PDA

View Full Version : Probleem bij stemmen



Haifisch
23 oktober 2010, 16:47
Hallo,

Ik heb nu al een tijdje een elektrische gitaar, geen problemen mee gehad. Maar nu ik er andere, dikkere snaren in heb gezet is het stemmen echt een hel. Het ding waar de whammybar aan zit trekt namelijk mee, de veren zijn denk ik te slap ofzo. Dus elke keer als ik klaar ben met stemmen zijn de eerste snaren weer vals omdat de spanning dan minder sterk is. Weet iemand hoe ik dit kan fixen? Alvast bedankt!

Indiedennie
23 oktober 2010, 17:04
Extra veer toevoegen

Haifisch
23 oktober 2010, 17:09
Waar kan ik die kopen?

snaarplukker
23 oktober 2010, 17:13
Dat is pure logica. Als je een aantal snaren strakker zet trek het harder aan de hals waardoor de eerder gestemde snaren weer slapper hangen. Je moet de procedure wel 6 a 7 keer herhalen totdat ze op stemming blijven. De tremveren moet je vaster draaien als de trem teveel omhoog komt.

lollol
23 oktober 2010, 17:13
Waar kan ik die kopen?

elke muziekwinkel;) (Bijna dan)

Duhsjaak
23 oktober 2010, 17:48
Hi
Je nick doet mij denken aan Country Joe and the Fish, mar dat zal de leeftijd wel zijn.
Wat ook (vrijwel zeker) de leeftijd is, is dat ik het altijd eerst probeer op te lossen zonder dat het gelijk geld kost. Geeft ook een beter begrip van je gitaar.
Bij mij is een muziek winkel om de hoek. Dat mag dan errug duur zijn in de praktijk. Maar voor zo'n klotenveer 40 kilometer rijden, dan wordt het veertje toch een beetje kostbaar.
Dus.....
Ik stel voor dat je eerst je gitaar open schroeft aan de achterkant. Het rechthoekige plaatje er even af. Dan kun je zien
- hoeveel veren je er al hebt zitten en
- of de stelschroeven nog een beetje verder in kunnen worden gedraaid

Zijn dat 3 veren en steken de stelschroeven nog een centimeter of 4 uit, dan zou je kunnen beginnen die schroeven 1 of 2 centimeter in te draaien.

Lukt dat allemaal niet, heb je een extra veertje nodig en woon je een tering eind bij zo'n winkel vandaan, stuur dan een PMmetje, dan krijg je er eentje van mij. Per post, zolang er nog postbodes zijn tenminste.

Fijn weekend, Gus

lollol
23 oktober 2010, 18:08
Het komt omdat je snaren nog moeten rekken, wacht nog ff een week voordat je gaat schroeven etc.;)

Haifisch
23 oktober 2010, 20:33
Bedankt voor jullie snelle en nuttige reacties!
Ze zaten er al een tijdje in, ben er eerst al eens heel lang mee bezig geweest. Ben zonet even aan schroeven geweest, maar ze stonden al bijna op het maximale dus het had weinig nut. Zal dus maandag even zo'n veertje halen, hoe duur zijn die dingen ongeveer? Dan weet ik even hoeveel ik mee moet nemen.

RoelSmoel
23 oktober 2010, 20:35
Bedankt voor jullie snelle en nuttige reacties!
Ze zaten er al een tijdje in, ben er eerst al eens heel lang mee bezig geweest. Ben zonet even aan schroeven geweest, maar ze stonden al bijna op het maximale dus het had weinig nut. Zal dus maandag even zo'n veertje halen, hoe duur zijn die dingen ongeveer? Dan weet ik even hoeveel ik mee moet nemen.

Je hebt er van 75 euro, maar soms is het zelfs zo erg dat je een hele nieuwe tremelo in moet laten bouwen..

Haifisch
23 oktober 2010, 20:43
€75 voor een veertje? :eek:

Midwolda
23 oktober 2010, 20:45
:???: Lees vooral ook even dit:
Lukt dat allemaal niet, heb je een extra veertje nodig en woon je een tering eind bij zo'n winkel vandaan, stuur dan een PMmetje, dan krijg je er eentje van mij. Per post, zolang er nog postbodes zijn tenminste.

RoelSmoel
23 oktober 2010, 20:46
:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:

Sorry, ik had net even mijn momentje..
Trek het je niet aan, hoogstens een paar euro, als het niet meer is, kan verschillen per zaak.

Speulert
23 oktober 2010, 20:48
Een tremoloveer van 75 euro , nieuwe trem inbouwen. Loop die gast niet bang te maken met je horrorverhalen.

Zo'n veertje kost een eurotje of 2 , en neiuwe trem bouwen is helemaal nergens voor nodig. een veertje erbij zetten is de normaalste zaak van de wereld

Haifisch
23 oktober 2010, 20:56
@ Roelsmoel; Flaaauww! :stop:

Bedankt allemaal! Kan ik weer spelen.

@Duhsjaak; Ik woon op fietsafstand van een winkeltje dus dat is geen probleem maar toch bedankt :D

Nog even een klein vraagje; als je er dikkere snaren in zet moet er dan ook iets met de nek gebeuren vanwege de spanning? De actie op de hogere frets is namelijk een stuk hoger dan op de lage, ook al was dat met de standaard snaren ook al zo. En is dat iets wat ik zelf kan doen of moet ik 'm even meenemen naar de muziekwinkel?

Stefan16384
24 oktober 2010, 10:13
Hier: http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen:Zelf_afstellen vind je genoeg informatie over het afstellen van een gitaar. Op deze pagina vind je niets over het bijplaatsen van veren voor de tremelo, maar dat heb je inmiddels uit dit topic wel begrepen. Er staat wel genoeg informatie over de actie (hoogte van de snaren) en hoe dit te beïnvloeden.

Dit is allemaal prima zelf te doen. Zolang je gewoon maar je verstand erbij houd en een helehoop geduld hebt. Op het moment dat je bijvoorbeeld de halspen hebt bijgesteld, zul je ook de hoogte van de zadeltjes en intonatie weer moeten afstellen. Kost een hoop tijd, zeker de eerste keer.

Je kunt dit ook gewoon in een muziekwinkel laten doen. Nadeel is dat dit vaak best wel wat kost en dan heb je een gitaar die wellicht niet is afgesteld volgens jou wensen... Ik zou dus even proberen het zelf te doen. Kom je er niet uit, dan kan je het altijd nog laten doen. Kijk alleen wel uit met die trussrod/halspen, daar kan je je hals serieus mee slopen. Niet meer dan een kwart slag per keer.