereerst ik heb nog nooit in mijn leven (tot op 2mnd geleden) een instrument gespeeld. Was altijd fan van gitaar en speel(de) ook fanatiek guitar hero :P

Ik ben linkshandig, maar aangezien deze gitaren niet al te goedkoop zijn en ik eerst wou leren spelen op een budget gitaar heb ik besloten om een rechtshandige gitaar te spelen.
Ik merkte dat ik geen problemen met ritme had met mijn rechterhand (wat een probleem schijnt te zijn voor velen linkshandigen) en mijn linkerhand pakte de akkoorden zo snel op dat ik in een week alle basis akkoorden kon pakken (niet snel overpakken alleen pakken met matig overnemen).

Kan ondertussen alle majors/minors wel (+overpakken snel), de sus en 7's redelijk en barre lukt ook aardig (F#minor lukt aardig, F major ook, de rest redelijk). Ik speel elke dag een uurtje (of 2x een uurtje als ik de tijd heb) om mijn arm niet te vermoeien, maar ik merk dus sinds kort dat mijn onderarm (en duim) gespannen voelen als ik veel barre chords oefen. Mijn duim kan te maken hebben met een sportblessure (is alweer 4 jaar geleden, wel vreemd dus) toen had ik deze gekneusd.
Mijn onderarm echter weet ik niet zeker waar het vandaan komt.. misschien verkeerd geslapen ofzo? want het was er opeens en ik weet zeker dat het geen CLT is.. het is meer een zeurende spanning wat snel wegtrekt zodra ik stop met barre chords oefenen! hebben anderen hier ook weles last van?

En nog iets.. de gitaar die ik heb is echt een knockoff western (staal) gitaar en ik heb echt behoefte aan een betere gitaar..
Zit dus te ogen op de Yamaha CPX500FM Violin... iemand ervaringen ermee? op youtube klinkt hij mooi, en ik ga hem zeker proberen in een winkel voordat ik deze aanschaf! Maar vraag is nu, als ik toch wat geld ga besteden aan een nieuwe gitaar, is het dan verstandig om te investeren in een linkshandige gitaar of juist door te gaan met rechtshandig?

lollol
23 oktober 2010, 17:34
Die pijn is gewoon even wennen en als je met rechtshandig geen probleem hebt kan je net zo goed gewoon zo blijven spelen.:ok:

Exi
23 oktober 2010, 18:10
Als het pijn gaat doen dan moet je zeker even stoppen en je arm laten rusten. Je moet in ieder geval niet gaan forceren, dan krijg je steeds meer last.
Barré akkoorden zijn niet lekker voor je hand om te pakken en ik zou gewoon even rustig aan doen en het een beetje opbouwen en je hand laten wennen aan deze positie.

En als ik jou was zou ik zéker door gaan met rechtshandig spelen. Je hebt gewoon veel meer keus in gitaren en je kan in een muziekzaak of bij vrienden gewoon op al die rechtshandige gitaren spelen. Ik zie dat je het al aardig te pakken hebt en het is zonde om nu ineens linkshandig te gaan spelen

komani86
23 oktober 2010, 23:04
Thanks for the advices :)
Mijn vermoedens wel bevestigd; ik ga gewoon door met rechtshandig gitaar spelen.. Heb vandaag heel kort barre drill gedaan, maar had geen last van mn arm.. snap er niets van :s Ik denk dat ik even komende dagen gewoon normale akkoorden oefen en finger dexterity train, wijs om even rustig aan te doen :)

Oh trouwens, altijd als ik eelt krijg dan komt dit na een paar dagen los en dan schuur ik het weg.. Als ik echter gitaar ga spelen voel ik de snaren wel, maar kheb er niet echt last van.. is er een manier om je eelt te 'verzorgen' dat er een goed laagje blijft en dat ik niet elke keer alles weg moet schaven? :D

Jasper.
24 oktober 2010, 11:46
Oh trouwens, altijd als ik eelt krijg dan komt dit na een paar dagen los en dan schuur ik het weg.. Als ik echter gitaar ga spelen voel ik de snaren wel, maar kheb er niet echt last van.. is er een manier om je eelt te 'verzorgen' dat er een goed laagje blijft en dat ik niet elke keer alles weg moet schaven? :D

Gewoon doorgaan en niks aan doen. Als je er geen last van hebt is er niks aan de hand toch? Heb ik ook wel eens, maar speel gewoon door.

Mooi trouwens dat het rechtshandig spelen je zo goed af gaat.

Exi
24 oktober 2010, 12:16
Mijn bevindingen mbt eelt:D:
Geen gitaar spelen als je net hebt gedoucht of zachte vingers hebt na je handen wassen of afwassen. Dan is je eelt ook zacht en komt het los/slijt het weg.
Als het eelt beschadigd raakt, dan is het weer veel dikker als het weer genezen is.
Uiteindelijk blijft het eelt heel als het sterk genoeg is geworden.

:chicken:

Ukeloeder
24 oktober 2010, 13:12
Voor mij was het puur afzien toen ik rechtshandig probeerde te spelen, overigens al eeuwen geleden. Voelde vreemd en ik kon niet met aanslaan uit de voeten, zoals jij terecht als probleem voor veel lefties aangeeft. Feit dat je als lefty op een rechtshandige gitaar uit de voeten kunt moet aangeven zo gewoon door te gaan. Toegang tot de markt is eenvoudiger, ruilen van gitaar met je maatje is makkelijker etc.
Pijn in je arm kan heel eenvoudig liggen aan hoe 'zwaar' je gitaar speelt.
Barre akkoorden zijn voor de meeste gitaristen in het begin een verzoeking die niet onregelmatig met vermoeiing en 'pijn' gepaard gaan.
Ook kan je houding een factor zijn. Je neemt geen les, begrijp ik? Wanneer de klachten aanhouden zou ik zeker eens een docent opzoeken en die vragen eens naar je houding te kijken.
Maar van een die-hard lefty het advies; NIET MEER SWITCHEN!

budje
24 oktober 2010, 14:16
gewoon doen wat goed voelt. (zelf ben ik linkshandig en speel ik rechtshandig, al 32 jaar)

komani86
24 oktober 2010, 14:34
Hmm... again thanks voor de reacties :)
Wat betreft eelt; dat douchen is inderdaad logisch, nog niet voorgekomen dat ik vlak na douchen meteen ga spelen, dacht er zelf ook aan :) maar ik denk dat het loskomt door frictie/zweet ofzo. Op het moment heb ik wel steeds minder last van eeltloslating, dat komt dus wss door verharding dan.

Dus wat ik zeg dat ik de snaren niet voel is gewoon puur een mindset, je moet je niet laten afleiden door het gesnij (vlak nadat het eelt weg is) binnen 2 dagen is er toch weer genoeg eelt dat je niets voelt :D

Wat betreft mijn houding; ik merk dat ik mezelf regelmatig recht moet zetten, omdat ik met gebochelde rug over mijn gitaar hang.. Ik neem inderdaad les via internet, dacht misschien om bij de uni lessen te nemen (maar 36e per 8 lessen ofzo als student), maar ik heb mezelf ingelezen over houding en relaxatie van je spieren.. ik merk gewoon dat het erg vervelend is om recht te zitten en te kunnen kijken naar je vingers :P

Jilles
25 oktober 2010, 19:46
Als je gewoon rechtshandig kan oppakken ben je waarschijnlijk niet écht links. Een vriend van me is een ras echte linkspoot, die kan dus met geen mogelijkheid rechts spelen. Prijs je gelukkig, je hebt nu veel meer keus uit gitaren! :)

aaronstonebeat
25 oktober 2010, 20:41
.. ik merk gewoon dat het erg vervelend is om recht te zitten en te kunnen kijken naar je vingers :P

Je hoeft ook niet naar je vingers te kijken; zolang je afhankelijk blijft van oog-handcoördinatie, zit je jezelf in de weg, en moet je wel krom zitten.

Recht zitten, met je vingers voelen op welke snaar je zit en de 'side dots' gebruiken om je te oriënteren bij verschuivingen in de richting van de hals.

vederlicht
25 oktober 2010, 21:31
Mijn bevindingen mbt eelt:D:
Geen gitaar spelen als je net hebt gedoucht of zachte vingers hebt na je handen wassen of afwassen. Dan is je eelt ook zacht en komt het los/slijt het weg.
Als het eelt beschadigd raakt, dan is het weer veel dikker als het weer genezen is.
Uiteindelijk blijft het eelt heel als het sterk genoeg is geworden.

:chicken:

Daarentegen is spelen tijdens het douchen weer geen enkel probleem......!
Vederlicht

komani86
25 oktober 2010, 22:08
Daarentegen is spelen tijdens het douchen weer geen enkel probleem......!
Vederlicht

haha! :D

@aaron: ja ik weet het. ik probeer ook stapsgewijs blind te spelen.. de majors (niet barre) en de F major en Bminor barre gaat het wel aardig.. maar ik zeg je eerlijk het is nog wel wennen.. iedereen in mijn omgeving zegt dat ik goed kan spelen voor iemand die pas 2mnd speelt maar ik vind het wel tegenvallen, speel elke dag! Maar daarom ga ik ook elke dag blijven spelen :)

@Jilles: dat is misschien waar, toen ik vroeger voetbalde trapte ik met rechts.. misschien heeft dat invloed gehad? Volgens zo'n (kansloze) test ben ik wel 80% linkshandig though.. heeft ook met doorzetting te maken denk ik en je mindset. Ik had me erop gezet dat ik rechtshandig zou leren, hoe dan ook.. mijn strumming was echt schandalig de eerste week :P maar hoe meer je speelt hoe meer je gewend raakt, ja toch?

MeneerJoost
27 oktober 2010, 00:11
Heb je trouwens ooit wel eens geprobeerd op een linkshandige gitaar te spelen?

Of heb ik nu gewoon alles slecht gelezen?

komani86
27 oktober 2010, 00:42
Heb je trouwens ooit wel eens geprobeerd op een linkshandige gitaar te spelen?

Of heb ik nu gewoon alles slecht gelezen?


Nee heb het niet geprobeerd, volgens mij had ik ook gemeld dat dat was vanwege het geld en ik niet zeker wist of gitaar mijn ding was & omdat ik dan afhankelijk ben van mijn gitaar en kheb toch wel wat vrienden die gitaar spelen.. zou leuk zijn om hun gitaar te bespelen als ik de kans krijg :)

Heb wel geprobeerd mijn eigen gitaar (zit toch geen cut-away in) om te draaien en kijken hoe het voelt qua strumming/akkoorden pakken (ondanks dat de snaren omgedraaid zijn).

Maar ik heb sowieso geen moeite met ritme en ik merk ook dat barre aardig makkelijk ging, misschien omdat mn vingers iets sterker zijn ivm rechterhand? (het pakken, NIET het overpakken van barre naar normale akkoord, maar dat is omdat de posities wennen is gok ik, lukt wel aardig though).

Sjoerdo
27 oktober 2010, 13:52
Als je gewoon rechtshandig kan oppakken ben je waarschijnlijk niet écht links.

Toch wel fijn dat Jilles dat even voor je besluit, heb je blijkbaar al die jaren voor niks met links geschreven, linkshandige scharen gekocht, en andere frustraties op je hals gehaald...

Je was volgens Jilles gewoon even vergeten om te kijken of het met rechts ook lukte (sarcasm intended)

Jilles
27 oktober 2010, 21:48
Toch wel fijn dat Jilles dat even voor je besluit, heb je blijkbaar al die jaren voor niks met links geschreven, linkshandige scharen gekocht, en andere frustraties op je hals gehaald...

Je was volgens Jilles gewoon even vergeten om te kijken of het met rechts ook lukte (sarcasm intended)

Ik besluit helemaal niets voor hem, maarja. :dontgeti: wel een leuk verhaaltje verder hoor, Sjoerdo, daar niet van.

aaronstonebeat
27 oktober 2010, 21:58
Toch wel fijn dat Jilles dat even voor je besluit, heb je blijkbaar al die jaren voor niks met links geschreven, linkshandige scharen gekocht, en andere frustraties op je hals gehaald...

Je was volgens Jilles gewoon even vergeten om te kijken of het met rechts ook lukte (sarcasm intended)

Qua bespelen van een instrument (of het blind met tien vingers bedienen van een toetsenbord bijvoorbeeld) lijkt het mij uiteindelijk helemaal niets uit te maken. Je hebt beide handen even hard nodig en met beide doe je bovengemiddeld complexe dingen.
Neem een Paul McCartney: had hij als linkshandige bassist/gitarist nu zoveel moeite met een rechtshandige piano?
Van belang lijkt me vooral hoe je ooit bent begonnen. En zelfs dan, je kunt ook beide leren; zie Michael Angelo Batio.

lefthandstrat
28 oktober 2010, 01:59
Het grappige aan dit soort discussies is altijd dat het de rechtshandigen of niet geheel linkshandigen zijn die een issue maken van linkshandigheid. Alsof linkshandigheid een slechte gewoonte is die je af kunt leren. De echte rechtshandigen moeten er vermoedelijk niet aan denken dat ze linkshandig gitaar, bas of viool moeten leren spelen of met hun linkerbeen moeten leren voetballen of met hun linkerarm/-hand leren tafeltennissen........maar DAT is zeker iets anders:soinnocent:Wij, linkshandigen, weten dat wij minder keuze hebben als het om bijvoorbeeld de aanschaf van een gitaar of bas gaat. Rechtshandigen geven een vermogen uit aan kopen en verkopen om na jaren eindelijk die felbegeerde dure Gibson of Fender te (kunnen) kopen. Als linkshandige weet je dat je daar niet aan mee kan doen omdat er in het middensegment (imo tussen de 200 en 500 euro) veel te weinig aanbod van linkshandige instrumenten is en daarom zal vaak na de eerste gitaar of bas (een goedkope linkshandige of omgebouwde rechtshandige) al vlug die dure linkshandige gitaar of bas aangeschaft worden. Het is niet anders, maar je bent wel gelijk klaar. Gitaar, bas of viool spelen is niet te vergelijken met pianospelen qua coördinatie en "golflengte" (lees: coördinatie ogen, oren, linker- en rechterhand). Daarom kan een linkshandige vaak wel piano leren spelen op een "normale" piano, maar als hij achter een harp moet gaan zitten dan zal hj toch weer een linkshandige positie kiezen. Je bent links- of je bent rechtshandig of je bent één van beide niet helemaal en dan is er een goede kans dat je rechtshandig heel goed gitaar kan leren spelen en mee kan doen aan de koopjesjacht of op een gitaar van een vriend kan spelen. Als dat zo is heb je "mazzel" gehad en het is zeker geen verdienste.
Om maar eens geen Jimi Hendrix als voorbeeld te nemen, bij deze wat leuke youtube filmpjes van linkshandige muzikanten.......

Wel eens van Tommi Iommi gehoord? ;)
http://www.youtube.com/watch?v=KIpXf-UbW8s&feature=related
Dick Dale en Stavie Ray Vaughan:B
http://www.youtube.com/watch?v=GWw55XhTehg&feature=related
Ook wel aardig(imho).....
http://www.youtube.com/watch?v=c1ztoCKixoo
Wel eens van een linkshandige viool gehoord?
http://www.youtube.com/watch?v=brYRXvKvFmo
Twee bassisten, links- en rechtshandig.....
http://www.youtube.com/watch?v=o1jspFD_aow
Linkshandige drummer (voor de afwisseling even niet linkshandige drummer Phil Collins):
http://www.youtube.com/watch?v=nXzl86sEfnk

Allemaal muzikanten die weten dat ze "het" er rechtshandig niet uit hadden gekregen, gewoon..........omdat ze linkshandig zijn :cheerup:

By the way, ik ben 100% linkshandig, maar krijg van een rechtshandige gitaarleraar les zonder enig probleem (dus rechtshandige gitaarleraren, niet zeuren als een linkshandige leerling aanbelt voor les).

aaronstonebeat
28 oktober 2010, 03:08
Ik ben min of meer rechtshandig. Zo speel ik althans gitaar. Bij mijn vechtsporten viel me al snel op dat ik technieken eigenlijk net zo makkelijk zus om als zo om doe (zoals 'geworpen worden, vallen, en de klap opvangen met de vrije valarm'). Eten met mes en vork kan ik in beide richtingen maar ik heb een voorkeur voor de linkshandige manier.
Sinds kort heb ik een linkspoot op les; we zitten in spiegelbeeld tegenover elkaar. Het is voor ons beiden geen probleem; of je nu voor een spiegel zit of voor een omkerende spiegel. Mij maakt het niet uit; en hem ook niet.

In zekere zin geloof ik niet zo heel erg in links- en rechtshandigheid. Meer in handigheid. Als je handig bent, kun je zus of zo om alles leren.
Of je nu het één doet met de ene hand en het ander met de andere, het is in het begin allebei heel ingewikkeld. Een piano is inderdaad wat symmetrischer dan een gitaar of een viool.
Mijn vader had gezegd 'het is een kwestie van eigenlijk niet willen'; maar misschien hebben we een aangeboren afwijking ;)

Duhsjaak
29 oktober 2010, 08:36
Hi
Door zeer dyslectische kinderen heb ik hiernaar noodgedwongen gekeken. Het zit bijzonder veel ingewikkelder in elkaar dan de veronderstelling dat je een keuze kunt maken.

Met uitzondering van de bijzonder zeldzame 'bi main' mensen. Want die kunnen alles net zo eenvoudig links- of rechtshandig.
Waar ik als drummer tegen aan liep, was dat ik rechtshandig was en linksvoetig. Voetballen doe ik dus bij voorkeur links. Iets dat kruispreferentie heet. Ik zie nu al de opmerkingen dat er genoeg GN'ers zijn met een kruispreferentie, maar ik neem de gok.

De voorkeur voor links- of rechtshandigheid hangt samen met de plaats waar hersenactiviteit plaatsvindt. Bovendien is het zo, dat je linkerhersenhelft je rechter kant aanstuurt en v.v.
Er is een kant die zich bezighoudt met de gevoelsmatige kant van de zaak, waar ook emoties zitten en een exacte kant.

De enige manier om er achter te komen hoe dat bij jou zit is een MRI scan, Want dan maak je hersenactiviteit zichtbaar. Maar dat is een beetje dure aangelegenheid. Onder normale omstandigheden zou ik zeggen: Als je ervaring is dat je linkshandig bent, ga dan niet lopen donderen daarmee, omdat je dan bepaalde activiteiten door je verkeerde hersenhelft laat aansturen. Absoluut geen goede zaak. Je kunt dan wel een soort aapjes vaardigheid opbouwen, maar je loopt vrij snel aan tegen beperkingen, die je niet zou hebben gehad als je ze door de juiste helft had laten uitvoeren.

Bij de belangrijke factoren voor het ontstaan van dyslectie is dan ook zeker het rechtshandig uitvoeren van linkshandige dingen, zoals schrijven, muziek maken. Het hangt dus erg van je leeftijd af of je dus ook medische risico's loopt door je keuze.
Ik veronderstel dat bij vrouwen vanaf 18 en bij mannen vanaf 21 dat risico afneemt.

Er zijn ook voordelen: Tegenover een rechtshandige persoon zitten als je aan het spelen of leren bent, maakt het spiegelen van je grepen eenvoudiger.

Ik realiseer mij dat het een vreselijk lange lap tekst is, maar ik vond dat de aanleiding dit rechtvaardigde.
Als je verder specifieke vragen hebt, doe dan effe een PMmetje.

Succes en vriendelijke groet,
Gus

aaronstonebeat
30 oktober 2010, 01:09
Ik ben zeer zeker geen expert op het gebied, maar uit eigen ervaring heb ik toch twijfels bij je verhaal, Gus.

Bij het bespelen van een muziekinstrument moeten beide handen zeer complexe, reflexmatige handelingen doen. Volgens mij zijn die gewoon aan te leren, linksom of rechtsom. Wie zegt dat het aanslaan van een gitaar gevoelsmatiger is dan het fretten of andersom?
Linkshandige dingen? Rechtshandige dingen? Ik heb geprobeerd te tekenen en te schrijven met mijn linkerhand (als rechtshandige) en het is grof en onwennig, maar het kan wel. Ik weet zeker dat ik er beter, en goed, in zou kunnen worden als ik er meer tijd in stop.

Aan voetbal heb ik, wat dit betreft helaas, niet gedaan; maar ik kan zowel met mijn linker als mijn rechter voet succesvol een breektest doen op een vechtsportexamen; zelfs met beide tegelijk :supercool:

Ik kan me daarentegen wel voorstellen dat sommigen behept zijn met een mate van handigheid die anderen moeten ontberen. Een paar keer in mijn leven heb ik korte tijd dansles gevolgd en steeds viel het me op dat je komt te dansen met partners die gewoon geen ritmegevoel hebben; links of rechts niet, gewoon helemaal niet. Dat lijken me ook niet de mensen die de ambitie moeten koesteren een muziekinstrument te bespelen, linksom of rechtsom; sommige neuronen maken daar kennelijk geen verbinding.

Maar ik zal in dat opzicht vast een rare zijn. Ik geloof dat je alles kunt leren.

komani86
30 oktober 2010, 01:46
@Gus wat je zegt over hersen helften kan wel kloppen, bij linkshandige mensen is de activiteit inderdaad anders dan bij rechtshandigen, maar dyslectische kinderen zijn een uitzondering.. als ander voorbeeld; je kan dat niet als gemiddelde nemen, ook niet bijv (licht) autistische kinderen, die concentreren zich heel erg op iets (waardoor ze vaak minder sociaal begaafd zijn) maar dan een "talent" ontwikkelen voor bijv. tekenen of muziek

@aaronstonebeatdingjwz: Gus heeft (misschien deels) gelijk over wat hij zegt, maar ik doe vrijwel alles met mijn linkerhand, alleen zoals ik eerder zei mijn rechterbeen is weer sterker dan mijn linker (maar dat kan ook door knieblessure komen bedenk ik me opeens aan mn linkerknie).
Oh en aaron, je vergist je in hoe moeilijk het is om ritme te houden met je "onwennige hand".. ik zie mezelf wel als overwegend linkshandige, ik ewet niet of ik het eerder zei, maar ik had echt wel een paar weken nodig voordat ik strummen door had met mijn rechterhand.. gaf echter niet snel op! :)

Het zou misschien makkelijker KUNNEN zijn voor mij om linkshandig te spelen, maar bedenk het zo; als ik linkshandig ben en dus mijn rechter hersenhelft vooral gebruik, is het dan niet juist BETER dat je rechtshandig leert spelen, zodat je je LINKER hersenhelft beter ontwikkeld, waardoor je uiteindelijk een winwin situatie hebt?

Ja het duurt langer om je sk1llz te ontwikkelen, maar on the long run heb je er wat aan, naast dat je meer keuzes hebt uit gitaren :P

HaroldA
30 oktober 2010, 01:59
Ik heb er als rechtshandige "last" van dat ik rechts beter ben dan links, terwijl ik alleen maar een plectrum in m'n rechterhand vast hoef te houden. Als ik met m'n vingers een patroontje op tafel tik, kan ik dat beter met m'n plectrumhand dan m'n vingerzetting hand.

Kortom: ik zou met een linkshandige gitaar beter uit de voeten moeten kunnen. Jammergenoeg speel ik al meer dan 15 jaar rechtshandig.


Overigens schrijf en voetbal ik rechts, maar bij het drummen merk ik dat mijn linkervoet dominant is over mijn rechter en bij atletiek vroeger had ik ook de linkspoot aanloop en afzet bij het hoogspringen, terwijl verspringen weer met rechts ging. :???:

aaronstonebeat
30 oktober 2010, 02:13
Komani,

Ik speel al meer dan 30 jaar gitaar. Een paar weken zegt me niet zoveel.

Probeer eens met je vingers mee te tikken met muziek die je hoort, links en rechts; in kwarten, achtsten, zestienden etc. Als je een goede gitarist wil worden, moeten beide handen met grote accuratesse het ritme kunnen volgen cq. maken. Toch? Sommige (rechtshandige) gitaristen doen meer met de linkerhand dan met de rechter.

Ik realiseerde me nog iets anders: meetikken met de voet. Dat gaat bij mij links even makkelijk als rechts. Ik kan het aan de ene kant en aan de andere; ik kan het afwisselend doen of twee keer links en twee keer rechts. Terwijl ik speel kan ik ook één, twee, drie, vier of ene, tweeje, drieje viere etc zeggen of een verhaal vertellen tegen een leerling die tegenover me zit, links- of rechtshandig (helaas heb ik nog maar één echt linkshandige leerling, mèt linkshandige gitaar).
Ik ben absoluut rechtshandig geboren maar ik bezweer je dat toewijding je overal kan brengen. Hersenen hebben de eigenschap zich aan te passen aan omstandigheden. Als je jezelf door wilskracht tot de omstandigheid promoveert gaan die hersenen vroeg of laat wel meedoen.

komani86
30 oktober 2010, 03:09
Komani,

Ik speel al meer dan 30 jaar gitaar. Een paar weken zegt me niet zoveel.



Niet te vergelijken met mijn situatie.. ik speel pas 2,5 maand gitaar nu :noob:
Maar ga het proberen wat je zei.. en wat betreft ritme dat lukt gewoon goed nu hoor.. vlekkeloos met rechterhand.. en ik ben nog steeds linkshandig! :)
Ook doe ik vaak een hardeere downstrum om de zoveel beats met linkerhand, als ritme test..

Ik ga ook gewoon door blijven oefenen rechtshandig, sterker nog heb al nieuwe gitaar besteld, de yamaha CPX-500 (Flamed maple :lovelove:) hij is als het goed is over een paar weekjes in mijn bezit, rockpalace moest het bestellen bij hun leverancier..

Duhsjaak
31 oktober 2010, 17:21
Hi aan alle lieverds
Het is niet mijn bedoeling een ander voor te schrijven wat ie vinden moet. Dat zit niet in mijn karakter en dat past mij niet.

Wat niet wegneemt dat er heel veel tijd is gaan zitten in die studie en dat mijn eerdere posts in deze draad op wetenschappelijke bevindingen stoelt.
Ik heb daarbij hulp gehad van Lena de Man, orthopedagoog, die op haar beurt weer bij haar coach prof.dr. D.A.V. van der Leij (VU - Amsterdam) te rade ging.

Voor dat je nou denkt dat het allemaal gewichtigdoenerij is, google eens naar deze man en zijn onderzoeken, zijn internationaal aanzien op dit gebied en trek vervolgens je eigen conclusies.

Beroemd in het Amerikaanse denken is de WIN/WIN situatie.
Omdat je bij het switschen van je preferente hand onder een bepaalde leeftijd gezondheidsrisico's loopt en boven een bepaalde leeftijd voor je zelf een handicap opwerpt, ben ik zo vrij dat als een MIN/MIN aan te merken.
Maar..... be my guest als je daarvoor kiest.

En laat je ons weten wat er van je keus is geworden?

Vriendelijke groet, Gus

ShredTallicA
31 oktober 2010, 18:57
Waarom zou je gezondheidsrisico's lopen? :dontgeti:

lcvanderhelm
31 oktober 2010, 19:49
Omdat een orthopedagoog en een proffesor dat hebben besloten!

lefthandstrat
31 oktober 2010, 23:47
Waar ik het helemaal mee eens ben, is dat je voor jezelf een blokkade opwerpt als je als linkshandige rechtshandig gaat proberen te leren denken. Met de nadruk op het woord “proberen”. Het zal nooit natuurlijk zijn en bepaalde vaardigheden zullen nooit optimaal tot ontwikkeling komen. Dit geldt niet alleen voor gitaarspelen. Enfin, om mijzelf even tot gitaarspelen te beperken: Hoeveel rechtshandigen spelen er bewust op rechtshandige wijze gitaar? Hebben zij dan bewust de keuze gemaakt om niet linkshandig te spelen? Spelen ze dan niet gewoon rechtshandig, omdat ze rechtshandig zijn? :soinnocent: Waarom zou een linkshandige niet gewoon doen wat voor hem natuurlijk is en dus ook gewoon linkshandig gaan spelen? Er zijn linkshandige instrumenten, linkshandige lesboeken en leraren die als rechtshandige zonder een enkel probleem een linkshandige les geven. Er is gewoon geen goede reden te bedenken waarom je rechts gaat spelen als je links bent. Het zal toch niet alleen maar om de koopjeshoek gaan waar zelden of nooit iets voor de linkshandige gitarist of bassist te vinden is…..:???:

Duhsjaak
1 november 2010, 07:21
Bij de belangrijke factoren voor het ontstaan van dyslectie is dan ook zeker het rechtshandig uitvoeren van linkshandige dingen, zoals schrijven, muziek maken. Het hangt dus erg van je leeftijd af of je dus ook medische risico's loopt door je keuze.
Ik veronderstel dat bij vrouwen vanaf 18 en bij mannen vanaf 21 dat risico afneemt.



Hi
Het duidelijk uitleggen kost tenminste 12 bladzijden tekst over transmitters, neuronen en wat al niet. En daar is zo'n forum niet direct de meest handige plaats voor.
Het lijkt mij niet zo'n gek idee om bepaalde biologische en sensomotorische zaken die op wetenschappelijke basis zijn uit gezocht te accepteren.
Het is gebruik iets als 'wetenschappelijk' aan te merken als de wetenschappelijke onderbouwing en de vindplaatsen erbij zijn vermeld. Vandaar (met een beetje zelfspot - iets dat nog niet zo gangbaar is op fora) mijn post met de titel wetenscahppelijk ehmmmmm.....'.
Maar ik doe er verder het zwijgen toe, als me dat niet kwalijk neemt.
Ik heb geprobeerd een zinnige bijdrage aan de discussie te geven. Meer dan mijn best kan ik niet doen.
@topicstarter:
Ik zou zeggen, overdenk de aangedragen argumenten in alle rust. Er hangt redelijk wat van je keus af. Het onderzoek is Nederlands, dus niet uit een bananenrepubliek, waardoor aard, herkomst en sponsoring duister is. Ik nodig je nogmaals uit om op je gemak te googelen op dit onderwerp, want er is ondertussen best het een en ander over gepubliceerd. Klankborden met een persoon die gespecialiseerd is op het gebied van sensomotoriek of orthopaedagogiek is een betere gedachte dan je oren laten hangen naar mensen die problemen hebben met professoren of met de wijze waarop je professor spelt.
Ik wens je uiteraard wijsheid bij het nemen van je beslissing.
Groet, Gus

lcvanderhelm
1 november 2010, 23:20
Let niet op mij,ik ben een dombo die geen idee heeft hoe je professor spelt.
Wat ik wel weet ,is dat er in de naam van de wetenschap,elke dag de de meest stupiede zaken worden bewezen..
Dit lijkt me weer zo'n geval van naar een gewenste uitkomst toewerken.
Er zal vast wel iemand op gepromoveerd zijn,dus het heeft allemaal heel veel zin.Ik geloof die bullshit alleen niet meer.

harrie-beton
2 november 2010, 10:49
Ik heb gereageerd op meerdere discussies over linkshandigheid. Lees die ook eens.

Linkshandigheid is aangeboren en het is onverstandig om de prijs en het gemak van de beschikbaarheid van rechtse gitaren mee te wegen in een beslissing. Goed: Er zijn een aantal goede gitaristen die links zijn en rechts spelen (Saksioni - Morse) maar je dominante linkerhand de beste hand voor de slag en je rechter voor de grepen. Hiermee haal je het beste uit jezelf. De kans dat je een goede gitarist wordt is links groter dan rechts. Ik speel veel en doe tien jaar met een gitaar zonder groot onderhoud dus waar heb je het over?

Meer offtopic: Dyslectie is geschrapt als diagnose categorie in 2000. Het heet nu "leesstoornis" en of "schrijfstoornis" want die dekken beter de lading. Komt iets vaker voor bij linkshandigen omdat het taalcentrum soms op andere plekken in het brein zit maar is nog steeds omstreden. De term dyslectie wordt veel misbruikt. Gitaarnet lijkt me geen plek voor dit soort discussies.

ShredTallicA
3 november 2010, 20:34
Sorry, wat een bullshit. 'als je linkshandig bent moet je linkshandig gitaar spelen etc'. Je moet gewoon doen wat comfortabel aanvoelt. Ik schrijf met links, in sport is mijn linkerhand dominant maar toch speel ik rechtshandig gitaar, puur omdat het veel natuurlijker en fijner voelt.
Niet te veel nadenken en gewoon voelen. En dan doen wat goed voelt :ok:

LaszloVersteeg
3 november 2010, 21:06
Sorry, wat een bullshit. 'als je linkshandig bent moet je linkshandig gitaar spelen etc'. Je moet gewoon doen wat comfortabel aanvoelt. Ik schrijf met links, in sport is mijn linkerhand dominant maar toch speel ik rechtshandig gitaar, puur omdat het veel natuurlijker en fijner voelt.
Niet te veel nadenken en gewoon voelen. En dan doen wat goed voelt :ok:

Dus je rukt met links?:ok:

Inderdaad gewoon aanvoelen hoe het voelt. Ik ben zelf linkshandig en speel ook linkshandig gitaar, en dat komt gewoon omdat rechtshandig niet goed aanvoelt voor mij. (Al ben ik op school nou bezig om rechtshandig te leren spelen, gewoon voor de gein.)

RoelSmoel
3 november 2010, 21:27
Dus je rukt met links?:ok:

Inderdaad gewoon aanvoelen hoe het voelt. Ik ben zelf linkshandig en speel ook linkshandig gitaar, en dat komt gewoon omdat rechtshandig niet goed aanvoelt voor mij. (Al ben ik op school nou bezig om rechtshandig te leren spelen, gewoon voor de gein.)

Totaal offtopic.. Maar jij zit toch op de Rockschool in Heerlen? Of is dat niet doorgegaan?

komani86
4 november 2010, 00:32
Hi
Het duidelijk uitleggen kost tenminste 12 bladzijden tekst over transmitters, neuronen en wat al niet. En daar is zo'n forum niet direct de meest handige plaats voor.


Gus, dank voor je inzichten, maar zoals velen posten, je moet doen wat goed voelt.. en rechtshandig voelt best goed tot op heden, misschien dat ik later ooit linkshandig ga proberen!

Nog iets, een wetenschappelijk onderzoek m.b.t. neuronen etc heb ik veel artikelen over gelezen tijdens mijn stage op het LUMC en heel veel publicaties kunnen tegenstrijdig zijn, een publicatie (dus een wetenschappelijk artikel) hoeft niet meteen de waarheid te zijn he, vooral niet op het biologisch vlak :)

Vergis je niet, de mens weet nog bizar weinig over de hersenen hè ;)